Navigator V kaart 2018 update ellende en een oplossing

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Brouwer
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:55
Type: R1250RT
Bijz: Rood/zwart
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ede

Navigator V kaart 2018 update ellende en een oplossing

Ongelezen bericht door Brouwer »

Pas op met het updaten naar de 2018 kaarten!!
-naughty-
Mijn zoon (ZUMO 380) en ik (Navigator V) hebben onze navi voor onze vakantie in de Ardennen geüpdatet van 2017-3 naar de nieuwste 2018 kaarten van Garmin en dat heeft tot grote problemen geleid !!
Bij de eerste poging kreeg ik de waarschuwing dat er onvoldoende ruimte in de Navigator aanwezig was om heel Europa erop te kunnen zetten (hoewel er een 4GB micro SD kaarten zit), ik heb toen niets geïnstalleerd omdat ik dat probleem eerder op internet al gelezen had en hoopte dat Garmin het zou gaan oplossen.
Enkele weken later heb ik het opnieuw geprobeerd en kreeg de waarschuwing niet meer en heb toen de Navigator V geüpdate en mijn zoon heeft de Zumo geüpdate, ook hij kreeg geen waarschuwing.
We hebben onze routes in Basecamp gemaakt en naar beide navi's geupload. Toen we de Frans grens over gingen bleek dat we geen van beide de kaarten van Frankrijk in de navi hadden staan, op het scherm stond alleen een paarse streep en als we verkeerd reden zagen we de paarse lijn van het scherm aflopen en moesten dan uitzomen en de route proberen terug te vinden, niet echt handig dus. -naughty-

Terug in Nederland zijn we naar een oplossing gaan zoeken en die leek volgens internet te zitten in het gebruik van de Garmin programma's MapInstall en MapManager (en niet Garmin Expresse wat je normaal gebruikt). Met deze programma's kun je per land ongeveer op provincie nivo selecteren welke kaartdelen je wilt installeren. De installatie ging probleemloos .....
maar... :evil:
daarna wilde zowel de Zumo als de Navigator V niet meer opstarten, ze liepen beide vast bij het laden van de kaarten ("loading maps" op het scherm) en startten daarna spontaan opnieuw met weer vastlopen tot gevolg. De beide navi's werden ook door de computers niet meer herkend zodat we ook de installatie van de nieuwe kaarten niet ongedaan konden maken. Ook een zachte en een harde reset hielpen niet.
De oplossing:
Ik heb Garmin gebeld: de Navigator was nog geen half jaar oud en voor garantie moest ik naar de BMW dealer (mijn zoon moest zijn Zumo naar Garmin opsturen voor reparatie of omruil). Ik naar mijn BMW dealer (Simako) deze hebben de Navigator getest en defect verklaard en me aangeboden de Navigator V de volgende dag door een nieuwe te vervangen of tegen kleine bijbetaling te vervangen door een Navigator VI. Dat laatste heb ik gedaan en de volgende dag kon ik opgewekt met een gloednieuwe Navigator VI naar huis, ik kreeg zelfs de micro SD kaart uit de oude navigator mee. Prima servies van deze dealer.

Thuisgekomen startte de Navigator VI met de oude micro SD kaart erin probleemloos, een mooi snel apparaat met een echt helder scherm. Vervolgens de Navigator geüpdate via Garmin Express (zowel firmware als nieuwe kaarten) zoals de handleiding voorschrijft, daarna via Basecamp gecontroleerd of de kaarten van heel Europa er nu wel op stonden en dat klopte nu dus wel.
Maar.....
Bij opnieuw opstarten liep ook deze Navigator ook weer vast :evil:
Ook nu hielp een zachte en een harde reset niet en was de Navigator ook niet meer via de computer te benaderen.

De nieuwe oplossing:
Tijdens een nachtje slapen heb ik de volgende oplossing uitgedacht:
- een Garmin gaat nooit helemaal uit, mocht het probleem daardoor in leven blijven dan helpt het om de batterij los te halen en de aanknop 30 seconden in te drukken.
- mocht het probleem met de micro SD kaart zijn meegelift naar de nieuwe Navigator dan moet het verwijderen van die kaart het probleem oplossen. (maar vreemd is het dat het probleem pas na de update op de nieuwe Navigator weer optrad)

Gelukkig bleek het probleem hiermee opgelost en start de Navigator VI weer gewoon.

Andy

Waarom de kaarten van Zuid Europa niet werden geïnstalleerd weet ik niet, de beide navi's hadden wel voldoende ruimte. Wil je "binnenkort" naar Zuid Europa ga dan niet update tot je hoort dat Garmin het probleem heeft opgelost !!
Jawa250, Jawa 350, BMW: R69S, R60/6, R60/7 RT, K75 RT, R1200 RT LC
Inspector Gadget

Re: Navigator V kaart 2018 update ellende en een oplossing

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Volgens mij bestaat er geen Zumo 380? _001
Ik gok dat je de Zumo 390 bedoelt.

Een paar kleine opmerkingen;

Met de huidige (NTU) kaarten van Garmin is een 4Gb veel te klein inderdaad als je volledige dekking wenst.
De NTU 2018.1 kaart is 4,83Gb groot en past dus nooit op een 4Gb microSD.
Ik adviseer een 8Gb microSD te gaan gebruiken, een 4GB is ruimschoots onvoldoende tegenwoordig.

Omdat het geheugen en geheugenkaarten van de BMW Navigators FAT32 formaat is, is er een beperking qua bestandsgrootte.
Vandaar dat Garmin tegenwoordig de route-kaarten in 2 delen heeft opgesplitst, een zogenoemde North & South;
https://www.mrgps.nl/garmin-city-naviga ... rschuwing/

Garmin Express is zo "slim" dat installatie-opties van routekaarten niet (meer) getoond wordende sowieso nooit op jou toestel zullen passen.
Maak je daarentegen gebruik van MapInstall, een sterk veroudert programma (uit 2013!) moet je heel zorgvuldig te werk gaan, die heeft vrijwel geen controle op "foute keuzes" door de gebruiker (zoals proberen een te grote kaart te installeren).

Daarnaast loop je een enorm risico zoals je bemerkt hebt;
Maak je gebruik van Garmin Express wordt altijd(!) de meest recente (in dit geval NTU) route-kaart gedownload vanaf het internet.
Maak je daarentegen gebruik van MapInstall, wordt de lokale(!) NTU route-kaart op je kompjoeter gebruikt.
En als daarin een fout zit (bijvoorbeeld corrupte bestanden) of je AV grijpt onterecht in (wat ook wel eens voor komt), krijg je inderdaad problemen.

Als je meerdere apparaten te updaten hebt (in mijn geval 3x) is het altijd raadzaam eerst 1x apparaat te laten updaten (via Garmin Express), deze te laten opstarten en dan binnen het apparaat zelf(!) nazien welke kaartdelen geladen zijn. Het Garmin apparaat geeft *altijd* aan welke kaartdelen geladen en eventueel beschikbaar zijn. Pas daarna het volgende apparaat updaten, wederom ook die weer testen, enzovoort.

Het laden van software, updates, firmware is op elk apparaat altijd een risico, en dient goed voorbereid te worden.
Zoals, bijvoorbeeld, voor dat je de update installeert, oude kaarten handmatig wissen zodat je er zeker van bent dat er voldoende vrije ruimte is vóór de installatie. (maak er wel een backup van)

Op het moment dat je een te grote kaart installeert (via MapInstall) zal de Garmin apparaat die kaart niet kunnen laden.
Dan komt het inderdaad wel eens voor dat het lijkt alsof de Garmin permanent loopt te rebooten.
Desondanks, als je het klepje achterop open laat en aangesloten op de kompjoeter zal na een uurtje of wat de Garmin weer in "harddisk"-mode opstarten en kan je het geheugen benaderen en de betreffende (dan corrupte) kaarten wissen.
Het is een kwestie van geduld, ik spreek uit ervaring.

Ik gok dat je de oude 4Gb microSD niet gewist hebt, daarop staat waarschijnlijk nog de (corrupte!) route-kaart van je BMW Navigator 5.
Alle moderne Garmin's en BMW Navigator's scannen alle media af op zoek naar route-kaarten (ook niet-NTU versies, zoals de OnRoute Motorkaarten).
Als jou nieuwe BMW Navigator 6 die oude kaart scant, zal die de corrupte routekaart vinden en proberen te laden, vandaar die situatie die je wederom meemaakte.
Het is zaak die 4Gb microSD eerst te wissen. Ik weet niet welk emplooi je nog in gedachte hebt voor die 4Gb microSD maar die is in mijn optiek alleen nog geschikt voor MP3's en de OnRoute Motorkaarten. Voor de Garmin NTU route-kaarten is die 4Gb helaas niet langer meer geschikt.

Kortom, ben het niet helemaal met je eens op alle punten qua methodieken en observaties, je hebt wat zeer ongelukkige keuzes gemaakt in mijn optiek.

Dat Garmin, Garmin Express et al verbeteringen kan doen in eventuele fout-afhandeling (zoals corrupte kaart, onvoldoende vrije ruimte et cetera) is hier al vaker aangegeven.
Gebruikersavatar
Brouwer
Berichten: 28
Lid geworden op: 27 feb 2017, 19:55
Type: R1250RT
Bijz: Rood/zwart
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Ede

Re: Navigator V kaart 2018 update ellende en een oplossing

Ongelezen bericht door Brouwer »

Bedankt voor je reactie, het bericht was niet bedoeld als aanklacht tegen Garmin et al maar vooral als waarschuwing voor anderen (ter lering en vermaak zoals het oude gezegde luidt) eigenlijk. -naughty-

Het installatie probleem (half Europa ipv heel Europa) was op te lossen geweest door een grotere micro SD kaart te plaatsen als ik het goed samenvat

Andy
Jawa250, Jawa 350, BMW: R69S, R60/6, R60/7 RT, K75 RT, R1200 RT LC
Inspector Gadget

Re: Navigator V kaart 2018 update ellende en een oplossing

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ervaringen delen wordt altijd gewaardeerd. _004

Kort samen gevat;
- Gebruik Garmin Express om kaarten te installeren, te updaten en het toestel te updaten. (doe dat altijd met een volle accu, dus eventueel eerst toestel volledig opladen).
Gebruik Garmin MapInstaller liever niet die is van nog voor de NTU-tijdperk en redelijk "oud".

- Gebruik in dit tijdperk een geheugenkaart van tenminste 8Gb als je toestel te weinig geheugen heeft voor de door jou gewenste kaart-dekking.
Als je een geheugenkaart hergebruikt, ook (lees: vooral) van een ander toestel, altijd deze eerst wissen op je kompjoeter!
Er staan verborgen bestanden en mappen op die mogelijk kunnen conflicteren met het nieuwe toestel. (zoals deze gaat proberen de bestanden op die kaart te laden maar niet voor dat toestel unlocked zijn, etc).

- Kijk altijd in de kaart-dekking van het toestel zelf na het installeren en/of updaten van een kaart, daarin zal je kunnen zien welke regio's die kaart zoal omvat.
Je kunt eventueel ook BaseCamp gebruiken om dit na te zien.

Je tip over het aanzetten & resetten van de BMW Navigator 5/6 si een goede want die gaat inderdaad nooit helemaal uit. (soft-uit)
Daarom is het zaak het toestel eerst op te laden voordat je er mee aan de slag gaat.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”