In cradle toch geluid via interne speaker op NAV IV

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

In cradle toch geluid via interne speaker op NAV IV

Ongelezen bericht door Jazzbass »

In de handleiding van de Navigator IV staat duidelijk geschreven, dat de interne speaker/luidspreker het niet doet als hij in de motorfietshouder zit.
Echter valt dit niet op een of andere manier te tweaken/omzeilen, waardoor de Navigator IV niet weet dat hij in de motorfietshouder zit?
Ik heb namelijk geen audio aan boord van de RT. Internet heb ik al zitten afzoeken om er audio op te krijgen: met name het installeren van de speakers is het een hele operatie (echter ik zal dit eens met mijn motordealer bespreken).
Uiteraard via een intercom systeem is het ook op te lossen, echter dat heb ik nog niet (nieuwe motor, goede helm, en ART sloten waren al een aderlating).

Op een of andere manier moet hij van de cradle een signaal krijgen dat hij in de cradle zit. Ik heb een elektronica achtergrond en durf de solideerbout te hanteren.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Inspector Gadget

Re: In cradle toch geluid via interne speaker op NAV IV

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik gebruikte (totdat ik recentelijk een BMW NAV 6 aanschafte) de BMW NAV 5 in de 4-wielige mét de cradle.
Heb een (mono) mini-versterker met speaker erop aangesloten, dan hoor je de instructies altijd.
Maar ik heb dan ook de BMW Cradle voorzien van de Zumo 660 kabel voor de nodige in- en uitgangen.

Je kunt de GPS voor de gek houden dat deze niet in de houder zit;
http://advrider.com/index.php?threads/b ... hh.876608/
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 17 sep 2017, 21:42, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: In cradle toch geluid via interne speaker op NAV IV

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Bedankt, pinnetje afplakken werkt (foto van internet geleend). Waar ik niet aan gedacht had, was dat de achterzijde van de speaker afgedekt wordt door de cradle. Ik dacht dat de speaker vrij lag. In de praktijk proberen of er nog genoeg geluid uit komt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Inspector Gadget

Re: In cradle toch geluid via interne speaker op NAV IV

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

En qua geluidssterkte is het ook niet echt veel, op een motor, wat uit dat speakeRTje komt.
Misschien toch overwegen een mini-versterker en speakertje?

Bijvoorbeeld:
https://www.conrad.nl/nl/kemo-m033n-mon ... 30082.html

en
https://www.conrad.nl/nl/kleine-externe ... 77204.html
of
https://www.conrad.nl/nl/kleine-externe ... 41318.html

PS: deze gebruik ik in de 4-wielige, plenty hard genoeg;
https://www.conrad.nl/nl/kemo-m032s-mon ... 91512.html
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: In cradle toch geluid via interne speaker op NAV IV

Ongelezen bericht door Jazzbass »

Interessant! Waar heb je de speakertjes in de RT weggestopt? Ik heb gekekeken wat je moet doen om op de originele plaats speakers te plaatsen, maar dat is een hele grote operatie. Om te beginnen de hele voorkant ontmantelen en "bekisting" voor je losse waterbestendige speakers maken. Kant en klare speakers in behuizing ergens plaatsen is natuurlijk makkelijker
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Inspector Gadget

Re: In cradle toch geluid via interne speaker op NAV IV

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn RT heeft audio aan boord, dus "gewoon" via de radio.
Lachen als je bij een verkeerslicht staat en "gereed voor navigatie" uit de speakers komt knallen. (..not..) :$

Maar bij anderen monteer ik zo'n mobilofoon-speaker (maar dan de professionele, waterdichte versie, dus duur) vaak met 3M's Duo-Lock's (tm) achter de speaker-gat of gebruik 1 van de vele mogelijkheden een bestaande boutje.
Zoals links bij kleine speaker.
Of via 3M's vele plak-mogelijkheden bovenop de tank (let wel op de maximale & minimale stuuruitslag).
Gebruikersavatar
Jazzbass
2024
2024
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 sep 2017, 00:48
Type: R1200RT
Bijz: Nav4, Vstream, mistlampen, valbeugels, Soundbomb
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid-Limburg

Re: In cradle toch geluid via interne speaker op NAV IV

Ongelezen bericht door Jazzbass »

O ja, Navi IV op "automobiel" moeten zetten, want als "motor" komt er geen geluid. Omdat speaker wordt afgedekt door cradle, blijft nog maar weinig geluid over. Het is meer dat je iets hoort (< 80km/h) dat je dan kijkt.
1987 motorrijbewijs; 1997 eerste motor Honda NTV650, 20 jaar op gereden; In 2017 R1200RT uit 2013 gekocht.
Inspector Gadget

Re: In cradle toch geluid via interne speaker op NAV IV

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, zelfs de (optionele) auto-houder heeft een versterkte speakeRTje ingebouwd, blijkbaar is de BMW NAV IV speaker zelf ook niet krachtig genoeg in een 4-wielige? _001
Mogelijk dat daarom de BMW NAV VI helemaal geen ingebouwde speaker meer heeft.

Ik gebruik de cradle ook in de auto, vandaar die externe versterker(tje), die kan je keihard zitten en hoor je het zelfs nog buiten de auto!
En werkt overigens ook prima met de BMW NAV VI.

Dat van die motor-houding melding klopt, maar in de vierwielige gaat die melding na een paar seconden weg.
Ik gebruik de motor-stand in combinatie met een externe versterker.
Maar, het zijn alleen maar suggesties natuurlijk.
Gebruikersavatar
siebke
Berichten: 754
Lid geworden op: 13 mei 2010, 16:50
Type: R1200RT
Bijz: 2009, bijna full options
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Peel en Maas

Re: In cradle toch geluid via interne speaker op NAV IV

Ongelezen bericht door siebke »

En voorlopig een bekabeld headsetje in de helm of gewoon oortjes?? Met max. enkele tientjes ben je klaar en je medeweggebruikers zullen je wellicht dankbaar zijn. Of zit er geen aansluiting daarvoor op de craddle/NAV IV? Dan is mijn opmerking natuurlijk onzinnig :O .
As ut neet geit zoeas 't môt, dèn môt 't mèr zoeas ut geit
Inspector Gadget

Re: In cradle toch geluid via interne speaker op NAV IV

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

OEM heeft de Cradle inderdaad een audio-uit maar dat is lijn-niveau (om te koppelen aan de OEM radio) dus te weinig om fatsoenlijk hoorbaar te zijn in oortjes. Het geluid zal moeten versterkt worden.
Je kunt eventueel de OEM kabel van de Cradle vervangen voor degene van de Zumo 660 houder, dan heb je wel een oortelefoon-aansluiting;
viewtopic.php?f=40&t=2970&#p29750
Plaats reactie

Terug naar “Over: GPS en navigatie”