waardeloze verkeersinformatie via de Garmin Smartphone Link

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten

Gebruik je verkeersinformatie via de Smartphone link van Garmin?

Ik gebruik geen verkeersinformatie op de GPS
11
48%
Ik gebruik verkeersinformatie op de GPS via de TMC van de radio.
2
9%
Ik gebruik verkeersinformatie op de GPS via de Smartphone Link en ben tevreden
6
26%
Ik gebruik verkeersinformatie via de Smartphone Link en ben niet tevreden.
4
17%
 
Totaal aantal stemmen: 23

Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 485
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

waardeloze verkeersinformatie via de Garmin Smartphone Link

Ongelezen bericht door ErikS »

Tot voor kort maakte ik op mijn motor met een BMW Navigator V enkel gebruik van de verkeersinformatie welke mij via de radioverbinding op de GPS aangeboden werd. IK moet toegeven, het was niet altijd veel, niet altijd tijdig maar het werkte wel goed.
Natuurlijk kon ik de verkeersinformatie ook via de telefoon op de GPS ontvangen maar dan moest ik een betaald abonnement afsluiten.
Nu is de verkeersinformatie inmiddels gratis via de telefoon te verkrijgen, dus had ik de app met de "live traffic" geïnstalleerd.
Helaas is dit een desillusie geworden. Niet dat er te weinig informatie verstrekt wordt, neen, de informatie is in veel gevallen onjuist.
Ten opzichte van de oorspronkelijke situatie werd nu wel bijzonder veel ontvangen maar veelal onjuiste informatie zoals meerdere files en vertragingen op lokale en provinciale weg op onlogische tijdstippen zoals tussen 22.00 en 23.00 uur, wegwerkzaamheden en afgesloten rijbanen op snelwegen, welke leiden tot andere (langere) routeadviezen terwijl (bij het negeren van de alternatieve route) blijkt dat er totaal niets aan de hand is. Bij navraag bij Rijkswaterstaat blijkt er bij hun ook niets bekend te zijn over rijbaan afsluiting of werkzaamheden op het betreffende wegvak.
Voor mij dus met het gevolg dat ik de meldingen telkens minder serieus ga nemen en ik het besluit maar genomen heb om de verkeersinformatie dan maar uit te zetten.
Een bijkomend nadeel was dat deze GPS/verkeersmeldingen elke keer mijn radio (muziek) ontvangst onderdrukken. Helaas is er geen drempel in te stellen en is het ook niet mogelijk om het akoestische waarschuwingssignaal uit te schakelen zodat alleen de optische waarschuwing over zou blijven.
Enkel de "live traffic"van de app uitzetten bleek ook niet mogelijk. Dus inmiddels staat de hele app maar uit!

Er is contact geweest met Garmin Nederland en die schrijven hierover:
De verkeersinformatie via de Smartphone Link App wordt bevolkt via verschillende diensten en instanties. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Rijkswaterstaat, de provincies en gemeenten maar ook bijvoorbeeld kaartenfabrikant Here en de ANWB. Het kan voorkomen dat de informatie die verstrekt is, mogelijk een fout bevat. Of dat de betreffende partij de melding niet stop heeft gezet. Hier hebben wij helaas weinig invloed op.

Een voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld de eeuwige file/traag verkeer die bijvoorbeeld in Apple Maps staat aangegeven op de N206 tussen Noordwijk en Hillegom, ongeacht dag of tijdstip. Een leverancier van verkeersinformatie heeft al maandenlang de informatie ongewijzigd gelaten, met als gevolg dat de navigatie deze weg zonder reden overslaat.

Wij verzoeken u het best de App dan van uw Smartphone te verwijderen en opnieuw te installeren en in te stellen, zodat deze opnieuw bevolkt wordt met recentere informatie. Onze excuses voor het ongemak.

Hun oplossing heeft helaas niet tot verbetering geleid.

Zijn er meer gebruikers die dit zelfde probleem ondervinden?
Laatst gewijzigd door ErikS op 23 dec 2017, 09:51, 1 keer totaal gewijzigd.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Tommeke
Berichten: 42
Lid geworden op: 26 okt 2013, 14:53
Type: R850RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Kluisbergen

Re: waardeloze verkeersinformatie via de Garmin Smartphone Link

Ongelezen bericht door Tommeke »

Hier inderdaad dezelfde ervaring. Ik heb het hele boeltje dan ook uitgezet en kijk voor de gewone A-B-verplaatsing en/of woon-werkverkeer voor vertrek altijd eens op Waze. Moest ik die route nu nog naar de Navigator kunnen doorsturen, ware het ideaal.

Nog beter zou zijn dat ik mijn gsm-scherm kan klonen op een ingebouwd touchscreen, waarbij ik dan mijn gsm als gps, radio, muziekspeler, enz kan gebruiken. Misschien wordt zoiets in de toekomst wel mogelijk, vandaar dat ik voorlopig de Navigator V ook nog niet vervang.
Gebruikersavatar
wil_kok
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jul 2009, 08:50
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort

Re: waardeloze verkeersinformatie via de Garmin Smartphone Link

Ongelezen bericht door wil_kok »

Hallo Erik,

Ik ben ook niet tevreden over de Garmin Smartphone Link.
De informatie klopt meestal niet, je wordt te laat gewaarschuwd of zelf op het moment dat je de situatie al voorbij bent.

Rijdt regelmatig de A1 richting Deventer en gedurende de werkzaamheden bij Apeldoorn kreeg ik steevast de melding van werkzaamheden als je de werkzaamheden al voorbij was.
Tevens is de file informatie niet accuraat, maar zit er meestal naast. Te vroeg of te laat.

Heb vaak ook problemen dat de verbinding naar de telefoon helemaal niet tot stand komt. Dat is random.
Het enige wat je dan kan doen is alles uitzetten, je telefoon uit je pak peuteren, aanzetten en dan hopen dat het werkt.

Ik onderschrijf dus volledige wat jij ondervindt.

Daarnaast moet ik ook zeggen dat het lang duurt voor kaartmateriaal up to date is.
In de vorige release 2018.2 was de A1 nog steeds in de oude situatie, waardoor komende van de A9 alles op tilt ging, omdat je tegen het verkeer in reed. Heb de laatste release gedownload, daar staan de wegen volgens mij wel op, maar in andere kleuren. Ben benieuwd of iemand hier al ervaring heeft.

Garmin is, en dat is mijn mening, zeker zijn leidende positie kwijt voor wat betreft navigatie. Zowel aan routes, kaartmateriaal en aan connectie met andere hardware. Ben bijvoorbeeld ook nog steeds aan het stoeien met de batterij, omdat deze geen goed contact maakt. Belachelijk voor een apparaat van €600 +.

Groet,
Wil
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: waardeloze verkeersinformatie via de Garmin Smartphone Link

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

ErikS schreef: 21 dec 2017, 18:34 Zijn er meer gebruikers die dit zelfde probleem ondervinden?
Ik vrees helaas dat je betoog helemaal klopt.

Ik kan niet helemaal 'achter' de techniek kijken, maar ik denk dat de oorzaak zit in gebrek aan 'densiteit' van de bronnen.

Eén van de belangrijkste bronnen bij de Garmin verkeersinfo is het beroepsvervoer. Denk aan taxi's en vrachtwagens. Daarvan zijn er vele duizenden voorzien van een track-systeem waardoor met kan kijken naar snelheid van verplaatsing. An sich goed idee..

Echter:gevalletje praktijk, vorig jaar: na het geven van een gps-training op een zaterdagmiddag in België rij ik rond zes uur 's avonds terug over een vrijwel verlaten snelweg. Krijg ineens de melding: opgelet: over drie kilometer file. Huh??

Drie kilometer verderop is de weg even leeg, maar bevindt zich een tankstation met enkele geparkeerde vrachtwagens waarvan de chauffeurs vermoedelijk een broodje bal aan het nuttigen zijn. Ik kan het niet met zekerheid vaststellen, maar ben er vrij zeker van dat één van die chauffeurs deel uitmaakt van de 'bron'. En door de stilstand vanwege broodje bal concludeert Garmin ter plekke een file.

Deze 'file' was de meest dramatische fout die ik heb gezien, maar ik heb vergelijkbare situaties vaker meegemaakt. En ook dat het toestel vanwege zo'n, vermoedde, file, 200 km verderop, maar vast een alternatieve route ging berekenen - met flinke omweg tot gevolg.

In de praktijk ervaar ik de verkeersinfo van Garmin als zodanig onbetrouwbaar dat het tijdens een lange rit meer irritatie dan nut oplevert. Opmerkelijk is ook dat die verkeersinfo met de zumo 3xx überhaupt niet bruikbaar is (werkt niet met smartphone link). Onbegrijpelijk.

Dat het ook anders kan laat TomTom zien: TomTom heeft tien jaar geleden een Schots bedrijf overgenomen dat de verkeersinfo haalt uit 'big data'. In de praktijk: de verplaatsing van mobiele telefoons van Vodafone. Dat levert natuurlijk een veel hogere densiteit op, maar ook het risico dat, analoog aan het broodje bal, een pand met stilzittende kantoormedewerkers als file wordt gezien. Bij TT is echter niet alleen de densiteit vele malen hoger: ook de algoritmes zijn veel slimmer, waardoor dat kantoorpand feilloos uitgefilterd wordt.
In de praktijk werkt de TT verkeersinfo dan ook onwaarschijnlijk goed en is het facsinerend om te zien om, als je dan toch eens in de straat van een file rijdt de TT 'live' lijkt mee te kijken. Tuurlijk: het komt wel eens voor dat de file 200 meter eerder begin dan de TT dacht, maar je ziet op dat moment dat de file een x-tal minuten vertraging oplevert. En als de TT zegt dat dat een minuutje is dan is het in de praktijk ook een file van niks en hoef je je niet onnodig op te zitten vreten.
Daarnaast lijkt de TT bij lange ritten slimmer om te gaan met files 'verderop' en zal je niet nu al laten omrijden vanwege een file over 200 km.

Ik heb hierover de afgelopen jaren meermaals met Garmin contact gehad, ook naar aanleiding van 'vergelijkend onderzoek' met zowel een garmin als TT aan de ruit. De boerenacties in Frankrijk enkele jaren geleden vormden bijvoorbeeld een mooie testcase. Reactie van Garmin was daarbij telkens in de sfeer van 'kinderziektes, inmiddels opgelost'.

Nou... sorry. Ik moet toch echt concluderen dat er qua kwaliteit van verkeersinfo toch echt een generatie verschil is tussen Garmin en TT. TT is wat mij betreft cum laude afgestudeerd, waar Garmin het aap noot mies nog onder de knie moet krijgen...

Bottom line: Garmin heeft vele kwaliteiten, maar verkeersinfo hoort daar niet bij. En ik zie dat ook niet snel veranderen...
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”