Oud kaartmateriaal MRA?

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ik ben er altijd vanuit gegaan dat de kaarten van HERE en TomTom "voorliepen" of in ieder geval gelijk liepen met het nieuwste kaartmateriaal van Basecamp. Maar dat is niet zo.
Als ik bijvoorbeeld kijk naar (ten noorden van) Luik dat zie ik in Basecamp/Mapsourse dat hier een 3 snelwegen lopen in de vorm van een driehoek rondom Milmort, de E40, de E313 en de A601.
Kijk ik in MRA op Google Maps dan staat de A601 er ook.
Kijk ik echter op de HERE/Garmin kaart in MRA dan zie ik dat de A601 nog "under construction" is en op de kaart van TT zelfs helemaal nog niet aanwezig is.
Tja...
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Hey! Da's een interessante observatie!

Zojuist nog een bericht geplaatst op viewtopic.php?f=40&t=13847&p=146813#p146813

Met dien verstande dat ik de wijsheid/waarheid niet in pacht heb:
Bij mijn weten is het zo:

Garmin baseert haar CN kaart volledig op Here. In principe zouden die dus gelijk moeten zijn.

Echter: Garmin bouwt die kaarten softwarematig om naar haar eigen kaart-techniek. Daarbij worden 'vectordata' geconverteerd. Ik vermoed dat in dit geval de weg als 'in aanbouw' in Here staat, maar dat Garmin dat bij die conversie verkeerd interpreteert. Door die conversie kunnen verschillen (lees: fouten) ontstaan.
Dat vermoeden wordt ondersteund doordat de weg op geen enkele kaart als geopend voorkomt.

Ik ken de situatie ter plekke niet, maar op wikipedia lees ik over de A601:
"Begin februari 2016 werd duidelijk dat renovatie van de A601 pas na 2019 werd voorzien, omdat het benodigde budget van 8 tot 12 miljoen euro tot die tijd niet beschikbaar was.[3][4][5] Eind juni 2016 kwam het bericht binnen dat de A601 mogelijk nooit meer open gaat, wegens het gebrek aan geld voor renovatie.[6][7]"

Ergo: er lijkt hier sprake van een conversiefout van Garmin.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

WaltzingMatilda schreef: 03 jan 2018, 07:04 Kijk ik in MRA op Google Maps dan staat de A601 er ook.
Ah, inderdaad. Maar niet volledig. In de zin dat bijv de afrit van de A3 er niet op staat.

Vaak is openstreetmap (in NL, BE en DLD) de meest actuele kaart. Daar staat ie in ieder geval niet op: http://www.openstreetmap.org/#map=15/50.6963/5.6052 (ook als layer beschikbaar in MRA)
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

Nabrander: omdat de materie me fascineert nog even wat gegoogeld: die snelweg is al sinds ca een jaar geheel afgesloten en gaat vermoedelijk ook nooit meer open.

Zie ook https://www.wegenforum.nl/viewtopic.php ... &start=270

Heb de indruk dat hij wel even open is geweest; daarom alsnog vermoeden dat het geen conversiefout betreft maar 'gewoon' verouderde kaart in garmin.
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

En nog in aanvulling: http://www.flows.be/nl/transport/a601-h ... ooksnelweg

Ergo: geen conversiefout; gewoon verouderde kaart.

De verwarring (bij mij ;)) ontstaat vooral doordat Here de weg als 'in aanleg' laat zien, en google 'm deels toont. In werkelijkheid blijkt hij al geruime tijd afgesloten om vermoedelijk nooit meer open te gaan.. Uitzonderlijke situatie: een verdwijnende snelweg.... Die is blijkbaar niet snel weg. Big RT Smile
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Hahaha, die is goed.
Normaal zie je dus op de kaart dat iets in aanleg is en nu dus iets dat ze aan het afbreken zijn.
Dus is de Mapsource kaart 2018.3 minder accuraat dan de HERE/Garmin kaart in MRA begrijp ik.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

WaltzingMatilda schreef: 03 jan 2018, 14:11 Dus is de Mapsource kaart 2018.3 minder accuraat dan de HERE/Garmin kaart in MRA begrijp ik.
Correct..
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Een route gemaakt in MRA met de Garmin/Here-kaart, zou dat mogelijk conflicten op kunnen leveren met de CN Europe NTU 2018.3 kaart die toch op de Zumo is geïnstalleerd?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Hans Vaessen
Berichten: 539
Lid geworden op: 04 jun 2012, 20:03
Type: Ik heb een andere motor
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Wierden

Re: Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door Hans Vaessen »

In principe niet; uitzonderingen als hierboven daargelaten.

Als je werkt met de track als exportformat kun je je route zelfs op de TT kaart maken. Zie ook https://www.mrgps.nl/kennis/mrgpsmethode/
Groet!

Hans Vaessen
www.mrgps.nl
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Hans Vaessen schreef: 04 jan 2018, 10:01 In principe niet; uitzonderingen als hierboven daargelaten.
Oke, we gaan het zien.
Hans Vaessen schreef: 04 jan 2018, 10:01 Als je werkt met de track als exportformat kun je je route zelfs op de TT kaart maken. Zie ook https://www.mrgps.nl/kennis/mrgpsmethode/
En met de MrGPS-methode werk ik al van "den beginne".
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
fransgabler

Actualiteit- die ook wel eens in de weg kan zitten - op kaartmateriaal

Ongelezen bericht door fransgabler »

Het gekke is dat de actualiteit van de TomTom kaart in Myroute app in de weg kan zitten bij het ontwerpen van een route. Soms lukt het niet om de route door te laten lopen. MRA geeft  wel aan tussen welke routepunten het probleem zit om het op te kunnen lossen en geeft daarnaast het advies om de HERE /Garmin of Google kaart te gebruiken. Met deze kaarten loopt de route opeens wel door. 
Omdat ik dan buitengewoon nieuwsgierig wordt waarom MRA in de TomTom modus op de route 2 specifieke routepunten niet wil verbinden, zoek ik die lokatie op in de TomTomkaart bij Mydrive. 

Wat blijkt dan ?
Op maandag 8 januari 2018 zijn in de Eiffel - waar ik op dat moment met routes bezig ben voor de komende zomer- diverse kades langs de Rijn en Moezel onder water gelopen. Die kades zijn dan - net als een wegopbreking - kortstondig niet beschikbaar voor het verkeer. Tomtom verwerkt die actualiteit direct en geeft de ondergelopen wegen op de route niet vrij.
.
Schermafbeelding 2018-01-26 om 20.50.26.png
.
Echter, ik bereid de routes voor de komende zomer in januari alvast voor. Het is natuurlijk opvallend hoe de actualiteit - van dat specifieke overstromings-moment - het proces dan beïnvloedt. In dat geval geef ik in de voorlopige titel en / of beschrijving aan dat ik de route nog wel even om moet zetten naar Tomtom, nadat de overstromingen voorbij zijn. Dat kan het daarop volgende weekend al het geval zijn. 

Nog even en dit soort programma s gaat op basis van (weers) voorspellingen wegen afsluiten op datum en tijd...
Het zou me eigenlijk nix verbazen.

Het lijkt wel aanleiding te geven om routes - die maanden van tevoren zijn ontworpen - nog even door te nemen voor vertrek. 

Tsja 

Big RT Smile
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door fransgabler op 26 jan 2018, 21:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ach, het is altijd wat met welke kaart dan ook. Ook al zijn kaarten zogenaamd actueel, zoals de TomTomkaart dan, echter soms of regelmatig wordt je geconfronteerd met wegafsluitingen als gevolg van een plaatselijk evenement zoals een wielerronde, een kermis, een straatfeest of (ver)bouwwerkzaamheden of erger een ongeval etc. etc. , waar ook TomTom geen rekening mee heeft gehouden.

Hoewel niet altijd, maar het is ook wel leuk om dan zelf ter plaatse uit te zoeken hoe je om moet rijden om weer terug op de route te komen. Soms een uitdaging, soms verrassend. Je komt nogal eens onvoorzien leuke en aardige "bezienswaardigheden" tegen dan.

Laat ik het er maar op houden dat dit ook de "charme" is van het "routerijden" met een motor.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
fransgabler

Re: Oud kaartmateriaal MRA?

Ongelezen bericht door fransgabler »

Daar heb je absoluut gelijk in. In de hang naar het vooraf maken van perfecte routes loopt er 'tussen de wielen' gezeten op de weg wel eens wat anders dan gepland. Een motormaat van me zag ik in die gevallen langzaam witjes wegtrekken. "Wat nu?"

Gewoon je verstand gebruiken, dat neemt geen routeplanner voorlopig nog van je over.
Wie weet wat je zelf gekozen richtingsgevoel en kaart je nog brengt aan verrassingen,die je anders gemist zou hebben.
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”