BMW Navigator IV -> Audio-Output? Yes, you can!

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

BMW Navigator IV -> Audio-Output? Yes, you can!

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Door een niet nader te noemen situatie en persoon ben ik eens gevraagd naar de "verbindingsmogelijkheden" van de Zumo 660 en vooral ook de BMW Navigator IV te kijken, en daar eens wat "zinnigs" :roll: over te zeggen.

Met name het feit dat de BMW Docking Unit (motor-houder) voor de BMW Navigator IV (waarop de nodige zeer handige knoppen zitten) dusdanig ontworpen is, waardoor je niet meer bij de GPS-antenne aansluiting noch de Audio-uitgang kunt komen cq. gebruiken, beide aan de linker kant.

Wat dat betreft zou het handiger zijn om de knoppen aan de rechter kant van de BMW houder te hebben.
Maar dat is weer niet veilig aan de rechterkant, de hand van je voorrem en gas.
Dus links is een veiligere keuze, wat dat betreft.

Bij de Zumo 660 motor-houder is de ruimte (dus aansluitingen) van de Zumo 660 (en de BMW Navigator als die in deze houder geplaatst is) vrijelijk bereikbaar, en kent deze beperking niet.

Daarnaast heeft de Zumo 660 motor-houder (van Garmin zelf dus) ook nog aansluitingen voor Audio-Uit (bijv. ten behoeve van een bedrade koptelefoon), een (bedrade) microfoon-aansluiting, een mini-USB aansluiting (tbv. TMC-ontvanger, oftewel verkeersinformatie) en eenvoudige(re) 12-volts aansluiting.

De BMW Docking Unit heeft daarentegen in de wijsheid van Herrn. BMW speciale "BMW"-stekkers.
Opdat deze houder gemakkelijk(er) op een BMW-motor aangesloten kan worden, en "veilig" geïntegreerd kan worden met de CAN-bus ("alle BMW motoren hebben CAN-bus, toch?" hoor ik BMW bijna denken :lol: ) en het bestaande (eventueel) aanwezige audio-systeem (intercom/radio).
Als je fabrieks-af een R1200RT (o.i.d.) hebt, zit je goed, dan is het redelijk plug-and-pray.

Daarnaast heeft de BMW Docking Unit ook een (mono) Audio-uitgang (2e stekker) maar dat is alleen voor de navigatie-stem, *niet* voor de MP3, audio-book, etc.
Sterker nog, zodra je op de BMW Navigator de MP3 speler probeert te bedienen, geeft deze aan dat een A2DP (oftewel Bleutooth headset met A2DP protocol-ondersteuning) noodzakelijk is.
Je kunt er over discuteren of dit zo'n handige keuze is van Herrn. BMW versus de Zumo 660 die deze beperking niet kent.
Het blijft een keuze wat dat betreft.

De aan mij gestelde uitdaging was dus de "connectiviteit" van de Zumo 660 motor-houder en de knoppen van de BMW Docking Unit.
(op een BMW Navigator IV)

De 1e stap die ik genomen heb, is het onderzoeken van zowel de Zumo 660 motor-houder en de BMW Docking Unit.

Na het losdraaien van heel wat kleine schroefjes, was het al heel snel duidelijk dat *beide* houders krek dezelfde elektronica bevatten, met een aantal uitzonderingen;
- Op het printje van de BMW Docking Unit is een flexi-print connector met daaraan een zes-draads verbinding naar de knoppen.
Deze connector mist op de Zumo 660 motor-houder, maar die plek is er wel.

- De beide (interne) connectoren (waarop de externe kabels zijn aangesloten) van de respectievelijke houders zijn exact hetzelfde.
Waarbij de BMW Docking Unit veel minder draadjes van de externe kabel heeft aangesloten op deze connector. (3+2)
En de Zumo 660 motor-houder *alle* draadjes gebruikt, op 1 na (11+2)

De 1e test die we gedaan hebben is het ompluggen van de kabel van de Zumo 660 motor-houder op de BMW Docking Unit.
De BMW Navigator IV werkt zoals verwacht, gaat netjes aan als contact aangezet wordt.
De BMW Docking Unit toetsen blijven gewoon functioneel, zoals verwacht (immers: alleen de externe kabel is anders).

De 2e test was of dan, gebruik makende van die Zumo 660 motor-houder kabel op de BMW Docking Unit, een TMC-ontvanger (via de mini-USB aangesloten) herkend werd door de BMW Navigator. En dat was (niet meer tot mijn verbazing) inderdaad het geval, de BMW Navigator IV herkende dat er een TMC-ontvanger was aangesloten, en gaf netjes de verkeersinformatie door.

De 3e test was, en daar ging het de niet nader te noemen persoon om, of de bedrade audio-uit van de Zumo 660 motor-houder kabel aangesloten op de BMW Docking Unit ook audio-uit gaf. Dat is het geval, maar (wederom) alleen voor de navigatie, niet voor MP3/Audio-book.
De BMW Navigator IV blijft roepen dat je een A2DP of hoofdtelefoon moet aansluiten, zodra je de Media-speler kiest.
Kortom, deze "beperking" zit in de software van de BMW Navigator IV, niet in de motor-houder(s).

Ter info;
De kabels van de respectievelijke motor-houders zit met een zachte kit waterdicht in 1 deel van de behuizing vast gezet.
Zou je fysiek de kabels willen omzetten, dan zal dat de nodige (voorzichtige) uitbreek-werkzaamheden geven, schat ik zo in.

Maar het is in principe mogelijk, en dan is de "winst" op de BMW Navigator IV de bedrade audio-uit, microfoon-in en de mogelijkheid van het aansluiten van de TMC-ontvanger, terwijl tevens de o-zo handige extra toetsen hebt.

Ik heb de nodige foto's gemaakt, en kan ze hier plaatsen, indien gewenst.

De mogelijk volgende stappen in dit "project" zijn het "uitbreken" van de kabels (dus: daadwerkelijk "permanenter" omzetten) en zoeken in de BMW Navigator IV software of deze beperking van de Mediaspeler aangepast kan worden, of niet.

En ik wil persoonlijk nog even weten of die BMW Docking Unit werkt met de Zumo 660 (ik denk van niet, maar testen-is-weten), danwel of die toetsen op de Zumo 660 motor-houder te realiseren zijn, dan zou het zo maar kunnen zijn dat er een "Perfect Pilot" komt voor de Zumo 660 _005
(en heb ik mijn Zumo 660 wellicht te snel aan de kant geschoven :roll: )

En zo was "hacking" in mijn jeugd, open schroeven en vergelijken. :shock: :lol:
Inspector Gadget

Re: BMW Navigator IV -> Audio-Output? Yes, you can!

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Afijn, enige lezers, geen reacties, leeft dus niet zo hier. _001

Begrijpelijk, natuurlijk.

Als er vragen zijn, hoor ik het wel via PB ;)
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”