Can-bus

Garmin, TomTom of toch maar een routerol

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Sven's Bike

Can-bus

Ongelezen bericht door Sven's Bike »

Hi,

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een zumo 660 op de can-bus van de RT (bj2011) en waar bevind die zich juist.
Sommigen zeggen dat deze onder de kuip zit maar ik zie hem niet

Thx!
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door moh_fan »

Hier zit ie:

Afbeelding

De witte plug is de aansluiting van mijn Zũmo op de plug welke je zoekt.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Sven's Bike

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door Sven's Bike »

Thx!

Heb je een gewone zumo of deze van BMW?
Ik heb prijs gevraagd bij Waypoint en ik kom uit rond de 85O euro met beugel en plaatsing (110 euro) inbegrepen.

Heb jij soms een goedkoper alternatief?
Sven's Bike

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door Sven's Bike »

Ik had nog een vraag:
moet het windscherm verwijderd worden om de beugel voor de gps te plaatsen?
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door moh_fan »

Sven's Bike schreef:Heb je een gewone zumo of deze van BMW?
Ik heb de gewone.
Sven's Bike schreef:Heb jij soms een goedkoper alternatief?
Zelf plaatsen dus!
Met mijn zeer beperkte technische kennis is het zonder problemen gelukt.
Je bent misschien een zaterdag middag bezig om de bedrading even netjes weg te werken; spiegels en dashboard verwijderen om de kabel netjes naar de steun te leiden.
Sven's Bike schreef:moet het windscherm verwijderd worden om de beugel voor de gps te plaatsen?
Ja, wel doen.
Je kunt er dan veel beter bij.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Toine

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door Toine »

Ik was van plan om de voeding van mijn GPS (Garmin Oregon) af te takken van de CAN BUS stekker voor accessoires, maar mijn dealer raadde mij dit af. Blijkbaar zouden veel mensen hier achteraf problemen mee krijgen omdat de CAN BUS moeilijk gaat doen.

Zij raadden aan om een aparte lijn te leggen vanaf de batterij voor de GPS-voeding.

Nu ben ik een volledige leek op CAN BUS vlak, maar een GPS-voeding moet die accessoirestekker toch aankunnen lijkt me, of zie ik dit verkeer?
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door HansD »

Toine schreef:Ik was van plan om de voeding van mijn GPS (Garmin Oregon) af te takken van de CAN BUS stekker voor accessoires, maar mijn dealer raadde mij dit af. Blijkbaar zouden veel mensen hier achteraf problemen mee krijgen omdat de CAN BUS moeilijk gaat doen.

Zij raadden aan om een aparte lijn te leggen vanaf de batterij voor de GPS-voeding.

Nu ben ik een volledige leek op CAN BUS vlak, maar een GPS-voeding moet die accessoirestekker toch aankunnen lijkt me, of zie ik dit verkeer?
Zolang je GPS ongeveer dezelfde impedantie heeft als de BMW GPS (en waarom niet?) moet dit goed gaan. Het probleem is niet de canbus, maar de ZFE (Zentraler Fahrzeug Elekronik). Dit is een electronische zekeringenkast die voortdurend spanning, stroom en weerstand van de aangesloten apparaten meet, en bij bepaalde afwijkingen de stroom afsluit en een foutmelding geeft in het display.

Hans
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door jaybmw »

DE zfe is toch een regelapp wat werkt via/met het canbussysteem?!
Het hele circuit is in samenwerking met can-buselectronica,en dit werkt met 3 mogenlijkheden qua spanning op een 2-draadssysteem.Volgens mij zijn er daarom ook geen zekeringen aanwezig op een -1200- .

Vergissingen voorbehouden natuurlijk.

Grtn Jeroen.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Inspector Gadget

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De ZFE is 1 van de modules die via CAN-bus met de rest van de motor communiceert.

ZFE (Zentrale Fahrzeugelektronik, ook wel Central Chassis Electronics genaamd) regelt de verlichting, de verwarmde accessoires (hmm..comfy...), de toetert, de radio/CD, 12volt-accessoiresaansluitingen, en de cruise control, gebaseerd op de standen van de schakelaars op je stuur en dergelijke.
De diverse schakelaars en knoppen gaan direct naar de ingangen van de ZFE, en de aansturing van bovengenoemde gaan direct van de ZFE naar de individuele onderdelen (gloeilampen, handvaten, etc.)

En de werking van de ZFE, hoe deze geprogrammeerd kan worden, etc, wordt door BMW angsvallig geheim gehouden.

Naast de ZFE is er ook nog de ABS, DWA (diefstalalarm), Motronix (motormanagement & sensoren), en i-Cluster (instrumentenpaneel).
Die dus allemaal met elkander via CAN-bus communiceren.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door HansD »

Kleine aanvulling nog: canbus is geen systeem maar een computernetwerk dat de 6 of 7 computers in je motor met elkaar verbindt. Een van die computers is deZFE die een vervanger is van de aloude zekeringenkast. Canbus zelf heeft niets met zekeren te maken.
Hans
Inspector Gadget

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als je nog wat meer wilt lezen over CANbus e.d.

http://www.bmwra.org/otl/canbus/

En als je zoekt met G00gle naar BMW ZFE is er nog wel meer... ;)
Gebruikersavatar
jaybmw
Berichten: 565
Lid geworden op: 03 feb 2010, 20:16
Type: R1200RT
Bijz: z-technikscherm,wunderlich schakelpookverlenger.
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Brabant !

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door jaybmw »

HansD schreef:Kleine aanvulling nog: canbus is geen systeem maar een computernetwerk dat de 6 of 7 computers in je motor met elkaar verbindt. Een van die computers is deZFE die een vervanger is van de aloude zekeringenkast. Canbus zelf heeft niets met zekeren te maken.
Hans
Can-bus is wel degenlijk een systeem,wat via de gateway communiceerd met andere regelapparaten.Dat is wat me telkens uitgelegd wordt bij PON tijdens cursussen en trainingen binnen het V.A.G. trainingsplan.Denk dat andere duitse techniek ook zo ongeveer werkt.Een hele ingewikkelde materie,wat ook werkt met duty-cycle sturing.

In de nieuwe a8 zitten al meer dan honderden regelapparaten.... :$ ,dat wordt in de motoren ook meer en meer.

Wie me weet aan te vullen of verbeteren,ik wacht af.Ik ben een techneut maar weet ook niet alles natuurlijk!

Grtn J.
kawasaki gpz 600 r ,2jaar
kawasaki zx6 r ,8 mnd
kawasaki zx7 r ,4jaar (totall los )
kawasaki zx9 r ,10jaar
bmw r1200 rt
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door HansD »

jaybmw schreef:
HansD schreef:Kleine aanvulling nog: canbus is geen systeem maar een computernetwerk dat de 6 of 7 computers in je motor met elkaar verbindt. Een van die computers is deZFE die een vervanger is van de aloude zekeringenkast. Canbus zelf heeft niets met zekeren te maken.
Hans
Can-bus is wel degenlijk een systeem,wat via de gateway communiceerd met andere regelapparaten.Dat is wat me telkens uitgelegd wordt bij PON tijdens cursussen en trainingen binnen het V.A.G. trainingsplan.Denk dat andere duitse techniek ook zo ongeveer werkt.Een hele ingewikkelde materie,wat ook werkt met duty-cycle sturing.

In de nieuwe a8 zitten al meer dan honderden regelapparaten.... :$ ,dat wordt in de motoren ook meer en meer.

Wie me weet aan te vullen of verbeteren,ik wacht af.Ik ben een techneut maar weet ook niet alles natuurlijk!

Grtn J.
Ja, wat is een "systeem", daar wil ik niet over vallen. Maar een canbus is geen onderdeel of unit die je kunt bestellen - of wel? (part number?); hooguit de canbus-kabels. Verder is het een protocol dat al de regelapparaten met elkaar praten.
Inspector Gadget

Re: Can-bus

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

CAN-bus is een industriele bus-standaard, ooit uitgevonden voor de auto-industrie door de Fa. Bosch in 1983 om zogenoemde microcontrollers (zeg maar intelligente systemen, zoals ABS, dashboard, alarm, ESP, audio-installatie, motormanagement, relais, etc) en apparatuur in de auto met elkander te kunnen laten communiceren.
En het is in 1986 een formele standaard geworden.
Naast het kunnen communiceren (lees: intelligentie) was het ook bedoeld om de hoeveelheid bedrading sterk terug te dringen, gemakkelijker een foutdiagnose te kunnen doen, nieuwe functies te kunnen activeren of te programmeren, updaten van de software in die microcontrollers, en zo voort.

Je kunt dus van merk X een CAN-bus compatible apparaat aansluiten van merk Y.
Wel is het zo dat er gewerkt wordt met protocollen, handshakes en soms zelfs encryptie.

BMW is er zo 1 die alles redelijk "dicht" heeft zitten.
Je hebt hun apparatuur en hun software nodig als je bijvoorbeeld in de ZFE de voorkeur-instellingen wilt wijzigen, als je bijv. in de i-Cluster de snelheidsmeter (mijlen naar kilometers, verbruiksindicatie, etc) wilt omzetten, etc.
Je komt niet verder dan de diagnostics die je kunt uitlezen met de GS-911 , GutMann en dergelijke. (waarvan ik teen en tander bezit)

Bijv. als er een ZFE op de R1200RT defect raakt, moet een BMW dealeRT nadat de ZFE vervangen is, alle modules weer opnieuw aanmelden, zoals ABS, i-Cluster, alarm, etc, etc. Met behulp van de tools/software van BMW.
Of als je een nieuwe sleutel wilt gebruiken op je R1200RT, moet je (in verband met de ingebouwde chip in de sleutel) wederom bij de BMW dealeRT zijn.

Wel zijn er ook voor de BMW R1200RT zgn OEM CAN-bus modules die je kunt gebruiken voor extra verlichting e.d. aan te sturen.
Of "tussen-oplossingen" zoals;
http://www.twistedthrottle.com/trade/pr ... /2868/424/


Want CAN-bus is een zgn. broadcast bus-protocol, elk apparaat kan zenden en ontvangen, maar er is er altijd maar 1 die kan zenden.


Terwijl voor VAG (om maar een voorbeeld te noemen) er zat niet-VAG oplossingen zijn, en redelijk tot goed gedocumenteerd, al dan niet open-bron.
Van oplossing om de fabrieks-af audio/navigatie systeem de functies te kunnen beïnvloeden, tot CH/LH (zeg maar automatisch parkeerlicht systemen) en zo een hele reeks meer.

Of je CAN-bus een systeem kan noemen, weet ik zo niet.

Het is m.i. een standaard waardoor bedrijven zoals Bosch en vele andere, producten voor VAG, BMW en andere merken kunnen ontwikkelen, zoals ABS, brandstof-systemen, alarms en dergelijke.

En ja, ook bij VAG krijg je foutmeldingen als je met led-verlichting aan de gang gaat. ;)

Meer algemene informatie over CAN-bus is te vinden op de navolgende link;
http://en.wikipedia.org/wiki/CAN-bus

En als je meer wilt weten over de min-of-meer open-bron ODB van VAG;
http://en.openobd.org/
Gesloten

Terug naar “Over: GPS en navigatie”