Sena SC10U for C3 /C3Pro

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door Wullum »

Iemand die inmiddels al een Sena SC10U for C3 /C3Pro heeft ingebouwd, waarmee Schuberth sinds kort adverteert?

Van Sena lees ik dat de helmsets goed te koppelen zijn met andere merken, al blijf je wel aangewezen op Universal Intercom.

Met een Schuberth SRC-S (oftewel Cardo) in mijn C3 is het lastig koppelen met een Nolan N-Com B4 in de Nolan N104 van mijn lief.
Bike-to-bike werkt bijvoorbeeld niet, dat blijft merk-specifiek. Werkte geweldig toen zij nog een Cardo Q2Pro gebruikte, gewoon beginnen praten en de communicatie werd opgebouwd, ook als we even buiten bereik waren gereden.
Nu werkt alleen intercom, maar alleen als zij mij oproept, andersom krijgen we niet werkend...
Maar dan nog moeten we bij elk gesprek friemelen met kleine knopjes in je nek, met handschoenen aan niet echt handig.
Permanent verbinding vréét batterij, en rij je even buiten bereik verbreekt de verbinding. Dus telkens gaan zitten zwaaien en op je helm wijzen om haar te laten "inbellen" als ik wat wil doorgeven. Niet handig, ik ben haar al een paar keer kwijtgeraakt omdat ik niet op tijd route info kon doorgeven (ze heeft geen navi op haar Virago, ook dat moet nog...)
Zie ook mijn eerdere post over dit onderwerp: viewtopic.php?f=41&t=10716

Om die reden overweeg ik de SRC-S te vervangen door een Sena SC10U.

Ik vraag mij echter wat zaken af:

- zitten de bedieningsknoppen niet irritant in de weg op het linker wangkussen? Kijk je er niet tegenaan? Past er een bril naast?
Lastig is natuurlijk wel dat je het vizier moet openen om ze te bedienen. Ik zal waarschijnlijk daarbij telkens op mijn linker brillenglas zitten te poetsen met mijn vingers... De remote control op het stuur wordt dan min of meer noodzakelijk, maar het wordt al best vol op mijn linker stuurhelft waar naast een schakelaar voor breedstralers ook nog een remote control voor mijn actioncam gaat komen.

- De stub-microphone is dan wel relatief klein, maar kan niet weggebogen worden bij op- en afzetten van de helm. Als brildrager lijkt mij dat lastig, kun je je C3 een beetje fatsoenlijk op en afzetten zonder dat je bril aan de microfoon blijft hangen? Of is de los leverbare Sena boom-microphone te monteren?

- Maar de hamvraag: koppelt de SC10U ook à la bike-to-bike met N-Com of alleen via universal intercom? Ik vind daar niks specifieks over. Nu kun je, als je de keuze hebt, het beste op 1 merk standaardiseren voor onderlinge communicatie, maar om nou ook op de N104 een Sena te monteren in plaats van de N-Com gaat wat ver... En Sena levert niks wat je ìn een N104 kunt inbouwen (ook de 10U niet), net zo min als Cardo, dus die N-Com moet blijven anders krijg ik ruzie...
Laatst gewijzigd door Wullum op 18 feb 2017, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door Georgio »

Ik zou zowiezo de stuurbediening erbij kopen, dan is het bedieningsprobleem alvast opgelost
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door Isaac »

Ik heb met de SC10U geen ervaring. Maar als ik de tactiek van de voorgaande versie bekijk dan verwacht ik niet dat ze anders zullen gaan werken.
Ieder merk heeft zijn eigen "beste" manier van koppelen. Hierop berusten protocollen die dus niet door een ander gebruikt kan of mag worden.
Om alle systemen te kunnen koppelen is er dus veel software nodig om dat te verwezenlijken. Om dat te voorkomen maken ze een koppeling via het telefoon protocol. Die staat in principe vast en op de standaard code na (0000, 1234, 1111, enz.) is dit voor haast alle telefoons gelijk. Een carkit kan tenslotte haast iedere telefoon koppelen. Sena heeft in de vorige versies deze techniek dus toegepast om universeel te kunnen koppelen.
Echter wordt de scan niet continue uitgevoerd en is het opnieuw koppelen na buiten bereik of volgorde van aanzetten vaak belangrijk.
Mogelijk scannen ze nu vaker maar dat gaat ten koste van energie. De technieken worden steeds beter en de accu capaciteit steeds groter.
Ik denk dat daar de verbeteringen in zitten. Maar nogmaals, ik heb met genoemd type geen ervaring, maar vind Sena gewoon goed.
Gebruikersavatar
DesertStrom
Berichten: 52
Lid geworden op: 11 feb 2014, 02:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door DesertStrom »

Zal je een klein beetje op weg helpen:
Wullum schreef:- zitten de bedieningsknoppen niet irritant in de weg op het linker wangkussen? Kijk je er niet tegenaan? Past er een bril naast?
Lastig is natuurlijk wel dat je het vizier moet openen om ze te bedienen. Ik zal waarschijnlijk daarbij telkens op mijn linker brillenglas zitten te poetsen met mijn vingers... De remote control op het stuur wordt dan min of meer noodzakelijk, maar het wordt al best vol op mijn linker stuurhelft waar naast een schakelaar voor breedstralers ook nog een remote control voor mijn actioncam gaat komen.
Knoppen zitten niet in de weg en je kijkt er niet tegenaan. (zitten ongeveer halverwege mijn oog en oor).
Bril is geen probleem, knopjes steken niet uit naar de zijkanten.
De knopjes gebruik ik overigens sporadisch, eigenlijk alleen de (meegeleverde) afstandsbediening.
Met gesloten zonnevizier kan ik de knopjes al niet bedienen zonder eerst mijn handschoen uit te doen. Het normale vizier moet ook helemaal open om de knopjes te bedienen, even op een kiertje zetten en op een knopje drukken werkt niet met handschoenen aan.
Wullum schreef:- De stub-microphone is dan wel relatief klein, maar kan niet weggebogen worden bij op- en afzetten van de helm. Als brildrager lijkt mij dat lastig, kun je je C3 een beetje fatsoenlijk op en afzetten zonder dat je bril aan de microfoon blijft hangen? Of is de los leverbare Sena boom-microphone te monteren?
Ik zet sowieso al mijn bril af voordat ik mijn helm op/afzet. Altijd al gedaan, reeds voor het tijdperk van de intercoms.
Zeker met het afzetten van de helm verschoof mijn bril, met kans op verbuigen, dus ik zet mijn helm op/af zonder bril om de bril daarna weer op te zetten.
Een andere microfoon wordt lastig, de knoppen en microfoon bij een 10U zijn uit 1 stuk gemaakt.
Als je heel handig bent met zaag en soldeerbout en beschikt over wat doorzettingsvermogen, zou je iets kunnen frankensteinen, maar dan vervalt wel per direct je garantie.
Wullum schreef:- Maar de hamvraag: koppelt de SC10U ook à la bike-to-bike met N-Com of alleen via universal intercom? Ik vind daar niks specifieks over. Nu kun je, als je de keuze hebt, het beste op 1 merk standaardiseren voor onderlinge communicatie, maar om nou ook op de N104 een Sena te monteren in plaats van de N-Com gaat wat ver... En Sena levert niks wat je ìn een N104 kunt inbouwen (ook de 10U niet), net zo min als Cardo, dus die N-Com moet blijven anders krijg ik ruzie...
Kan ik je niet mee helpen, rijd altijd alleen dus gebruik de intercom functie niet. Wel koppelt de 10U zich zonder problemen aan ieder gewenst apparaat, zelfs aan mijn Chinese telefoon die ik als gps gebruik en voordien ook aan een Chinese mp3-speler.
Gebruikersavatar
wil_kok
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jul 2009, 08:50
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door wil_kok »

Heb op de motorbeurs gesproken met iemand van Sena, omdat ik ook aan deze intercom zit/zat te denken, daar ik steeds meer problemen krijg met mijn SRC. Ik schijn één van de eerste SRC systemen te hebben voor de C3 Pro en die is niet te updaten. Dus ook niet met de Cardo communitie.

Mijn vrouw heeft een Cardo Q1 op de helm.
Volgens Sena kan er wel verbinding worden gemaakt tussen de helmen, maar als er verbinding is werkt het niet 2-weg.
Met ander woorden, met de Sena kan wel met een druk op de knop verbinding naar de andere helm (Q1) worden open gezet, maar niet andersom.
Dus als mijn vrouw wat wil zeggen, zou ze eerst mij aan moeten stoten zodat ik het kanaal open zet.

In de huidige situatie heeft mijn navigatie altijd voorrang, zodra deze de verbinding vrij geeft kunnen we ook weer beide praten.
Ook kan ik de systemen zo zetten dat de verbinding opent als één van ons begint te praten, hoewel dat niet vlekkeloos werkt.
Dus meestal heb ik de verbinding continue open en gaat de verbinding dicht als mijn navigatie wat zegt, wat allen ik hoor. Is de navigatie klaar wordt de verbinding tussen de helmen weer open gezet.

Zo zou het dus tussen de Sena en Cardo niet gaan werken. Heb het systeem daarom (nog) niet gekocht, is toch een dure gok.

Groet, Wil
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door Isaac »

Er zijn altijd wel wat mogelijkheden om toch te krijgen wat je wilt. Ik koppel mijn navigatie niet als navigatie maar als telefoon.
Mijn Cardo (G4) heeft dan de mogelijkheid om een duo passagier bij te koppelen als er een telefoon gesprek is.
Mijn navigatie heb ik dus continu open staan met mijn helm. Ik moet dan mijn vrouw bij schakelen en zitten we dus in een drieweg gesprek.
Als de navigatie wat te melden heeft horen we dat dus alle twee.
Mijn telefoon staat weer via de navigatie gekoppeld. Komt er een gesprek binnen dan horen we die ook allebei.
Is het een privé gesprek of erg zakelijk dan druk ik even mijn vrouw even weg.
Zij kan uitsluitend een verbinding opbouwen als de navigatie automatisch staat en de verbinding weer in rust staat.
Als zij tijdens de koppeling verbinding probeert te maken krijgt zij een afwijzende toon en ik hoor een piepje dat er een verbinding verzocht wordt.
Ik heb dus geen last van blauwe plekken omdat ze mijn niet hoeft aan te tikken voor een gesprek.
In de automaat mode werkt de navigatie niet anders dan dat je deze koppelt via de standaard ontworpen koppeling.
Laatst gewijzigd door Isaac op 01 mar 2017, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Inspector Gadget

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Sena ervaar ik, en ik heb ondertussen al heel wat producten van hun, als een vrijwel probleemloos merk.
Cardo daarentegen blijft, afhankelijk van model & uitvoering altijd een "geworstel".

Dat van de SCR voor de C3 Pro klopt, versie 1 is maar kortstondig op de markt geweest, en kan je beter mijden;
(herkenbaar aan de buitenkant aan de opschrift van de bedieningsknoppen)
Versie 1:
versie 1.jpg
Versie 2:
versie 2.png
Het is normaal dat de navigatie voorrang heeft versus de (draadloze) intercom.
Bij sommige merken en/of modellen kan je dat eventueel instellen.

Ikzelf zou er voor kiezen de Cardo Q1 een slinger te geven en deze te vervangen door een Sena.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door Wullum »

Als ik het zo lees ga ik mijn probleem met de universal intercom dus niet oplossen door de SRCS te vervangen door een SC10U.
Wel ga ik het truukje van Isaac proberen, soort next-best-thing.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nee, ik verwacht ook niet dat de SRC het echte probleem is, in mijn ervaringen zal de Q1 de meest lastige in deze combinatie zijn.
Binnen de diverse mogelijkheden & beperkingen.
En gaat daar Sena daar echt heel veel beter mee om.
Gebruikersavatar
wil_kok
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jul 2009, 08:50
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door wil_kok »

Hoi Isaac,

Lijkt me ook een goed idee om dit zo te doen.
Alleen snap ik niet helemaal hoe je dat voor elkaar krijgt.
Ik heb op dit moment beide headsets met elkaar gepaard en alleen mijn headset en mijn telefoon met de navigatie.
Hoe heb je dus je headset als telefoon op je navigatie aangemeld.
Als ik verbinding krijg met mijn navigatie hoor ik wel in mijn helm dat de mobiele telefoon is aangesloten, maar dat zal niet helemaal zijn wat jij bedoeld.
Zou je misschien aan kunnen geven in stappen hoe je e.e.a. hebt gedaan.

Het zou natuurlijk kunnen dat, doordat ik de eerste SRC heb, dit bij mij niet kan. Wellicht moet ik dan overwegen om een nieuwe SRC te kopen.
De laatste ritten is namelijk echt een gevecht met alle verbindingen. Zeker niet stabiel.
Dus ik wil graag jouw oplossing wel even proberen, voordat ik ga inverteren.
Alvast bedankt.
Wil
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door Isaac »

Hallo Wil,

Met de G4 kan ik een navigatie koppelen, een telefoon koppelen en vanaf de laatste update een audio device koppelen.
Dit alles buiten de intercom koppeling om. Aangezien er maar 2 kanalen zijn loopt een telefoon, als er een navigatie aktief is, via de navigatie.
De enige verschillen met de gemaakte koppeling is de prioriteit (telefoon staat boven de navigatie) en 1 mogelijkheid die ik wilde testen zijnde het bij schakelen tijdens een telefoon gesprek van een duo passagier.
Ik heb dus via de telefoon pair toets mijn navigatie gekoppeld. Je telefoon moet dus even niet in de buurt zijn. Standaard wordt dan ook gezocht op 0000, 1111 of 1234.
Daarna, maar dat werkt vermoedelijk bij jou al, mijn telefoon op mijn navigatie gekoppeld.
Als ik in 3-weg gesprek wil werken maak ik eerst verbinding met mijn navigatie en laat deze open staan.
Vervolgens druk ik kort op A en wordt de intercom verbinding bij geschakeld.
Wij horen dan beide de navigatie en kunnen ook continu met elkaar praten.
Doordat de verbinding continu open staat kan ik ongeveer 5 uur werken zonder te laden.
Als mijn telefoon gaat horen we die beide en kan ik deze gewoon opnemen. Middels een korte druk op het A kanaal kan ik desgewenst de intercom even uitschakelen maar aangezien de vraag van wie was dat en wat wilde hij/zij dan volgt laat ik de intercom gewoon aktief.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door Wullum »

Hmmm, eens proberen of ik dat met de SRCS van mijn C3 ook voor elkaar krijg...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Was er tot gisteren heel erg tevreden over..nu ietsjes minder: ik krijg 'm met geen mogelijkheid meer aan! Gisteren na mijn ritje naar Den Haag heb ik de Sena uitgezet en meteen weer op de lader gezet (wil uiteraard niet met een lege accu staan) Toen ik gisteravond laat de lader er weer afhaalde - hij had er ruim 6 uur aangelegen en het indicatie lampje kleurde vrolijk blauw - en ik nog ff wilde checken of hij echt vol was door de Sena even aan te zetten...gebeurde er helemaal niets :-(

Sinds gisteravond heeft ie ook de verdere nacht nog aan de lader gelegen, heb ik de zondagochtend gebruikt om de handleiding van voor naar achteren te lezen en heb ik de Sena uit de C3 gehaald om te kijken of alle kabeltjes wel in orde zijn. Tot slot heb ik de Sena ook nog de voorgeschreven hard reset gegeven met de al oude paperclip (al zie ik niet in hoe dat zou kunnen werken bij een apparaat dat uit staat).

Soms is de conclusie heel simpel: mijn Sena 10U is gewoon stuk.

Ik heb inmiddels de motorzaak waar ik hem 7 weken geleden gekocht heb gemaild en ik verwacht dat zij het - via Sena - zullen oplossen. Sena zelf heb ik uiteraard ook even op de hoogte gebracht.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Sena SC10U for C3 /C3Pro

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Zojuist een telefoontje van de leverancier: ook de importeur krijgt mijn Sena U10 niet meer aan de praat (letterlijk) en ze sturen een nieuw exemplaar :D
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”