Welk Systeem?

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Maastricht

Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Maastricht »

Beste Forumleden,

Ik ben opzoek naar een niet al te duur communicatie setje voor op de motor.

Het liefst met DUO passagier en eventueel met andere motoren.

Kan je ieder willekeurig setje verbinden met andere sets? of is dit merk gebonden?

heeft iemand ideeën of tips?
[groet] Maastricht
Gebruikersavatar
Henk Opperman
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 jun 2011, 11:53
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: EDE
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Henk Opperman »

Ik zweer nog steeds bij autocom. Is een bedrade intercom waarop een portofoon kan worden aangesloten.

Bluetooth sets geven naar mijn idee nog teveel storingen, ook is de afstand beperkt.
Met vriendelijke motorgroet,

Henk Opperman

___________________________________________________________________________________
BMW R 1200 RT - Garmin Zumo 660 - Garmin Virb Elite - SENA intercom


Afbeelding
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Franky »

Wij hebben Sena SMH5 en bevalt goed. Als je een grotere afstand wil naar andere motoren dan biedt Sena onder andere de SMH 10 ook aan. Best even kijken op internet voor meer specificaties
Grts Franky
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Henk Opperman schreef:Ik zweer nog steeds bij autocom. Is een bedrade intercom waarop een portofoon kan worden aangesloten.

Bluetooth sets geven naar mijn idee nog teveel storingen, ook is de afstand beperkt.
Dat is nu toch wel over hoor.
Ben zeer te spreken over de SENA BT kwaliteit.
Zie ook: viewtopic.php?f=41&t=9013

Ronald
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Ik gebruik zelf de bluetooth setjes van Interphone.
Werkt prima icm mijn Zumo660 (hoofdgebruik is solo) en de bijrijder.
Motor-naar-motor nog nooit geprobeerd - vrouwlief schiet maar niet op met haar rijbewijs.
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Inspector Gadget

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Motor-naar-motor is inderdaad merk gebonden tenzij je portofoons e.d. gebruikt.

Uitzonderingen zijn zogenoemde OEM oplossingen zoals Schuberth's SRC welke een OEM is van Cardo Systems.
Maastricht

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Maastricht »

Dat is al wat duidelijker, en een tom tom rider + set gaat dat niet? Of is dit enkel zonder uitbreidingsmogelijkgeden?
Inspector Gadget

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ligt een beetje aan de set die bij de TomTom Rider zit;
Als dat een bundel is, is dat niet altijd "the latest & greatest" headset(s), omdat anders de prijs behoorlijk omhoog schiet.

Het is afhankelijk dus wel merk én model headset het om gaat.

Qua prijs is een dergelijke bundel soms best wel aantrekkelijk maar qua features/functies is het vaak wel een basis.
Maar daar is de prijs dan ook naar.
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Rob dat heb je niet goed. SENA SMH10 met update 5.0 en de 20s kunnen pairen met andere merken.
Inspector Gadget schreef:Motor-naar-motor is inderdaad merk gebonden tenzij je portofoons e.d. gebruikt.

Uitzonderingen zijn zogenoemde OEM oplossingen zoals Schuberth's SRC welke een OEM is van Cardo Systems.
Inspector Gadget

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Joop, dat heb je niet goed begrepen;
http://senabluetooth.com/universal_intercom/

Sena stuurt HPF (Handsfree Profile) via Bleutooth uit, maar niet alle merken ondersteunen en/of gebruiken dat!

En daarbij is het bedoelt als intercom, *niet* motor-naar-motor.
Vandaar ook de naam die Sena gebruikt, "Universal Intercom".
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Rob Ik ben het even kwijt, maar wat gebeurt er in dit filmpje dan?
[youtube]7kJ_TI3PoMM[/youtube]
gr. Joop
Inspector Gadget

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Geeft niet, ik begrijp de verwarring;

(Sena's) Intercom-functionaliteit wordt geboden via Bleutooth HPF, en dat is qua bereik circa 10 meter, wellicht (soms!) 30 meter. Maximaal. En met moeite.
Want de betreffende niet-Sena headsets maken gebruik

Motor-naar-motor maakt *niet* (of hoogst zelden) gebruik van Bluetooth maar van een eigen protocol die de chipset ondersteund.
Vaak wel de 2,4 GHz (ISM) band, maar een variant of afgeleiden, of de standaard Bluetooth v3.0
(maar Bluetooth v3.0 specificeert snelheid e.d., *niet* bereik: http://en.wikipedia.org/wiki/Bluetooth_ ... 3.0_.2B_HS)

Vandaar dat andere merken dus ook niet & *nooit* werken motor-naar-motor. (en soms de verschillende modellen onderling vaak ook niet).

Het filmpje toont hoe 2 Sena's piggyback ("op de rug van de ezel") gebruikt worden om 2x "standaard" Bluetooth headset, maximaal 1x Sena met 1x "standaard" Bluetooth headset, gekoppeld worden. En hoe daarna de Sena's weer aan elkaar gekoppeld worden.
Zo krijg je een 4-weg intercom.
Je ziet Sena ook nergens claimen wat het bereik is van de Universal Intercom.
In general, it is shorter than normal intercom distance since it uses the Bluetooth Hands-Free Profile.
Wat de handigheid is wat Sena wel gedaan heeft, is door Bleutooth HPF te integreren in hun firmware waardoor je door die piggyback methodiek ook niet-Sena's kunt gebruiken, via een, letterlijke u-bocht.
Maarten1985

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Enkele jaren Starcom Advance gehad, maar dat heeft nooit correct gewerkt. Sinds de nieuwe motor met Bluetooth overgestapt naar Sena SMH10 + SR10 (voor 2-way radios, wat interessant is om een radio op aan te sluiten als je radioamateur bent).

Geluidskwaliteit is perfect. Zelfs intercom werkt erg goed tot op een afstand van 50-150 meters. Enig probleempje dat ik had is dat de Sena niet connecteerde met de radio van de motor indien de radio al aanstond voor de Sena aanstond. Maar dit werd verholpen door een firmware upgrade die ik nog moest uitvoeren sinds de aankoop ervan.

Overigens is het een hele opluchting dat je van je motor kan stappen en je helm kan afdoen zonder rekening te houden met kabel(s). Het enig 'minpuntje' is dat je eraan moet denken de Sena eens om de zoveel dagen opnieuw op te laden. Herladen (full load) duurt max. 2 uur, dus dat is zo gepiept tijdens een nachtje slapen of een (half) dagje werk. En als het moet kun je het al rijdend opladen.

De voordelen wegen meer door dan de nadelen, zeker invergelijking met mijn ervaringen vroeger. Dus ik ben tevreden.
Gebruikersavatar
Beamer63
Berichten: 109
Lid geworden op: 15 dec 2013, 01:16
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R Nine T Racer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: omgeving Tilburg

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Beamer63 »

Betaalbare intercom systemen.

Kreeg enig tijd geleden reclame binnen van Van Meel motoren Made (omgeving Breda).
Zij hebben een nieuw Bluetooth intercom setje dat goed schijnt te werken en zeer betaalbaar is.
Het merk is Twiins en er zijn 2 modellen de D1 € 49,95 en de D2 € 59,95.
Een betaalbaar alternatief voor communicatie tussen bestuurder en passagier (draadloos) en voor spraak navigatie.
Bike to bike niet mogelijk.

Of de intercomset voldoet aan jouw eisen weet ik niet, maar met een telefoontje kom je heel wat meer te weten.

Overigens verkopen zij ook het merk Cardo : Scala Rider (momenteel 15% afgeprijsd) en van het merk Sena diverse modellen.
De meeste nieuwe Cardo modellen zijn ook te koppelen met de oudere Cardo systemen ; ook van bike to bike.
Met Sena heb ik geen ervaring.

Kijk eens op http://www.vanmeelmotoren.nl en als je belt wordt je gegarandeerd vriendelijk te woord gestaan.


Succes Peter
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Op MP worden ook weleens gebruikte sets aangeboden.

Wij rijden met drie motoren en gebruiken de Cardo Scala G9 en Schuberth kraag. Dit werkt goed tot 1000mtr.

Hiervoor een Cobra PMR gebruikt. Dit was qua bereik veel beter (3-5km) maar in gebruik lastiger door de kabels en het op een knopje moeten drukken om te praten. Dit laatste heeft ook z'n voordelen......
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door ErikS »

Een goed, maar beslist niet goedkoop systeem is Bluebike, verkrijgbaar bij o.a. de CB shop in Overloon. Allerhande mogelijkheden, waaronder het koppelen van meerdere BT systemen en de mogelijkheid om met andere van BlueBike systemen voorziene rijders te comminiceren (tot wel 10 stuks). Zelf heb ik de set uitgeprobeerd met: audio, navigatie en portofoon. Accu gaat zeker drie dagen mee zonder opladen! En een goede helpdesk als je er niet uit komt.
Enige nadeel is de prijs!
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Maastricht

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door Maastricht »

Bij Louis In duitsland hebben ze de Albrecht AE600 BT iemand ervaring er mee….. _001
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door WernerB »

Ik haak wat laat in, maar Therese en ik zijn in onze nopjes met de BTMidland NeXT. De afstand die goed met elkaar te overbruggen is, is ruim 1000 meter. Er wordt 1600 meter genoemd, maar dat is volgens mij in de meest ideale omstandigheden en open terrein. Als Therese met haar Hornet voor me rijdt in de bebouwde kom, is het maximaal 500 meter!
De BT is volgens mij te paren met alle soorten/merken en heeft een lange microfoonboom die zonder tussenstukken is te plaatsen. De speakers zijn groot en de geluidskwaliteit meer dan goed! Radio is matig, tenzij je van lokale zenders geniet.
Persoonlijk hoeft de radio voor mij niet en ook de koppeling met mijn mobiele telefoon gaat prima, maar gebruik ik nooit!
Succes met je keuze!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door marcel72 »

Hoi,

zie mijn onderschrift. Werkt super.
De autocom zit er al een tijdje op. Is dus ook al een ouder model, maar werkt nog steeds zoals het moet. De starcom heb ik via een leverancier in Duitsland http://www.pmr446.de/. Het is een zogenaamd exportmodel.
De juiste antenne om ook gebruik te kunnen maken van het vermogen heb ik weer in Nederland gehaald http://www.cbshop.com/
Beide zaken bieden een goede ondersteuning (telefonisch en per mail).

In het groepje waarmee ik vaker rijd, zitten een aantal mensen met een soortgelijk systeem. Dat is zeer handig tijdens het rijden bijv. met grotere groepen.

En ja, ik houd het liever ook op bedrade systemen. Als er dan een verbinding niet goed is, dan kan ik hier zelf nog iets mee. Bij draadloos ben ik radeloos.... :$

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
wooter

Re: Welk Systeem?

Ongelezen bericht door wooter »

marcel72 schreef:En ja, ik houd het liever ook op bedrade systemen. Als er dan een verbinding niet goed is, dan kan ik hier zelf nog iets mee. Bij draadloos ben ik radeloos.... :$
Het gekke is dat ik met bedrade systemen altijd problemen heb gehad met de bedrading.... :)
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”