Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Edvard
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
Type: R1200RT
Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort - Schothorst

Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door Edvard »

Ik zou graag jullie advies willen hebben voor de aanschaf van een communicatiesysteem.
Mijn eisen:
- met mijn passagier kunnen communiceren
- de aanwijzingen van mijn TomTom (alleen Bluetooth) kunnen beluisteren
- lange standby-/gesprektijd
- betrouwbaar systeem
- telefoongesprekken kunnen voeren (dit is een wens maar geen must)
- zo mogelijk (op een of andere manier) de OEM radio/CD van mijn 1200RT kunnen beluisteren in onze helmen zonder dat de omgeving ongewenst meegeniet

Bedraad of niet, maakt mij niet uit, maar denk dat door de TomTom die geen bedrade oplosing biedt het wel een Bluetooth zal worden...

Ik zie jullie adviezen met belangstelling tegemoet!

Groet, Edvard.
Carpe Diem
Inspector Gadget

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zoek op het forum (rechts bovenin) naar de Sena SM10.
http://www.sena.com/product/adapters/sm10/
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door scan »

Als je ook de onboard radio wilt beluisteren via BT dan moet je aan een Sena 20S denken. Deze kan Multi-media aan.
Dat werkt bij mij feilloos.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door Jekihero »

Jouw wensen waren de mijne.
Ik heb ze naar tevredenheid ingevuld met de SENA SMH 10, dan wel met de Iphone via de Garmin 550.

Ronald
Gebruikersavatar
Edvard
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
Type: R1200RT
Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort - Schothorst

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door Edvard »

Bedankt voor jullie reacties tot zover.

Nog even over de connectie met de OEM BMW radio van het 2005 model (geen blauwetand).
Begrijp uit het draadje waar Rob naar verwees dat er een line uit ergens achter de plastieken van de teller zou moeten zijn.
Uit de specs van se Sena 10 haal ik dat er een audio in met een 3.5mm. jack is maar heb niet helemaal duidelijk waar die nu zit...
Zit dit op een losse Bluetooth module van de Sena? Of in een van de 'muizen' die aan de helm?

In de beschrijving van de door 'scan' aanbevolen 20S zie ik die feature van de 3.5mm. jack overigens niet.
De mogelijkheid om de Sena 10 op te laden tijdens gebruik (heb tenslotte 2x 12V op de RT) spreekt mij bijzonder aan, want na een paar jaren gebruik zal die batterij ook wel niet meer een hele dag meegaan. Okk deze feature haal ik niet uit de 20S omschrijving.

Jullie en andere positieve ervaringen over Sena hebben voor mij het merk dus vastgesteld. Het model nog niet al denk ik een voorkeur te ontwikkelen voor de 10.
Onduidelijk is voor mij nog de aansluiting van de bedraade radio-uit met de wireless Sena... maar ik weet zeker dat jullie die expertise zullen gaan delen ;-)

Groet, Edvard.
Carpe Diem
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door Jekihero »

Als je mij je e-mail adres Pbeet stuur ik je de manual.
De MP3 jack zit op de clamp-unit die je op de helm bevestigt.

Ronald
Inspector Gadget

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik spreek (alleen) over de Sena SM-10, de zelfstandige unit waarop je het diverse (ook) bedraad kunt aansluiten, want daar heb ik dan ervaringen mee. ;)
De Sena headsets laat ik daarom verder buiten beschouwing, want die ken ik verder persoonlijk niet.

Inderdaad, de BMW radio heeft geen 3,5mm (mini)jack aansluiting, behalve (!) degene die (optioneel) in je handschoenenvakje ligt.
Maar dat is een MP3/Auxilary-aansluiting, oftewel audio-ingang naar de radio, geen audio-uitgang.

Er zal inderdaad voor het geluid van de radio, tenzij je het modeljaar 2010 1200RT hebt, een aansluiting onder je tupperware gemaakt moeten worden.
Want modeljaar 2010 1200RT radio-installatie heeft fabrieks-af al (OEM) Bleutooth ingebouwd zitten, waarmee je kunt proberen (!) of deze met de Sena SM10 kunt pairen. Daar heb ik geen ervaringen mee, ik kan daar verder weinig over zeggen of dat überhaupt gaat werken via Bleutooth. _001

Om dan toch ff de head-set(s) aan te stippen;
Die hebben vaak ook (al dan niet optioneel) een (al dan niet bedrade) MP3-aansluiting.
Maar ook daar zal je, volgens mij, onder de tupperware moeten wezen als je (ook) de BMW radio (geluid) wilt aansluiten.
Gebruikersavatar
Edvard
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
Type: R1200RT
Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort - Schothorst

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door Edvard »

Het is goed dat je dit benadrukt want had inderdaad gemist dat SM en SMH twee verschillende apparaten zijn.
Carpe Diem
Inspector Gadget

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Mijn fout, ik had wat duidelijker in den beginnen kunnen zijn.. :$
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door Jekihero »

Zo had ik de H wat dikker kunnen typen........................ :mad:

Ronald ;)
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door scan »

De mijne is van begin 2010 en had destijds niet de BT werkend. Dat heb ik later laten doen door de dealert. Deze hebben een ticket daarvoor aangevraagd bij BMW en daarna kon de motor aan de heilige koe en werd het stukje BT software erop gespeeld. Duurt even zo'n 2 uur als ik me nog kan herinneren.
Alles werkt volgens de laatste stand van de bekende updates.
Gebruikersavatar
Edvard
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
Type: R1200RT
Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort - Schothorst

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door Edvard »

scan schreef:De mijne is van begin 2010 en had destijds niet de BT werkend....
Helaas gaat dit voor de mijne niet op want de Bluetooth module zit er gewoon niet op... is helaas geen kwestie van activeren.

Zojuist een plezierig en verhelderend gesprek gehad met Rob en wat ik dus nodig heb is een duo-Bluetooth intercom set (Sena SMH10 of iets in die richting) plus nog een module die het signaal van de achterspeakers omzet in Bluetooth.
...denk dat ik de klus voor dit tweede gedeelte aan een prof overlaat tenzij iemand al ervaring heeft hiermee en mij kan 'sturen' en mogelijk assisteren.
Andere optie is een Set met radio ontvangst, maar heb toch meer vertrouwen in de OEM radio (ontvangst).
Carpe Diem
Inspector Gadget

Re: Advies: Communicatie+TomTom+Telefoon+eventueel OEM radio

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Graag gedaan! _004

Inderdaad de OEM Bleutooth module zit er pas bij modeljaar 2010 1200RT er standaard in, als je de radio-optie gekozen hebt.

Jou 1200RT is van 2005, de 1e generatie.
Wel met radio-optie maar helaas zonder de MP3 kabel in de radio-handschoenenvakje en zo te zien vanmiddag, ook zonder de dan 2-polige GPS-audio aansluiting nabij het balhoofd.
De CAN-bus (3-polige) GPS-voeding aansluiting zit er wel op het balhoofd, nog netjes fabrieks-af vastgezet met een tie-rap.
Daar had je dus ook je TomTom op kunnen aansluiten. ;)

Zoals aangegeven, ik heb geen ervaringen met de Sena headsets, maar de SMH10 of SMH10R lijkt mij een goede keuze.
Ook omdat deze Multi-point aan kan, dus meerdere Bleutooth verbindingen gelijktijdig.

Omdat het aansluiten van de OEM radio een "eventueel" is;
Wat betreft de achterluidsprekeraansluiting (scrabbel: dubbele woordwaarde ;) ) adviseer ik de Baehr RAA 02-01 kabel
(want ik verwacht dat de connector voor de achterluidsprekers nabij je rechterspiegel er ook niet zit);
1_s300.jpg
2014-08-24_0-20-21.jpg
Is vrij duur, circa 40 euro, maar bevat wel al de pennetjes die je onderin de radio-connector moet schuiven om het geluid van de achterluidsprekers aangesloten te krijgen. Kabellengte is 40 cm, dus kan je dan in je radiovak-handschoenenkastje neerleggen, samen met je Bleutooth dongel.
Of je moet bij de sloop een BMW radio-connector mét kabeltjes proberen te scoren en daar dan die pennetjes proberen uit die connector te peuteren, heel. Wat niet altijd zal meevallen, weet ik uit ervaring.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”