Advies gevraagd.....

Communicatie op je RT (intercom)

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Ik heb een nieuwe helm gekocht. Mijn huidige helm is uitgerust met een scala Rider 2 communicatie systeem. Mijn wederhelft wil deze helm gaan gebruiken zodat we met elkaar kunnen communiceren tijdens een van onze ritjes. We hebben drie sets, mijn beide zoons en ik. Ik wil nu dus een set kopen waar ik mee kan communiceren als ik met mijn twee zoons ga rijden en als ik een rit ga maken met mijn vrouw. Moet ik dan een zelfde kopen, of kan dat ook van een ander merk zijn?

Hartelijke groeten van HUAWEI G700-U10 aan alle forumleden
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Als je bike2bike wil is hetzelfde merk de beste keuze. Sena heeft een optie om met een ander merk te connected, maar dat gaat via het handsfree profile. Ik heb daar nog geen praktijkervaringen over gehoord.
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Oké bedankt. Leek mij ook al het beste naar het zelfde merk te gaan.
Gebruikersavatar
Walter
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 800
Lid geworden op: 20 mar 2008, 10:21
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: Zumo 210 - GoPro Hero
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Naarden, 't Gooi
Contacteer:

Re: Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door Walter »

Ik ben toevallig gister ook op onderzoek uitgeweest.
Ik wil graag en chatterbox communicatieset op mijn helm monteren om in de toekomst met Jos te kunnen praten.
Jos heeft ook chatterbox...

Helaas kan ik niet veel info vinden voor bike to bike communicatie.
Het enige waar ik achter kom is dat je binnen een paar meter van elkaar moet zin om te communiceren...

Het is sowieso lastig om dealerinfo te vinden voor de chatterbox

Ben dus benieuwd naar de ervaringen
Walter
Medebeheerder BMW RT Forum
Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Wellicht biedt dit onze oplossing . . .

http://shop.chatterboxusa.com/menu-prod ... _pVPk0cSii
[youtube]KtWmEe8LqfM[/youtube]
Walter schreef:Ik ben toevallig gister ook op onderzoek uitgeweest.
Ik wil graag en chatterbox communicatieset op mijn helm monteren om in de toekomst met Jos te kunnen praten.
Jos heeft ook chatterbox...

Helaas kan ik niet veel info vinden voor bike to bike communicatie.
Het enige waar ik achter kom is dat je binnen een paar meter van elkaar moet zin om te communiceren...

Het is sowieso lastig om dealerinfo te vinden voor de chatterbox

Ben dus benieuwd naar de ervaringen
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
vioma

Re: Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door vioma »

Sena communiceert met alle andere merken .
http://sena.hocoparts.com/
Inspector Gadget

Re: Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Let wel op:
Die Sena "universele" headset-mode is bedoelt voor het koppelen van een "standaard" headset via Bleutooth als intercom-functie.
Waarbij het noodzakelijk is die niet-Sena headset in de GSM/telefoon-mode te plaatsen, en via Bleutooth (dus beperkt tot circa 10 meter, max) te koppelen met de Sena.

Simpel gesteld:
Voor intercom (= passagier-communicatie) kan je dus (ook) een Sena gebruiken.

Voor bike-to-bike heb je wel 2 (of in dit geval: 3) gelijkwaardige headsets nodig.

Je geeft aan dat het om de Scala Rider 2 gaat, wellicht bedoelt je de Scala Rider Q2 (Pro)?
Die kent een zogenoemde Primary Buddy & Secondary Buddy systeem, waarbij je de passagier en bike-to-bike kunt instellen.
vioma

Re: Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door vioma »

Ik heb de sena smh5 (de goedkoopste) , die heeft een beperkte afstand maar ik kan hem wel koppelen met de scala van een kennis . (bike to bike)
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door Wullum »

En zelfs hetzelfde merk geeft niet altijd goed resultaat...

Mijn Schuberth SRCS (is eigenlijk een OEM van Cardo) in mijn C3 doet het ook niet supergeweldig met de Cardo Scala Rider Q2 Pro in de helm van mijn Lief _001

Als je kort op elkaar rijdt (50 meter max.) gaat het wel, mits je de microfoon goed dicht op je mond houdt. Bij grotere afstand wordt het al gauw minder :(
Al sluit in niet uit dat er nog truukjes zijn om dat te verbeteren... Voor mijn Lief is dat iig reden om de Q2 eigenlijk al niet eens meer aan te zetten...

Je moet de microfoon sowieso altijd goed positioneren als je je kinstuk dichtklapt, dat moet dus niet rijdend want dan komt je microfoon geheid onder je kin. Zeker bij de Q2, omdat het microfoonhalsje onder de helmrand door naar binnen moet. Lief had 'm ooit onder het kinstuk uitsteken en ook nog eens achterstevoren gedraaid gekregen, dat gaf zó een gebulder dat je er doof van werd. De Q2 dacht door de spraakactivatie dat er constant gepraat werd, maar dat was de wind... En beide headsets waren door de constante activatie ook nog eens erg snel leeg...

Ik heb mezelf aangewend om, voor ik effectief wegrij, eerst het kinstuk netjes dicht te doen (met de microfoon tegen mijn mondhoek) en niet zoals ik dat eerst deed het kinstuk pas dicht te doen als ik de oprit naar de snelweg oprijd. Is sowieso veiliger omdat de C3 dan pas de bescherming van een integraal biedt. Nu datzelfde gedrag nog aanwennen voor de autogordel in mijn pedaalemmer :oops:
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Re: Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Klopt, omdat er geen standaard bestaat voor bike-to-bike, laat staan intercom.
De standaarden zijn voornamelijk op Bleutooth, en dan met name HFP (Hands Free Protocol), HSP (Head Set Protocol), A2DP (= stereo muziek) en nog een hele reeks meer. Maar zelfs die standaarden worden door sommige fabrikanten "vrijelijk" geïnterpreteerd, met alle gevolgen van dien.
Daarom mogen sommige fabrikanten ook niet langer het officiële Bleutooth logo voeren, omdat ze niet voldoen aan de standaarden.
https://www.bluetooth.org/en-us/members ... -directory

Probleem met de Q2 is dat deze qua software/firmware niet op te waarderen is door de gebruiker zelf, zover ik dat heb kunnen uitvinden. _001
Daardoor is er, algemeen gesproken, een mogelijk risico dat met twee gelijke modellen/uitvoeringen mogelijkerwijs verschillende firmware-versies in gebruik zijn, met alle nadelen van dien. Met name interoperabiliteit kan soms in het gedrang komen tussen twee verschillende firmware/software.

Mijn belangrijkste tips voor vandaag;
Kies een Bleutooth set die je qua software/firmware zelf kunt opwaarderen.
Kijk ook naar een merk wat in NL redelijk alom verkocht & vertegenwoordigt wordt.
En kijk ook naar hun website, dat geeft soms ook een redelijke clue hoe zaken er voor staan.
Download ook de handleiding van het product, en zie of je het allemaal kunt begrijpen voordat je het product daadwerkelijk gekocht hebt.

Het zijn zo maar een paar ideeën. ;)
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Super, dank jullie wel!
Ik ben toch lui voor hetzelfde merk gegaan. Het werkt goed als ik met mijn zoons ga rijden. Laat ik nu een Scala Q2 bij Coolbleu tegen komen omdat deze er uit gaat voor de pro......, die is nu voor mij. :roll:
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Advies gevraagd.....

Ongelezen bericht door Wullum »

Pragmatische instelling, ik mag dat wel.

Telkens state-of-the-art willen hebben is waar ik mij vaak op betrap, met hoge investeringen en kinderziektes mogen uitvlooien als gevolg :roll:
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gesloten

Terug naar “Over: Communicatie”