tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
- Edvard
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Amersfoort - Schothorst
tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
ik ben een motorvakantie aan het voorbereiden en zit een beetje in mijn maag met de tanktas als je de motor verlaat... meenemen of laten zitten?
Het aanwezige handvat is niet echt handig om hem te vervoeren...
Is er een manier om de originele tanktas om te bouwen naar rugtas of schoudertas, wellicht met een extra accessoire?
Of is hij misschien te beveiligen zodat je hem kan laten zitten zodat hij niet open gemaakt kan worden en ook niet eraf gehaald?
Iemand ervaring met dit thema?
Het aanwezige handvat is niet echt handig om hem te vervoeren...
Is er een manier om de originele tanktas om te bouwen naar rugtas of schoudertas, wellicht met een extra accessoire?
Of is hij misschien te beveiligen zodat je hem kan laten zitten zodat hij niet open gemaakt kan worden en ook niet eraf gehaald?
Iemand ervaring met dit thema?
Carpe Diem
- blackers
- Berichten: 735
- Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
- Type: Ik heb geen motor (meer)
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Flevoland
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Ik gebruik de tanktas voor de vakantie, of althans meerdaagse ritten. In de tanktas heb ik de papieren van de motor, rijbewijs, papieren voor onderweg, telefoon, camera, geld etc. De constructie is zodanig dat ik de tanktas gemakkelijk van de motor kan halen en ik vind dat deze zich eenvoudig laat dragen. De rits kun je volgens mij wel afsluiten met een klein hangslot. Maar volgens mij kun je de tanktas niet met slot vergrendelen op de motor.
Voor korte tripjes gebruik ik opbergvak en/of topkoffer.
Voor korte tripjes gebruik ik opbergvak en/of topkoffer.
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
+1blackers schreef:Ik gebruik de tanktas voor de vakantie, of althans meerdaagse ritten. In de tanktas heb ik de papieren van de motor, rijbewijs, papieren voor onderweg, telefoon, camera, geld etc. De constructie is zodanig dat ik de tanktas gemakkelijk van de motor kan halen en ik vind dat deze zich eenvoudig laat dragen. De rits kun je volgens mij wel afsluiten met een klein hangslot. Maar volgens mij kun je de tanktas niet met slot vergrendelen op de motor.
Voor korte tripjes gebruik ik opbergvak en/of topkoffer.
Ik heb ook altijd mijn waardevolle spullen in de tanktas en die gaat overal mee naar toe. Ik gebruik vaak de draagriem die je er zo aan klikt.
- RT1
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Honda GOLDWING 1800A
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Deurne
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Ik ga al jaren met de motor op vakantie en laat bij tussentijdse stops de tas altijd gewoon zitten, evenals de helm en motorjas ( bij mooie weer !! )
Meestal ga ik niet echt ver uit de buurt van de motor maar komt toch ook wel eens voor.
Gelukkig nog nooit een probleem geweest. :mrgreen: ( s'avonds gaat alles er wel af )
Je moet de kat niet op het spek binden zeggen ze wel eens, maar om nou steeds die rommel allemaal mee te sjouwen gaat me toch niet gebeuren.
Als je t echt niet vertrouwd kun je natuurlijk altijd met een kabeltje je tanktas en helm aan je motor vastmaken.
Rob
Meestal ga ik niet echt ver uit de buurt van de motor maar komt toch ook wel eens voor.
Gelukkig nog nooit een probleem geweest. :mrgreen: ( s'avonds gaat alles er wel af )
Je moet de kat niet op het spek binden zeggen ze wel eens, maar om nou steeds die rommel allemaal mee te sjouwen gaat me toch niet gebeuren.
Als je t echt niet vertrouwd kun je natuurlijk altijd met een kabeltje je tanktas en helm aan je motor vastmaken.
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
- Edvard
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Amersfoort - Schothorst
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Denk niet dat ik die draagriem heb... maar vooral, ik zie zo snel ook niet waar je die aan vast klikt...
heb je daar een foto van?
[/quote]
+1
Ik heb ook altijd mijn waardevolle spullen in de tanktas en die gaat overal mee naar toe. Ik gebruik vaak de draagriem die je er zo aan klikt.[/quote]
heb je daar een foto van?
[/quote]
+1
Ik heb ook altijd mijn waardevolle spullen in de tanktas en die gaat overal mee naar toe. Ik gebruik vaak de draagriem die je er zo aan klikt.[/quote]
Carpe Diem
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Ik zou ook altijd een tanktas meenemen, want als men je spiegels al lopen te jatten, what's next?
Je kunt de OEM tanktas van de 1200RT vrij eenvoudig beveiligen als je handig bent met boren, potnagels en enkele strippen metaal e.d;
Je kunt de OEM tanktas van de 1200RT vrij eenvoudig beveiligen als je handig bent met boren, potnagels en enkele strippen metaal e.d;
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Edvard
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Amersfoort - Schothorst
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Dank je Rob, had inderdaad al zitten denken aan een dergelijke oplossing maar deze foto maakt het een stuk eenvoudiger.
nu nog de beveiliging van de ritssluiting want die is niet gemaakt voor een slotje zoals de meeste bagage.
nu nog de beveiliging van de ritssluiting want die is niet gemaakt voor een slotje zoals de meeste bagage.
Carpe Diem
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
We hebben vast en zeker allemaal wel een gehoord van Stanley. Je weet wel die van de hele scherpe mesjes. De dief weet echt wel dat in de tanktas meestens de wat waardevolle spulletjes worden meegenomen. Kunnen ze niet de hele tanktas meenemen, dan snijden ze hem wel open. Daar ben je "vet" mee als je terug komt bij je motor. Dus meenemen die tas.
"De gelegenheid maakt de dief."
PS
Inderdaad, ook ik gebruik een draagriem. Maar een constructie om hem te dragen als rugtas zou inderdaad wel comfortabeler zijn.
"De gelegenheid maakt de dief."
PS
Inderdaad, ook ik gebruik een draagriem. Maar een constructie om hem te dragen als rugtas zou inderdaad wel comfortabeler zijn.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- bmwalter
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
- Type: Ik heb een andere motor
- Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
- Land: nl
- Woonplaats of omgeving: nijmegen
- Locatie: Nijmegen
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Bij tankstops en lunchpauzes laat ik alles er op zitten.Alleen de navigatie gaat mee als er veel mensen rond lopen. Ben dan nooit ver van de motor af. Op de camping blijven de koffers er op en gaat de rest mee de tent in.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
bmwalter schreef:Bij tankstops en lunchpauzes laat ik alles er op zitten.Alleen de navigatie gaat mee als er veel mensen rond lopen. Ben dan nooit ver van de motor af. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ook dit vind ik erg gewaagd.
"Ben dan nooit erg ver van de motor af", daar kun je niets mee.
De echte boefjes met de snelle scootertjes of een autootje zijn er dan al mee weg voordat jij van je stoel bent opgestaan. Dit geldt niet alleen voor je tanktas, je helm of je navigatie maar voor alles wat voor het pakken is van je motor.
En zeg/schrijf nu niet dat dit niet of nauwelijks gebeurd, er zijn daar vast voorbeelden genoeg van en het zal net JOU maar overkomen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Tanktas nooit laten zitten.
Sinds kort haal ik zelfs mijn spiegels er af bij een stop.
Sinds kort haal ik zelfs mijn spiegels er af bij een stop.
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
De rits beveilig ik met een klein slotje door de oogjes van de rits-lipjes zelf.
Als je geen slotje hebt die dun/klein genoeg is, ff een tyrap-loopje maken door het oogje heen en dan daar weer het slotje door heen.
Het beveiligen met een slotje is inderdaad maar so-so, maar hopelijk voorkomt dat een gelegenheidsdief.
Hoewel je als dief-in-spe natuurlijk wel moet weten hoe je überhaupt de tanktas van een 1200RT moet losnemen.
Dat is niet altijd zo evident.
Als je geen slotje hebt die dun/klein genoeg is, ff een tyrap-loopje maken door het oogje heen en dan daar weer het slotje door heen.
Het beveiligen met een slotje is inderdaad maar so-so, maar hopelijk voorkomt dat een gelegenheidsdief.
Hoewel je als dief-in-spe natuurlijk wel moet weten hoe je überhaupt de tanktas van een 1200RT moet losnemen.
Dat is niet altijd zo evident.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Ik heb in het verleden ook altijd de tanktas gewoon laten zitten als ik even naar binnen ging om af te rekenen bij de pomp. Maar ik hield de motor goed in de gaten. En nooit geen problemen gehad. Maar tijdens de vakantie reed ik wel meestal snelweg dus geen scootertjes te zien in de omgeving. Maar het maakt nog wel verschil waar je naar toe gaat. In sommige steden durf ik nog geen motor te laten staan.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Als je de tanktas moet meenemen, zou dit een manier zijn. Hoef je hem niet in de hand te dragen.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
In de motoplus van deze week staat een tanktastest (scrabble :mrgreen: ), en welgeteld 1 tas is te gebruiken als rugzak. Leerpuntje voor fabrikanten?
Groet, Aad
Groet, Aad
- Edvard
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Amersfoort - Schothorst
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Hier kan ik iets mee.
Voor de korte stop Rob's oplossing en zal mijn creatieve geest in gang zetten om een ombouw te maken als rugzak.
...Al moet ik ook iets verzinnen om de achterzijde zachter te maken want die plastic haken die in je rug prikken zijn niet echt comfortabel...
Bedankt allemaal voor het brainstormen.
Voor de korte stop Rob's oplossing en zal mijn creatieve geest in gang zetten om een ombouw te maken als rugzak.
...Al moet ik ook iets verzinnen om de achterzijde zachter te maken want die plastic haken die in je rug prikken zijn niet echt comfortabel...
Bedankt allemaal voor het brainstormen.
Dingeman schreef:Als je de tanktas moet meenemen, zou dit een manier zijn. Hoef je hem niet in de hand te dragen.
Carpe Diem
- Ares
- Berichten: 166
- Lid geworden op: 08 jan 2011, 13:46
- Type: R1200RT
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drenthe
- Locatie: Westerbork
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Voor de korte stop heb ik niet echt een oplossing, behalve de tanktas nee te nemen. Voor als je de tas langer wilt opbergen; als de tas op de standaard hoogte is past 'ie precies in de zijkoffers.
Gerhard
Gerhard
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Meestens gebruik ik de topkoffer om mijn spulletjes in op te bergen. De zijkoffers gebruik ik dan, één voor mijn helm en één voor mijn jas.Ares schreef:Voor de korte stop heb ik niet echt een oplossing, behalve de tanktas nee te nemen. Voor als je de tas langer wilt opbergen; als de tas op de standaard hoogte is past 'ie precies in de zijkoffers.
Gerhard
Meestal gebruik ik pas de tanktas als de zijkoffers en de topkoffer al geheel gevuld zijn, bv. voor op vakantie. Dus dan werkt jou methode niet.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Dus je tanktas in een koffer ook niet.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
- Wullum
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
- Type: R1250RT
- Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
- Land: DE
- Woonplaats of omgeving: 74251
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Lekker dan. In het vervolg 1 van de koffers reserveren voor de TrunkMonkey.
Sent aan alle forumleden...
Sent aan alle forumleden...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Ik heb mijn waardevolle spullen altijd gewoon in mijn jas......
Rijbewijs, kentekenbewijs, portemonnee, smartphone, paspoort, huissleutels, gehoorbescherming en (eventueel bij verlaten van de motor) de navi.
Wat voor "waardevolle spullen" moeten er dan nog meer mee?
Ik kan het makkelijk kwijt in mijn jas en anders is er onder de buddy ook nog wel ruimte en in het bagagevakje in de kuip past ook nog wel iets.
Een heuptasje biedt ook soelaas wanneer je je jas in je koffer wilt laten.
Rijd je met meerderen? Gewoon ff om de beurt afrekenen zodat er altijd iemand bij de motoren is.
Kortom, ik zie het probleem niet zo......
Mijn ervaring is: hoe meer ruimte je hebt, des te meer troep je gaat meeslepen en dan creëer je je eigen probleem....
Bovendien vind ik de tanktas een lelijk ding maar soms heb je hem kennelijk nodig.
Misschien de tanktas niet beschouwen als een volwaardige bagageopslagunit....?
Het gedoe met hangslotjes heeft voor mij een te hoog Mr. Bean-gehalte... Zijn we allemaal blij met het 1 sleutelsysteem, gaan we er zelf weer extra sleuteltjes bij gebruiken. Nou ja, dat ene sleuteltje maakt dan ook niet meer uit want schijfremslot en art5 kettingslot hebben ook sleuteltjes... Maar die doe ik dan aan mijn bosje huissleutels zodat de kroonplaat niet zo beschadigt.
Of moet ik daar dan weer beschermplastic voor aanschaffen....?
Rijbewijs, kentekenbewijs, portemonnee, smartphone, paspoort, huissleutels, gehoorbescherming en (eventueel bij verlaten van de motor) de navi.
Wat voor "waardevolle spullen" moeten er dan nog meer mee?
Ik kan het makkelijk kwijt in mijn jas en anders is er onder de buddy ook nog wel ruimte en in het bagagevakje in de kuip past ook nog wel iets.
Een heuptasje biedt ook soelaas wanneer je je jas in je koffer wilt laten.
Rijd je met meerderen? Gewoon ff om de beurt afrekenen zodat er altijd iemand bij de motoren is.
Kortom, ik zie het probleem niet zo......
Mijn ervaring is: hoe meer ruimte je hebt, des te meer troep je gaat meeslepen en dan creëer je je eigen probleem....
Bovendien vind ik de tanktas een lelijk ding maar soms heb je hem kennelijk nodig.
Misschien de tanktas niet beschouwen als een volwaardige bagageopslagunit....?
Het gedoe met hangslotjes heeft voor mij een te hoog Mr. Bean-gehalte... Zijn we allemaal blij met het 1 sleutelsysteem, gaan we er zelf weer extra sleuteltjes bij gebruiken. Nou ja, dat ene sleuteltje maakt dan ook niet meer uit want schijfremslot en art5 kettingslot hebben ook sleuteltjes... Maar die doe ik dan aan mijn bosje huissleutels zodat de kroonplaat niet zo beschadigt.
Of moet ik daar dan weer beschermplastic voor aanschaffen....?
- Dingeman
- Berichten: 599
- Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
- Type: R1200RT
- Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: West Brabant
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
+1
Ook ik laat niets waardevols in de motor, je weet maar nooit als een onverlaat ...
De jas is meestal wel voorzien van diverse zakken, voor de papieren e.d.
Maar niets hards nabij of op het lichaam, voor het geval je valt, want dat kan een lelijke indruk achterlaten, letterlijk en figuurlijk!
Een tanktas gebruik ik zelf nooit, ook al heb ik ze wel.
Het zicht op de tellers, stuuruitslag, ik zie het als beren op de weg. Mijn probleem, ik weet het.
Ik gebruik daarentegen weer (alleen) de bodemplaat van de OEM tanktas, handig. Voor mij.
Naast een riem met wat kleine heuptasjes gebruik ik soms ook een beentasje.
Er zijn "gewone" beentasjes, bijvoorbeeld van GiVi (verkocht o.a door RAD)
Maar soms ook handig zijn degene die ook gemaakt worden voor bijvoorbeeld wapens c.q. bij de beter gesorteerde dumpstores te verkrijgen;
(ter illustratie)
Ook ik laat niets waardevols in de motor, je weet maar nooit als een onverlaat ...
De jas is meestal wel voorzien van diverse zakken, voor de papieren e.d.
Maar niets hards nabij of op het lichaam, voor het geval je valt, want dat kan een lelijke indruk achterlaten, letterlijk en figuurlijk!
Een tanktas gebruik ik zelf nooit, ook al heb ik ze wel.
Het zicht op de tellers, stuuruitslag, ik zie het als beren op de weg. Mijn probleem, ik weet het.
Ik gebruik daarentegen weer (alleen) de bodemplaat van de OEM tanktas, handig. Voor mij.
Naast een riem met wat kleine heuptasjes gebruik ik soms ook een beentasje.
Er zijn "gewone" beentasjes, bijvoorbeeld van GiVi (verkocht o.a door RAD)
Maar soms ook handig zijn degene die ook gemaakt worden voor bijvoorbeeld wapens c.q. bij de beter gesorteerde dumpstores te verkrijgen;
(ter illustratie)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Of misschien een paar spanbanden rond de tanktas. Het lijkt mij voldoende vertraging voor iemand die de tas wil meennemen of openen. Maar ik maak zelfs niet mee dat er iemand naar de motor loopt als ik afreken bij het tankstation tenzij ik op de Enfield was.
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Ik heb niet eens een tanktas, dus ook geen bezorgdheid daaromtrent. Ik heb een heuptasje met mijn waardevolle spullen erin, portefeuille, gsm, sleutels, navigatie. Tijdens het rijden in de topkoffer (die er bij mij altijd op zit) en tijdens de pauzes gaat dit met mij, draagt heel makkelijk ofwel rond je middel, ofwel in je helm. Zelfde functie dus als diegene met een tanktas, alleen snap ik niet waarom je zoveel geld uitgeeft om dit op je tank te bevestigen, als je moet tanken moet het er ook weer af en op,... gewoon een heupzakje en het mag zeker één van de goedkoopste modellen zijn, voor een tientje heb je jaren plezier.
Tijdens dagtochten heb ik enkel een topkoffer bij me. tijdens meerdaagse reizen ook de zijkoffers, die koffers laat ik er altijd aan hangen en steek mijn bagage in een herbruikbare draagtas en zo de koffers in, 's avonds hoef ik dan enkel de plastic tas(sen) mee te nemen naar de overnachtingsplaats
Tijdens dagtochten heb ik enkel een topkoffer bij me. tijdens meerdaagse reizen ook de zijkoffers, die koffers laat ik er altijd aan hangen en steek mijn bagage in een herbruikbare draagtas en zo de koffers in, 's avonds hoef ik dan enkel de plastic tas(sen) mee te nemen naar de overnachtingsplaats
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
De grote voordelen van een tanktas zijn natuurlijk wat meer gewicht op de tank . Zeker als er veel gewicht gaat in een topkoffer is extra gewicht in een tanktas altijd welkom en de motor voelt een stuk beter aan met tanktas. Ik had er altijd mijn kaarten in wat extra gereedschap of een paar motorbladen. En soms zelfs mijn kettingslot. En de tanktas even naar achter schuiven bij tanken is niet veel werk. Eigenlijk moet je in een topkoffer niet meer dan 5kg in stoppen al geven sommige fabrikanten aan dat er 10kg in mag. Ik heb nog nooit meegemaakt dat er iets uit mijn tanktas werd genomen.
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Ik heb het gelezen en begrijp eigenlijk niet hoe we nu van een tanktas ineens in een rugzak rollen...?
Een rugzak op de motor is wel het laatste wat ik zou doen.
De topicstarter had het over een motorvakantie, dus dan trek IK de conclusie dat de tanktas meer bevat dan alleen de waardevolle spullen die ik zelf opnoemde.
De door mij opgesomde waardevolle spullen zijn overigens allemaal plat, sleutels heb ik nauwelijks.
Een heuptasje is voor de waardevolle spullen die IK meeneem sowieso al veel te groot. En mijn portemonnee? Dat is een platte billfold, NIET zo'n super dik ding met een rits en 200 spaarpuntpasjes er in.....
Vervolgens lees ik dat een forumlid zijn helm in de ene zijkoffer doet en zijn jas in de andere. Dat wekt bij mij de indruk dat het bij dit forumlid om een klein toertochtje gaat en dan heb je weinig tot geen "dikke" waardevolle spullen nodig en is er in de zijkoffer zeker nog wel ruimte voor een klein heuptasje of schoudertas.
De spullen die ik opnoemde kunnen echter probleemloos in je jas verdeeld worden, ze zijn dunner dan een rugprotector.
Wat ik me dus afvraag, is over wat voor waardevolle spullen spreken we dan eigenlijk? De door mij opgenoemde zaken passen makkelijk in het kastje in de kuip of onder de buddyseat.
Of in een klein plat tasje onder je jas.
Heb je daar teveel spullen voor, dan stop je ze toch in een heuptasje en dan onder je buddyseat, in de zijkoffer of topkoffer? Bij verlaten van de motor je heuptasje om doen en wandelen maar!
Zoals hierboven ook al verwoord is.
Fotocamera, videocamera of GoPro-spullen bij je? Doe je ze een (schouder)tasje in een van de koffers.
Voor langere ritten met overnachtingen en veel bepakking gebruik in binnentassen in de koffers. In de zijvlakken van deze tassen gaat heel gemakkelijk een portemonnee, rijbewijs, etc. dus makkelijk te pakken bij een tankstation.
Uiteraard alles in een plat tasje zodat ik alles in 1 keer bij me heb. Op langere reizen heb ik vaak wat meer waardevolle spullen bij me en dan willen de jaszakken wel te vol raken.
En ja, ik heb dan de koffers op slot tijdens het rijden.
Dus ja...... IK zie het probleem eigenlijk nog steeds niet.......
Het gebruik van een tanktas kan handig zijn maar het zorgt ook voor het dilemma waar de topicstarter over begon.
De originele BMW tanktas heeft een prachtig bevestigingssysteem, net als die tanktassen met dat quicklock systeem, maar ik vind zo'n puist op je tank er niet uitzien.
Geen tanktas is dus 1 dilemma minder.
Over veiligheid kunnen we jaren soebatten maar als ik hier iemand een zijstap zie maken naar rugtasgebruik, kan ik ook nog wel een zijstap bedenken:
hoevelen van ons rijden in beschermende motorkleding waarvan het stikwerk ook daadwerkelijk met veiligheidsstiksel in elkaar gezet is.....????
De beste lederen of textielkleding met protectoren is waardeloos wanneer je kleding enkelvoudig gestikt is en tijdens het glijden het stiksel van de naden doorslijt waarna de kleding "open gaat".....
Maar goed, dat is een ander onderwerp.
- Edvard
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Amersfoort - Schothorst
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Inderdaad is het door mij opgestarte topic in veel richtingen gegaan.... maar da's wel grappig m te zien/lezen.
voor wie inmiddels het spoor bijster is, hierbij nog even de reden van mijn tanktas.
motorvakantie met 2 personen op dezelfde motor
heb een radio, dus mis al een van de bergruimtes in de kuip
de andere persoon in mijn vrouw... een vrouw dus ...die moeite heeft met weinig dingen meenemen zoals de meeste
Tanktas is dus wel nodig, ook al omdat ik niet veel in de topkoffer wil gezien de gewicht verdeling.
...en waarom ik hem er af wil halen als ik de motor verlaat voor b.v. het bezoeken van een toeristische attractie, een lunch of zoiets.
Al stop ik er niet waardevolle spullen in, zou ik toch balen als ik terug kom en hij is weg. Los van de waarde van de tas op zich, als er spullen in zitten ga ik er van uit dat ik ze op mijn vakantie nodig had...
handigste zou zijn als er iets bestond als een rugzak-frame waar je de tanktas op kan klikken, zonder dat de haken ervan in je rug prikken.
Een van de forumleden heeft mij met een foto op ideeën gebracht en misschien ga ik wel zoiets zelf maken gezien het blijkbaar niet in de handel is...
Mocht er iemand zijn die daarom nog een frame heeft waar je de originele tanktas op kan klikken, houd ik mij aanbevolen, die wil ik namelijk als basis gaan gebruiken voor mijn tanktasrugzak.
voor wie inmiddels het spoor bijster is, hierbij nog even de reden van mijn tanktas.
motorvakantie met 2 personen op dezelfde motor
heb een radio, dus mis al een van de bergruimtes in de kuip
de andere persoon in mijn vrouw... een vrouw dus ...die moeite heeft met weinig dingen meenemen zoals de meeste
Tanktas is dus wel nodig, ook al omdat ik niet veel in de topkoffer wil gezien de gewicht verdeling.
...en waarom ik hem er af wil halen als ik de motor verlaat voor b.v. het bezoeken van een toeristische attractie, een lunch of zoiets.
Al stop ik er niet waardevolle spullen in, zou ik toch balen als ik terug kom en hij is weg. Los van de waarde van de tas op zich, als er spullen in zitten ga ik er van uit dat ik ze op mijn vakantie nodig had...
handigste zou zijn als er iets bestond als een rugzak-frame waar je de tanktas op kan klikken, zonder dat de haken ervan in je rug prikken.
Een van de forumleden heeft mij met een foto op ideeën gebracht en misschien ga ik wel zoiets zelf maken gezien het blijkbaar niet in de handel is...
Mocht er iemand zijn die daarom nog een frame heeft waar je de originele tanktas op kan klikken, houd ik mij aanbevolen, die wil ik namelijk als basis gaan gebruiken voor mijn tanktasrugzak.
Carpe Diem
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Da's het mooie van een forum, zoveel mensen, zoveel ideeën, creaties, meningen en suggesties.Edvard schreef:Inderdaad is het door mij opgestarte topic in veel richtingen gegaan.... maar da's wel grappig m te zien/lezen.
Er is geen goed of fout (of goed fout om maar eens een Germanisme te gebruiken), ik waardeer altijd de soms echt briljante oplossingen.
En de gestelde problemen. :lol:
Je bedoelt deze dus?Edvard schreef:IMocht er iemand zijn die daarom nog een frame heeft waar je de originele tanktas op kan klikken, houd ik mij aanbevolen, die wil ik namelijk als basis gaan gebruiken voor mijn tanktasrugzak.
http://www.boonstraparts.com/nl/onderde ... B10000CAKK
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Het onderstaande moest eigenlijk in je eerste berichtje staan . Dus gewoon de tanktas in een draagtas en klaar ben je. En dan in een kluisje bij de attractie.
en waarom ik hem er af wil halen als ik de motor verlaat voor b.v. het bezoeken van een toeristische attractie, een lunch of zoiets.
Al stop ik er niet waardevolle spullen in, zou ik toch balen als ik terug kom en hij is weg. Los van de waarde van de tas op zich, als er spullen in zitten ga ik er van uit dat ik ze op mijn vakantie nodig had...
en waarom ik hem er af wil halen als ik de motor verlaat voor b.v. het bezoeken van een toeristische attractie, een lunch of zoiets.
Al stop ik er niet waardevolle spullen in, zou ik toch balen als ik terug kom en hij is weg. Los van de waarde van de tas op zich, als er spullen in zitten ga ik er van uit dat ik ze op mijn vakantie nodig had...
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
- Type: R1150RT
- Bijz: een standaard BWM
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Vianen
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Misschien dit een optie voor je, kun je je tas laten zitten met de minst waardevolle spullen.
Neem je de riem eraf, kun je je navi, geldbuidel en mobiel meenemen.
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Dat is een mooie tanktas
- Edvard
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Amersfoort - Schothorst
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Ja, Rob, deze bedoel ik ...maar hoeft natuurlijk niet nieuw te zijn.Inspector Gadget schreef: Je bedoelt deze dus?
http://www.boonstraparts.com/nl/onderde ... B10000CAKK
Carpe Diem
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Als je prijs bekijkt kan je weten dat het niet nieuw is, naast het feit dat Boonstra volgens mij zo'n beetje de grootste demontage-bedrijf is voor motor, met name overheid's onherstelbare schade-modellen. (Boonstra is in mijn ervaringen bijzonder vriendelijk, behulpzaam en vaak supersnel )Edvard schreef:Ja, Rob, deze bedoel ik ...maar hoeft natuurlijk niet nieuw te zijn.
30 tot 50 euro is wel zo'n beetje de gangbare prijs in de 2ehands markt.
Zou je bij de BMW dealeRT gaan informeren wat dat onderdeel nieuw kost, zou je nog wel eens enorm kunnen schrikken!
Bij de Hobbyist kost het al 165 euro!
- Edvard
- Berichten: 49
- Lid geworden op: 30 jul 2014, 00:18
- Type: R1200RT
- Bijz: 2005 Full-optionals behalve ESA
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Amersfoort - Schothorst
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
ik wil het niet weten hahaha :mrgreen:Inspector Gadget schreef: Zou je bij de BMW dealeRT gaan informeren wat dat onderdeel nieuw kost, zou je nog wel eens enorm kunnen schrikken!
Bij de Hobbyist kost het al 165 euro!
Carpe Diem
Re: tanktas 1200RT laten zitten of meenemen?
Delete, delete, backspace, backspace.Edvard schreef:ik wil het niet weten hahaha :mrgreen:
Wiping brain & reboot...waiting...3..2..1
Format C:/s/v
-- Hello World! --
Done!