Kofferslot

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
peterwas
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jul 2015, 22:58
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Kofferslot

Ongelezen bericht door peterwas »

Hoi allen,

Ik heb dus een mooie R850RT gekocht met daarbij twee mooie zijkoffers.
Nu kun je deze op slot draaien met een heel mooi mechanisme, nu is alleen van een van de koffers het hendeltje kapot.
Is dit te repareren? Hieronder even de foto's van een hele en de stukke.

Afbeelding

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat is het rode waarschuwingsvaantje wat als signaal dient dat de koffer nog niet vergrendelt is.
Voor de rest heeft het geen functie, puur ter waarschuwing.
Die vaantjes breken heel gemakkelijk af, als je het afgebroken deel nog hebt, kan je het eraan lijmen met 2-componenten, bijvoorbeeld Hysol.

Volgens mij kan je die vaantjes niet los krijgen en wordt het dus het slot vervangen, bijvoorbeeld bij een slopeRT.
peterwas
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jul 2015, 22:58
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door peterwas »

Heb het nog eens goed bekeken, maar dat rode vaantje is ook echt het slot..

Ik ga eens bij je tip kijken dank u!
Inspector Gadget

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nee, het vaantje is niet het slot zelf noch de vergrendeling, het is een waarschuwingsmiddel in de wijsheid van Herrn BMW.
Het maakt wel integraal onderdeel uit van het slot, vandaar dat je het ook niet lost kunt aanschaffen, dan moet je het hele slotmechanisme vervangen.
peterwas
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jul 2015, 22:58
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door peterwas »

Aah ja ik ben nu aan het zoeken..

Snap er even niks meer van.. het slot wilt namelijk ook niet meer op slot..
Denk dus dat ik een nieuwe slot moet bestellen en zien dat ik deze eruit gepeuterd krijg. Dat het rode vaantje er niet meer is vind ik niet erg, maar hij moet wel op slot kunnen...

En jezus wat zijn die originele topkoffers nog duur zeg!
peterwas
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jul 2015, 22:58
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door peterwas »

peterwas
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jul 2015, 22:58
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door peterwas »

Zo even gebeld voor de zekerheid en het rode vaantje vergrendeld de koffer.
Bovenstaande link is de oplossing en die heb ik maar meteen even besteld!

Thnx voor de hulp!
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door Wullum »

Inspector Gadget schreef:Nee, het vaantje is niet het slot zelf noch de vergrendeling, het is een waarschuwingsmiddel in de wijsheid van Herrn BMW.
Het maakt wel integraal onderdeel uit van het slot, vandaar dat je het ook niet lost kunt aanschaffen, dan moet je het hele slotmechanisme vervangen.
Ehhh, Rob, toch niet helemaal waar, dat rode ding valt in een sleuf in de plastic kofferhendel, daarmee effectief de hendel vergrendelend wat op zijn beurt weer de koffer op de motor borgt met 2 beweegbare haken aan de achterzijde van de koffer. Als die rode lip is afgebroken kun je de plastic kofferhendel opklappen terwijl het slot dus op slot is, wat de 2 haken aan de achterzijde van de koffer weer doet ontgrendelen. Als dat onderweg gebeurt is je koffer er zo afgestuiterd...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Inspector Gadget

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Soms krijgt het slotmechanisme ook een "tik" als het vaantje afbreekt (ook als is dat vaantje volgens mij van gietmateriaal _001 )
Ik heb het bij deze en gene opgelost met krek jou probleem door voorzichtig & "gepast geweld" het afgebroken vaantje weer iets recht/horizontaal te buigen, soms gewoon met de schroevendraaier er tussen. :$

Is de koffer ooit wel van het slot geweest, want voor het zelfde geld is het niet de juiste sleutel!
Er zijn "handelaren" die een klagende klant "helpen" door de koffer om te wisselen van 1 van hun andere 2ehands motoren en dan "vergeten" het slotje zelf aan te passen op de sleutel.
Ik zeg niet dat bij jou het geval is, maar voor-het-geval-dat en je het slot met van de sleutels gebruikt, probeer ook eens 1 van je andere sleutels, inclusief de eventuele reserve-sleutels. :idea:

Je kunt, als eenmaal de cylinder uit het slot verwijdert is, heel goed zien of de sleutel echt past, dan schuiven alle nokken naar binnen geheel glad in de cylinder behalve het laatste nokje want dat is degene die de cylinder in het slotje houdt.
Het platte uiteinde is het daadwerkelijk deel wat het mechanisme van de vergrendeling bedient.

Ja, koffers zijn schreeuwend duur, maar dat is BMW eigenlijk wel met alles, ook de onderdelen. :shock:

@Wullum;
Ik begrijp wat je bedoelt, maar met of zonder vaantje kan je de vergrendeling doen.
Het is alleen vaak zo dat het vaantje dusdanig afbreekt dat je wel de hendel kan bedienen buiten het slot om.
Het vaantje is dus niet noodzakelijk voor wel of geen vergrendeling.

Zie mijn reactie hierboven, het kán zijn dat de (ene of beide) sleutel(s) (ook nog eens) niet past op dat slotje van die ene koffer. _001
peterwas
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jul 2015, 22:58
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door peterwas »

Zo de vervanging is binnen. Kost wat maar heb je wat.
Nu nog even lekker sleutelen!

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ronald K
Berichten: 109
Lid geworden op: 02 jun 2013, 17:20
Type: R1100RT
Bijz: Zumo 350,
Xenon,
Laseruitlaat,
Corbin seat
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door Ronald K »

Inspector Gadget schreef:Nee, het vaantje is niet het slot zelf noch de vergrendeling, het is een waarschuwingsmiddel in de wijsheid van Herrn BMW.
Het maakt wel integraal onderdeel uit van het slot, vandaar dat je het ook niet lost kunt aanschaffen, dan moet je het hele slotmechanisme vervangen.
Ben het niet geheel met je eens Rob,
De rode vergrendeling zorgt ervoor dat dieven je koffer niet kunnen openen of van de motor af tillen, het is dus wel de vergrendeling van je koffer.
Het is niet het mechanisme wat zorgt dat de koffer op de motor blijft hangen, daarin heb je gelijk.
Overigens is er een vervangingssetje te verkrijgen bij de Knalpot, waarbij de cilinder niet is meegeleverd. Je kunt gewoon de oude cilinder gebruiken.
Het gehele slotmechanisme hoeft niet vervangen te worden. Je koopt slechts het rode lipje wat aan een cilindervormige buis vastzit en een aantal popnagels.(in die cilindervormige buis komt de cilinder)
Het mechanisme voor de top- en zijkoffers is bij de R1100RT identiek, alleen zitten er net te weinig popnagels in voor de reparatie aan de topkoffer.
Al met al een klusje van een uurtje.
BMW R1100RT - Honda VFR750 - Honda CX500 - Kawasaki GTR1000 - BMW R1100RT
Inspector Gadget

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik begrijp wat je bedoelt maar laten we het er dan op houden dat we min-of-meer hetzelfde bedoelen maar anders interpreteren.

Want, serieus, dat rode vaantje houdt een onverlaat niet tegen in mijn optiek, het is echt primair bedoelt als waarschuwingsmiddel.
Anders zou het niet van gietstaal gemaakt zijn me dunkt, het breekt heel gemakkelijk af en precies op het "goede punt" waar je dan nochtans de vergrendeling desondanks vaak wel kunt open maken.
Maar dat is mijn mening, ik respecteer jou mening uiteraard ook!
peterwas
Berichten: 41
Lid geworden op: 18 jul 2015, 22:58
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: Kofferslot

Ongelezen bericht door peterwas »

Zo, uurtje sleutelen maar dan is het ook klaar..

Ben helemaal geen klus man.. (wie heeft er nou een popnageltang in huis...).

In ieder geval hij zit erop! Nu woensdag de snelheidskabel laten vervangen.. dit zie ik mijzelf nog niet doen..

Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”