Cree verstralers

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Cree verstralers

Ongelezen bericht door Snellecees »

Beste forumlieden,

Mijn oude R100RT geeft op donkere wegen eigenlijk net te weinig licht om veilig te kunnen rijden en ik wil er extra verlichting bijplaatsen. Ik heb op google zitten zoeken op LED verstralers of mistlampen en kom dan al snel bij Cree ledverlichting, ook qua prijs. Ik ben op zoek naar niet al te dure lampen. BMW verstralers zie er inderdaad mooier uit en zijn zeer waarschijnlijk ook van betere kwaliteit. Maar als ik BMW lampen plaats stijgt mijn motor ineens 20 % in waarde :lol:

Heeft iemand van jullie ervaring met Cree ledverlichting op de motor.


Groet
Cees
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Cree verstralers

Ongelezen bericht door HansD »

Al gezocht op het forum op "cree"? Ik vind zo een aantal interessante topics, waarvan een flink aantal van onze forum verlichting/ruiten/carbon/gadget fetishist Inspectorgadget ;)
Inspector Gadget

Re: Cree verstralers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

CREE is de handels- en merknaam (!) van de gebruikte LED's, dus de eigenlijke lichtbron.
http://www.cree.com/About-Cree/History-and-Milestones

In den beginne waren CREE LED's het synoniem voor bijzonder krachtige LED's, met name bekend in de "scene" zijn de XLED-serie.
Je komt ze tegen in bijzonder krachtige LED-lampen, zoals zaklampen, buitenverlichting en signalering- en verkeerslichten.
Maar ook, inderdaad, verlichting voor voertuigen. Meest bekende zijn de moderne Porches, voorzien van led-verlichting.

Maar CREE maakt hoofdzakelijk de LED-componenten, zeg maar de OEM.

Vandaar dat je soms, vaak onterecht, "complete" lampen ziet verkocht worden als zijnde CREE LED-lampen, terwijl alleen de lichtbron (de eigenlijke LED zelf) van CREE is.
En als een dergelijke LED-lamp uit "China" komt, is zelfs dat soms niet het geval!

Kortom, er is no such thing als CREE lampen voor op de motor, hoewel er weldegelijk LED-lamp (armaturen) fabrikanten zijn die CREE led's gebruiken.
Zoals ClearWater.
Maar dergelijke lampen zijn ook behoorlijk duur.

Goed, de naam CREE wordt dus nog wel eens "misbruikt".
Ook moet je erg oppassen dat je geen zogenoemde, dus geen-echte CREE lamp koopt, terwijl het jou wel als CREE lamp verkocht wordt.
Want dat is wel een nadeel van dergelijke "namaak", omdat het power-LEDs zijn (= heel veel warmte), zijn ze vaak ook niet een lang leven beschoren, als je niet ff oppast.
Net als "Chinese" Xenon.

Dus als je een CREE led-lamp setje voor op de motor voor zo'n 30 euro voor het complete setje verkocht ziet worden, is dat schier onmogelijk.
Dat kost het losse CREE LED-element zelf, per stuk!
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Cree verstralers

Ongelezen bericht door Snellecees »

Bedankt voor jullie reactie. Door de lage prijzen die ik via google vond voor de verstralers had ik al een vermoeden dat het geen geweldige kwaliteit zou zijn.

Toch even verder zoeken dus _004


Groet
Cees
Inspector Gadget

Re: Cree verstralers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Als het te goed klinkt ... :$

Mar er zijn gelukkig ook alternatieven, zoals (bijvoorbeeld);
http://www.immers.info/werklampen
Is ook made-in-China (wat is dat niet, tegenwoordig _001 ) maar heb je wel de backing van een "fabrikant" (wederverkoper) als het tussentijds (binnen 5 jaar) defect gaat.

Maar de 1e vraag zou moeten zijn, wat wil je bereiken (pun intended) met die extra verlichting.
Want met een 10 watt LED lamp heb je vaak al een hele bats licht.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Cree verstralers

Ongelezen bericht door Snellecees »

De standaard verlichting op mijn R100RT is iets te weinig in het donker en daarom wil ik extra verlichting plaatsen op de valbeugels. Bij led verlichting is 10 watt inderdaad al veel licht en dus is 2 x 10 watt al ruim voldoende. Mag zelfs iets minder zijn.

Als ik in het donker rijd zie ik gewoon net onvoldoende en dat vind ik niet veilig rijden en zeker als er ook nog tegenliggers zijn.
Donkere voorwerpen of vuil op de weg vallen totaal niet op met de standard verlichting.


Groet
Cees
Gebruikersavatar
Henk7777
Berichten: 286
Lid geworden op: 01 jun 2015, 15:39
Type: Overig R-serie
Bijz: 40 jaar GS editie
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Ter Aar
Locatie: Ter Aar

Re: Cree verstralers

Ongelezen bericht door Henk7777 »

Pas je wel op met "werklampen" , die stralen veel licht alle kanten op en daardoor kun je tegenliggers verblinden..

En tegenliggers verblinden met alle risico's en gevaren die daaraan verbonden zijn dat wil je natuurlijk ook niet.

Je moet verstralers hebben die het licht een bepaalde kant op sturen en dan zo afstellen dat deze de tegenliggers niet verblinden..

Kost een paar centen maar is wel veel veiliger..

Henk7777
BMW R1250GS 40 jaar GS editie 2021
Kawasaki Z750 H ltd 1981
Yamaha FS1 1969
Inspector Gadget

Re: Cree verstralers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die "werklampen" zijn ook verkrijgbaar in spot-uitvoering en prima af te stellen opdat ze niemand verblinden en je toch goed zicht geven.
Diezelfde lampen kom je ook tegen onder andere merknamen zoals Denali. ;)
IsoluxData_Web_1024.jpg
Ik ken de R100RT verder niet maar je zou eventueel ook kunnen kijken of de koplamp nog wel schoon van binnen is en de reflector in goede (reflecterende) staat.
Vervuiling na jaren kán heel veel invloed hebben en bij roest is het beter de koplamp te vervangen als de reflector zelf ook is aangetast.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Cree verstralers

Ongelezen bericht door Snellecees »

De reflector van de koplamp heb ik onlangs nog gecontroleerd en is nog goed, geen vervuiling en geen roest. Ik heb hem ook nog opnieuw afgesteld volgens het BMW onderhoudsboekje. De bundle is zodanig dat verkeersborden wel goed verlicht zijn maar de rijbaan onvoldoende. Ik kan de lamp wel iets lager afstellen en dan heb ik vlak voor me wel voldoende licht maar dan zie ik wat verderaf voor de motor helemaal niks meer.

Ik kan verder met wat je me hebt gestuurd, bedankt.


Groet
Cees
Inspector Gadget

Re: Cree verstralers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

suc6! _004
En we zien uiteraard graag de voortgang en het uiteindelijke resultaat. ;)
Gebruikersavatar
SLSLNL
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:08
Type: R1100RT
Bijz: In de RS kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alblasserwaard
Contacteer:

Re: Cree verstralers

Ongelezen bericht door SLSLNL »

Indien je nog niet bent geslaagd, is dit iets voor je?

[youtube]eHeMlQ-jj2U[/youtube]
BMW R1100RT (96)
BMW R1100RT-p (00)
Goldwing 1500
Goldwing 1200
Goldwing 1100
Goldwing 1000
Inspector Gadget

Re: Cree verstralers

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat lijkt mij toch meer op groot uitgevallen signaalverlichting, als ik zo vrij mag zijn. :$
Of op z'n minst zogenoemde take-down of alley-lights, oftewel hetgeen dat wordt in de US (e.d) gebruikt om bij een staande-houding het onderwerp/omgeving volop in het licht te zetten.
Waarbij dus het risico van verblinding enorm is.
Weet niet of werklampen zo slim zijn op een bewegend voertuig, tenzij je wegwerkzaamheden doet, zoals asfalteren o.i.d.
Ben benieuwd welke E-keur op deze lampen staat.

Een kerstboom kan iedereen wel optuigen, maar een veilige verkeersdeelneming waarbij je niemand hindert of gevaar kan veroorzaken lijkt mij in dit soort onderwerpen een heel belangrijk aandachtspunt.
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”