radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Radio/DVD, voetsteunen, wildfluitjes. valbeugels enz. enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
theridingman

radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door theridingman »

Hoi allemaal,

Ik rij zoals de meeste van jullie misschien al weten, met een r1200rt lc van 2015. Ik heb een zeer goed werkende ingebouwde radio en vind dat het geluid (voor op de motor) nog redelijk luid en duidelijk is. Tenminste toch als je met mooi weer je helm op een kier zet en de snelheid beneden de 90km/u blijft. Bij de noodzakelijke snelwegritten is de radio nagenoeg amper te verstaan. En goed kan het niet zijn voor de boxen om het geluidsniveau steeds op het maximum te zetten.
Dus ik zou nu dit motorjaar graag op een meer comfortabele manier naar de radio/mp3 maar ook naar de navigatie willen luisteren door iets in mijn helm in te bouwen. Ik ben voor alle duidelijkheid een grote leek op dit gebied. Heb ooit eens toen ik nog een vorige motor had, een radioset in mijn helm ingebouwd maar dat werkte voor geen meter. Ik veronderstel dat ik nu een bluethoot boxenset kan inbouwen om te koppelen met mijn radio? Of is het niet zo eenvoudig?
Wie kan me zeggen wat ik waar moet halen om te kunnen genieten van muziek (en navigatieinstructie's) in mijn helm dat wel goed werkt en blijft werken?
Waarvoor dank
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Baird »

Ga eens langs bij WayPoint, krijg je goed advies en ze kunnen het voor je inbouwen. Als je een leek bent op deelgebieden moet je sommige dingen gewoon uitbesteden, doe ik ook als ik er niks vawm snap :-)

Hartelijke groeten van D6503 aan alle forumleden
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Bert M »

Houd er ook rekening mee dat, op het moment dat je de (stuk voor stuk uitstekende) componenten in huis hebt, je de verschillende onderdelen aan elkaar moet koppelen (pairen). En dat komt qua volgorde heeeeel erg nauwkeurig. En weet ook dat als je werkt met andere spullen dan van Herrn BMW, niet alle functionaliteiten zoals in het instructieboekje beschreven staan, voor handen zullen zijn. Dat heeft men bij de fabriek zeer profi afgeschermd.

Succes met deze uitdaging!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Via g00gle kwam ik de firma Starcom 1 in België tegen.
Die verkopen (o.a) de bluetooth producten van Sena, waar over het algemeen goede tot zeer goede ervaringen mee zijn.

Afhankelijk van je merk & model navigatie kan deze via bluetooth (draadloos) gekoppeld worden aan een (Sena) helm-set.
Sommige helm-sets hebben ook (FM) radio aan boord maar moet je niet altijd te veel van voorstellen qua ontvangstgevoeligheid. Dan kan je beter een losse MP3-speler nemen eventueel met radio-mogelijkheden.
Dan kan je eventueel een radio overwegen met DAB/DAB+.

E.e.a. in een soort van bouwstenen die je aan elkaar kunt koppelen, en afhankelijk van je eisen & wensen, en budget.
theridingman

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door theridingman »

Inspector Gadget schreef:Via g00gle kwam ik de firma Starcom 1 in België tegen.
Die verkopen (o.a) de bluetooth producten van Sena, waar over het algemeen goede tot zeer goede ervaringen mee zijn.

Afhankelijk van je merk & model navigatie kan deze via bluetooth (draadloos) gekoppeld worden aan een (Sena) helm-set.
Sommige helm-sets hebben ook (FM) radio aan boord maar moet je niet altijd te veel van voorstellen qua ontvangstgevoeligheid. Dan kan je beter een losse MP3-speler nemen eventueel met radio-mogelijkheden.
Dan kan je eventueel een radio overwegen met DAB/DAB+.

E.e.a. in een soort van bouwstenen die je aan elkaar kunt koppelen, en afhankelijk van je eisen & wensen, en budget.
Zowel mijn radio als mijn navigatie zijn van bmw. De navigatie spreekt gewoon door de boxen van de moto. Stel nu dat ik zo een Sena koop. bijvoorbeeld: http://www.starcom1.eu/bluetooth/sena-b ... a0202.html
hoef ik die dan enkel te koppelen met de radio om ook de navigatie te kunnen horen? En blijft de stuurbediening (zowel radio als navigatie) dan gewoon werken?
Inspector Gadget

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je navigatie is blijkbaar momenteel bedraad (!) aangesloten op je BMW radio, dat kan je het beste navragen bij degene die het heeft aangesloten voor je.

Zou je een bluetooth headset gaan gebruiken zal je die dan moeten pairen met de BMW radio (!) als je én de navigatie én de radio wilt horen.
Op dat moment kan je helaas niet de stuurbediening meer gebruiken om je bluetooth headset harder of zachter te zetten, dat moet je altijd op de headset zelf doen.
De stuurbediening zal verder wel blijven werken voor de meeste andere functies, behalve volume-regeling van je bluetooth headset.

Of je moet besluiten een bedrade headset aan te sluiten, werkt altijd mét volume-regeling én stuurbediening.
Maar zit je dan wel weer "vast" aan de motor met een draad, dus is het dan bijzonder sterk aan te raden een zogenoemde los-breek connector te gebruiken, voor het geval je van de motor af geraakt en niet "meegesleurd" wilt worden door je motor.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Inspector Gadget schreef:Via g00gle kwam ik de firma Starcom 1 in België tegen.
Die verkopen (o.a) de bluetooth producten van Sena, waar over het algemeen goede tot zeer goede ervaringen mee zijn.

Afhankelijk van je merk & model navigatie kan deze via bluetooth (draadloos) gekoppeld worden aan een (Sena) helm-set.
Sommige helm-sets hebben ook (FM) radio aan boord maar moet je niet altijd te veel van voorstellen qua ontvangstgevoeligheid. Dan kan je beter een losse MP3-speler nemen eventueel met radio-mogelijkheden.
Dan kan je eventueel een radio overwegen met DAB/DAB+.

E.e.a. in een soort van bouwstenen die je aan elkaar kunt koppelen, en afhankelijk van je eisen & wensen, en budget.
Helemaal mee eens.

Heb zelf de SENA SMH10, radio en TP zijn net als de Zumo 550 en smartphone uitstekend te horen met BT.
Kan met partner redelijk goed praten tot 140 km/h!
Pairen gaat eenvoudig maar idd. volgens het boekje in juiste volgorde.
Geluidsterkte met grote knop gaat goed met handschoenen.

Ronald
theridingman

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door theridingman »

Inspector Gadget schreef:Je navigatie is blijkbaar momenteel bedraad (!) aangesloten op je BMW radio, dat kan je het beste navragen bij degene die het heeft aangesloten voor je.
Op het nieuwe model bouwjaar 2015 is de gps voorziening ingewerkt in het dashboard, komt zo uit het fabriek. Enkel de gps zelf er klikken en hij spreekt door de boxen, hoef je niks meer aan te doen.
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door mikanos »

Ik heb een Scala Rider G4 in mijn helm zitten.
Heb deze set al 6 jaar en werkt nog perfect.
Koppelt goed met mijn Zumo 660 en mijn Samsung telefoons.
Ben goed verstaanbaar tijdens het rijden.
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
Inspector Gadget

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Alleen gaat het om dit geval om de waterbuffel 1200RT, en dus om de bluetooth van de (BMW) radio.
En BMW (radio) is nogal behoorlijk kritisch als het om bluetooth-verbindingen gaat (met niet-BMW delen), daar zijn via g00gle genoeg op- en aanmerkingen over te vinden.
In mijn ervaringen is Sena meer dan gemiddeld succesvol in het verkrijgen, hebben en behouden van de draadloze verbinding. Ook bij de moeilijke(re) merken zoals BMW.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Lemoi »

heb nu de SRC C3 pro. Die werkt eigenlijk stabiel met BMW. Heb 1 kanaal aan de BMW radio hangen en de andere aan mijn telefoon. Werkt prima. Heel af en toe maakt hij geen verbinding maar als ik dan de radio uit zet en kort daarna weer aan doet ie het weer. Dus als je een Schuberth helm C3 pro hebt zou je dat kunnen overwegen
Inspector Gadget

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Lemoi schreef:heb nu de SRC C3 pro. Die werkt eigenlijk stabiel met BMW. Heb 1 kanaal aan de BMW radio hangen en de andere aan mijn telefoon. Werkt prima. Heel af en toe maakt hij geen verbinding maar als ik dan de radio uit zet en kort daarna weer aan doet ie het weer. Dus als je een Schuberth helm C3 pro hebt zou je dat kunnen overwegen
Heb je deze SRC Pro:
SRC_C3_PRO_V_1.jpg
Of deze SRC Pro:
SRC_C3_PRO_V_2.png
(je kunt het gemakkelijk aan de buitenkant herkennen aan de opschriften/symbolieken van de knopjes)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Patjes
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2015, 01:19
Type: R1200RT/LC
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: België.

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Patjes »

Waarom niet een headset met ingebouwde radio.
Deze koppel je dan aan je navigator.
En de navigator koppel je dan aan je gsm voor telefoonfuncties en voor de app. Garmin smartphone link.
Dit zelf ook zo gedaan met een cardo Q3 en ben er zeer tevreden over.
Grtz. 
Afbeelding __ Patrick
Inspector Gadget

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Omdat;
1. De auteur al een radio heeft, zijnde de (OEM)BMW radio. Hij betaald dan voor een extra radio, wat toch een beetje zonde-geld is.
2. In België is de FM-dekking niet zo fijnmazig als in Nederland, een FM radio in je helmset zal minder goed werken, schat ik zo in.
Gebruikersavatar
Patjes
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2015, 01:19
Type: R1200RT/LC
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: België.

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Patjes »

Inspector Gadget schreef:Omdat;
1. De auteur al een radio heeft, zijnde de (OEM)BMW radio. Hij betaald dan voor een extra radio, wat toch een beetje zonde-geld is.
Idd daar ben ik mee eens.
Maar een headset met radio is niet duurder dan èèn zonder radio.
Ken ook verschillende cam-am rijders die dit zo oplossen, want de sena sm10 is ook soms moeilijk te koppelen.
Inspector Gadget schreef:Omdat;
In België is de FM-dekking niet zo fijnmazig als in Nederland, een FM radio in je helmset zal minder goed werken, schat ik zo in.
Nu het idd zo dat de rds niet zo goed werkt gelijk een autoradio.
Hangt ook wel van de zenders af (Radio2 is bv. sterker dan Qmusic)
Dit houd in dat als je Limburg-Kust rijd, je nu en dan het headset de 5 sterkste radio stations moet laten zoeken voor ruisvrije weergave.
Grtz. 
Afbeelding __ Patrick
Inspector Gadget

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Patjes schreef:Ken ook verschillende cam-am rijders die dit zo oplossen, want de sen sm10 is ook soms moeilijk te koppelen..
Ik beperk mij tot de BMW systemen, die ken ik. En ik ken de gedragingen in combinatie met Sena als zijnde het merk.
Onderlinge uitdagingen met de diverse Sena modellen heb ik geen ervaringen mee.
Patjes schreef:Nu het idd zo dat de rds niet zo goed werkt gelijk een autoradio.
Hangt ook wel van de zenders af (Radio2 is bv. sterker dan Qmusic)
Voor RDS is een vrij sterk (FM) signaal nodig en met de bijzonder kleine antennes van de motor-headsets is ontvangst niet optimaal.
Soms is de FM-radio antenne een mesh-draad in de binnenvoering maar even zo vaak is het de buigzame gedeelte van de microfoon.

Op YT zijn er voor enkele headsets opnames te vinden hoe je het radio-ontvangst kunt proberen te verbeteren.
Die samengevat: een lange(re) draad-antenne monteren. :$

Het is wachten op de 1e helmset die DAB & DAB+ ontvangt, want dat werkt wel prima in België kan ik uit eigen ervaringen melden.
Of je moet een (extra) DAB-ontvanger gebruiken, dat lost het probleem van ontvangst en dekking ook op, vrijwel. ;)
theridingman

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door theridingman »

Inspector Gadget schreef:Alleen gaat het om dit geval om de waterbuffel 1200RT, en dus om de bluetooth van de (BMW) radio.
En BMW (radio) is nogal behoorlijk kritisch als het om bluetooth-verbindingen gaat (met niet-BMW delen), daar zijn via g00gle genoeg op- en aanmerkingen over te vinden.
In mijn ervaringen is Sena meer dan gemiddeld succesvol in het verkrijgen, hebben en behouden van de draadloze verbinding. Ook bij de moeilijke(re) merken zoals BMW.
Bedankt, een Sena zal het worden. Heb ondertussen ook al gemaild met Waypoint die eveneens de Sena aanbevelen om goed te werken met het nieuwe RT model.
Om exact te zijn is het volgend model dat ze aanbevelen: http://www.waypointleuven.be/producten/sena-smh-5.html
Ik kan dan ineens ook telefoneren als ik dat wil, maar kan de micro er ook van verwijderen als ik dit niet wens. Lijkt me prima.
Inspector Gadget

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Prima keuze, een no-nonsense oplossing. _004

En wees niet bang dat je 1-of-andere onderschoven kindje van Sena hebt aangeschaft, nog steeds brengt Sena software-updates uit;
http://www.sena.com/category/firmware/firmware-smh5/

Omdat de wereld zo'n beetje bits-en-bytes zijn, de handleidingen alvast;

Quickstart: http://www.sena.com/wp-content/uploads/ ... 406101.pdf
User Guide: http://www.sena.com/wp-content/uploads/ ... 151109.pdf
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Lemoi »

Inspector Gadget schreef:
Lemoi schreef:heb nu de SRC C3 pro. Die werkt eigenlijk stabiel met BMW. Heb 1 kanaal aan de BMW radio hangen en de andere aan mijn telefoon. Werkt prima. Heel af en toe maakt hij geen verbinding maar als ik dan de radio uit zet en kort daarna weer aan doet ie het weer. Dus als je een Schuberth helm C3 pro hebt zou je dat kunnen overwegen
Heb je deze SRC Pro:
SRC_C3_PRO_V_1.jpg
Of deze SRC Pro:
SRC_C3_PRO_V_2.png
(je kunt het gemakkelijk aan de buitenkant herkennen aan de opschriften/symbolieken van de knopjes)
V2, dus die met te verwijderen speakers. Zeer tevreden over. Paar maanden geleden met mijn nieuwe helm gekocht na ~4 jaar de "oude" C3 + SRC gehad te hebben (die was op. Dat merk je pas als je de nieuwe opzet :-) ). Oude SRC deed het ook wel maar moest je goed opletten op de volgorde van aanzetten. Als je geen telefoon zou aansluiten op de C3 dan ging het ook prima, maar ja ik gebruik hem voor het werk en het is wel makkelijk als klanten je kunnen bereiken op langere trip.
Doordat de C3 pro 2 kanalen heeft voor 2 telefoons kan ik 1 voor de RT radio gebruiken en 1 voor de telefoon. Zoals gezegd gaat dit goed.
Inspector Gadget

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Lemoi schreef:V2, dus die met te verwijderen speakers. Zeer tevreden over. Paar maanden geleden met mijn nieuwe helm gekocht na ~4 jaar de "oude" C3 + SRC gehad te hebben (die was op. Dat merk je pas als je de nieuwe opzet :-) ). Oude SRC deed het ook wel maar moest je goed opletten op de volgorde van aanzetten. Als je geen telefoon zou aansluiten op de C3 dan ging het ook prima, maar ja ik gebruik hem voor het werk en het is wel makkelijk als klanten je kunnen bereiken op langere trip.
Doordat de C3 pro 2 kanalen heeft voor 2 telefoons kan ik 1 voor de RT radio gebruiken en 1 voor de telefoon. Zoals gezegd gaat dit goed.
Dank je wel voor de reactie! _004

Schubert (c.q Scala) is vrij terughoudend met het updaten van de "oudere" SRC (wat die V1 ook is voor de Pro) en de V2 is daarin wat meer vooruitstrevender.
Inderdaad, de SRC (inclusief de V1) kon soms wat nukkig zijn in de verbindingen en het aanzetten in de juiste volgorden was van belang inderdaad.
Duidelijk welke SRC Pro versie je dan moet hebben. ;)
Gebruikersavatar
deckers
Berichten: 44
Lid geworden op: 20 aug 2009, 22:24
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: midden limburg

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door deckers »

kijk hier eens hier staat hoe een BMW intercom gekoppeld word met de audio van de LC deze koppeling staat niet in de handleiding maar heeft bij mij de voorkeur
dan gaat de radio op de achtergrond tijdens de navigatie aanwijzing
in de handleiding koppel je de navigatie ook met de helm maar de navigatie is bedrading verbonden met de radio en dan heb je een lange onderbreking van de radio

viewtopic.php?f=41&t=10166

Het probleem dat ik alleen navigatie hoorbaar is door twee keer op de spiekerknop te drukken of als de navigatie uitschakelt als de spanning er af gaat op nee drukken werk hij goed
BMW Nederland doet dit af als product eigenschap
BMW Duitsland erkend we mijn probleem maar Garmin moet het oplossen
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Viaantje »

Nog een aanvulling, als je een Schubert of Shoei helm hebt zijn er speciale speakersets te koop van Interphone. Deze zijn groter als de standaard speakers en geven een beter geluid (met een betere microfoon). Gebruik nu zelf sinds kort de Interphone F5, maar heb geen idee of deze te koppelen is met jouw BMW/aansluitingen. Als er BT aanwezig is, zal dit geen probleem geven. Een Garmin of Iphone werken beide prima met de Interphone. En mocht je met meerdere personen rijden, Interphone heeft een multi-link, zodat ie met andere merken kan "communiceren". Lang niet alle andere merken hebben dat nog.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik hoor liever het verkeer. En dat is toch wel het veiligste.
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Viaantje »

Die hoor je evengoed! Maar met goede gehoorbescherming hoor je die zelfs niet "goed" meer.
Gebruikersavatar
Patjes
Berichten: 25
Lid geworden op: 14 sep 2015, 01:19
Type: R1200RT/LC
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: België.

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Patjes »

Viaantje schreef:Nog een aanvulling, als je een Schubert of Shoei helm hebt zijn er speciale speakersets te koop van Interphone. Deze zijn groter als de standaard speakers en geven een beter geluid.
Dit is ook zo voor cardo, want deze hebben voor de speaker uitgang is een 3.5mm.
Zo kan je de speakers gemakkelijk veranderen door bv. grotere speakers van cardo (40mm), speakers van het merk xpro, je eigen oortjes,...
Maar een set van xpro geeft een veel betere geluidskwaliteit en dit hoor je duidelijk in de hoge en lage tonen.
Ze spelen ook nog eens luider en kunnen duidelijk veel beter de lage tonen aan.
Grtz. 
Afbeelding __ Patrick
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Viaantje »

Patjes schreef:
Viaantje schreef:Nog een aanvulling, als je een Schubert of Shoei helm hebt zijn er speciale speakersets te koop van Interphone. Deze zijn groter als de standaard speakers en geven een beter geluid.
Dit is ook zo voor cardo, want deze hebben voor de speaker uitgang is een 3.5mm.
Zo kan je de speakers gemakkelijk veranderen door bv. grotere speakers van cardo (40mm), speakers van het merk xpro, je eigen oortjes,...
Maar een set van xpro geeft een veel betere geluidskwaliteit en dit hoor je duidelijk in de hoge en lage tonen.
Ze spelen ook nog eens luider en kunnen duidelijk veel beter de lage tonen aan.
De speakersets van Interphone vervangen de origineel geleverde (of je wisselt ze bij aankoop gelijk om tegen een geringe meerprijs).
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Ton1959 schreef:Ik hoor liever het verkeer. En dat is toch wel het veiligste.
Sluit ik mij volledig bij aan.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

+1!

Ik wil het overige verkeer kunnen horen, zien en ruiken.
En liever niet voelen. ;)

Dus geen radio, geen MP3 en geen telefoon voor mij.
Eigenlijk ook liever geen navigatie maar die dan wel op de meest lage stand dat ik het nog wel kan waarnemen.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Inspector Gadget schreef:+1!

Ik wil het overige verkeer kunnen horen, zien en ruiken.
En liever niet voelen. ;)

Dus geen radio, geen MP3 en geen telefoon voor mij.
Eigenlijk ook liever geen navigatie maar die dan wel op de meest lage stand dat ik het nog wel kan waarnemen.
Zelf heb ik geen geluid van de navi in mijn helm, lekker rustig ;)
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Inspector Gadget

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile
Dat is ook een prima keuze. _004

Voor mij klinkt het typische BMW boxer-geluid als achtergrond-muziek in de oren, dat is voor mij echt het genot.
Daar heb ik echt geen verdere muziek of muzak bij nodig, heb dat ook nog nooit gedaan of willen ervaren. Geen enkele behoefte aan, zelfs geen MP3.
De enige keren dat de radio aanging was bij het wassen van de motor, en toen kwam ik er achter dat er nog een CD in zat van de vorige eigenaar. (nog steeds!)

Wel zo af-en-toe eens een aanwijzing van de navigatie, als ik echt ergens moest zijn.
Maar heel vaak was er helemaal geen bestemming als ik op 2 wielen voortbewoog, dan is het echt de rit er tussenin. _005
Gewoon een "rondje" en dan heb ik geen aanwijzingen van de navigatie nodig, ik rij de spreekwoordelijke horizon tegemoet.
En die horizon ligt altijd voor mij. :lol:

Maar een ieder maakt daarin zijn eigen afwegingen & keuzes natuurlijk!
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Lemoi »

tja zo zie je maar dat iedereen anders ik. Ik luister wel radio, zeker op de lange stukken (handig voor file info, weer etc). Kan me voorstellen dat als je recreatief rijd dat je dit niet wilt (ik gebruik ook geen radio tijdens recreatief rijden. )
Telefoon heb ik wel altijd. Moet toch bereikbaar blijven voor mijn werk. Als het een half uurtje is dan is het gene probleem, maar als ik meer als 2 uur onderweg ben is het toch wel een must.

En ook hier weer een verschil, ik hoef geen boxer geluid, ik rij om het rijden en niet vanwege het geluid (ben ook bezig met een rustiger uitlaat als dat bedrijf het lukt).

En ja ik hoor nog steeds meer als genoeg van het verkeer, ook met oordopjes. En ik heb mijn radio net zo hard aanstaan dat ik kan verstaan wat ze zeggen. Hoef ook geen boombox in mijn helm :-)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Viaantje schreef:Die hoor je evengoed! Maar met goede gehoorbescherming hoor je die zelfs niet "goed" meer.
Dan heb je geen goede gehoorbescherming . Mij lijkt het onmogelijk dat je en de radio en daarbij het omgevingsgeluid goed kan horen. Of de radio moet wel heel zacht staan.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Lemoi »

Ik hoor het verkeer prima en mijn uitlaat teveel. Ook met de goede oorbescherming. Ja je moet geen boombox uit je radio maken. Daarvan zijn er al genoeg van in de auto's ;-)
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Viaantje »

Ton1959 schreef:
Viaantje schreef:Die hoor je evengoed! Maar met goede gehoorbescherming hoor je die zelfs niet "goed" meer.
Dan heb je geen goede gehoorbescherming . Mij lijkt het onmogelijk dat je en de radio en daarbij het omgevingsgeluid goed kan horen. Of de radio moet wel heel zacht staan.
Versta je niet goed Ton Big RT Smile , geen goede gehoorbescherming? Gebruik Alpine otoplastieken (op maat gemaakte) zelfs bij het schieten, maar omdat het niet luchtdicht is afgesloten (minimaal filter) hoor je toch nog wel iets van het geluid om je heen. Windgeruis hoor je evengoed..
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Met mijn gehoorbescherming hoor ik nagenoeg geen windsgeruis maar ik weet zeker als ik speakers in mijn helm had dat er van omgevingsgeluid een stuk minder overblijft. Ik heb ooit een keer de verkeerde oordopjes gehad maar daar hoorde ik zelfs geen motorgeluid mee of andere voertuigen en dat vind ik persoonlijk gevaarlijk.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Baird »

...... en nou weer on-topic?
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
ErikS
2024
2024
Berichten: 483
Lid geworden op: 19 jan 2014, 19:01
Type: R1250RT
Bijz: Een met radio en BMW navigatie (TFT) en Zumo XT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Veluwe-Vallei
Locatie: De parel van Gelderland
Contacteer:

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door ErikS »

't is maar net hoe luxe je wilt. Zelf gebruik in nu bijna 2 jaar de BlueBike. Deze heeft de mogelijkheid om 4 apparaten te koppelen. En dat was voor mij de reden dat ik hiervoor koos. (radio-telefoon-portofoon en GPS). Gebruik het dagelijks.
Nadeel van een "draadloze" BlueTooth set is dat je er wel voor moet zorgen dat de batterij voldoende opgeladen is. Voordeel bij de BlueBike is dat deze tijdens het rijden (met 12 volt) opgeladen kan worden.
Naast Waypoint is de CB-shop een zeer goede adviseur gebleken.

Succes met je aankoop.
volg een rijvaardigheidstraining, omdat motorrijden altijd beter (en veiliger) kan!
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
met een Sena SC2 in de helm en Zumo XT op de R1250RT-TFT met radio en BMW navigatie.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door HansD »

theridingman schreef:
Inspector Gadget schreef:Alleen gaat het om dit geval om de waterbuffel 1200RT, en dus om de bluetooth van de (BMW) radio.
En BMW (radio) is nogal behoorlijk kritisch als het om bluetooth-verbindingen gaat (met niet-BMW delen), daar zijn via g00gle genoeg op- en aanmerkingen over te vinden.
In mijn ervaringen is Sena meer dan gemiddeld succesvol in het verkrijgen, hebben en behouden van de draadloze verbinding. Ook bij de moeilijke(re) merken zoals BMW.
Bedankt, een Sena zal het worden. Heb ondertussen ook al gemaild met Waypoint die eveneens de Sena aanbevelen om goed te werken met het nieuwe RT model.
Om exact te zijn is het volgend model dat ze aanbevelen: http://www.waypointleuven.be/producten/sena-smh-5.html
Ik kan dan ineens ook telefoneren als ik dat wil, maar kan de micro er ook van verwijderen als ik dit niet wens. Lijkt me prima.
Prima keuze, ik ben zeer tevreden over Sena.
Ik heb zelf de SMH-10R gekozen: veel platter en minder lelijk op je helm en functioneel grotendeels gelijk. Bij sommige helmen kan de accu in de helm geplaatst worden (bijv. bij mijn BMW System 6 helm)
theridingman

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door theridingman »

Vandaag mijn nieuwe Sena smh5 uitgeprobeerd en uiterst positief bevonden. Koppelen gaat super eenvoudig. De gsm met de navigatie, de navigatie met je headset en de bmw ook met je headset. In minder dan 5minuten was de klus geklaard. Motor aan (radio begint dan te spelen) en gaat na enkele seconden automatisch over naar je headset, bediening aan het stuur werkt evengoed, alleen het volume bedien je nu met de Sena. Wanneer de navigatie wil spreken gaat het geluid van de radio vanzelf weg en komt terug als de navigatie de instructie's beëindigd heeft. Ook voor de aller eerste keer een gsm gesprek gevoerd sinds ik motor rij. Gaat perfect en glashelder, ook de persoon aan de andere kant verstaat mij perfect, en dat tegen 120km/u op de snelweg met de volumeknop zelfs maar voor de helft gedraaid. Ik zal zelfs meer zeggen, telefoneren op deze manier gaat veel makkelijker dan dat je zelf je gsm moet vasthouden tegen je oor aan (het volume in de headset is veel helderder en in beide oren tegelijk). Alle telefooncontacten komen automatisch in de navigatie te zitten, bedieding van de navigatie gaat via het scroll-wheel dus eenvoudiger kan haast niet. En verder heel de rit naar mijn mp3 geluisterd en vooral genoten van het mooie weer dat het was hier aan de Belgische kust. Ik ben helemaal in de wolken met mijn nieuwe aanwinst Big RT Smile
Inspector Gadget

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile _004
Kijk daar doen we het voor, goed bericht en allemaal niet te moeilijk of complex.

We bellen! (grapje)
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Lemoi schreef:
Inspector Gadget schreef:
Lemoi schreef:heb nu de SRC C3 pro. Die werkt eigenlijk stabiel met BMW. Heb 1 kanaal aan de BMW radio hangen en de andere aan mijn telefoon. Werkt prima. Heel af en toe maakt hij geen verbinding maar als ik dan de radio uit zet en kort daarna weer aan doet ie het weer. Dus als je een Schuberth helm C3 pro hebt zou je dat kunnen overwegen
Heb je deze SRC Pro:
SRC_C3_PRO_V_1.jpg
Of deze SRC Pro:
SRC_C3_PRO_V_2.png
(je kunt het gemakkelijk aan de buitenkant herkennen aan de opschriften/symbolieken van de knopjes)
V2, dus die met te verwijderen speakers. Zeer tevreden over. Paar maanden geleden met mijn nieuwe helm gekocht na ~4 jaar de "oude" C3 + SRC gehad te hebben (die was op. Dat merk je pas als je de nieuwe opzet :-) ). Oude SRC deed het ook wel maar moest je goed opletten op de volgorde van aanzetten. Als je geen telefoon zou aansluiten op de C3 dan ging het ook prima, maar ja ik gebruik hem voor het werk en het is wel makkelijk als klanten je kunnen bereiken op langere trip.
Doordat de C3 pro 2 kanalen heeft voor 2 telefoons kan ik 1 voor de RT radio gebruiken en 1 voor de telefoon. Zoals gezegd gaat dit goed.
Fijn dit gelezen te hebben _004
Morgen naar Motoport voor 2 * Schubert C3 pro en nu dus met de SRC.
Mijn BMW systeemhelm 6 en de Shoei van mijn echtgenote zijn resp. 7 en 6 jaar oud.
Je ziet het er niet aan af maar volgens menig aanbeveling toch aan vervanging toe.

Ronald
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door R1nus »

Jekiherro schreef: Morgen naar Motoport voor 2 * Schubert C3 pro en nu dus met de SRC.
Mijn BMW systeemhelm 6 en de Shoei van mijn echtgenote zijn resp. 7 en 6 jaar oud.
Je ziet het er niet aan af maar volgens menig aanbeveling toch aan vervanging toe.

Ronald

Ik heb vorig jaar mijn ook vervangen door een Schubert C3 pro met SRC.
In de SRC zit ook een radio ingebouwd en het grote voordeel is dat de antenne van die radio boven in de helm verwerkt is voor een goed ontvangst, dus op het hoogste punt.
Ik ben zeer tevreden over de radio-functie (net als de andere fucties van de SRC).
Je merkt ook wanneer de accu opgeladen moet worden, als het geluid van de radio wat harder klinkt dan gewoonlijk en niet echt zachter meer wil is het tijd om de accu van de SRC op te laden. Als je het geluid dan te hard vindt klinken kan je de radio gewoon uitzetten terwijl de rest nog werkt.

Een ander voordeel van de radio in de SRC is dat je onafhankelijk van je motor radio kan luisteren. Zoals het lopen van b.v. de stalling van je werk naar de ingang. Dan staat de motor uit en op slot maar je kan nog steeds het nieuws e.d. horen. :D


Nog even een tip.
Ik heb mijn helm gekocht bij:

https://www.voordeelhelmen.nl/allemerke ... th-helmen/

Deze was toen de voordeligste.
Ze zitten in een kantoorpand schuin tegenover het MEX gebouw, die je vanaf de hoek A10/A4 kan zien.
Ze hebben ook een schowroom waar de helmen kan passen en kopen.
Mochten ze de juiste maat niet hebben in de kleuren die je wilt wordt deze besteld en kosteloos thuis gestuurd.

Adres & openingstijden

Voordeelhelmen Showroom
John M. Keynesplein 12-46
1066 EP AMSTERDAM

tel: 020-7600807

Ma t/m vrij 10:00u - 18:00u
Zaterdag 10:00u - 17:00u
Betalen met PIN
Gratis parkeren op de oprit!

Toen ik mijn helm met SRC kocht zag ik dat de SRC bij Kalsbeek goedkoper was.
Dit aangegeven en ik kreeg de SRC (SRC in combinatie met de helm) voor dezelfde prijs als bij Kalsbeek, :D

https://www.kalsbeekmotoren.nl/schubert ... wgodm6IELw

Succes met de aanschaf van de helmen.


[groet]
Rinus
Laatst gewijzigd door R1nus op 02 mar 2016, 13:33, 6 keer totaal gewijzigd.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Jekihero »

R1nus schreef:
knipperdeknip

Een ander voordeel van de radio in de SRC is dat je onafhankelijk van je motor radio kan luisteren. Zoals het lopen van b.v. de stalling van je werk naar de ingang. Dan staat de motor uit en op slot maar je kan nog steeds het nieuws e.d. horen. :D

[groet]
Rinus

Maar ik wil juiste helemaal niet onafhankelijk van de motorradio luisteren.
Ik kies juist nu voor deze set omdat ik begrijp dat pairen met de BMW radio goed mogelijk is.
Op de radio heb ik nl een USB stick aangesloten met honderden nummers 70-ies en early 80-ies muziek!

Ronald
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door R1nus »

Jekihero schreef:
R1nus schreef:
knipperdeknip

Een ander voordeel van de radio in de SRC is dat je onafhankelijk van je motor radio kan luisteren. Zoals het lopen van b.v. de stalling van je werk naar de ingang. Dan staat de motor uit en op slot maar je kan nog steeds het nieuws e.d. horen. :D

[groet]
Rinus

Maar ik wil juiste helemaal niet onafhankelijk van de motorradio luisteren.
Ik kies juist nu voor deze set omdat ik begrijp dat pairen met de BMW radio goed mogelijk is.
Op de radio heb ik nl een USB stick aangesloten met honderden nummers 70-ies en early 80-ies muziek!

Ronald
Ik laat alleen maar weten dat er ook een radiofuncte in de SRC zit die je ook afhankelijk kan gebruiken.

Rinus
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door R1nus »

Als je naar "Voordeelhelmen" gaat moet je even goed kijken want de winkel/ showroom valt niet echt op.
Voordeelhelmen.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Lemoi »

weet niet of het relevant is maar heb de helm bij FC moto gehaald. Daar hadden ze de fluo geel met de kaar van Europa erop nog. En hele scherpe prijs.

De radio in de helm gebruik ik ook niet. Lastig te bedienen. Ik rijd veel lange stukken en dus ook in het buitenland een andere zender aan et stuur zoeken is altijd makkelijker dan mer die knopjes aan de helm (of spraaksturing) Ik zie alles gewoon in het display. Jammer dat de navigatie aanwijzingen niet over de radio gaan als je via BT aansluit (en nee ik hoef niet via de navigatie te telefoneren voor degene die verder denken :-) )

Heel soms verbind ie niet met de BMW radio. Maar dan schakel in de radio kort uit en aan en dan doet ie het weer
Jekihero
Berichten: 527
Lid geworden op: 30 sep 2011, 22:06
Type: R1200RT
Bijz: Model 2011, full option
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Noord Holland

Re: radio in mijn helm beluisteren, hoe?

Ongelezen bericht door Jekihero »

Inmiddels heb ik de eerder genoemde helmen en het koppelen met de BMW radio lukte bijna meteen.
Eerst de Sena headset verwijderen en daarna direct koppelen lukte niet.
Contact uit en weer aan en bingo.

Radio geluid is iets minder dan met de Sena en we moeten best wel wennen aan VOX.
Het nodige commando bestaat uit drie woorden, een willekeurig woord ter activatie en vervolgens de naam.
Ik heb gekozen voor het commando "Hallo..... Helga Contact" omdat ik het vreemd vind de achternaam van mijn echtgenote te roepen.
Het kost mijn vrouw moeite mij "op te roepen" met VOX, daar is relatief veel stemvolume voor nodig.
We moeten nog experimenteren met het reduceren van het nodige aanroep-volume.

De rust in de kop met de Schuberth lijkt iets beter dan de oude BMW System 5 maar dat is marginaal
Kortom, een flinke investering maar (nog) zonder spijt.

Ronald
Gesloten

Terug naar “Over: Overige accessoires”