Brandstofmeter continue vol

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

In 2014 schreef ik een mooi stuk over het zappen van de brandstofstrip als deze niet werkte (altijd leeg) ..
viewtopic.php?f=45&t=8430&p=90878#p90878

Maar nu blijft naar 2 jaar een wederom een winterstop de meter op continue vol staan.

Heeft iemand een idee om deze weer werkend te krijgen, of is vervangen de enige optie?
Het valt mij op dat het iedere keer feest is na een winterstop, nu las ik ook dat in Amerika de brandstofstrip welk in de RT en GS zitten een garantie termijn van 12 jaar, is dit ook in Nederland het geval en is het kalibreren na het vervangen ook echt nodig?
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wat betreft je laatste vraag;
Ja, bij vervanging moet de strip altijd opnieuw gekalibreerd worden, want de ZFE dient te weten wat de weerstand is in kurkdroge toestand om zo (enigszins bij benadering) de brandstofhoeveelheid te kunnen "berekenen" en in het dashboard te kunnen aangeven.
Zonder de juiste kalibratie zal die indicatie mogelijk sterk afwijken met alle gevolgen van dien.

Wat betreft de garantie;
Zie ook Diesel-Gate, in de US gelden nu eenmaal veel strengere regels aangaande productaansprakelijkheid.
Als blijkt dat een onderdeel van een fabrikant bovengemiddeld faalt, zijn er in de US consumentenorganisaties (et al) die daar de nodige bergen voor de consumenten verzetten, met oplossingen zoals je aangeeft.

Helaas is dat in Europa, door de vele verdeeldheid (w.o wet- en regelgeving) vooralsnog maar mondjesmaat het geval, zie de terugroepactie aangaande de waterbuffel in den beginne, de lopende terugroepactie aangaande de achterwielflens. Bijvoorbeeld.
In de EU zijn dergelijke "wettelijke" terugroep- en herstelacties meestal gedreven door de factor veiligheid, heb ik het idee.

http://www.gerritspeek.nl/motor/gs-moto ... ecall.html

Je kunt het beste bij je bevriende BMW dealeRT navragen wat er onder garantie en/of coulance valt.
(PS: recentelijk leek het alsof mijn brandstoflint "opeens" werkte, dus mogelijk is temperatuur inderdaad een factor) _001
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Inspector Gadget ... Thanks voor de info.
Ik heb al op de REP-ROM zitten kijken en het is behoorlijk wat werk om de strip uit te bouwen. Maar is de moeite waard om te doen.
Maar heb geen idee hoe de ring los te krijgen bij de brandstof pomp.

Zal de weerstand zoveel varieren tussen de strips onderling?
Ben benieuwd wat goedkoper is ... Sensor (129,- ex verzend a 12,-) en GS-911 (270,-) of de dealer ...
Kan ook vragen of ze alleen de sensor calibreren buiten de tank, dan kan ik hem zelf wel inbouwen.

Heb in 2009 de BMW nieuw gekocht en in 2011 is de eerste strip vervangen, 2014 heb ik hem zelf gezapped.
Heb het idee dat de benzine de strip aantast als deze stil staat tijdens een winterstop, normaal schut ik de tank af en toe, maar dit jaar niet.

Zou het kunnen helpen om de tank leeg te halen? Ben dan bang dat de pomp de geest zal gaan geven.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Wat de demontage van de brandstoftank (ring e.d) kan ik je helaas niets uit eigen ervaringen of waarnemingen over vertellen.
Misschien dat via g00gle iets te vinden is? _001
Mogelijk een speciaal stuk gereedschap bij nodig, zou mij niet echt heel erg verbazen. :$
Maar kan net zo gemakkelijk een trucje voor zijn, I don't know, sorry.

De meetstrip is een combinatie van weerstandsmeting én verwarmingselement.
Hoe dat precies werkt ben ik vooralsnog niet achtergekomen, maar blijkbaar is het (iets) verwarmen van de brandstof noodzakelijk voor het meten van het niveau.
En mogelijk luistert die weerstand vrij nauw voor een betrouwbare meting.

En je mag altijd langskomen dan gebruiken we 1 van de GS911's om jou nieuwe strip te kalibreren, no problemo.
Of je kunt het gokken dat jou nieuwe strip vergelijkbaar zal zijn met de defecte strip.

De strip moet echt kurk en kurkdroog zijn voor het kalibreren, want door de capillaire werking zal er altijd iets van brandstof achter blijven en zal dat invloed hebben op de kalibratie. Ik heb zelfs vernomen het gebruik van een haarföhn. Of een dag of wat in de zon.
En vanzelfsprekend is het "afslaan" van de strip om op die manier droog te krijgen niet echt aan te raden. ;)

Het droogmaken van de tank lijkt mij inderdaad niet zo bevorderlijk voor je brandstofpomp, maar dat is een aanname van mijn kant.
Het is ook maar de vraag voor hoelang dat echt nodig is. _001
De BMW dealeRT haalt, naar verluid, ook de gehele brandstoftank leeg bij het werken c.q monteren van de strip, heb ik begrepen. _001
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: RE: Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Inspector Gadget schreef:Wat de demontage van de brandstoftank (ring e.d) kan ik je helaas niets uit eigen ervaringen of waarnemingen over vertellen.
Misschien dat via g00gle iets te vinden is? _001
Mogelijk een speciaal stuk gereedschap bij nodig, zou mij niet echt heel erg verbazen. :$
Maar kan net zo gemakkelijk een trucje voor zijn, I don't know, sorry.

De meetstrip is een combinatie van weerstandsmeting én verwarmingselement.
Hoe dat precies werkt ben ik vooralsnog niet achtergekomen, maar blijkbaar is het (iets) verwarmen van de brandstof noodzakelijk voor het meten van het niveau.
En mogelijk luistert die weerstand vrij nauw voor een betrouwbare meting.

En je mag altijd langskomen dan gebruiken we 1 van de GS911's om jou nieuwe strip te kalibreren, no problemo.
Of je kunt het gokken dat jou nieuwe strip vergelijkbaar zal zijn met de defecte strip.

De strip moet echt kurk en kurkdroog zijn voor het kalibreren, want door de capillaire werking zal er altijd iets van brandstof achter blijven en zal dat invloed hebben op de kalibratie. Ik heb zelfs vernomen het gebruik van een haarföhn. Of een dag of wat in de zon.
En vanzelfsprekend is het "afslaan" van de strip om op die manier droog te krijgen niet echt aan te raden. ;)

Het droogmaken van de tank lijkt mij inderdaad niet zo bevorderlijk voor je brandstofpomp, maar dat is een aanname van mijn kant.
Het is ook maar de vraag voor hoelang dat echt nodig is. _001
De BMW dealeRT haalt, naar verluid, ook de gehele brandstoftank leeg bij het werken c.q monteren van de strip, heb ik begrepen. _001
Afbeelding

Misschien helpt dit

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Bedankt voor de reacties.

Ik zag dat het volgende tool nodig was :
https://www.flickr.com/photos/mjraudio/9909583745/

Maar het bovenstaande comment is ook zelf makkelijk te maken.
Zal eens gaan meten of de verwarming van de fuelstrip werkt (doormeten met ohmmeter).
En eens de weerstand meten van de meetstrip ...

Denk zelf dat de verwarming van de strip defect is.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik weet niet of je zo 1-2-3 het kan doormeten want het signaal naar het verwarmingselement is gemoduleerd. (!)

Via de GS911 kan je het wel inzichtelijk krijgen;
Normal ranges (for fuel strip):
Fuel heater current: 0- 300mA
Heater voltage: 0 - 1V
Fuel sense voltage: 0 - 0.5V
Film sensor heating (this is PWM): 0 - 100%
 62% looks normal (100% would be full on). Ultimately it's up to the fuel sense algorithm when and how it heats and measures the fuel level.
This will also vary from strip to strip (that's why there is a calibration procedure).

If your fuel sense voltage is 0V all the time, there is something wrong with the strip (sense circuit is open-circuit?).
gs911fuelstrip.jpg
PS: Ten overvloede, pas a.u.b heel erg op, 1 vonkje kan al voor grote problemen zorgen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WILBMW
Berichten: 35
Lid geworden op: 10 sep 2013, 20:27
Type: R1200RT
Bijz: full optional
Land: Holland
Woonplaats of omgeving: Marknesse

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door WILBMW »

2 weken geleden mijn -1200- gekocht en inmiddels al lekker 1.000km gereden maar wat bleek al snel; de brandstofmeter was zeer onbetrouwbaar. Na 350 te hebben gereden stond mijn tankindicator op vol. Parallel daar aan gaf hij aan dat ik nog 400km kon rijden!!!!!!!!!!!
Swift motoren gebeld (erg geschikte eigenaars) waar ik de fiets met garantie heb gekocht en daar vandaag geweest voor herstel.

Tim de monteur had een trucje, te weten: Met een traditionele inductieaansteker (http://dutch.alibaba.com/product-gs/ref ... 11789.html) hij had aan de plus en min een draad gesoldeerd. Op de branstofpomp zit de steker van het tankelement (volgens mij 3 polen) en op deze polen heeft hij de draden aangesloten en de inductie aansteker enkele keren bediend. dit geheel een aantal keren herhaalt in andere combinaties. Hierna de steker weer gemonteerd en het contact ingeschakeld en wat denk je.....................? na enkele seconden sprong de tankindicator op dashboard op de juiste stand. Ook de nog te rijden km op de huidige tankinhoud paste zich aan. zie ook Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=ZYk7CoFj8Zg

Lang verhaal kort ik ga op vakantie naar Engeland met de motor en wenste geen risico te lopen. Dus werd zonder enkele aarzeling de strip à € 130,- vervangen. Ik ben goed geholpen (voor zolang hij blijft werken) en hoop dat je er wat aan hebt.
Inspector Gadget

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het "zappen" is hier al eens ter spraken gekomen.
Via de zoekfunctie rechts bovenaan, bijvoorbeeld:
viewtopic.php?f=45&t=11333&hilit=zappen
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

WILBMW schreef:Na 350 te hebben gereden stond mijn tankindicator op vol. Parallel daar aan gaf hij aan dat ik nog 400km kon rijden.
Oké, ik was in gedachte dat bij een continue leeg indicatie het beste kon zappen, ik zal ook eens zappen nu hij continue vol aangeeft.

Als het een modulerend signaal is dan zou je dit ook met een osciloscoop moeten kunnen meten, toch maar eens bij AliExpress voor weinig aanschaffen ... Thanks voor de feedback Inspactor Gadget!

Helaas nog niet de tijd gehad om alles uit elkaar te schroeven, eerst even wat andere prio's.
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door Isaac »

Het meetlint bestaat uit 2 circuits. Omdat deze in een brandbare vloeistof hangt is er voor gekozen om met hele lage spanningen te werken met weinig energie. De afstand tussen het meet gedeelte en de verwarming is heel klein. Door oxidatie (vocht) kan er overslag ontstaan tussen de verwarming en het meetgedeelte. Als de overslag aan de positieve kant ontstaat dan blijft de tank vol. Als dit aan de negatieve kant ontstaat dan blijft de tank leeg.
Het moduleren is gedaan om zo kort mogelijk spanning op het lint te zetten om oxidatie door gelijkspanning te minimaliseren. Bij professionele systemen wordt gemeten met wisselspanning zodat de oxidatie 2 kanten op loopt en hierdoor de kans op een oxidatie brug tot nihil wordt terug gebracht.
Middels de hoge spanning en weinig stroom van de ontsteker slaan de ontstane oxidatie bruggen weg (lukt vrij vaak).
De verwarming is puur om het dauwpunt van de strip te verhogen waardoor tevens de schommelingen (spetters) van de brandstof binnen een redelijke tijd weer verdampt. Een lichte temperatuur verhoging ten opzichte van de omgeving is al voldoende. Vandaar dat het element minder dan 0,2 watt aan energie opneemt.
Een alternatieve reparatie, zonder aansteker dus, zou zijn een galvanisch gescheiden stroombron aanbieden aan de verwarming. Hierdoor is de meting weer los van de rest van de motor. Hiervoor zijn standaard mooie ic's voor in de handel.
Inspector Gadget

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt m.i. het zappen zeker eens proberen bij een continue tank-vol indicatie.
Ben benieuwd naar jou resultaat natuurlijk, net als de medelezers.

Ik weet niet meer hoe-of-wat maar enige tijd geleden kwam ik "gemakkelijk" bij die aansluiting en mogelijk door wat "rommelen" aan de connector krijg ik nu opeens wel een brandstof-niveau melding terug. _001

Wat mij in ieder geval opviel is dat dat gebied daar omheen behoorlijk "vuil" was, lees, slecht afgeschermd tegen de elementen.

Dus mogelijk kan het ook een contact-probleem zijn. _001
Ff de connector een paar keer eruit en weer erin stekken, eventueel contact-spray/WD40 gebruiken.

Ja, met een scoop zou je dat signaal kunnen zien.
Echter, er is vrij weinig verder over bekend.
Anders dan wat ik al aangegeven heb, en dat het een niet-lineair signaal is.
Zover dat jou verder helpt.

PS: Ter info, die brandstofhoeveelheid wordt ook niet constant geüpdate, zeker niet met "alleen' contact-aan en 0 km/uur.
Als je getankt hebt, duurt het ook altijd ff voordat de waardes (al dan niet via BC zoals verbruik, actieradius e.d) bijgewerkt wordt.
Wat ook weer logisch is, het is geen "hoge-prioriteit" signaal, zoals de oliedruk, olietemperatuur, bandendruk e.d.
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Big RT Smile
Hij doet het weer ....
Nou hier mijn verhaal, zijkap losgeschroefd en stekker los gehaald ... Deze is bij de laatste beurt al ingespoten met iets van WD40.
Ohm meter erop -> Pin 1 en 4 (het verwarmingselement) en deze was mooi 35 ohm, kan mij heugen dat deze de vorige keer ook rond deze waarde is en dit is ook wat ik lees op meerdere fora.

Pin 2 en 4 gemeten (de meetstrip) ... mhh factor 10x groter dan wat het moet zijn 27k ohm in plaats van 2,6k ohm.
Dus lijkt mij het meetstrip weer defect.... :O

De zapper maar weer eens opgezocht op zolder en flashen maar weer.
Dit keer met iets geknepen billen omdat de tank bijna leeg is, maar de ruimte boven de brandstof is verzadigd door de benzine damp omdat ik de tank niet losgemaakt heb.

Nou maar weer eens meten (hoorde netjes klik van het piezo element, er is dus overslag) en ja hoor we hebben weer z'n 2,6k ohm op de multimeter. -kwijling-

Accu weer aangesloten, stekkers schoongemaakt en terug ... mhhh tank nog steeds vol .. Maar na 40 seconden weer op 1/3 vol wat wel aardig zal kloppen.

Toch eens kijken om de hoeveel seconde de computer meet, stekker eruit -> +/- 40 sec signaal tank leeg, stekker erin en ongeveer 40 sec later weer niveau meting.

Conclusie: bij oneindige weerstand of wel open verbinding (brandstof niveau leeg) en bij hoge weerstand 25k ohm en continue vol niveau terwijl de tank bijna leeg is kan je concluderen dat de meetstrip defect is. Normaalwaarde ligt rond de 2,6k ohm.

Hoe op te lossen: op pin 2 en 3 (middelste 2) van de 4 polige stekker op de tank de zapper aansluiten en dan 6x zappen.
Let wel op: tank liefst vol en accu los gekoppeld! En op eigen risico, ik of het forum kan niet verantwoordelijk gehouden worden voor schade/letsel. :!:

Tank vol en niet even vooraf kijken, hierdoor creeer je een mengsel van lucht en brandstof, als je de tank gesloten houd dan is er meer benzinedamp aanwezig dan een combinatie van lucht en brandstof.
Accu los om schade aan de electronica te voorkomen.

Ik hoop dat jullie aan deze How To wat hebben ... groet Mr Zap _004
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Gebruikersavatar
jojojojo
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 mar 2010, 19:11
Type: Ik heb een ander type BMW
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: uithoorn

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door jojojojo »

Goedendag

Ben wel een R1200Gs rijder maar wel begaan met wel en wee van BMW.
Als het benzine meetlint van een R1200RT overeen komt met dat van een GS dan hier een
goede goedkope oplossing en geen 200 euro voor een nieuw lint zonder garantie.

Zie de link naar het Gs forum.

http://www.bmwgsclub.nl/forum/topic/560 ... an/?page=1

Hier de Engelse versie van het herstellen

http://advrider.com/index.php?threads/f ... ix.844902/

Je moet zorgen dat de tank vol is.

Geen gevaar voor brand.

Daar heb je drie dingen voor nodig nm. ontsteking , brandstof en Zuurstof

De laatste ontbreekt want er zit geen zuurstof in de benzine.

gr. Johan de Jong
Inspector Gadget

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Deze methodiek is bij herhaling (ook) al op het RT-forum aan de orden geweest, beschreven, voorzien van foto's en becommentarieerd. :$
Daar hoef je dus echt niet voor naar het forum van de Tupperware-loze ;) :lol: te gaan.
Big RT Smile

Maar desondanks toch bedankt!
robbie1
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 sep 2015, 18:20
Type: R1200RT
Bijz: geen
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: groningen

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door robbie1 »

Natuurlijk op mijn RT hetzelfde probleem.
Draadje gezapt en drie keer de hele procedure gedaan te hebben werkte het weer! Helaas na 200 km weer hetzelfde probleem.
Gisteravond de procedure herhaald en nu werkte het maar 5 minuten.
Zal toch maar naar de dealer moeten. Heb begrepen dat het nieuwe lint ook ingelezen moet worden in de computer?
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door Bert M »

Belangrijke noot van het RT-forum voor de leden en de meelezers die een en ander gaan of willen gaan uitvoeren:

In het kader van de adviezen zoals gegeven in dit draadje, willen wij graag nog eens heel duidelijk de laatste regel uit onze forum-reglementen onderstrepen:

Voorts is het BMW RT Forum niet verantwoordelijk voor gepubliceerde tips en raadgevingen, als bij uitvoering daarvan schade of letsel is ontstaan.

[groet]

Bert M
Moderator
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Inspector Gadget

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

robbie1 schreef: Heb begrepen dat het nieuwe lint ook ingelezen moet worden in de computer?
Stel je gerust eens voor, waarderen wij bijzonder;
viewforum.php?f=43

Ja, bij het vervangen van het meetlint dient deze in kurkdroge (!) toestand ingeleerd te worden.
Dat gaat via de motor-diagnose, zoals de BMW dealeRT gebruikt, of de GS911 en andere diagnose-apparaten die BMW motoren ondersteunen.

"Disclaimer (read carefully): This site is provided "as is", no other warranty expressed or implied. Warranty void when defective. Subject to change without notice. For amusement only. Do not try this at home. Some assembly required. Contents may settle during shipment. Do not remove back panel. Choking hazard: small children may choke in single-pixel pictures. View only as directed. Do not ingest or inhale. Do not view while operating a motor vehicle or heavy machinery. Objects on pictures may appear smaller than they are. All models are over 0 years of age. "
Gebruikersavatar
R1200RT-LE
Berichten: 136
Lid geworden op: 26 jul 2009, 18:44
Type: R1200RT
Bijz: Lifestyle Edition
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Betuwe
Locatie: Betuwe

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door R1200RT-LE »

Helaas aan het einde van het seizoen (althans voor mij) is het probleem weer terug. Weerstand waarde pin 2 en 3 is 14k ohm en kan op 1 tank nu 500 km rijden volgens de boordcomputer :mrgreen:

Denk dat ik maar eens een nieuwe sensor ga bestellen en deze droog laat calibreren, dan kan ik hem later rustig inbouwen.
Mooi klusje voor tijdens de wintermaanden ... zal ook eens een pvc buis 125mm zoeken om de brandstofpomp ring los te maken. Kan in de buis kleine inkepingen maken en zo het tooltje te maken.

Dus calibratie met een droge sensor is het enige wat gedaan moet worden en dat kan buiten de tank?
Dus ook geen calibratie als de senor droog in de droge benzine tank is gemonteerd ...?
-Yamaha 750 Virago - Yamaha 900 Diversion -
- BMW R1200C Montauk - BMW R1200RT Lifestyle Edition-
Schuberth C3 met SRC & Scala Rider G4 en een Zumo 660 boven de tellers
Inspector Gadget

Re: Brandstofmeter continue vol

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

R1200RT-LE schreef:Denk dat ik maar eens een nieuwe sensor ga bestellen en deze droog laat kalibreren, dan kan ik hem later rustig inbouwen.
Ehm, je dient de sensor aan te sluiten, dan kalibreren in droge toestand en dan in te bouwen.
Op een later tijdstip inbouwen ná calibratie kan een afwijking geven.
R1200RT-LE schreef:... zal ook eens een pvc buis 125mm zoeken om de brandstofpomp ring los te maken. Kan in de buis kleine inkepingen maken en zo het toontje te maken.
Andere suggestie die ik gelezen heb is het uiteinden verzwaren met een (brandstof-bestendig) gewicht;
viewtopic.php?f=45&t=8895&p=99275#p99275
Ander idee is te overwegen de strip minder buigzaam te maken, door er bijvoorbeeld een strip achterop te monteren. :idea:
R1200RT-LE schreef:Dus calibratie met een droge sensor is het enige wat gedaan moet worden en dat kan buiten de tank?
Dus ook geen calibratie als de senor droog in de droge benzine tank is gemonteerd ...?
Dat is de procedure zoals beschreven. Maar mogelijk omdat de brandstoftank van een klant niet altijd leeg zal zijn. Gok ik zo. Bijvoorbeeld. _001
Maar misschien ook in verband met veiligheid of nauwkeurigheid? (omgevingstemperatuur?) _001
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”