EWS bij R1200RT uit 2009

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

Re: EWS bij R1200RT uit 2009

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik denk eerder aan een storing aangaande de ECU, het motormanagement-systeem.
(niet de ZFE, de centrale brein)
Want je alarm is een aparte unit en loopt via de canbus naar de ECU.
De lambda hangt aan de ECU.
De gemeenschappelijke factor is dus de ECU.

Een gewetensvraag;
Heb je toevallig nabij je contact-slot meer dan 1x sleutel zitten, aan, bijvoorbeeld een key-ring o.i.d.?
Want dat is een gekend probleem die de EWS op hol kan doen slaan, meerdere sleutels geven dan hun autorisatie terug, en dat geeft problemen.

Als dat niet het geval is, en er altijd maar 1 sleutel in en nabij het contact-slot zit, zou ik beginnen de accu door te laten meten én testen.
Als de boord-spanning te laag is, door een niet-zo-fris-en-fruitige accu, zal canbus bepaalde modules gaan uitschakelen om de te lage spanning op te lossen. Maar na verloop van tijd zal er vaak toch een storing ontstaan als de spanning toch blijft zakken en krijg je de meest vreemdsoortige foutmeldingen.

Als de accu in orden is, zou ik adviseren naar de bekabeling en connectors van de ECU te kijken.
Gebruikersavatar
HermanSietsma
Forumsponsor
Forumsponsor
Berichten: 52
Lid geworden op: 17 dec 2014, 14:16
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Beilen
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: EWS bij R1200RT uit 2009

Ongelezen bericht door HermanSietsma »

Wij hebben onlangs een RT met dit probleem in de werkplaats gehad. Het bleek uiteindelijk de accu te zijn die problemen gaf. Nieuwe accu erin en rijden maar weer


Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
Eigenaar Motorhuis Zwolle
BRS07
Berichten: 179
Lid geworden op: 24 okt 2009, 12:04
Type: R1250RT
Bijz: Geheel eigen ontwerp 1250 RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Randstad
Locatie: Randstad

Re: EWS bij R1200RT uit 2009

Ongelezen bericht door BRS07 »

Hallo,
Vorige week zaterdag vertrokken voor een tourrit van 4200km met motormaatje. Na een tweede tankstop rond 11.30 uur startte de 1200GS van mijn maatje niet. Op het display kwam alleen de melding EWS. Uitlezen met een diagnoseapparaat gaf geen uitsluitsel. Gelukkig is mijn vriend een van de betere motortechnicussen bij een grote BMW dealer en wist snel uit te vissen dat de ringantenne van het contactslot defect was. We hebben de hulplijn van BMW noodservice ingeroepen en zij gingen opzoek naar een oplossing. Gedurende het wachten heb ik via internet de dichtstbijzijnde dealer rond Würzburg gezocht. Deze gebeld en hij had de ringantenne op voorraad. Na gezegd te hebben dat ik 47km moest rijden om bij hem te komen en hij ging sluiten om 13.00 uur vertelde hij dat hij zou wachten. Dus ik op weg en mijn maatje wachten op de afsleepdienst. Na enige file was ik om 13.30 uur bij de betreffende dealer en werd keurig geholpen. Inmiddels was mijn maatje bij een andere motorzaak (die gesloten was) door de afsleepdienst afgezet. Via sms had ik dit adres verkregen en ben daar naar toe gereden. De nieuwe ringantenne met de reservesleutel erin aan de stekker geklikt en met een tyrewrap vastgezet. Met de andere sleutel gestart en LOPEN!!!! Big RT Smile
14.30 konden we onze route weer vervolgen. De gehele week hebben we geen problemen meer gehad en hebben in het Bayerische wald, Tsjechië, Oostenrijk, Slovenië en Duitsland een geweldig mooie rit gehad.

[groet] Hans Beijersbergen.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: EWS bij R1200RT uit 2009

Ongelezen bericht door Baird »

Fijn, die elektronica ............ :evil:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: EWS bij R1200RT uit 2009

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wel handig ja dat je weet dat EWS voor elektronische wegfahrsperre staat. Ik had ook eens dat probleem met een van onze auto's een lange tijd geleden.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”