Startmotor neemt motor niet mee

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Startmotor neemt motor niet mee

Ongelezen bericht door scOOb »

Hoi,

In de volledige revisie van m'n net aangeschafte -1150- , heb ik vandaag de startmotor even gedemonteerd. Soms lijkt het alsof bij het starten die wel draait, maar dat de motor niet meedraait.
Nu schrok ik toch wel een beetje toen ik hem er af had, want de tandwielen in het gapende gat zagen er nogal 'droog' en licht roestig uit. Mijn gezond verstand zegt me dat dit niet normaal is ...
De onderste bout van de startmotor zat ook slechts 'handvat' en niet met de voorgeschreven 20 Nm. Zou er daardoor bij het rijden vocht en lucht in de motor gekomen zijn , en die droogte en roest veroorzaakt hebben ?
Ik ken echter niet genoeg van opbouw van motoren om precies te weten wat ik hiermee moet ?
Het begint er zo stilaan op te lijken dat de motor die ik kocht een hele tijd heeft stilgestaan en niet echt geweldig onderhouden is ...
Heb vandaag ook bij het vervangen van de remolie beslist om de remklauwen te reviseren.
Ik heb de startmotor voorlopig terug gemonteerd, is er ook zo terug af.

gr,
scOOb
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Startmotor neemt motor niet mee

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Je zal de startmotor bendix moeten smeren ( beetje olie) maar vooral goed zuiver moeten maken. Al het stof van de koppeling verzamelt daar. En kijk even door het werkplaatshandboek wat je hier kan downloaden op het forum. Daar vind je toch net die info die je nodig hebt.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Startmotor neemt motor niet mee

Ongelezen bericht door Baird »

en verdiep je in het remsysteem van de R1150, heeft 4 circuits en een kompleet andere manier van verversen van de remvloeistof dan een normaal remsysteem, neem ook meteen de koppeling mee met het verversen _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: Startmotor neemt motor niet mee

Ongelezen bericht door scOOb »

Hele startmotor gedemonteerd en mechanisch gedeelte mooi met wat benzine ontdaan van vet en andere rotzooi (niet de kast met de 3 planetaire tandwieltjes, die bleek nog mooi te zijn.
Het uitnemen,demonteren, reinigen, monteren en plaatsen was op een uurtje gefikst.
Alles wat moest gesmeerd worden mooi gesmeerd met siliconenvet. Eigenlijk gewoon kraanvet dus dat je in de eerste de beste DHZ-zaak vindt

Dit probleem dus ook weer van de baan.

Intussen alles terug gemonteerd en hij startte quasi onmiddellijk (na laden batterij)
Alleen loopt hij niet echt mooi. Zit een slag in bij laag toerental, die stopt als ik de koppeling intrek.
Morgen eens kijken naar het toerental, en ws. toch kleppen stellen en syncen. Had het eigenlijk voor de oliebeurt moeten doen, maar had niet gedacht dit zelf onmiddellijk te willen doen. Ook nog nooit gedaan, en heb deze week al stevig gewerkt aan 't beestje. Is idd. makkelijker nu alles openligt, maar ik moet echt alles nog leren, dus neemt allemaal meer tijd in beslag dan voor een ervaren boxer-techneut.
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: Startmotor neemt motor niet mee

Ongelezen bericht door scOOb »

Na de eerste, blijkbaar niet grondig genoeg uitgevoerde revisie zat er een vervelende klop in de motor. Die stopte wanneer ik de koppeling introk.
_001 ... Na even denken ... Blijkbaar te veel vet gebruikt bij de revisie van de startmotor. De bendix trok niet soepel in.

Het resultaat hoor je hier : [youtube]https://youtu.be/OtRPbDtcHXg[/youtube]

Ding er terug uit gehaald en middels de perfecte beschrijving gevonden hier : http://www.largiader.com/tech/valeo/ opnieuw het ding opengedaan en dit keer iets grondiger.

Het resultaat is een perfect startende motor zonder kloppende bijgeluiden.

Big RT Smile

Me happy !

grtz,
scOOb
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”