R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door scOOb »

Hoi,

Op m'n -1150- stond toen ik 'm kocht een radio geïnstalleerd. Niet dat ik tijdens dagelijks woon-werk dat ding ga gebruiken, maar het lijkt me toch leuk om af en toe in bepaalde gevallen wat muziek te kunnen opzetten( met name: bij lage snelheden in saaie gebieden en mooi weer met de helm open ;) ). Ik wil niet dadelijk investeren in bluetooth toestanden voor m'n helm gekoppeld aan garmin of wat dan ook.

Alleen merkte ik dat het tijdens het rijden zowat onmogelijk is om de radio aan en uit te zetten, of ben ik hier mis in ? Ik heb al een sleutel nodig om het deurtje open te maken en dan op 'On' te duwen. Niet echt handig - laat staan veilig - tijdens het rijden.

Heb in de radio handleiding gezocht, maar kan daar niet direct iets vinden over aan en uit zetten d.m.v. stuurbediening, of mis ik ergens iets ? Zelf ook al wat combinaties geprobeerd met de knoppen aan het stuur, maar noppes ...

Continue laten aanstaan op 'mute' vind ik nu ook weer niet zo batterij-vriendelijk.

grtz,
scOOb
Inspector Gadget

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Je kunt de radio inderdaad niet aan- of uit-zetten via de stuurbediening op de 11xxRT serie.

Overigens, de OEM-radio op de 1150RT is de Clarion PU-1681A.

Als je de motor op het stuurslot zet, gaat ook de radio volledig uit. :idea:
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 15 okt 2016, 16:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Radio kun je idd enkel en alleen via de radio zelf aan/uitzetten. Bij de mijne kun je dat ten allen tijde, dus ook als het contact uit staat. Wel ff in de gaten houden als je onderweg even een terrasje pakt. :D
Inspector Gadget

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Berrybeer schreef:Radio kun je idd enkel en alleen via de radio zelf aan/uitzetten. Bij de mijne kun je dat ten allen tijde, dus ook als het contact uit staat. Wel ff in de gaten houden als je onderweg even een terrasje pakt. :D
Tenzij je de motor op het stuurslot zet, dan gaat ook de radio volledig uit. ;)
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Dan zal ik dat volgend motorseizoen eens uitproberen Rob! -top-
Inspector Gadget

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Big RT Smile _004
Winter-Mug.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door scOOb »

In de winter eens uitzoeken of ik geen externe on/off- knop kan fabriceren op het dashboard. Moet te doen zijn volgens mij ...
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Ik rijd nu zo' n 7 jaar met de radio altijd aan en zet als ik geen geluid wil horen de volume gewoon op nul : nooit geen accu-problemen oid mee gekend.
Inspector Gadget

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

scOOb schreef:In de winter eens uitzoeken of ik geen externe on/off- knop kan fabriceren op het dashboard. Moet te doen zijn volgens mij ...
Dan zou een optie zijn een schakelaar te plaatsen in de zwart-violet draad in de connector. Of zekering 11 "schakelen".
Ga a.u.b. niet proberen de aan-uit knop op de radio zelf op 1 of andere manier te wijzigen, dat is een erg kleine schakelaar wat deel uit maakt van de volume-regelaar. (print-gemonteerd)

Maar het is zoals Berrybeer aangeeft, je moet het echt zot maken wil je accu vroegtijdig leeggetrokken worden. ;)
scOOb
Berichten: 74
Lid geworden op: 07 okt 2016, 14:11
Type: R1150RT
Land: Belgie
Woonplaats of omgeving: Kiewit

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door scOOb »

Tja, is waar ... maar laat ik het nu gewoon idioot vinden om een sleutel nodig te hebben om de radio op te zetten, terwijl al de rest extern bediend kan worden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mr_Buurman
Berichten: 60
Lid geworden op: 02 nov 2016, 13:39
Type: R1150RT
Land: belgie
Woonplaats of omgeving: bornem

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door Mr_Buurman »

scOOb schreef:Tja, is waar ... maar laat ik het nu gewoon idioot vinden om een sleutel nodig te hebben om de radio op te zetten, terwijl al de rest extern bediend kan worden :mrgreen:
bij mij gaat de radio uit als ik het stuurslot gebruik, eens het stuurslot er weer af gaat, gaat de radio weer aan...
op dit ogenblik kun je dus idd radio luisteren terwijl je je sleutel uit het contact hebt.
ik dacht slapend rijk te worden...... thx Faithless
Inspector Gadget

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De stuurslot-methode is over nagedacht. ;)
Daarmee zet je alles uit, behalve het alarm.
Let wel, dat is in een tijd van de cassette-spelers, dus software-matig aan/uit van de radio (zoals bij de 1200RT) was toen nicht im fragen. ;)
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 509
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door Arjan W »

Bedankt voor alles, weer wat geleerd over de radio. Waar kan je trouwens de mok kopen?
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Inspector Gadget

Re: R1150RT radio aanzetten via stuurbediening ?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Arjan W schreef:Bedankt voor alles, weer wat geleerd over de radio.
Graag gedaan, uiteraard.
Als je echt persé je radio vanaf het stuur (lees: een schakelaar) wilt uitzetten, is m.i. het meest gemakkelijke (en veilig etc), de schakel-draad te onderbreken (die eerder aangegeven violet/zwarte draad).
Eventueel zekering F8 (dan wel in serie natuurlijk).
Echter, 2 uitdagingen dan:
- Je brengt 12 volt naar je stuur, dus goed isoleren, goede kabels en schakelaar gebruiken.
- Als je vanaf de zekering gaat werken is het een (beetje onnodig) lange kabel zo.

Ikzelf gebruik afstandsbediende meer-kanaals (dus draadloze) schakelaars, zoals de Towitek voor mijn "projecten";
2 kanaals: https://www.conrad.nl/nl/radiografisch- ... 91240.html
4-kanaals: https://www.conrad.nl/nl/radiografisch- ... 91401.html
Arjan W schreef:Waar kan je trouwens de mok kopen?
De fabricant & leverancier is knip, knip, plak: https://www.ascycles.com/2/Mug-A-and-S- ... Season-Mug
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”