Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Beste allemaal,

2 jaar terug viel ik jullie lastig met de vraag of ik het alarm er ook een paar dagen achter elkaar op kon zetten (ivm accu capaciteit). Dat bleek te kunnen. Nu doet het volgende zich voor: als ik de fiets korter dan een uur op alarm heb weg gezet, dan krijg ik hem met de afstandsbediening er wel af. Langer dan wil dat niet. Tot voor een week of 2 terug kreeg ik hem dan van het alarm door de fiets op het contact te zetten. Maar dat werkt nu ook niet, ik moet de motor starten en pas dan gaat het alarm er af. Iemand hier die weet wat ik hier nou aan kan doen?

Alvast bedankt,

Jeroen.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
millio
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:27
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dronten

Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

Ongelezen bericht door millio »

Dat lijkt mij een storing of gebruik je soms die dodemansknop? Want als die op uit staat, dan gaat je alarm er niet af ook al staat de motor op contact.

Dat je het na een uur of wat niet meer met de afstandsbediening kan doen dat klopt, schijnt accu te sparen en hoort zo.
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, dat hoort zo, zie handleiding van het alarm; (pagina 10 van hoofdstuk 3)
Behoud van de accu
Na circa een uur in geactiveerde toestand schakelt de ontvanger voor de afstandsbediening in de DWA uit om de accucapaciteit te sparen. Om de alarmfunctie na deze periode uit te schakelen moet het contact worden ingeschakeld.
Habeve

Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

Ongelezen bericht door Habeve »

Dat is bij de LC dan waarschijnlijk veranderd want ik kan zelfs na meerdere
dagen het alarm gewoon met de afstandsbediening uitschakelen.
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, de LC is op meerdere vlakken een totaal andere motor.
Echt helemaal geen vergelijk, voor de radio/bluetooth, GPS, can-bus, en inderdaad ook een totaal ander alarm. ;)
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Jeroen1969 schreef:Beste allemaal,

2 jaar terug viel ik jullie lastig met de vraag of ik het alarm er ook een paar dagen achter elkaar op kon zetten (ivm accu capaciteit). Dat bleek te kunnen. Nu doet het volgende zich voor: als ik de fiets korter dan een uur op alarm heb weg gezet, dan krijg ik hem met de afstandsbediening er wel af. Langer dan wil dat niet. Tot voor een week of 2 terug kreeg ik hem dan van het alarm door de fiets op het contact te zetten. Maar dat werkt nu ook niet, ik moet de motor starten en pas dan gaat het alarm er af. Iemand hier die weet wat ik hier nou aan kan doen?

Alvast bedankt,

Jeroen.
Heb hetzelfde probleem gehad, bij het op contact zetten (alarm zou eraf moeten gaan) en afbokken ging het alarm af.
Desondanks kon de motor gewoon gestart worden waarbij het alarm uit ging.
Dealer kon echter niets vinden..
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

IS dit specifiek een DOHC dingetje? Het originele BMW alarm van mijn motor (1200Rt 2005) kan ik na enkele dagen met de handzender gewoon uitschakelen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja en nee. ;)
Ja, er zit inderdaad verschil met jou (2005) 1200RT, dat is de 1200RT van de 1e generatie. (bouw van de 1200RT is gestart in november 2004, btw)
Daarin zitten er inderdaad verschillen in (o.a) het alarm, dashboard-indicatoren (als bijvoorbeeld de service-reminders omdat er geen datum-instelling mogelijk is) en zo nog wel meer verschillen. Sommige groter, sommige kleiner.

Vanaf juli 2007 heeft BMW het gedrag van het alarm & wegrijblokkering aangepast.
(en de dashboard, zoals ook een datum-klok voor de service-reminder functies)

Bij de waterbuffel is het weer verandert maar dat is eigenlijk geen vergelijk, dat is een geheel andere motor in velerlei opzichten.
En niet verder relevant voor dit draadje. :lol:
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Dus is de boodschap nu dat ik er mee moet leren leven? Of is er nog een reset truuk denkbaar? Accupool loshalen? Maar het alarm heeft ook een eigen batterij toch? Tips zijn welkom!
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
millio
Berichten: 50
Lid geworden op: 01 jan 2015, 16:27
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dronten

Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

Ongelezen bericht door millio »

ja je hebt inderdaad niet echt antwoorden gekregen waar je wat mee kan :mrgreen:

Heb alleen een keer hetzelfde ervaren toen ik dus de dodemansknop gebruikt had om de motor uit te zetten.
Ik vermoed toch echt een storing, je zou hem kunnen laten uitlezen.

Het alarm heeft zijn eigen batterij inderdaad. Volgens het boekje kan je niet echt iets resetten of zo staat mij bij.
Inspector Gadget

Re: Alarm R1200RT DOHC, vraag 2

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Toch denk ik dat het antwoord al gegeven is, min of meer;
Jeroen1969 schreef:Nu doet het volgende zich voor: als ik de fiets korter dan een uur op alarm heb weg gezet, dan krijg ik hem met de afstandsbediening er wel af. .
Klopt, zie aangehaalde sectie in de handleiding. Na een uur kan je inderdaad de AB niet meer gebruiken om het alarm uit te zetten, dat kan alleen via je sleutel.
Jeroen1969 schreef:Langer dan wil dat niet.
Klopt ook.
Jeroen1969 schreef:Tot voor een week of 2 terug kreeg ik hem dan van het alarm door de fiets op het contact te zetten.
Klopt ook.
Jeroen1969 schreef:Maar dat werkt nu ook niet, ik moet de motor starten en pas dan gaat het alarm er af. Iemand hier die weet wat ik hier nou aan kan doen?
Ik denk dat de batterijen van je alarm te leeg zijn. Of je accuspanning is te laag. Of mogelijk een combinatie van beide.
CAN-bus schakelt modules uit als de (boord)spanning te laag is. CAN-bus verwacht dat je alarm zelfstandig op zijn eigen batterijen kan verder draaien.
Maar als die batterijen ook te leeg zijn, gaat het alarm in slaapstand totdat de boordspanning aanwezig is.
En die is pas "in ruimte mate" aanwezig zodra de motor gestart is. En pas dan gaat het alarm uit slaap-mode.
Zolang de 1200RT niet permanent verbonden is met het internet dat wij met z'n allen kunnen meekijken, is het een pure gok van mijn kant.

Het forum is geen vervanging van een goede garagist. ;)

Let wel: de weg-rij blokkering is *geen* onderdeel van het alarm!
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”