brandstofdrukregelaar bij 50 k km, wat kan nog meer ineens stoppen?

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Ed-random
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2016, 22:05
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

brandstofdrukregelaar bij 50 k km, wat kan nog meer ineens stoppen?

Ongelezen bericht door Ed-random »

Beste forumleden,
Ik ben een nieuwe rijder, dwz. dit is mijn eerste motor, nadat ik 30 jaar geleden mijn rijbewijs haalde en erna slechts een paar keer een gehuurde motor reed. Dus alles is nieuw, en ik ben ook geen techneut.
Ik kocht de RT in april van dit jaar, met 40 k km op teller, altijd dealer onderhouden, van eerste eigenaar, via een dealer.
Ik heb met veel plezier al 10 k km gereden, sindsdien.
Ineens stond ik dus stil, in het donker in de ochtendspits aan de A27. (onderdeel nummer 16147720776, bleek later)
Het meest vervelend vond ik de uitwijk actie die ik moest ondernemen om met 90 km/uur in zijn 5, van de linkerbaan naar de vluchtstrook.
(terugkijkend had ik beter met koppeling in, uit kunnen rijden op deze strook, en dan lopend de strook oversteken, etc.)
Ik krijg er nog de bibbers van.
Mijn vraag:
(bij regulier onderhoud) Wat kan er nog meer ineens stoppen bij deze motorfiets, waardoor je in deze situatie komt?

Dank.
Ed-random (haha, of was het mijn naam die zorgde voor een 'at random' defect?)
Inspector Gadget

Re: brandstofdrukregelaar bij 50 k km, wat kan nog meer ineens stoppen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Die elektronische brandstofpomp-regelaar is een "bekende", als je de zilverkleurige versie hebt.
De zwarte versie is naar verluid de verbeterde versie.

Jou 1200RT is van 2007, dus waarschijnlijk hoor je niet de "gierende servo's" als je de remmen bedient?

Dan zijn zo de dingen waar ik aan denk wat je onderweg kan verrassen:
- Banden (lees: lekke band)
Het is aan jou om the besluiten een noodsetje mee te nemen of het telefoonnummer van je pechhulp. ;)

- Verlichting (lees: defecte gloeilamp)
Zowel voor als achter (dus koplamp alsook dim-licht en remlicht zijn dubbel uitgevoerd.
Je kunt dus in principe verder rijden met een defecte lamp.

- Defecte brandstofniveau-meter (lees: lege tank)
Kan je weinig zelf verder aan doen, dat is een ontwerp-keuze. :$
Het is raadzaam op je dagteller te rijden. Of elke keer voor de rit ff tanken..
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: brandstofdrukregelaar bij 50 k km, wat kan nog meer ineens stoppen?

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Hoi Ed,

Vervelende ervaring, gelukkig heb je het er goed afgebracht.

Je zou bij de bmw dealer kunnen kijken of er nog recalls open staan, dat zijn de mogelijke gebreken die onderkent zijn. Verder is het een gewone motor, met normale risico's.

Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Ed-random
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mei 2016, 22:05
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: brandstofdrukregelaar bij 50 k km, wat kan nog meer ineens stoppen?

Ongelezen bericht door Ed-random »

Dank Inspector en Erik, voor jullie reacties.
Alle onderhoud en alle re-calls waren uitgevoerd. Ik heb geen last van gierende remmen o.i.d.
Ik ben het vergeten welke kleur dit onderdeel had, toen het me meegegeven werd na vervanging. Ik heb het achtergelaten bij mijn eigen BMW dealer, ze vertelden me dat er water/corrosie in had gezeten. Ik kon niet gebruik maken van een coulance regeling, deze werd door BMW geweigerd.
Gelijk heb ik grote beurt laten uitvoeren, motor kan er nu weer tegen.
Over het meenemen van een noodsetje voor bandenpech: ik denk niet dat ik hieraan begin. Ik ga dit toch niet zelf onderweg repareren.
Fijne feestdagen!
Groeten, Ed
Inspector Gadget

Re: brandstofdrukregelaar bij 50 k km, wat kan nog meer ineens stoppen?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ed-random schreef:..Ik heb geen last van gierende remmen o.i.d.
Ik bedoelde of je het bekrachtigd rem-systeem hebt, wat je heel duidelijk kunt waarnemen als je de remmen bedient, dan hoor je "in het vooronder", als het contact aan staat, electro-motoren "gieren" die het systeem op druk brengen.
Hoor je vrijwel niets dan heb je "gelukkig" het nieuwe(re) systeem.
Ed-random schreef:Ik ben het vergeten welke kleur dit onderdeel had, ...ze vertelden me dat er water/corrosie in had gezeten... Ik kon niet gebruik maken van een coulance regeling,
Het is zilverkleurig (oude uitvoering) of zwart (nieuwe uitvoering). De zwarte versie kan je bij de bekende slopeRTs kopen voor zo'n 30 euro.
Jammer dat er geen coulance mogelijk is, het onderdeel zit redelijk onbeschermd (je kunt er zelfs zo bij zonder al de tupperware te verwijderen) en dat is nog meer een punt bij de GS. Er blijft inderdaad vaak wat water in die "pan" staan.
Ed-random schreef:Over het meenemen van een noodsetje voor bandenpech: ik denk niet dat ik hieraan begin. Ik ga dit toch niet zelf onderweg repareren.
Ik begrijp je, ikzelf neem het meer mee als extra "veiligheidsgevoel".

Ook jij fijne Feestdagen toegewenst! _004
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”