Startmotor

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
kmeyboom
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:45
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Startmotor

Ongelezen bericht door kmeyboom »

Mijn startmotor lijkt soms wel te draaien, maar "pakt" niet altijd. Ik denk erover hem te vervangen en vond een draadje met een link naar een betaalbare optie: http://www.startenladen.nl/startmotor-b ... 5-p17.html
Ik kom er alleen niet achter of deze op mijn R850RT (bj 2000) past. Iemand enig idee?

Het lijkt ook niet zo heel moeilijk om dit zelf te vervangen; linkerkuipdeel eraf, accu losmaken en dan zou ik hem eraf moeten kunnen schroeven. Wie heeft daar ervaring mee?

Groeten,
Kees
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Startmotor

Ongelezen bericht door Baird »

Wat dacht je van je huidige startmotor gewoon eens open peuteren en schoonmaken? Als dat niet werkt kun je altijd nog een ander kopen. :O

80% van onderhoud is schoonmaken ......... _004
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Startmotor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

kmeyboom schreef:Mijn startmotor lijkt soms wel te draaien, maar "pakt" niet altijd. Ik denk erover hem te vervangen en vond een draadje met een link naar een betaalbare optie: http://www.startenladen.nl/startmotor-b ... 5-p17.html
Ik kom er alleen niet achter of deze op mijn R850RT (bj 2000) past. Iemand enig idee?

Het lijkt ook niet zo heel moeilijk om dit zelf te vervangen; linkerkuipdeel eraf, accu losmaken en dan zou ik hem eraf moeten kunnen schroeven. Wie heeft daar ervaring mee?

Groeten,
Kees
Je kan ze altijd nog even bellen voor de zekerheid maar ik denk van wel.

Maar zoals Bert zegt vuil is vaak het probleem. Voornamelijk dat stof van de koppeling
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: Startmotor

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Of je laat de startmotor reviseren. Dit is in mijn ogen een betere optie dan een C-merk nieuwe startmotor van €80 aanschaffen.

Mijn startmotor (en recent mijn dynamo) heb ik laten reviseren bij autoelektraamersfoort.nl (eigenaar rijdt een 1200GS maar dat terzijde) Er zal in de buurt van Nijmegen ongetwijfeld ook een bedrijf zitten die startmotoren reviseert.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Startmotor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wolfs RT schreef:Of je laat de startmotor reviseren. Dit is in mijn ogen een betere optie dan een C-merk nieuwe startmotor van €80 aanschaffen.

Mijn startmotor (en recent mijn dynamo) heb ik laten reviseren bij autoelektraamersfoort.nl (eigenaar rijdt een 1200GS maar dat terzijde) Er zal in de buurt van Nijmegen ongetwijfeld ook een bedrijf zitten die startmotoren reviseert.
Dat is soms inderdaad ook een goede mogelijkheid. Bij mijn startmotor was dat planeetsysteem niet goed en als dat
vervangen moet worden ben je al de prijs van de goedkopere starter kwijt zowat. En als de veldwikkelingen loskomen van de behuizing gaat de revisieprijs ook flink omhoog. Maar een standaard revisie van de koper lager busjes borstels en bendix is vaak niet eens zo duur.
Meestal vind je alleen een berg stof die neerslaat op de worm. Die maak je zuiver een druppel olie erop en je kan er weer jaren tegen. De busjes smeer ik ook altijd door ze vol te gieten met olie en er druk op te zetten aan twee kanten met duim en vinger.

Mijn vervangingsstartmotor was wel wat duurder maar werkte goed.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: Startmotor

Ongelezen bericht door Benji »

kmeyboom schreef:Mijn startmotor lijkt soms wel te draaien, maar "pakt" niet altijd. Ik denk erover hem te vervangen en vond een draadje met een link naar een betaalbare optie: http://www.startenladen.nl/startmotor-b ... 5-p17.html
Ik kom er alleen niet achter of deze op mijn R850RT (bj 2000) past. Iemand enig idee?

Het lijkt ook niet zo heel moeilijk om dit zelf te vervangen; linkerkuipdeel eraf, accu losmaken en dan zou ik hem eraf moeten kunnen schroeven. Wie heeft daar ervaring mee?

Groeten,
Kees
Mijn nieuwe starter heb ik bij hetzelfde bedrijfje 4 maanden geleden ook besteld en kan er alleen maar positief over zijn.
Niet alles moet duur zijn, om goed te zijn en ja, soms is goedkoop duurkoop.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
kmeyboom
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:45
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Startmotor

Ongelezen bericht door kmeyboom »

Dank voor de reacties. Vervanging lijkt me de simpelste optie; als hij snel stuk is ben ik in het ergste geval 80 euri armer.
Inmiddels is het alweer een paar dagen starten lopen (de motor dan; ik kan zelf blijven zitten :-), dus misschien kijk het nog een tijdje aan...

Groeten,
Kees
JC1150
Berichten: 54
Lid geworden op: 30 sep 2014, 17:51
Type: Overig R-serie
Bijz: R1150RS
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Arnhem

Re: Startmotor

Ongelezen bericht door JC1150 »

kmeyboom schreef:Dank voor de reacties. Vervanging lijkt me de simpelste optie; als hij snel stuk is ben ik in het ergste geval 80 euri armer.
Inmiddels is het alweer een paar dagen starten lopen (de motor dan; ik kan zelf blijven zitten :-), dus misschien kijk het nog een tijdje aan...

Groeten,
Kees
Gewoon vervangen inderdaad. Heb de mijne in augustus vervangen door een C-merk van E-Bay omdat ik precies dezelfde problemen had. De startmotor kostte 53 euro zonder verzendkosten. (link: http://www.ebay.nl/itm/Anlasser-fur-BMW ... 1130644825) We zijn 8000 kilometer verder en tot op heden doet ie het nog met dagelijks gebruik, dus wat mij betreft een prima investering!

Jeroen
kmeyboom
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:45
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Startmotor

Ongelezen bericht door kmeyboom »

Afgelopen weekend kwam het er niet van en hij startte ook een tijdje prima. Maar vanmorgen ging het weer mis:

[youtube]7nH4bbHx1vo[/youtube]

Kwestie van alleen schoonmaken, of zal ik er maar een nieuwe startmotor inzetten?

Kees
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4308
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Startmotor

Ongelezen bericht door Baird »

kmeyboom schreef:Afgelopen weekend kwam het er niet van en hij startte ook een tijdje prima. Maar vanmorgen ging het weer mis:

[youtube]7nH4bbHx1vo[/youtube]

Kwestie van alleen schoonmaken, of zal ik er maar een nieuwe startmotor inzetten?

Kees
Dit is dus een kwestie van schoonmaken, de bendix komt niet snel genoeg naar voren, vuil weghalen en een beetje smeren....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Startmotor

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Laat die accu ook even doormeten.
kmeyboom
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mei 2015, 20:45
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Startmotor

Ongelezen bericht door kmeyboom »

Vandaag de startmotor eruit gehaald. Geen tekenen van bovenmatige slijtage, dus ik heb hem goed schoongemaakt en weer terug geplaatst. Nu is het starten en lopen! De komende dagen, weken maar even afwachten of dat zo blijft.
Het is wel een leuk klusje en nu ik heb uit elkaar heb gehad snap ik ook hoe het ding werkt en wat er gebeurde bij dat geluid; dan draait hij rond, maar raakt het tandwiel van de startmotor het vliegwiel van de motor niet. Nu ik de schroefdraad en pendix heb schoongemaakt en ingevet glijdt hij makkelijker naar voren en maakt dus meteen contact met de motor.

Bedankt voor de tips!

Groeten,
Kees
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”