Tankmeter

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
fahrvergnugen
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2017, 17:45
Type: R1150RT
Bijz: geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goirle

Tankmeter

Ongelezen bericht door fahrvergnugen »

Hallo,

De tankmeter van mijn R1150RT geeft niets aan, het lampje gaat wel netjes branden wanneer dit moet. Nu heb ik de tank gedemonteerd om de bedrading te controleren en kom ik erachter dat de vorige eigenaar een weerstand tussen de gele draad heeft gemonteerd. Iemand een idee waarom hij dit gedaan zou hebben?

Gr, Paul.
Inspector Gadget

Re: Tankmeter

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Misschien is de vlotter-sensor defect en/of erg onnauwkeurig en met die fop-weerstand wordt voorkomen dat de reserve-brandstof irritant onnodig blijft branden? _001
fahrvergnugen
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2017, 17:45
Type: R1150RT
Bijz: geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goirle

Re: Tankmeter

Ongelezen bericht door fahrvergnugen »

Inspector Gadget schreef:Misschien is de vlotter-sensor defect en/of erg onnauwkeurig en met die fop-weerstand wordt voorkomen dat de reserve-brandstof irritant onnodig blijft branden? _001
Het reserve lampje gaat nu netjes aan als hij aan moet gaan. als ik naar het e-schema kijk lijkt het erop dat de meter en het lampje gescheiden van elkaar werken, in dat geval heeft de weerstand geen invloed op het lampje. De weerstand zit in de gele draad en die is van de meter.

Gr, Paul.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Tankmeter

Ongelezen bericht door Isaac »

Heeft deze wel gewerkt of heb je hem gekocht met een niet werkende meter?
De weerstand kan zijn aangebracht om de meting binnen het bereik te krijgen.
Aangezien deze, zoals ik begrijp, in serie met de regelaar zit is het een correctie,
Als ik het goed heb is open "dus gele draad los" een volle tank en gesloten "gele draad aan massa" een lege tank.
Op deze manier kan je in ieder geval de unit testen.
fahrvergnugen
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2017, 17:45
Type: R1150RT
Bijz: geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goirle

Re: Tankmeter

Ongelezen bericht door fahrvergnugen »

Isaac schreef:Heeft deze wel gewerkt of heb je hem gekocht met een niet werkende meter?
De weerstand kan zijn aangebracht om de meting binnen het bereik te krijgen.
Aangezien deze, zoals ik begrijp, in serie met de regelaar zit is het een correctie,
Als ik het goed heb is open "dus gele draad los" een volle tank en gesloten "gele draad aan massa" een lege tank.
Op deze manier kan je in ieder geval de unit testen.
Hoi Isaac, Ik zal het eens gaan testen. Ik heb de motor gekocht met niet werkende meter en gemonteerde weerstand. de weerstand zit idd in serie met de regelaar.

Gr, Paul.
fahrvergnugen
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2017, 17:45
Type: R1150RT
Bijz: geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goirle

Re: Tankmeter

Ongelezen bericht door fahrvergnugen »

Vandaag de tank gedemonteerd, de pomp/vlotter er uit gehaald en meteen het filter vervangen. Nu wilde ik een en ander testen aan de hand van het elektrisch schema dat ik heb, dit blijkt anders te zijn.

volgens het schema zitten er 4 draden op de tank, te weten;
Massa.
+pomp
meter signaal (potmeter)
schakelaar (ik denk lampje)

Als ik in mijn tank kijk zie ik bij de pomp en filter ook de potmeter/vlotter zitten en gaan er 2 draden naar een extern apparaat die vanaf boven in de tank gemonteerd zit. Kan iemand mij vertellen wat wat is en hoe dit werkt? uitleg via een schemaatje zou helemaal geweldig zijn.

Gr, Paul
fahrvergnugen
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 jan 2017, 17:45
Type: R1150RT
Bijz: geen
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Goirle

Re: Tankmeter

Ongelezen bericht door fahrvergnugen »

Na het demonteren van de cockpit en los knippen van alle bedrading bleek de gemonteerde weerstand niet op de tankmeter maar op de handvat verwarming aangesloten te zitten. waarschijnlijk was de originele weerstand defect of heeft de vorige eigenaar een weerstand met een andere waarde gemonteerd om een andere temperatuur te creëren.

De pomp met filter en de vlotter heb ik gedemonteerd en vervolgens aangesloten om te testen. Na het schoonmaken van de contacten werkt de benzinemeter en lamp weer prima. Nu alles toch los was ook meteen het benzine filter maar vervangen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De (oude onderdelen) score so far.
Afbeelding
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”