raar verhaal r1100rs

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
arjo-r1100rt
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2015, 12:04
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: oud beijerland

raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door arjo-r1100rt »

Goedendag
Wie kan mij helpen met een probleem aan een r1100rs
Het probleem is als volg
IK heb de koppeling vervangen deze was versleten maar nu start de motor goed op twee cilinders maar gaat daarna op 1 cilinder lopen (links goed rechts valt uit)
Nu kan dit toeval zijn dat dit probleem er in komt want ik kan geen losse bedrading of zoiets dergelijks vinden na een grondige inspektie
Wat ik nu als oplossing gedaan heb is bougie van links naar rechts gewisseld en dit heb ik ook gedaan met de injector
En als de inlaat los is en een beetje remreiniger inspuit doe de cilinder wel mee dus ontsteking goed
Kan dit probleem de hallgever zijn of zoiets
Wie heeft er suggesties of oplossingen

M v d Arjo
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door CCvW »

Als de gasjlephuizen niet helemaal synchroon staan, wil er maar één cilinder meedoen. Simpel klusje. Helemaal als je net je koppeling hebt vervangen. (-;

Geen angst, het is niet de hallgever. Anders waren beide cilinders ermee gekapt.

Als het niet de synchronisatie is, dan is het waarschijnlijk een bobine of een van de bougiekabels.

Of anders water in de tank. Met wat forte 1 en 2 is dat zo opgelost.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door Isaac »

De bobine wordt gebruikt voor beide bougies. Deze vonkt dus net zo veel als het toerental van de motor.
Alleen de cilinder met de brandstof zal ontbranden en de andere zal slechts een vonk op de bougie geven.
De hallgevers zitten 180 graden t.o.v. elkaar en sturen de injectoren aan. Iedere hallgever dus zijn eigen injector.
Als 1 van de 2 hallgevers dus weigert dan loopt de machine inderdaad op 1 cilinder verder.
Op pen 6 en pen 23 op de motronic komen deze signalen binnen. Door een analoge voltmeter op deze pennen te plaatsen (t.o.v. massa) is tijdens het draaien te zien of de hallsensor nog werkt. Het vermoeden is dat inderdaad 1 van de 2 sensoren zijn functie verliest.
Als deze vervangen gaat/moet worden dan zou ik kiezen om beide te vervangen. Maar eerst testen voordat je gaat slopen/vervangen en het blijkt toch elders te zitten.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door Ton1959 »

CCvW schreef:Als de gasjlephuizen niet helemaal synchroon staan, wil er maar één cilinder meedoen. Simpel klusje. Helemaal als je net je koppeling hebt vervangen. (-;

Geen angst, het is niet de hallgever. Anders waren beide cilinders ermee gekapt.

Als het niet de synchronisatie is, dan is het waarschijnlijk een bobine of een van de bougiekabels.

Of anders water in de tank. Met wat forte 1 en 2 is dat zo opgelost.

Helaas ook dit is niet juist. Ook als de gasklephuizen niet synchroon staan doen beide cilinders nog wel mee ze lopen alleen niet synchroon.
arjo-r1100rt
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2015, 12:04
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: oud beijerland

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door arjo-r1100rt »

Oke duidelijk
hoeveel spanning moet deze dan geven op de pin
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door Isaac »

De hallsensoren kan je zien als een schakelaar. Deze schakelaar veranderd van hoog naar laag in een hele snelle tijd. Als je een meter aansluit, die dan ook snel moet zijn, krijg je een pulserende spanning als de motor draait. Een analoge meter zal dan, als je niet te veel gas geeft, mee pulseren op de frequentie van de sensor. De gemeten spanning is dus niet van belang maar het trillen van de naald.
De spanning is in feite een blokgolf met een frequentie die de helft is van het toerental van de motor.
De sensoren werken op 5 volt.
arjo-r1100rt
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2015, 12:04
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: oud beijerland

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door arjo-r1100rt »

Mooi dan ga ik dat eerst even meten zaterdag
Motor staat in Maasdijk dus als je verveelt zaterdagochtend Big RT Smile
Gebruikersavatar
CCvW
Berichten: 135
Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
Type: Overig R-serie
Bijz: BMW R850R
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Delft

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door CCvW »

Ton1959 schreef:
CCvW schreef:Als de gasjlephuizen niet helemaal synchroon staan, wil er maar één cilinder meedoen. Simpel klusje. Helemaal als je net je koppeling hebt vervangen. (-;

Geen angst, het is niet de hallgever. Anders waren beide cilinders ermee gekapt.

Als het niet de synchronisatie is, dan is het waarschijnlijk een bobine of een van de bougiekabels.

Of anders water in de tank. Met wat forte 1 en 2 is dat zo opgelost.

Helaas ook dit is niet juist. Ook als de gasklephuizen niet synchroon staan doen beide cilinders nog wel mee ze lopen alleen niet synchroon.
Toch is dit eerste hands ervaring. Afgelopen jaar wilde mijn R850 maar op één pit lopen. Dit, nadat de motor open is geweest. Na het synchroniseren liep hij weer prima.

In mijn vorige post heb ik je niet tegengesproken. Echter weet ik ook uit ervaring, en inmiddels ook uit die van anderen dat tussengas werkt. Mijn excuses voor het off-topic gaan.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door Ton1959 »

CCvW schreef:
Ton1959 schreef:
CCvW schreef:Als de gasjlephuizen niet helemaal synchroon staan, wil er maar één cilinder meedoen. Simpel klusje. Helemaal als je net je koppeling hebt vervangen. (-;

Geen angst, het is niet de hallgever. Anders waren beide cilinders ermee gekapt.

Als het niet de synchronisatie is, dan is het waarschijnlijk een bobine of een van de bougiekabels.

Of anders water in de tank. Met wat forte 1 en 2 is dat zo opgelost.

Helaas ook dit is niet juist. Ook als de gasklephuizen niet synchroon staan doen beide cilinders nog wel mee ze lopen alleen niet synchroon.
Toch is dit eerste hands ervaring. Afgelopen jaar wilde mijn R850 maar op één pit lopen. Dit, nadat de motor open is geweest. Na het synchroniseren liep hij weer prima.

In mijn vorige post heb ik je niet tegengesproken. Echter weet ik ook uit ervaring, en inmiddels ook uit die van anderen dat tussengas werkt. Mijn excuses voor het off-topic gaan.
Heb je toen je de motor ging afstellen zelf het synchroniseren gedaan? En aan welke kant zat het probleem? Ik kan me voorstellen als je de gaskabel aan de TPS kant zover eruit tilt dat jij niet meer op de juiste plaats zit dat dit wel problemen kan geven omdat hij dan de verkeerde info doorgeeft aan de Motronic. Maar dan staat hij heel veel verkeerd. Normaal gesproken kan je de motor behoorlijk ver van de juiste afstelling draaien en dan loopt hij wel zeer belabberd maar nog steeds op twee cilinders. En dat is wel een situatie die zou kunnen voorkomen na het vervangen van de koppeling.
arjo-r1100rt
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2015, 12:04
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: oud beijerland

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door arjo-r1100rt »

de rechter cylinder wordt ook niet warm dit heb ik gemeten met een temperatuurlazer op de uitlaat
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Voor de verbranding heb je een aantal dingen nodig.
Voldoende compressie
een goede vonk
en een brandbaar mengsel.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door Isaac »

Voor zo ver ik uit alles kan opmaken is het een sensor, een aansluiting/breuk naar de motronic, de motronic zelf of de uitgaande aansluiting.
Bij het inspuiten van wat rem-reiniger komt de cilinder namelijk wel mee. Het is dus een brandstof probleem.
Het is ook niet onmogelijk dat de brandstof leiding naar de rechter cilinder klem zit en hierdoor slecht kan leveren.
Het frame is aardig omgetrokken geweest waardoor er werkelijk van alles gebeurd kan zijn.
Eerst elektrisch meten, desnoods een ledje (met weerstand) over de injectoren zetten om te kijken of de eindpuls (de aansturing) er wel is en blijft.
Wel aanwezig en niet mee lopen is een brandstof toevoer probleem.
Niet (meer) aanwezig is een elektrisch probleem zoals boven omschreven qua mogelijkheden.
Gebruikersavatar
Benji
Berichten: 555
Lid geworden op: 01 nov 2009, 20:59
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Limburg
Locatie: Hoeselt

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door Benji »

Isaac schreef:Voor zo ver ik uit alles kan opmaken is het een sensor, een aansluiting/breuk naar de motronic, de motronic zelf of de uitgaande aansluiting.
Bij het inspuiten van wat rem-reiniger komt de cilinder namelijk wel mee. Het is dus een brandstof probleem.
Het is ook niet onmogelijk dat de brandstof leiding naar de rechter cilinder klem zit en hierdoor slecht kan leveren.
Het frame is aardig omgetrokken geweest waardoor er werkelijk van alles gebeurd kan zijn.
Eerst elektrisch meten, desnoods een ledje (met weerstand) over de injectoren zetten om te kijken of de eindpuls (de aansturing) er wel is en blijft.
Wel aanwezig en niet mee lopen is een brandstof toevoer probleem.
Niet (meer) aanwezig is een elektrisch probleem zoals boven omschreven qua mogelijkheden.
Als het een brandstof probleem is, zou ik beide injecteurs uit de gasklep huizen trekken, de motor in hoogste versnelling zetten en met de hand het achterwiel ronddraaien. Als het goed is, moet nu iedere keer als er een hallsensor gezien wordt een injecteur aangestuurd worden, dus ombeurd moet nu een injecteur benzine sproeien.
Motorrijden is meer dan merk en type. Motorrijden wil je liefst zorgeloos doen ... en met zekerheden qua veiligheid en toekomstverwachting van zo weinig mogelijk kosten.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door Baird »

Ik mis in het hele verhaal het correct terug plaatsen van de gasklephuizen na de andere werkzaamheden, met de dunne 'o'-ringen in de aanzuigbuizen kun je snel iets niet goed doen, als dit niet goed zit trek je valse lucht. Ook de rubbers zelf kunnen slecht zijn, pas nog beide moeten vervangen, waren van 2003 en echt lek, kosten € 55 per stuk :evil:

Spuit dus eens remvloeistof op de buitenzijde van de aanzuigrubbers als hij loopt. ;)
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door Isaac »

In dit geval treed de fout pas op als deze even gedraaid heeft. Het testen door te draaien met het achterwiel gaat dus niet op.
Het is of een thermisch probleem of de brandstof naar de rechter cilinder is onvoldoende en valt na verloop van tijd uit.
Vandaar mijn opmerking om de puls te bekijken of deze wel of niet weg weg valt. Je schakelt dan gelijk een gedeelte uit.
arjo-r1100rt
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2015, 12:04
Type: R1100RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: oud beijerland

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door arjo-r1100rt »

Beide benzine slangen al los gehad en contact aangezet en dan wordt er gelijk brandsof doorgepompt gedurende een paar seconden tot de pomp in de pomp stop
Ik ga eerst een paar metingen doen en kijken of de gaskabel bij de connector wel goed zit
volgens mij kan je ook op de stekker van de hall gever meten naar inkomende spanning deze moet dan gelijk zijn aan de spanning bij de motronick lijkt mij
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Baird schreef:Ik mis in het hele verhaal het correct terug plaatsen van de gasklephuizen na de andere werkzaamheden, met de dunne 'o'-ringen in de aanzuigbuizen kun je snel iets niet goed doen, als dit niet goed zit trek je valse lucht. Ook de rubbers zelf kunnen slecht zijn, pas nog beide moeten vervangen, waren van 2003 en echt lek, kosten € 55 per stuk :evil:

Spuit dus eens remvloeistof op de buitenzijde van de aanzuigrubbers als hij loopt. ;)
Je bedoelt zeker remmenreiniger Bert? Remvloeistof is geen goed idee.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: RE: Re: raar verhaal r1100rs

Ongelezen bericht door Baird »

Ton1959 schreef:
Baird schreef:Ik mis in het hele verhaal het correct terug plaatsen van de gasklephuizen na de andere werkzaamheden, met de dunne 'o'-ringen in de aanzuigbuizen kun je snel iets niet goed doen, als dit niet goed zit trek je valse lucht. Ook de rubbers zelf kunnen slecht zijn, pas nog beide moeten vervangen, waren van 2003 en echt lek, kosten € 55 per stuk :evil:

Spuit dus eens remvloeistof op de buitenzijde van de aanzuigrubbers als hij loopt. ;)
Je bedoelt zeker remmenreiniger Bert? Remvloeistof is geen goed idee.
Yep!

Hartelijke groeten van D6503 aan alle forumleden
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”