1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
etpook
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2015, 23:36
Type: R1200RT
Bijz: ex politie motor
Land: Noord-Brabant
Woonplaats of omgeving: Helmond

1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door etpook »

Hallo forumleden,

Ik heb helaas een start probleem (sinds vandaag). Motor is 1200RT uit 2009 met inmiddels 79.000 op de teller en afgelopen zomer nog een groot onderhoud gehad.
Ik rijd de gehele winter door en nog nooit accu problemen gehad, ook niet als de motor op werk de gehele dag buiten heeft gestaan met -5 graden (vandaag was het +1graad) Ik wilde de motor starten op de bok (startonderbreking van de zijstandaard is vorig jaar al verwijderd). De sleutel in het contact omgedraaid, lampen alles fel en het leek alsof hij een 1 a 1,5 seconde de startmotor ook echt rondgooide, ik heb het idee dat ik misschien net te vroeg de startknop al weer losliet en de motor sloeg dus af /was net niet aangegaan (dit tegelijkertijd met het moment dat ik mijn motor vd bok afduwde). Vervolgens nieuwe poging om te starten en er kwam alleen een voor mijn vreemd hard tikkend geluid (ander tikkend geluid bij starten dan wat hij normaal doet), maar hij wilde op geen enkele manier meer starten. Bij een poging hem aan te duwen verscheen er ineens groot EWS in het scherm (ik weet inmiddels wat het betekend via dit forum). Als ik de sleutel weer uit contactslot haal en een minuut later weer probeer dan krijg ik eerst weer een tijd de kans de startknop te gebruiken met alleen hetzelfde harde tikkend geluid en wat later gaat het scherm over in de EWS fout melding, zodra EWS opkomt kan werkt de startknop ook niet meer. Ergens ook gelezen dat je kan proberen eerst de startknop ingedrukt te houden, daarna sleutel in contact en dan sleutel omdraaien en op die manier starten maar ook dat maakte geen verschil.

Mijn gevoel zegt me dat de accu nu toch nog genoeg spanning heeft en ik heb inmiddels ook met mijn reservesleutel en nog de kleinere zwarte service sleutel geprobeerd (elke sleutel helemaal apart, dus alle andere sleutels daarbij ver uit de buurt om verstoring te voorkomen) en helaas maakt dat niks uit.

Ik heb het forum afgezocht maar ben de fout zo als ik hem heb niet herkenbaar tegen gekomen.
Mijn vraag is het toch mijn accu is of dat het wellicht de antenne ring rond het contact slot? Mijn motor staat nu op werk stil en mocht het de accu of antenne ring zijn dan krijg ik dat vermoedelijk wel weer aan de praat maar als het iets anders is moet ik hem denk ik op laten halen.

MKV.Filmpje met het geluid kan ik niet uploaden dus 1e foto is shot uit filmpje gemaakt, de 2e foto is het eindscherm met EWS melding (vanaf dat moment doet de startknop ook niks meer) Het viel me nog op dat in de EWS stand de versnellingspositie niet meer wordt weergegeven)
Al vast bedankt voor enige tips.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vermoedelijk toch je accu.
Dit moment van het jaar met dergelijke koude vallen de accu's met bosjes om.

Ik zou met een spanningsmeter je accuspanning voor, gedurende en na de starting meten.
Schrijf de waardes op!

Het verschijnsel herken ik als zijnde een accuspanning die te laag zakt, waardoor CAN-bus naargeestig probeert verbruikers uit te schakelen om toch nog wat spanning over te blijven houden om te kunnen starten.
Wat niet lukt en ultimo zo'n beetje alles in de storing slaat.

Als je dan een 2e keer probeert te starten, is het "tikken" wat je hoort, de solenoid uit slaat en het contact sluit voor startmotor, spanning valt, solenoid valt dan ook af, spanning loopt weer iets op, solenoid slaat uit en sluit contact waardoor spanning weer valt, etc.
En ondertussen valt de rest van de elektronica ook in de storing door te lage spanning.

Maar het kan ook vervuiling rondom je startmotor zijn, maar dat is meestal dat je de startmotor moeizamer hoort rondgaan.

Tip van het jaar:
Koop een broekzak mini-starter. :idea:
Kost geld maar is klein genoeg om altijd bij je te hebben en op weg te kunnen helpen.
Gebruikersavatar
etpook
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2015, 23:36
Type: R1200RT
Bijz: ex politie motor
Land: Noord-Brabant
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door etpook »

Hoi Gadget, Super bedankt Glimlach

Je hebt helemaal gelijk de accuspanning was in ieder geval te laag geworden om te starten. Bij aankomst deze namiddag was de spanning 12,01V voordat ik maar iets had ondernomen (ik had verwacht dat deze eerder rond de 10,5V zou zijn na mijn diverse startpogingen van gisteravond). Bij aanzetten van contact zakte de spanning heel even naar rond de 11,2 Volt en daarna weer op naar 12,01V.
Toen heb ik 2 korte startpogingen gedaan, hierbij zakte/schommelde de spanning op de multimeter tussen 11,00 en 12,00 V maar motor sloeg niet aan en had ook niet het idee dat de startmotor überhaupt iets rondgooide.
Vervolgens liep de spanning vrijwel direct weer naar 12,01V (verder niet gewacht of hij mogelijk nog weer hoger zou oplopen).

Toen een accujumper aangesloten en de motor startte direct zonder enig probleem of hapering. Bij starten ging de dip volgens mij ook niet echt onder de 11,00V maar weet ik niet zeker.
Vervolgens was de motor dus gestart en gaf de meter 13,7V aan wat volgens mij klopt omdat de motor loopt (spanning vd accu is normaliter ongeveer 1V hoger dan wanneer de motor uit staat).

Heerlijk naar huis gereden (afstand is 26Km) en bij thuiskomst direct gemeten wat de accuspanning was na contact uitzetten en sleutel verwijderd: accuspanning was 12,78V (dit is volgens mij een prima waarde).
Ik heb daarna nog 2 korte startpogingen achter elkaar gedaan, als vanouds startte de motor zonder enig probleem MAAR let wel bij deze acties zakte de spanningsdip veel verder terug naar rond de 9,00 a 9,5V dus een stuk lager dan wat ik op werk had waargenomen en vervolgens de waarde van 13,78V.

Na het 2x kortstondig starten en motor weer uitzetten incl sleutel verwijderen gaf de accuspanning 12,6V aan en liep redelijk snel weer op richting de 12,74V .
>>> Gezien het feit dat de waarde weer oploopt is dat een indicatie dat de accu toch nog wel goed lijkt te zijn?
>>> Kan door de kou de accu dus tijdelijk een lagere spanning/vermogen krijgen en daarna weer gewoon goed werken (inwendige weerstand neemt toe naarmate accu ouder wordt en capaciteit neemt af bij temperatuur daling)?

Ik heb nog 2 vragen nav de tip over mini-starter:
Ik heb een 2e kleinere accu aan boord bij olietankgedeelte van deze ex politie motor (zie foto) en die spanning meet 13,01 V (sleutel uit contactslot) ik weet echter niet of hier iets op zit aangesloten vanuit de oude functies van deze politiemotor.
>>> Had ik die accu ook ipv de jumpstarter kunnen gebruiken om mijn hoofdaccu mee te ondersteunen? (mijn jumpstarter past niet in mijn zijkoffer)

Met vriendelijk groet en nogmaals bedankt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

etpook schreef:Hoi Gadget, Super bedankt Glimlach
Graag gedaan, maar met dit koude weer was het niet heel moeilijk om via het forum de diagnose te stellen. ;)
Een accu die niet meer zo fris-en-fruitig is en tot voor kort geen problemen gaf, zal het extra moeilijk krijgen.
etpook schreef: deze namiddag was de spanning 12,01V voordat ik maar iets had ondernomen (ik had verwacht dat deze eerder rond de 10,5V zou zijn na mijn diverse startpogingen van gisteravond).
..
Bij aanzetten van contact zakte de spanning heel even naar rond de 11,2 Volt en daarna weer op naar 12,01V.
Toen heb ik 2 korte startpogingen gedaan, hierbij zakte/schommelde de spanning op de multimeter tussen 11,00 en 12,00 V maar motor sloeg niet aan en had ook niet het idee dat de startmotor überhaupt iets rondgooide.
Vervolgens liep de spanning vrijwel direct weer naar 12,01V (verder niet gewacht of hij mogelijk nog weer hoger zou oplopen).
Ik weet niet welk merk & model in jou motor zit, maar je kunt navolgende tabel gebruiken om een indicatie(!) te hebben hoe "vol" de accu is:
SOC - accu.jpg
Zoals je kunt zien is 11,2 volt de accu echt leeg-leeg, 12,1 volt is half-vol.
Let wel de tabel geeft de spanningen weer bij een onbelaste(!) accu, wat bij jou natuurlijk niet het geval is.
etpook schreef:.. en gaf de meter 13,7V aan wat volgens mij klopt ..
Dat zegt jammer genoeg vrij weinig over de staat van de accu maar meer dat je spanningsregelaar en dynamo wel in orden zijn.
De dynamo van de 1200RT zit niet direct op de accu maar wordt (ook) via de centrale computer geregeld.
etpook schreef:Heerlijk naar huis gereden (afstand is 26Km) en bij thuiskomst direct gemeten wat de accuspanning was na contact uitzetten en sleutel verwijderd: accuspanning was 12,78V (dit is volgens mij een prima waarde).
Om de accu goed & volledig op te laden, moet je minimaal een uur(!) rijden.
Als je stapvoets die 26km hebt afgelegd en dat duurde ruim een uur is dat prima.
Maar elke tijd korter dan een uur zal niet de accu opladen.

Ik weet ook niet wanneer je gemeten hebt zodra je thuis kwam, maar als je de spanning meet (en waar, welk punt?) zodra je het contact uitzet, is dat jammer genoeg een onjuiste waarde;
Tijdens het opladen van de accu vindt er een proces plaats waardoor er het lijkt(!) alsof je accu is opgeladen zodra je het contact uitzet. Maar de juiste wijze is, na een uur rijden (dan zou je accu volledig geladen moeten zijn), het contact uit, spanning meten en noteren, een uur wachten, contact niet aanzetten weer spanning meten, dan contact aan maar motor niet starten, 5 minuten wachten en weer spanning meten, en terwijl je meet, de motor starten.
Met al die gemeten waardes kan je een redelijke inschatting maken hoe fris-en-fruitig je accu nog is.
Dat moeten vrijwel allemaal groene cijfers zijn volgens bovenstaand tabel.
Geel of rood, dan durf ik wel te stellen dat je accu niet (meer) opgeladen is.

Het probleem is (ook) diepte-ontlading, als de accu-spanning richting de 10 volt gaat.
Dat is in principe dodelijk voor elke accu en die kan dat, nadat dit slechts een paar keer gebeurt is, naar de milieustraat.
De startcapaciteit van een accu loopt als een baksteen naar beneden als er een paar keer diepte-ontlading heeft plaats gevonden, die is permanent beschadigt en onbruikbaar geworden.
Als het starten niet lukt na 2 tot 3 pogingen, stoppen!

etpook schreef:.. zakte de spanningsdip veel verder terug naar rond de 9,00 a 9,5V..
Diepte-ontlading dus, pas daar heel goed mee op!
De start-capaciteit van je accu zal heel rapido teruglopen.
Je meet een redelijke spanning, totdat je wat verbruikers aan zet (bijvoorbeeld verlichting, radio e.d) en je ziet de spanning in elkaar zakken.
Dan is het helaas echt wel mis en waarschijnlijk einde-oefening voor die accu.
etpook schreef:.. en vervolgens de waarde van 13,78V.
Dat is dus je dynamo, niet de accu, zie het begin van deze reactie.
etpook schreef:Na het 2x kortstondig starten en motor weer uitzetten incl sleutel verwijderen gaf de accuspanning 12,6V aan en liep redelijk snel weer op richting de 12,74V .
Dat is dus de dynamo en de spanningsregelaar, die proberen de accu op te laden.
Zegt helaas niet zo heel veel over de staat van de accu.
Om een accu te testen, zie het voorgaande, uurtje rijden, contact uit, spanning meten, uurtje wachten, weer spanning meten, contact aan, spanning meten, ff een 5 minuten wachten, weer spanning meten, dan motor starten en spanning blijven meten.
Of ga langs bij een bevriende motorwerkplaats die hebben vaak meters speciaal om accu's (belast en onbelast) mee door te meten.

etpook schreef:>>> Gezien het feit dat de waarde weer oploopt is dat een indicatie dat de accu toch nog wel goed lijkt te zijn?
Nee, het zegt meer wat over het laad-circuit, spanningsregelaar en dynamo.
Een accu kan je het beste ff laten testen in dit geval.
etpook schreef:>>> Kan door de kou de accu dus tijdelijk een lagere spanning/vermogen krijgen en daarna weer gewoon goed werken (inwendige weerstand neemt toe naarmate accu ouder wordt en capaciteit neemt af bij temperatuur daling)?
Accu's kunnen heel slecht tegen koude temperaturen, en inderdaad loopt dan de startcapaciteit en lading, heel snel terug.
Vandaar dat accu's in de winterse periode defect raken, zeker als die niet meer zo fris-en-fruitig is. En er ook nog eens, door de koude, sowieso het al heel erg moeilijk hebben.
etpook schreef:Ik heb een 2e kleinere accu aan boord bij olietankgedeelte van deze ex politie motor (zie foto) en die spanning meet 13,01 V (sleutel uit contactslot) ik weet echter niet of hier iets op zit aangesloten vanuit de oude functies van deze politiemotor.
Die accu is (ook) aangesloten op de dynamo & spanningsregelaar.
Of die accu en de bedrading(!) voldoende zwaar uitgevoerd zijn, om je motor te kunnen starten via dat circuit.
Maar ik ben geen expert in deze, sorry!
etpook schreef:>>> Had ik die accu ook ipv de jumpstarter kunnen gebruiken om mijn hoofdaccu mee te ondersteunen? (mijn jumpstarter past niet in mijn zijkoffer)
Ik ben geen RT-P kennis dus geen idee, sorry!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
etpook
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2015, 23:36
Type: R1200RT
Bijz: ex politie motor
Land: Noord-Brabant
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door etpook »

Waaauw, bedankt voor deze heldere uitleg.

Ik heb in alle situaties gemeten met de accu normaal aangesloten in het motorcircuit (direct over de + en - pool). Ik heb de accu inderdaad ook nog niet verwijderd dus kan zo niet zien welk merk/type het is.
Vanochtend om 08:00 opnieuw gemeten en inmiddels was de spanning toch verder teruggelopen naar 12,50 V.
Motor daarna gestart en de startte zonder probleem, zag de spanning bij starten even terugzakken naar 11,05V (motor staat "s nachts wel in mijn garage met temp van 18graden).
Gok gewaagd en naar werk gereden, de tocht is dus 26 km lang en doe daar ong. 35 minuten in spitstijd (helft is stadsverkeer en helft is snelweg). Het was vandaag een paar graden warmer en bij vertrek naar huis startte de motor ook weer maar niet met gevoel dat het 100% als vanouds was.

Ik heb vandaag om verder problemen te voorkomen met deze accu een nieuwe besteld (Yuasa 51913 Accu YuMicron).
Nogmaals hartelijk dank voor alle info en de juiste tip!
_004
Inspector Gadget

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, met te korte ritjes komt de accu niet volledig vol, als de accu al een paar keer redelijk leeggestart is en niet meer zo fris-en-fruitig.
Maar ansich is 12,50 volt, met contact aan en ff 5 minuten wachten, een redelijke indicator.

Bij starting een 11,05 volt meten doet vermoeden dat de accu echt op de laatste benen loopt.
etpook schreef:Yuasa 51913 Accu YuMicron
Dat is volgens mij een "natte" accu? (= met accuzuur & vloeistof)
Ik zou deze subiet terugsturen c.q de bestelling annuleren.
Ten eerste is de 1200RT formeel niet gemaakt voor een "natte" accu, er mist de noodzakelijke overloop-slang.
Je overtollige accuzuur zal dus in de accubak lopen en schade gaan veroorzaken.

Ten tweede is de start-capaciteit (de CCA-waarde, zijnde 100 Ampère) van "natte" accu's substantieel heel veel lager dan de OEM accu van de 1200RT. De OEM accu van de 1200RT is een gel-accu met een CCA-waarde van 170 ampère heeft, sommige modellen nog hoger.
Wat in de praktijk betekend dat een gel-accu meer start-capaciteit heeft en dat ook veel langer blijft behouden.
Een "natte" accu is eigenlijk niet meer van deze tijd en kent maar 1 voordeel en dat is de prijs.
Hoewel, als ik ff kijk wat jou accu zo'n beetje gaat kosten, voor een krappe 25 euro meer had je een MotoBatt AGM accu gehad en die heeft plenty startcapaciteit en is ook nog eens heel erg robuust, naast een veel langere levensduur.

Kortom, mijn advies is je bestelling te annuleren of ongeopend retour sturen na overleg met de leverancier.

Overigens, nog ff voor de volledigheid & voor de meelezers, dit is die kleine starthulp waar ik het over had;
3213001h.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door RToon »

het lijkt mij ook verstandig om de accu regelmatig aan te sluiten op een acculader die overgaat naar druppelen
hier gaat hij na elke rit gelijk aan de lader
soms laat ik hem de volgende dag weer uit
maar net als nu staat hij toch alweer 4 weken lekker binnen aan de lader
wel niet bij 18 graden maar wel zeker vorst vrij
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad;
Met de moderne (meer-traps) acculaders is het prima te doen je accu in top conditie te houden.
Qua stroomkosten per jaar praat je over enkele euro's, en je accu is ten alle tijden klaar voor de start (letterlijk).
Ikzelf doe dat al jaren met al mijn voertuigen en daardoor doe ik lang, heel lang met accu's.
En als ik ze aan de accu-tester hang, zijn ze bijna nog als nieuw qua meetwaardes.

Daarnaast, moderne voertuigen gaan nooit echt helemaal "uit".
Door "stille" verbruikers zoals het alarm, key-less entry/start, boord-electronica (CAN-bus bijvoorbeeld, die kent wel slaap-modi maar is ook nooit helemaal uit).
Bij sommige moderne voertuigen moet je zelfs tegenwoordig de accu "inleren" op de boord-electronica zodat deze weet wanneer er tijdig in deep-sleep modi moet overschakelen om de accu niet onnodig te belasten, de conditie van de accu constant in de gaten gehouden kan worden e.d

Eventueel kan je als alternatief bijvoorbeeld een accu-monitor overwegen.
Tegenwoordig zelfs draadloos;
http://www.ctek.com/int/en/chargers/CTX ... RY%20SENSE
http://www.wunderlich.de/shop/de/intact ... 000-1.html
https://www.motomike.eu/mike/de/article/589178/
Áls het je interesseert. ;)
Gebruikersavatar
mkoskamp
Berichten: 446
Lid geworden op: 24 feb 2011, 21:09
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deventer

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door mkoskamp »

Leuk die monitor. Eens kijken of ze die van Wunderlich in de winkel in Apeldoorn hebben.
En die Yuasa heb ik een tijd op mijn 1100RT gehad. Had de dealer geplaatst omdat de exide accu ABS storing gaf.
Na 2 jaar vervangen voor odyssee. Die heeft me nooit in de steek gelaten.
Om mijn 1200RT zat weer zo'n natte accu bij aflevering. Recent vervangen voor een Motobatt (zie mijn post hierover).
Ik zou Rob zijn advies ter harte nemen en de Yuasa terugsturen. Pak in plaats daarvan de Motobatt met een adequate lader.
Inspector Gadget

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

mkoskamp schreef:Leuk die monitor. Eens kijken of ze die van Wunderlich in de winkel in Apeldoorn hebben.
Als je via g00gle zoekt zijn er verkopers in NL die ze aanbieden voor 25 euro.
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door RToon »

voor minder als 49 euro heb ik er nog geen gevonden hoor
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Via g00gle was bij mij de 4e van boven qua zoekresultaten;
https://www.uw-accuwinkel.nl/accubewake ... tery-guard
Gebruikersavatar
etpook
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2015, 23:36
Type: R1200RT
Bijz: ex politie motor
Land: Noord-Brabant
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door etpook »

Ik neem aan dat het gaat om de MotoBatt MB51814 Accu.
Ik ga morgen bellen en de andere (niet uitgepakte) accu terugsturen, bedankt weer voor de tips _004
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door RToon »

Inspector bedankt
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: 1200rt start niet, alleen hard tikkend geluid en wat later EWS groot op scherm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

etpook schreef:Ik neem aan dat het gaat om de MotoBatt MB51814 Accu.
Correct.
Even zoeken via g00gle zijn de prijzen zo rond de 80 pleuri. -top-
En het is ook nog eens een hele goede accu (CCA-waarde van 260 ampère!), in mijn optiek zelfs beter dan de "beroemde" Odyssey PC680 en ook nog eens flink goedkoper!
Kortom, niet eens zo heel veel duurder versus je bestelde Yuasa accu maar vele malen beter én geen "gedonder" met accuzuur.
Misschien dat de leverancier van jou Yuasa ook MotoBatt kan leveren? _001
De Mat schreef:Inspector bedankt
Heel graag gedaan, uiteraard! _004
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”