Motor is ermee gestopt.

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Edwin 605
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2016, 14:15
Type: R1100RT
Bijz: Blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zeeuws-vlaanderen

Motor is ermee gestopt.

Ongelezen bericht door Edwin 605 »

Hoi de Mannen en vrouwen,

Afgelopen zondag een lekker ritje gereden richting Nijmegen, van ons uit zo'n 220 km, bakkie koffie even in Duitsland getankt Euro 95,
terug even binnen doorgereden maar toen begon het te regenen, dan maar de snelweg genomen richting Antwerpen lekker 120/u op het linkse vak ineens gedaan met de pret, tussen 2 auto's naar de pechstrook gestuurd.

Geen beweging meer in te krijgen,(lichten branden, de instrumenten doen het, de benzinemeter staat halfvol ), start motor draait goed rond, maar geen broem broem,

De motor maar veilig weggezet, bij mijn maat op de motor gestapt en de bus gaan halen om hem op te halen.

Thuis nog eens geprobeerd je weet maar nooit, (heb ik bij mijn K1000 ook een paar keer gehad) hoor ik de benzinepomp wel zijn druk op bouwen, langs de snelweg was het niet te horen van de auto's.

De Bougie dan maar los gehaald geen vonk, heel de kuip maar gesloopt (wat is het toch leuk om een RT te rijden :) ) bobine losgehaald doorgemeten, op de secundaire polen (die naar de bougies gaan) geen weerstand te meten (maw 1 voeler op de linkse bougie uitgang en de andere op de rechtse uitgang).

Op de primaire was wel weerstand te meten.

Als ik de bobine omdraaide zag ik dat de behuizing aan 1 zijde los is gekomen van het interne.

Nu is mijn vraag, meer voor een bevestiging, is het de bobine die het begeven heeft?
Zonder eerst te hapering in de deze en voorgaande ritten.

Enkele weken terug heb ook problemen gehad maar van andere aard, slecht accu en het vakkundig verwijderen van het alarm _001 ( aan de stekker naar de benzinetank, voor de pomp te onderbreken gewoon met tape aan elkaar geplakt, en die kwam los dus af en toe geen benzinepomp :evil: )
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Motor is ermee gestopt.

Ongelezen bericht door Baird »

Lijkt er wel op, secundair zal er toch ook weerstand te meten moeten zijn en iets wat losgekomen is. Als hij het thuis wel weer gedaan had kon je aan de Hall-gevers denken. Kijk eens bij Boonstra Parts voor een gebruikte

https://www.boonstraparts.com/nl/onderd ... rt=Bobine/
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Motor is ermee gestopt.

Ongelezen bericht door Isaac »

Secundair is er zeker wat te meten. Deze is wel hoog-ohmig dus de meter moet dat dan wel aan kunnen. Gezien het feit dat de behuizing los is gekomen kan je eigenlijk met zekerheid stellen dat deze bobine zijn tijd heeft gehad.
De isolatie weerstand is gegarandeerd slecht te noemen als de behuizing open is en dan in combinatie met regen dan kan het niet missen.
Edwin 605
Berichten: 3
Lid geworden op: 21 aug 2016, 14:15
Type: R1100RT
Bijz: Blauw
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: zeeuws-vlaanderen

Re: Motor is ermee gestopt.

Ongelezen bericht door Edwin 605 »

Hoi allen,

Hij doet het weer,

Dankje voor het meedenken, maar de hallgever was toch stuk(niet goed gemeten op de bobine van mijne kant :oops:)

Voor de zekerheid de bobine toch ook maar vervangen(omdat die toch loskomt van de behuizing), dan kunnen die hopelijk niet meer stuk de komende tijd.

Gr Edwin
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Motor is ermee gestopt.

Ongelezen bericht door Isaac »

Verstandige keuze om de bobine mee te vervangen. Dat is nu net het verschil tussen of je pech krijgt en wanneer je pech krijgt. Voorkomen is beter dan genezen.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”