Bougies Twin Spark
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Bougies Twin Spark
Wie weet welke NGK bougies ik moet hebben voor een 1150 twin spark van 2004 ? Ik heb een werkplaatshandboek maar dat is volgens mij van een monospark.... want er staat maar 1 soort bougies in en van wat ik zo hier lees zouden het twee verschillende types zijn in dezelfde motor ? Alleen lees ik niet welke.....
Alvast bedankt,
Gr. C
Alvast bedankt,
Gr. C
"Rubber onder"
Re: Bougies Twin Spark
In een twinspark horen de volgende bougies:
2x NGK BKR 7 EKC hoofdbougie
2x NGK DCP 8 EKC hulpbougie evt ook Bosch YR 6 LDE
e.e.a. volgens fabrieksopgave.
Wil je iridium bougies monteren, kom je bij de volgende types uit:
NGK BKR 7 EIX
NGK DCPR 8 EIX
Er is al genoeg geschreven over de voordelen, ga ik hier niet herhalen.
Groet,
Aad
2x NGK BKR 7 EKC hoofdbougie
2x NGK DCP 8 EKC hulpbougie evt ook Bosch YR 6 LDE
e.e.a. volgens fabrieksopgave.
Wil je iridium bougies monteren, kom je bij de volgende types uit:
NGK BKR 7 EIX
NGK DCPR 8 EIX
Er is al genoeg geschreven over de voordelen, ga ik hier niet herhalen.
Groet,
Aad
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Bougies Twin Spark
Ik ben er sinds vandaag achter dat , of...het boek niet rept over de tweede bougie,of.....Ik het niet kan vinden, of....Ik een "monosparkboek" heb. Het zal zo een vaart niet lopen. Aad, bedankt voor de info, ik schrijf het in het monoboek...erbij.
"Rubber onder"
Re: Bougies Twin Spark
Of je een twin-spark of mono-spark hebt kan je eenvoudig zien door naar de afdek-kappen te kijken;
viewtopic.php?f=63&t=12581&p=135275&hilit=#p135214
viewtopic.php?f=63&t=12581&p=135275&hilit=#p135214
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Bougies Twin Spark
Dank je. De motor is wel een twin spark, maar mijn werkplaatsboek (nog) niet.
"Rubber onder"
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Bougies Twin Spark
Vandaag bougies gaan halen. In plaats van de door Aad genoemde DCP8EKC heb ik de DCPR8EKC.
Vraag 1; Waar staat die extra R voor ?
En
Ik had er de DCPR7E in zitten, dat was er eentje met een enkele "minpool". deze wat ik nu heb (DCPR8EKC) is er eentje met een dubbele "minpool".
(Ook de hoofdbougie, BKR7EKC, heeft een dubbele minpool)
Vraag 2; is er een verschil tussen wat ik er in had zitten en wat ik er nu in ga zetten ? Ik bedoel; Wordt er wel eens een andere bougie gemonteerd om een bepaalde loop te genereren ?
Vraag 3; De electrodenafstand moet volgens het boek 0,8mm zijn, (slijtagelimiet 1mm). Af fabriek staan ze op nog geen 0,5mm. Moet ik ze uit elkaar buigen of is de fabrieksafstand de juiste ? EN; Moet je bij dubbele minpolen een andere afstand aanhouden dan bij een enkele minpool ?
Excuses voor het aantal vragen; al vragende leert men en..........ik weet nog niks, dat beloofd wat
Vraag 1; Waar staat die extra R voor ?
En
Ik had er de DCPR7E in zitten, dat was er eentje met een enkele "minpool". deze wat ik nu heb (DCPR8EKC) is er eentje met een dubbele "minpool".
(Ook de hoofdbougie, BKR7EKC, heeft een dubbele minpool)
Vraag 2; is er een verschil tussen wat ik er in had zitten en wat ik er nu in ga zetten ? Ik bedoel; Wordt er wel eens een andere bougie gemonteerd om een bepaalde loop te genereren ?
Vraag 3; De electrodenafstand moet volgens het boek 0,8mm zijn, (slijtagelimiet 1mm). Af fabriek staan ze op nog geen 0,5mm. Moet ik ze uit elkaar buigen of is de fabrieksafstand de juiste ? EN; Moet je bij dubbele minpolen een andere afstand aanhouden dan bij een enkele minpool ?
Excuses voor het aantal vragen; al vragende leert men en..........ik weet nog niks, dat beloofd wat
"Rubber onder"
Re: Bougies Twin Spark
Fabrikanten van bougies werken nauw samen met fabrikanten van motoren, daarom werken ze ook met lijsten welke bougies in jou motor horen.
Op de website van de fabrikant kan je de legenda vinden over de codering;
(in mijn voorbeeld NGK)
Zoals is de doorsnede schroefdraad/6-kant sleutel, isolator, warmtegraad, draadlengte, electrode-type, en electrode-afstand enzovoort. BKR7EKC:
14mm doorsnede, met ingebouwde weerstand, warmte-graad #7, schroeflengte 19mm, 2 massa-elektrode.
Kijk ff heel goed op de website van het merk bougie welke bougies jij voor jou motor nodig hebt.
Op de website van de fabrikant kan je de legenda vinden over de codering;
(in mijn voorbeeld NGK)
Zoals is de doorsnede schroefdraad/6-kant sleutel, isolator, warmtegraad, draadlengte, electrode-type, en electrode-afstand enzovoort. BKR7EKC:
14mm doorsnede, met ingebouwde weerstand, warmte-graad #7, schroeflengte 19mm, 2 massa-elektrode.
Kijk ff heel goed op de website van het merk bougie welke bougies jij voor jou motor nodig hebt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Bougies Twin Spark
Interessante site. Leerzaam. Alleen zie ik geen twee bougies.
Bij de R Twinspark bouwjaar 2005--- (jonger dan 2005 ?) staat alleen de DCPR8EKC.
Ik heb een 0419 motor, een 2004 Twin Spark, en die zie ik niet in de lijst.......
En de afstand ; buig je die naar die 0,8mm wat BMW voorschrijft of laat je die staan zoals ze uit de NGK fabriek komen ?
(De dubbele massa bougies zijn moeilijker te buigen heb ik het idee)
Bij de R Twinspark bouwjaar 2005--- (jonger dan 2005 ?) staat alleen de DCPR8EKC.
Ik heb een 0419 motor, een 2004 Twin Spark, en die zie ik niet in de lijst.......
En de afstand ; buig je die naar die 0,8mm wat BMW voorschrijft of laat je die staan zoals ze uit de NGK fabriek komen ?
(De dubbele massa bougies zijn moeilijker te buigen heb ik het idee)
"Rubber onder"
Re: Bougies Twin Spark
Als je zoekt op (bijvoorbeeld) de NGK website kom ik weldegelijk 2x bougies tegen;
https://www.ngk.com/Motorcycle-NGK-c1409.aspx
Respectievelijk;
https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9354 Primaire bougie
en
https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9707 Secundaire bougie
Maar dat is voor een "willekeurig bouwjaar" die ik gekozen heb, het is dus zaak voor jou motor (lees: juiste bouwjaar) de bougies te vinden.
(via de zoek-functie links-bovenaan op de NGK website)
En je kunt ook kijken bij (bijvoorbeeld) een niet-OEM leverancier zoals Wunderlich;
Primaire bougies
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html Iridium versie
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html koperen versie
en
Secundaire bougies
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html Iridium versie
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html koperen versie
En volgens mij moet je helemaal niets aan de electrode-afstand van dergelijke bougies veranderen.
https://www.ngk.com/Motorcycle-NGK-c1409.aspx
Respectievelijk;
https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9354 Primaire bougie
en
https://www.ngk.com/product.aspx?zpid=9707 Secundaire bougie
Maar dat is voor een "willekeurig bouwjaar" die ik gekozen heb, het is dus zaak voor jou motor (lees: juiste bouwjaar) de bougies te vinden.
(via de zoek-functie links-bovenaan op de NGK website)
En je kunt ook kijken bij (bijvoorbeeld) een niet-OEM leverancier zoals Wunderlich;
Primaire bougies
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html Iridium versie
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html koperen versie
en
Secundaire bougies
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html Iridium versie
http://www.wunderlich.de/shop/en/ngk-sp ... 000-1.html koperen versie
En volgens mij moet je helemaal niets aan de electrode-afstand van dergelijke bougies veranderen.
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Bougies Twin Spark
Het is niet ongebruikelijk om bougies (weer) op maat te buigen, maar als je het doet moet je het wel goed doen, een aardige uitleg staat hieronder.Copper schreef: ↑19 mei 2017, 12:11 Interessante site. Leerzaam. Alleen zie ik geen twee bougies.
Bij de R Twinspark bouwjaar 2005--- (jonger dan 2005 ?) staat alleen de DCPR8EKC.
Ik heb een 0419 motor, een 2004 Twin Spark, en die zie ik niet in de lijst.......
En de afstand ; buig je die naar die 0,8mm wat BMW voorschrijft of laat je die staan zoals ze uit de NGK fabriek komen ?
(De dubbele massa bougies zijn moeilijker te buigen heb ik het idee)
http://nl.wikihow.com/De-elektrodeafsta ... bijstellen
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Bougies Twin Spark
Een bougie buigen kun je nog in het donker , maar het gaat erom; een bougie met een enkele massa moet bij een op 0,8mm komen, maar op hoeveel moet je een bougie met dubbele massa buigen ? (2x) 0,4mm ?
(Mijn ngk''s hebben namelijk twee massapunten en staan af fabriek op 0,5 en zijn bijna niet te buigen)
(Mijn ngk''s hebben namelijk twee massapunten en staan af fabriek op 0,5 en zijn bijna niet te buigen)
"Rubber onder"
- Baird
- 2023
- Berichten: 4304
- Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GS LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda
Re: Bougies Twin Spark
Hier staan de bougies:
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=12_1226
Zelf gebruik ik de iridium variant van NGK, gaan ongeveer 35k mee, daarna zijn ze te veel ingebrand.
http://www.realoem.com/bmw/enUS/showpar ... Id=12_1226
Zelf gebruik ik de iridium variant van NGK, gaan ongeveer 35k mee, daarna zijn ze te veel ingebrand.
Met vriendelijke motorgroet
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
BeRT
R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos
ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: 06 mar 2015, 21:57
- Type: R1150RT
- Bijz: 0419 Edition. ABS. Twin Spark. TT Rider 400
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Eijsden
Re: Bougies Twin Spark
Dank je Bert. Ik had ze ondertussen al gekocht. De gewone dan. Die irridium gaan er volgende keer dan in.
Geen idee of ik ze op 0.8mm moet buigen maar ik heb ze af fabriek laten staan.
Als hij daar klachten over heeft dan pruttelt hij maar .
Geen idee of ik ze op 0.8mm moet buigen maar ik heb ze af fabriek laten staan.
Als hij daar klachten over heeft dan pruttelt hij maar .
"Rubber onder"