1200RT claxon werkt niet meer bij ex-politie model

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
etpook
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2015, 23:36
Type: R1200RT
Bijz: ex politie motor
Land: Noord-Brabant
Woonplaats of omgeving: Helmond

1200RT claxon werkt niet meer bij ex-politie model

Ongelezen bericht door etpook »

Hallo Leden, heb weer een issue te pakken.
Enige tijd geleden moest ik voor het eerst mijn claxon / toeter / horn gebruiken maar deze deed het niet. Ik heb daarna niet direct uitgezocht wat er aan de hand was, enige weken later hoorde ik af en toe iets rammelen en bij thuiskomst zag dat de claxon los hing. Het bleek dat de haakse ophangbeugel was afgebroken. Nu heb ik hem opnieuw zonder die beugel bevestigd echter doet de claxon het nog altijd niet.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet of die claxon het ooit wel heeft gedaan ik heb hem nog nooit eerder nodig gehad.
Mijn RT is een ex politie en heb de schakelaars en bedrading nagelopen echter constateer ik dat er 2 totaal andere kleuren vanuit de claxonschakelaar aan het stuur met de kleuren bruin en bruin/geel vertrekken
schakelaar open 3 20170727_194028.jpg
én bij de claxon zelf komen bruin en zwart aan (die zwarte is de laatste 3 cm verlengt met een groene draad.
schakelaar open 4 20170727_194028.jpg
Ik heb de claxon zelf los getest met een voeding van 9V DC en er lijkt beweging en geluid uit te komen (heb momenteel geen goede 12V voeding beschikbaar)

Als ik de schakelaar indruk meet ik niks aan de andere kant bij de claxon.
Ik heb de schakelaar/switch los gehaald maar die is helemaal ingegoten dus kan ik niet zo meten of hij contact maakt bij indrukken daarvoor zou ik hem enigszins moeten beschadigen en of de bedrading inderdaad overloopt maw de bekabeling van begin tot eind ohms door te meten.

Heeft iemand een suggestie wat ik nog kan doen om er achter te komen of de schakelaar defect of bekabeling nooit goed is aangesloten na oplevering van politie naar burger model?

Al vast bedankt voor de suggesties, Mvrgr.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Inspector Gadget

Re: 1200RT claxon werkt niet meer bij ex-politie model

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik begrijp uit je reactie dat je geen Haynes boek hebt?
Daarin stan de nodige elektrische schema's en is eigenlijk wel noodzakelijk als je met dergelijke dingen aan de slag gaat.

Want dan had je gezien dat, net zoals vrijwel alles bij de 1200RT, de knoppen van de 1200RT via de ZFE (Centrale computer), net zoals de claxon zelf ook, verbonden zijn. En niet direct met elkander (in dit geval: toeteRT-knop en claxon).
Zelfs de verlichtingen lopen via de ZFE.
En daarin zitten er overigens geen verschillen tussen de RT en RT-P, de -P functies zitten op een aparte kabel-boom en vrijwel volledig gescheiden van de "burger"-kabelboom.
Kortom, er is geen reden wat dat betreft om het Haynes boek niet aan te schaffen. ;)

Kijkende in het elektrische schema zit de claxon op de ZFE aangesloten via een bruine draad (massa) en een groen-grijs geblokte of groen-zwart geblokte draad. (de RT heeft 2x claxon-aansluitingen). Dus dat komt overeen met jou situatie.

De claxon-schakelaar is (ook) verbonden met de ZFE via een witte draad (massa) en signaal (bruin-geel geblokte draad).
Dat komt niet geel overeen met jou situatie maar dat kan een fout in het schema zijn of in jou geval, een reparatie van een draadbreuk uit het verleden o.i.d.

Wat ik in jou geval zou doen:

1.
Je kunt proberen de toeteRT-knop's verbinding terug te traceren in de connector in de kabelboom, en dan de continuïteit in de connector-pennen doormeten.
Maar je kunt ook proberen, mits je een goede universeelmeter hebt met ohm-meting én doormeet-piepeRT, met een paar scherpe spelden in de afscherming in de betreffende aders te meten of je de bediening van de schakelaar meet aan de knop-kant.

2.
De spelden-methode kan je ook proberen op de claxon zelf maar dan daar de spanning metende, terwijl je de claxon-knop indrukt.
Mits in de punt 1. aangegeven meting wel een positief resultaat geeft, dat je de werking van de schakelaar inderdaad positief gemeten hebt.

3.
Het kán zijn, omdat de RT's geen zekeringen meer hebben, dat de ZFE door het "bungelen" van de claxon deze uitgang heeft afgesloten, omdat er een kortsluiting of open verbinding geconstateerd is. Normaal gesproken zal de ZFE dit meerdere malen meten om te beoordelen of dit probleem is opgelost. Maar het kán ook zijn dat de uitgang "permanent" is uitgezet, en dat je via het BMW Diagnose systeem (of iemand met een GS911) die fout moet wissen om de situatie te herstellen.
Maar dat weet je snel genoeg als je meet dat de schakelaar werkt (punt 1.) en je in punt 2. helemaal geen spanning meet (kijk ff heel goed waar je meet in verband met die verlengde kabel, kabelbreuk et cetera).

4.
Als je twijfelt, kan je het beste bij een BMW dealeRT of andere plaats van herstel (met ervaringen op BMW motoren) langs gaan.
Gebruikersavatar
etpook
Berichten: 14
Lid geworden op: 09 jul 2015, 23:36
Type: R1200RT
Bijz: ex politie motor
Land: Noord-Brabant
Woonplaats of omgeving: Helmond

Re: 1200RT claxon werkt niet meer bij ex-politie model

Ongelezen bericht door etpook »

Dankjewel Gadget, ik zie dat ik mijn reactie helemaal niet had geplaatst. Ik heb afgelopen zondag eea kunnen uitzoeken en dankjewel voor de heldere uitleg.

Dat verklaard e.e.a.; bij de schakelaar meet ik op de bruine kabel 0 ohm t.o.v. de accu minpool. de andere kant van de schakelaar meet ik 12v en 6,3K ohm t.o.v. de minpool van de accu, wanneer ik de schakelaar indruk blijft aan die kant van de draad ohm en Ov over dus de schakelaar werkt en kennelijk werkt de ZFE met een onderbreking van de 12V voor de aansturing van de claxon.
Aan de connector kant voor de claxon meet ik dat bruin aan aarde/ de minkant is (0 ohm tussen bruine draad en minpool van de accu), de zwarte(groene) is oneindig. Uiteindelijk meet ik wel even een verschil op de claxonaansluiting connector wanneer ik de schakelaar indruk (0V lijkt even 0,1 V te worden en gelijk weer 0V).
Ik denk dat je dus gelijk heb met de ZFE ertussen en ik heb nog geen Haynes boek met bedradingsschema (wist ook niet dat die er een was :-)

Ik zal dus die ZFE moeten laten resetten (dat resetten kan dus kennelijk ook met die GS-911), nogmaals bedankt en mvrgr. -top-
Inspector Gadget

Re: 1200RT claxon werkt niet meer bij ex-politie model

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

etpook schreef: 02 aug 2017, 23:22 Aan de connector kant voor de claxon meet ik dat bruin aan aarde/ de minkant is (0 ohm tussen bruine draad en minpool van de accu), de zwarte(groene) is oneindig. Uiteindelijk meet ik wel even een verschil op de claxonaansluiting connector wanneer ik de schakelaar indruk (0V lijkt even 0,1 V te worden en gelijk weer 0V).
De ZFE houdt niet alleen alle ingangen in de gaten maar ook de uitgangen.
Dus zonder een aangesloten verbruiker zal de ZFE denken dat er een onderbreking is en de uitgang soms afsluiten.
Kortom, zonder aangesloten claxon kán het zijn dat de ZFE dat detecteert en inderdaad geen spanning geeft aan die aansluiting.
Waarom de claxon-draad verlengt is, weet ik natuurlijk niet, maar ik zou die zeker heel goed inspecteren.
En wellicht eventueel vervangen op het punt waar deze aan de OEM-draadboom verbonden is.
Voor het geval van een intermitterende draadbreuk of kortsluiting naar het chassis.
etpook schreef: 02 aug 2017, 23:22 Ik zal dus die ZFE moeten laten resetten (dat resetten kan dus kennelijk ook met die GS-911), nogmaals bedankt en mvrgr. -top-
De GS911 kan fout-codes uitlezen en deze eventueel wissen.
Het resetten van de ZFE voor dergelijke zaken (kortsluiting, open verbinding, te veel stroom of te weinig stroom) doet de ZFE normaal gesproken zelf als je het contact weer aanzet.
Of het loshalen van bijvoorbeeld de accu-min pool ff voor een paar minuten helpt voor wat betreft het resetten is mij vooralsnog niet bekend, maar zou je eventueel ook kunnen overwegen.

Het kán ook zijn dat je claxon te veel stroom trekt en daarom de ZFE de uitgang uitzet, als elektronische zekering.
Je zou kunnen proberen een fatsoenlijke zware belasting, bijvoorbeeld een 21 watt 12 volt gloeilamp er ff tijdelijk op aan te sluiten en zien of deze heel even opgloeit. Dan gok ik dat het de claxon is die net ff te veel stroom trekt.
Gebruikersavatar
elbeRT
Berichten: 12
Lid geworden op: 26 apr 2015, 13:00
Type: R1200RT
Bijz: Ex politie
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Kapelle

Re: 1200RT claxon werkt niet meer bij ex-politie model

Ongelezen bericht door elbeRT »

De storing op zich heb ik nooit gehad, alleen wel dat de claxon los hing.

Ik kwam erachter toen ik een oprit op reed waarbij ik een hoop gerammel hoorde uit het vooronder. Heb dat later nog bij een originele RT nagekeken en daar zit de claxon gericht naar de zijkant, en bij de KLPD met een beugel naar voren gericht. Deze beugel (hoekprofiel) was compleet gescheurd.

Betreft GS-911, probeer iemand in de buurt te vinden. Je kan je claxon zelf s testen via de GS-911 software.


Hartelijk groeten van iPhone aan alle forumleden
Inspector Gadget

Re: 1200RT claxon werkt niet meer bij ex-politie model

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

elbeRT schreef: 03 aug 2017, 08:55 De storing op zich heb ik nooit gehad, alleen wel dat de claxon los hing.
Dat zijn geen storingen waar je wat van merkt of ziet (in het dashboard bijvoorbeeld) totdat je de toeteRT daadwerkelijk gebruikt.
elbeRT schreef: 03 aug 2017, 08:55 Heb dat later nog bij een originele RT nagekeken en daar zit de claxon gericht naar de zijkant, en bij de KLPD met een beugel naar voren gericht. Deze beugel (hoekprofiel) was compleet gescheurd.
Volgens mij is de reden dat Herrn BMW het zijwaarts monteert is a) de trillingen en b) voorkomen dat er water inslaat. _001
elbeRT schreef: 03 aug 2017, 08:55 Betreft GS-911, probeer iemand in de buurt te vinden. Je kan je claxon zelf s testen via de GS-911 software.
Klopt, en de verlichting, knipperlichten, waarschuwing-indicatoren op het dashboard, ABS-pomp, en zo een hele reeks aan "outputs" meer.

Maar ik zou zeker ook ff de gloeilamp-methode ff uitproberen. :idea:
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”