Benzine temperatuur versnelling indicator

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Fuito
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 okt 2017, 18:00
Type: R1100RT
Bijz: standaard motor uit 1998 met +100.000 km
Land: België
Woonplaats of omgeving: Eeklo

Benzine temperatuur versnelling indicator

Ongelezen bericht door Fuito »

Goeie middag,
Ik heb het forum al volledig doorspit maar niet echt tegengekomen wat ik nu voorheb.
Na een periode van stilstaan ,met de druppellader die niet in 't stopcontact zat (STOM !!!), wou m'n RT1100 niet starten natuurlijk.
Dan maar stekker van druppellader ingestoken, en dag erna alles weer netjes, beetje rondsnorren. Natuurlijk was het klokje op 00.00 gekomen bij starten, dus dat even juist willen zetten.
Maar toen begon de ellende. Kon het klokje wel verzetten, maar plots niet meer. geen van de 2 knopjes reageert nog.
Nu geeft mijn display wel het uur weer (foutief, maar loopt wel gewoon door) en als ik m'n poot inklap, is alles goed op m'n display voor enkele seconden. Dan begint er precies een soort zelf-test, alles wordt plots zwart, en dan gaan de balkjes van temperatuur en benzinemeter plots een voor een aan en terug uit, loopt zo de 2 kolomen af, dan gaat het klokje een na een alle getelletjes af, dan de versnellingen lopt dan van 1 tot 7
En dan komt het normaal scherm terug, met de juiste stand van versnelling, klokje, temeratuur en tankinhoud.
WAT is er aan de hand :? :?
Heb al m'n zekeringen er al eens uitgehaald, eerst elk om beurt, dan allemaal samen, niks geholpen.
Persoonlijk denk ik niet dat het display op zich stuk is omdat het steeds opnieuw gedurende een seconde of 4-5 wel volledig OK is, en dan steeds opnieuw alles doorloopt.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: Benzine temperatuur versnelling indicator

Ongelezen bericht door Isaac »

In dat mooie display zit een printje met vele componenten. Een eigenschap van de op de print aanwezige condensatoren is dat deze, net als een accu, een hekel hebben aan leeg wachten. Ik ben er dus van overtuigd dat er ergens een condensator niet meer wil laden (dus stroom trekt) en hierdoor de display module niet uit zijn test komt. Het is niet onmogelijk dat de klacht, mits de condensator nog niet helemaal stuk is, zich hersteld. Uiteraard is het aan te raden om een elektronica hobbyist te zoeken die dit als een uitdaging ziet. Het blijft anders een hele zwakke schakel.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”