Accu defect??? of toch de startmotor....

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door Snellecees »

Vandaag met de motor naar Utrecht gereden, ongeveer 65 km. Bij het parkeren van de motor wilde ik nog een klein stukje naar voren rijden, ik gaf iets te weinig gas en de motor viel uit. Ik wilde de motor starten en hoorde alleen een tik en verder niks. De motor startte dus niet. Enkele weken geleden gebeurde min of meer het zelfde. Na een korte stop wilde de motor ook niet starten maar nadat hij wat was afgekoeld startte de motor wel. Vandaag het zelfde, 5 uur later nadat de motor volledig was afgekoeld startte de motor wel. De startmotor ging moeizaam rond maar startte wel meteen.

Enkele weken geleden kreeg ik het verhaal dat een warme motor meer compressie heeft waardoor de startmotor meer moeite heeft om de motor rond te trekken en dus bij een slechte accu net niet aanslaat.

Weer thuis heb ik de accuspanning gemeten en die was bij stilstaande motor 12,8 V en bij starten met koude motor daalde de spanning tot ongeveer 9 V. Beide niet echt verontrustend denk ik zo.

Bij mijn vorige motor een R1150 RT heb ik min of meer hetzelfde gehad maar toen bleek de startmotor defect, magneten waren los en blokkeerde dus de startmotor.

Ik vraag me nu dus af is de accu defect of is het mogelijk toch de startmotor. _001 De accu is wel minimaal 3 jaar oud dus het kan zomaar de accu zijn

De 1200 RT heeft een ander type startmotor dan de 1150 RT maar mogelijk heeft deze dezelfde problemen.

Wat zijn de ervaringen met de startmotor van de 1200 RT.


Groet
Cees
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door EileRT »

Het eerste gegeven is niet verontrustend. Dit is de maximale spanning van de accu. Het tweede gegeven is zeer verontrustend. Vanaf 11,20 V of daaronder is de accu echt leeg.
Snellecees schreef: 05 nov 2017, 17:39Weer thuis heb ik de accuspanning gemeten en die was bij stilstaande motor 12,8 V en bij starten met koude motor daalde de spanning tot ongeveer 9 V. Beide niet echt verontrustend denk ik zo.
Gezien bovenstaande denk ik dat je problemen hebt met de startmotor. Een vervuilde startmotor trekt namelijk veel spanning uit de accu. En door de vervuiling kan de startmotor inderdaad vast komen te zitten.
Snellecees schreef: 05 nov 2017, 17:39Enkele weken geleden kreeg ik het verhaal dat een warme motor meer compressie heeft waardoor de startmotor meer moeite heeft om de motor rond te trekken en dus bij een slechte accu net niet aanslaat.
Daarnaast loop je het risico dat bij een diepte-ontlading van de accu (en dat is 9 V) deze niet meer zo fris en fruitig is. Sterker nog, het is doorgaans "einde oefening" voor de accu.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door Snellecees »

EileRT,

De gemeten 9 V is de spanning gemeten bij het starten van de motor dus op het moment dat de startmotor veel stroom trekt en dus de spanning op de accuklemmen lager is.

Na de startpoging was de spanning weer keurig 12,8 V.

Hieruit kan ik niet concluderen dat de accu echt defect is maar mogelijk al wel minder krachtig is dan een nieuwe accu en als de startmotor dan wat zwaarder loopt het net niet trekt.

Ik twijfel namelijk ook aan de startmotor omdat enkele weken geleden het zelfde optrad en daarna weer geen enkel probleem tot gisteren dan.

Mogelijk is de startmotor inderdaad vuil. Ik ga de startmotor toch maar eens controleren komend weekend.


Groet
Cees
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door EileRT »

De accu is nog niet einde oefening. Deze heeft het wel zwaar te verduren met een vervuilde startmotor. Als je deze schoonmaakt zal de spanning in de accu zeker niet dalen naar 9 V.

We zijn benieuwd naar je metingen na de revisie van de startmotor! -top-
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door Bert M »

Controleer ook even de diverse bekabeling en aansluitingen in de driehoek accu, dynamo en startmotor. Bij bijvoorbeeld een slechte massa op het frame, kan dergelijk malheur ook ontstaan.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De accu is te zwak. Het voltage mag zeker niet onder de 10Volt komen tijdens het starten van de motor. Liefst nog iets boven de 10 Volt zelfs. Aangezien je al een eind gereden had moet de accu volledig opgeladen zijn. Je hebt volgens mij al zeker een nieuwe accu nodig.
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ton,

Het is wat jij aangeeft dat de accu na een rit van ongeveer een uur opgeladen moet zijn. Het vreemde is dat de motor 5 uur later, toen we weer naar huis gingen, wel start. De temperatuur was afgelopen zondag een graad of 10, niet echt koud maar toch ook hierdoor is de accucapaciteit niet 100 % en toch startte de motor wel. En daarnaast bij een slechte accu kan de accu binnen een paar uur zoveel capaciteit verliezen dat deze niks meer doet en dat was niet het geval. Ik verwacht dat de storing een combinatie is van enkele halve gebreken, een zwakkere accu en een zwaarder draaiende startmotor.

Het zou zo maar kunnen dat met een nieuwe krachtige accu alles weer normaal functioneert en een eventueel vervuilde startmotor niet meer opvalt maar er nog wel is en op een later moment problemen geeft _001 .


Groet
Cees
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik zou sowieso de startmotor van binnen schoonmaken en wat Bert M zegt, de bekabeling controleren. Rijd dan een uur met de motor zodat de accu goed kan opladen en hopelijk de spanning goed vast kan houden. En ja, het is de vraag of je accu nog fris en fruitig is. Ik denk het niet. Nogmaals 9 V is echt leeg en als de accu dat meermalen te verwerken heeft gehad, dan levert deze fors in op de levensvatbaarheid . . .
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Snellecees schreef: 07 nov 2017, 18:55 Ton,

Het is wat jij aangeeft dat de accu na een rit van ongeveer een uur opgeladen moet zijn. Het vreemde is dat de motor 5 uur later, toen we weer naar huis gingen, wel start. De temperatuur was afgelopen zondag een graad of 10, niet echt koud maar toch ook hierdoor is de accucapaciteit niet 100 % en toch startte de motor wel. En daarnaast bij een slechte accu kan de accu binnen een paar uur zoveel capaciteit verliezen dat deze niks meer doet en dat was niet het geval. Ik verwacht dat de storing een combinatie is van enkele halve gebreken, een zwakkere accu en een zwaarder draaiende startmotor.

Het zou zo maar kunnen dat met een nieuwe krachtige accu alles weer normaal functioneert en een eventueel vervuilde startmotor niet meer opvalt maar er nog wel is en op een later moment problemen geeft _001 .


Groet
Cees
Ik geloof ook dat er meer problemen zijn dan de accu maar uit wat ik lees kan ik al beoordelen dat de accu slecht is. Bovendien kan het ook nog schelen op welk punt de motor stilvalt als je hem uitschakelt. Zit hij net tegen de compressie aan als hij moet starten en dan nog eens een vervuilde startmotor of aansluitingen van bedrading aan startmotor en accu zijn wat vervuilt of los. Ik begon met die accu in ieder geval. Dan controleer je tegelijk de aansluitingen daar en de aansluiting op de startmotor. De grote en de kleine aansluiting. Er kan wat vervuiling zitten daar dus even reinigen en klaar is Cees. Wil je het helemaal goed doen dan nog even de startmotor inspecteren. Het reinigen is niet zoveel werk.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door EileRT »

Klopt Ton. Een kameraad van me heeft dat laatst gedaan en je staat versteld wat voor effect dat heeft op de werking van de startmotor.
Ton1959 schreef: 07 nov 2017, 19:09 Wil je het helemaal goed doen dan nog even de startmotor inspecteren. Het reinigen is niet zoveel werk.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door Snellecees »

Deze week een nieuwe accu gekocht, Motobatt, en vandaag de accu vervangen.

Ik merk dat de nieuwe accu de startmotor in ieder geval gemakkelijker rond trekt waaruit ik concludeer dat de oude accu inderdaad tegen einde levensduur aanzat.

Tijdens de winterstop check ik de startmotor of deze vuil is

De door Motobatt bijgeleverde messing aansluitvlaggen waren niet nodig en heb ik dus niet gebruikt. Ze lijken me ook niet zo solide eerlijk gezegd.



Groet
Cees
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Accu defect??? of toch de startmotor....

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Fijn dat hij weer okay is. _004
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”