Stuurschakelaar repareren links knipperlicht claxon ruithoogte

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
eveRT
Berichten: 71
Lid geworden op: 02 mei 2014, 22:30
Type: R1200RT
Bijz: Ex-politie type 11-2010
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Diemen
Contacteer:

Stuurschakelaar repareren links knipperlicht claxon ruithoogte

Ongelezen bericht door eveRT »

Toen ik mijn BMW RT-P kocht (mei 2014), merkte ik onderweg naar huis dat alles werkte behalve het uitzetten van de knipperlichten. Op zich niet heel erg. Na enige tijd gaan ze vanzelf uit. En door de alarmlichten even kort aan en uit te zetten gaan ze ook uit. Maar dat is toch niet wat ik wilde. Ik heb toen een andere stuurschakelaar gekocht en gemonteerd. Kon ik meteen doen of ik ESA/ASC en cruise control had...

Door een val is deze schakelaar dit jaar ook stuk gegaan. De claxon werkte niet meer. Dat bleek te komen doordat het flexibele lint in de schakelaar gescheurd was en de knop van de claxon de schakelaar niet meer goed bereikte. Tijdens het repareren hiervan is echter de flexibele kabel beschadigd, waardoor de schakelaar voor het knipperlicht linksaf niet meer werkte. En dat flexibele lint is vrijwel niet te repareren en volgens mij al helemaal niet te vervangen.
Afbeelding

Op zoek naar het elektrische schema kwam ik een site tegen waarop het type schakelaar dat ik eerst had, werd gerepareerd. Dat leek me wel een mooie uitdaging.
http://www.k1600forum.com/forum/bmw-k16 ... ilure.html

Stap 1: uitzoeken welke verbinding ik moet herstellen. Zie hier het resultaat:
Pin 1: claxon
Pin 2: knipperlicht rechtsaf
Pin 3: alarmlichten
Pin 4: grootlicht
Pin 5: info knop
Pin 6: 12 V
Pin 7: knipperlicht linksaf
Pin 8: knipperlicht reset (yes!)

Van de smallere stekker zijn dit overigens de pinnen:
Pin 1: ruit omlaag
Pin 2: ruit omhoog
Pin 3: ?
Pin 4: ?

De verbinding tussen pin 8 en de schakelaar moest ik dus herstellen. Soldeerbout aan, veel te dikke draad gepakt (iets dunners had ik zo gauw niet voorhanden), isolatie weggekrabt met een mesje, draad strippen en solderen aan de schakelaar (nog best lastig want erg klein), draadje op maat maken, langs de plastic behuizing geleiden en vastmaken, strippen en solderen aan de pin. En: ja hoor, knipperlicht reset werkte weer.
Afbeelding
Afbeelding

Hierna nog heel wat bezig geweest om alles goed te krijgen. De links/rechts schakelaars bereikten de knoppen namelijk niet meer goed, waardoor ik ze hard moest indrukken. Niet handig. Dus wat zitten rommelen met verdikking van de schakelaars en uiteindelijk ontdekt dat een stukje van de zijkanten van de knop afhalen het beste werkte. Daarna deed de schakelaar voor knipperlicht linksaf het niet meer. Hitte lijkt namelijk de verbindingen kapot te maken. En solderen is hitte gebruiken. Dus: ook daar nog een draadje (nu een dunnere) gemonteerd tussen schakelaar en pin 7. En na testen en monteren bleek de claxon niet meer te werken. Ook daad het probleem dat de schakelaar de knop niet goed meer bereikte. Stukje plastic er tussen en: werken!

Al met al heeft dit me heel wat tijd gekost, maar ook veel geleerd. En: ongeveer 200 euro uitgespaard (dat kost een stuurschakelaar tweedehands).
http://about.me/evertkuiken
BMW R1200RT-P (11-2010). Daarvoor Yamaha TR1 (1982) en daar weer voor Suzuki GS 450 L (1985).
Garmin zumo 350. Daarvoor Garmin Quest II.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”