R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

betreffende het elektrische gedeelte van je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Johnny64
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2017, 10:46
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuw-Vennep

R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Ongelezen bericht door Johnny64 »

Sinds vanmorgen kan ik de contactsleutel uit het slot van mijn draaiende 1150 RT van 2001 halen zonder dat de motor stopt. Best irritant maar ik wil graag weten hoe ik kan onderzoeken waar het aan ligt en natuurlijk hoe het opgelost kan worden.
Wie heeft hier ervaring mee en kan mij helpen.
Afgelopen dinsdag heb ik de chip van John Gemi gemonteerd vanwege het rücklen, daarna de motor gestart en zonder problemen ging deze met de sleutel ook weer uit, dus heb ik het idee dat het niet hieraan ligt maar voordat ik de originele chip weer ga monteren wil ik eerst van kenners of ervaringsdeskundigen weten wat het mogelijk zou kunnen zijn.

Alvast bedankt voor jullie reacties

John
Laatst gewijzigd door Johnny64 op 10 mar 2018, 14:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Ongelezen bericht door japachap »

Hoi John.
Mijn gevoel zegt een kortsluiting in de contactslot, of de bedraading naar het contactslot.
Meestal is de probleem andersom- motor wil niet starten of lampen branden niet, maar als een van de kabel soldeerverbindingen binnen de contact loskomen, dan kan de kabel kortsluiten op wat anders.
Alternatief is een van de relais hangt in de aan-positie..?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Johnny64
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2017, 10:46
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuw-Vennep

Re: Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Ongelezen bericht door Johnny64 »

Beste Japachap,

dank voor je reactie.
Ik heb al getracht het contact los te halen maar het inbusboutje aan de zijkant werkt niet mee.
Aan een relais heb ik ook gedacht, ik weet allen niet welke hiervoor gecontroleerd moet worden, weet jij dat?

Gr.John
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Ongelezen bericht door Baird »

Ik snap even iets niet: Draai je de sleutel wel naar de 'contact is uit' stand en blijft hij dan draaien OF kun je de sleutel er uit halen terwijl hij in de 'Contact is aan' stand staat. Dit is een wezenlijk andere situatie en dus ook een andere oplossing van je probleem.

we horen het graag .....
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Johnny64
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2017, 10:46
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuw-Vennep

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Ongelezen bericht door Johnny64 »

Beste Baird,

als ik de sleutel in de uit-stand draai stopt de motor niet en als ik de motor op het stuurslot zet, kan ik de sleutel er uit halen terwijl de motor blijft lopen.
In de aan-stand krijg ik de sleutel er niet uit.
Ik moet de motor met de noodstop laten stoppen en kort de startknop indrukken om het contact elektrisch uit te zetten (controlelampjes).

Ik hoop hiermee een duidelijker beeld van mijn probleem te hebben gegeven.
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Ongelezen bericht door Baird »

In dat geval maar als de bliksem de accu los maken en het contactslot uit elkaar peuteren voordat de boel in de hens gaat door kortsluiting! :evil:
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
Johnny64
Berichten: 7
Lid geworden op: 25 nov 2017, 10:46
Type: R1150RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuw-Vennep

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Ongelezen bericht door Johnny64 »

Dat, als de bliksem losmaken van de accu was niet nodig, heb ik ook niet gedaan.
Er bleek inderdaad een probleem te zitten in de kabel van het contactslot, deze heb ik vervangen en nu werkt alles weer zoals het hoort.

Bedankt voor de reacties.
Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Ongelezen bericht door EileRT »

Gelukkig werkt alles weer zoals het hoort. Ik kan mij de reactie/het advies van Baird wel voorstellen. Mocht het probleem zich wel in het meer elektrisch gedeelte bevinden, dan is het loskoppelen van de accu, een wijze raad.

Ik laat het topic open staan voor eventuele reacties/vragen.
Johnny64 schreef: 17 mar 2018, 19:20 Dat, als de bliksem losmaken van de accu was niet nodig, heb ik ook niet gedaan.
Er bleek inderdaad een probleem te zitten in de kabel van het contactslot, deze heb ik vervangen en nu werkt alles weer zoals het hoort.

Bedankt voor de reacties.
Wat mij betreft mag deze topic gesloten worden.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Ongelezen bericht door Isaac »

De opmerking van Baird is zeker op z'n plaats. Naar het kontaktslot lopen er namelijk draden die rechtstreeks vanaf de accu komen en dus niet gezekerd zijn. Als zo'n draad toevallig sluiting maakt naar massa dan is de kans groot dat de draadboom in de brand vliegt. Het is maar 12 volt maar de stroom die er achter staat is het grote gevaar bij motoren/auto's. Maar gelukkig dat het gevonden en opgelost is.
Gebruikersavatar
martinB
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 apr 2011, 00:23
Type: R850RT
Bijz: Bagster tankbeschermer, trekhaak
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Ongelezen bericht door martinB »

Kleine aanvulling:
Ik heb (naast de -850- ) nog een oude R80/7 RT, een voormalige politiemotor. Deze heeft als 'feature' dat als de alarmlichten aan staan het startrelais ook aangetrokken wordt, met als consequentie dat dan de sleutel niet meer nodig is om de motor te laten lopen. Als de alarmlichten af worden gezet, slaat de motor alsnog af... dit is waarschijnlijk zo om de motor langere tijd, met alarmlichten aan, te laten staan, en door de motor te laten lopen te voorkomen dat de accu leeg gaat.
Ik heb geen idee of op de 4kleps-boxers in politie-uitvoering ook een dergelijke 'feature' is ingebouwd; wellicht dat eigenaren / bestuurders van een (ex-)overheidsfiets hier eens op kunnen letten.
Isaac
Berichten: 950
Lid geworden op: 14 mar 2014, 16:40
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Maassluis

Re: R1150 RT Motor wordt niet meer uitgeschakeld door contactslot

Ongelezen bericht door Isaac »

Niet alle motoren hadden die schakeling er in zitten. Het was afhankelijk van de standplaats (distrikt) waar een motor voor werd gebruikt.
Als deze namelijk veel snel- of auto-wegen had kon het zijn dat de motor ter beveiliging werd neergezet. Dan moest de motor blijven draaien.
Deze hadden dan ook een koel ventilator er op zitten om de motor koeler te houden. Zo'n ventilator was trouwens (haast) bij iedere overheids motor aangebracht. De motor kon dan wel op het stuurslot gedraaid worden waarmee voorkomen werd dat er iemand anders met de motor vandoor kon gaan.
Gesloten

Terug naar “Over: Electronica”