Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ik gebruik geen
43
18%
Ik gebruik multi-purpose proppen
14
6%
Ik gebruik de standaard pluggen
50
21%
Ik gebruik op maat gemaakte otoplastieken
130
55%
 
Totaal aantal stemmen: 237

Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door WernerB »

Beste forumleden,

Gelet op het feit dat de meesten van ons gehoorbescherming hebben als ze op de plof stappen, zou ik toch graag eens willen weten welke typen oordoppen er zoal toegepast worden en hoe de ervaringen daarmee zijn.

Zowel Therese als ik hebben de bekende oordopjes van Alpine die we jaarlijks vervangen. Kosten circa € 22,-
Toch heb ik het idee dat het beter kan! Met name Therese vindt deze oordopjes niet optimaal qua draagcomfort.

We stellen jullie gebruikerservaringen en tips bij voorbaat zeer op prijs!

Edit: mooi onderwerp voor een polletje
Bert M
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik draag al vele jaren oordoppen van EARmo. Dit zijn op maat gemaakte oordoppen en passen dus perfect. Ik heb gekozen voor harde doppen (met filter speciaal voor motorrijders). De windruis wordt geminimaliseerd, terwijl je de geluiden van de toeters en bellen en ook je RT (motor geluid) nog wel kunt horen. :D

Naast het dragen van een stille helm kan je op onze RT's uren relaxed rijden! 8)_

Belangrijk is om de doppen om de 2 tot 3 jaar te vervangen ivm jouw veranderende gehoorgang, bij kinderen gaat dit uiteraard sneller dan bij volwassenen.

Ook mijn zoon Gerrit heeft deze EARmo oordoppen.

Ik ga altijd naar mijn EARmo dealer in Kollum, maar ze zullen er ongetwijfeld door het gehele land zijn.
Laatst gewijzigd door EileRT op 05 mei 2015, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik heb zachte oordoppen via Beter Horen (destijds een actie van de KNMV). Volgens mij ook van EARmo. EDIT: dus niet, zijn van comfoor.
Bevallen prima, moet ze nog wel een keer laten testen....
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik ben begonnen met de standaard Alpine pluggen. En net als Therese, kon ik niet aan die dingen wennen: mijn gehoorgangen werkte ze zonder pardon na twee bochten uit mijn oren. Nadien maatgegoten doppen van Alpine laten maken en deze voldoen uitstekend. Geen problemen meer mee gehad en ik gebruik ze af en toe ook in mijn werk (staalindustrie)

Slechts één nadeel: ik hoor permanent mijn eigen hartslag en daar moet ik nog steeds aan wennen. Aan de andere kant weet ik uit (zijdelingse) ervaring dat het soms ook wel prettig is om te weten dat het hartje nog klopt... ;)

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Viaantje
Berichten: 193
Lid geworden op: 23 apr 2014, 23:28
Type: R1150RT
Bijz: een standaard BWM
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Vianen

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Viaantje »

Alpine otoplastieken (op maat gemaakte silliconenpluggen).
Bevallen mij prima, vrouwlief heeft ze ook. Daar had ze wat problemen mee, maar is naar tevredenheid verholpen door Alpine. Big RT Smile
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Oordopjes (wit siliconen) van € 2,50 gekocht op een muziekfestival. Voldoet voor mij prima. Ik kan gesproken tekst via de intercom prima verstaan, hoor mijn motor voldoende en vooral het windgeruis wordt goed gedempt (en daar was het me voornamelijk om te doen).
doov650

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door doov650 »

Op maat gemaakte oordoppen van Earmo. Werken prima en draagcomfort is top.
Inspector Gadget

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Hoewel ik met mijn ene helm geen gehoorbescherming draag zo enorm stil die is, is het bij de andere helm juist bittere noodzaak.
Anders krijg ik bij die lawaaiige helm binnen enkele minuten al last van mijn oren/gehoor, met name suizen en irritatie en hou daar de gehele dag last van.
Ik heb wat dat betreft hele gevoelige oren, een discotheek, als die nog bestaan, of een stadion/concert, kan ik ook niet lang vertoeven.
(Elk half jaar werd mijn gehoor en zicht verplicht getest, en door leeftijd is er aan 1 kant iets van een dipje)

Ik heb verschillende soorten en uitvoeringen, al dan niet met dank aan de baas;
Degene die al eerder genoemd zijn, van Alpine, de off-the-shelf reguliere "motor-safe"-pluggen en hun "anti-lawaai" (work-safe) pluggen.
Qua draag-comfort niet altijd geheel optimaal.

Ook de bekende gele zachte propjes (= beperkt aantal keren te gebruiken), die ik als nood altijd bij mij heb.

Daarnaast, via Kenny, de DYI zelf-op-maat (!) te maken gehoorbescherming van R&G Racing.
Bestaande uit een soort 2-componenten siliconen die je zelf moet mixen en plaatsen.

Als telecom noodzakelijk is heb ik speciale oordoppen van Etymotic, die (deels) ook als gehoorbescherming dienen.

En tevens ook de Elacin oordoppen op maat, maar ik kan daar maar niet aan wennen, helaas.

Ook ik hoor dan mijn eigen hartslag en krijg een "opgesloten" gevoel.
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 05 mei 2015, 15:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door HansD »

Otoplastieken van Alpine op maat en met filter naar keuze. Voor ca. euro 100 op de motorbeurs 2 jaar geleden.
Ondanks dat het achter het grote Rt scherm stil is , en ik ook een stille helm heb, gebruik ik toch gehoorbescherming. Eerst alleen voor langere snelwegritten, maar nu eigenlijk altijd.
Wel een beetje jammer als je een Akrapovich uitlaat op je Rt hebt, maar safety first.
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door blackers »

Earmo otoplastiek op maat gemaakt. 2 Sets: één set puur voor bescherming en andere set ook voor doorgifte aanwijzingen navigatie. Deze laatste set is werkloos sinds mijn SHM10 set. Voor noodgevallen altijd een setje waxbolletjes in de motor (ook handig bij klussen in huis) [groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Mello
Berichten: 133
Lid geworden op: 30 aug 2010, 19:40
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Nieuweschans

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Mello »

Elacin op maat gemaakt. Is eigenlijk voor mijn werk als scheepswerktuigkundige maar voldoen ook prima op de RT.
Afgelopen verlof nieuwe laten aan meten. Moeten om de 2/3 jaar vernieuwd worden zoals al eerder gezegd.
Baas betaald dus kost me niks :D

[groet] Johan
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

Op maat gemaakte Alpine, had ik dat 40 jaar geleden maar gehad dan had ik nu geen gehoor probleem. _001

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door HansD »

Hazeldonk schreef:Op maat gemaakte Alpine, had ik dat 40 jaar geleden maar gehad dan had ik nu geen gehoor probleem. _001

Ben
+1
Mijn zoon draagt zijn otoplastieken ook bij feestjes en concerten - goed bezig.
Gebruikersavatar
Hazeldonk
Berichten: 740
Lid geworden op: 24 dec 2008, 15:25
Type: R1200RT
Bijz: Xenon verlichting, valbeugels, HyperPro veren.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Dordrecht
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Hazeldonk »

HansD schreef:
Hazeldonk schreef:Op maat gemaakte Alpine, had ik dat 40 jaar geleden maar gehad dan had ik nu geen gehoor probleem. _001

Ben
+1
Mijn zoon draagt zijn otoplastieken ook bij feestjes en concerten - goed bezig.
Die is dan echt heel goed bezig, ik heb als machinist bij NS 23 jaar onbeschermd rond gereden en dat heeft geleid tot een gehoorbeschadiging van gemiddeld 50%. Als ik nu naar een bioscoop of een concert ga draag ik de Alpine's ook want het geluid is niet om te harden zelfs als je voor 50% doof bent. _001 Eerlijkheid dient te zeggen dat in die tijd je er niet bij stil stond. Ik heb in 1989 ontslag genomen en ongeveer in die tijd begon men ook daar met gehoor bescherming te verplichten. Conclusie: gehoorbescherming is heel erg belangrijk want je gehoor wordt minder en minder zonder dat je het in de gaten hebt tot dat je heel vaak moet vragen "wat zeg je"? En daarna ben je dan aangewezen op gehoorapparaten! :D

Ben
R 1200RT 2005 met Pilot Xenon 5000K, Zumo 350LM, SHOEI MULTITEC, SENA SMH5 headset, Nikon D60 en Sony Cyber-shot. Lid BMW Club Nederland, ANWB, WW.

Ooit:
Jawa 350
Honda 250N
Yamaha 1100XS
Kawasaki 1000ST
BMW R 90S
BMW R 100RS
BMW K 1200LT

Qua Patet Orbis.
http://www.r-1200rt-onderweg.nl
Bert33
Berichten: 17
Lid geworden op: 10 nov 2013, 11:17
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zuid Limburg

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Bert33 »

Na lang de bekende gele proppen gebruikt te hebben, heb ik sinds kort tot tevredenheid standaardpluggen voor motorrijders van No-Noise voor rond de 20 euro. Beide doen ze wat ze moeten doen (het hinderlijke geluid buitensluiten); de pluggen laten noodzakelijk omgevingsgeluid beter toe. Voelt minder "opgesloten". Pluggen blijven goed zitten, voelt ze bijna niet, eigen hartslag hoor je niet.
Met het standaardscherm van de -1100- en een helm die voor mij niet stil genoeg is (Caberg Duke) blijft dit pure noodzaak. Pluggen naar tevredenheid, nu nog op zoek naar stillere helm. Iemand tips? :?
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door blackers »

Bert33 schreef:Na lang de bekende gele proppen gebruikt te hebben, heb ik sinds kort tot tevredenheid standaardpluggen voor motorrijders van No-Noise voor rond de 20 euro. Beide doen ze wat ze moeten doen (het hinderlijke geluid buitensluiten); de pluggen laten noodzakelijk omgevingsgeluid beter toe. Voelt minder "opgesloten". Pluggen blijven goed zitten, voelt ze bijna niet, eigen hartslag hoor je niet.
Met het standaardscherm van de -1100- en een helm die voor mij niet stil genoeg is (Caberg Duke) blijft dit pure noodzaak. Pluggen naar tevredenheid, nu nog op zoek naar stillere helm. Iemand tips? :?
Mijn BMW helm 6 is stil, edoch altijd doppen in. De combinatie helm en doppen en Vstream scherm, is voor mij de juiste. Maar ik ben misschien wel wat overdreven voorzichtig gezien mijn reeds aanwezige gehoorschade [groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
JM1100RT
Berichten: 62
Lid geworden op: 25 aug 2013, 19:28
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Eindhoven

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door JM1100RT »

Op maat gemaakte otoplastieken (http://www.oordoppen.eu/), want de rest blijft in mijn gehoekte gehoorgang niet op z'n plek (Ohropax vroeger trouwens wel :D )
JM -1100-
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door peijsj »

Ik gebruik de standaard gele pluggen (verbonden met een koordje) en die bevallen mij prima. Iedere dag een nieuw setje. Niets schoonmaken en niet verliezen :mrgreen:
Gebruikersavatar
wil_kok
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jul 2009, 08:50
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door wil_kok »

Hoi Bert,

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik gehoorbescherming van het werk kan gebruiken.
Deze zijn op maat en worden ook jaarlijks gecontroleerd of ze nog goed zijn (passen)
Ik gebruik al jaren harde pluggen, deze zijn in de zomer dag minder zweterig, zegt men.

Groet,
Wil
theridingman

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door theridingman »

Op maat gemaakte oordoppen van bij laperre http://www.lapperre.be/nl/?gclid=CjwKEA ... oCJ4Pw_wcB

Laten maken in 2012 voor motorvakantie naar Schotland. Passen nog altijd als gegoten (en dat mag je heel letterlijk nemen). Neemt het windgeruis voor een groot stuk weg terwijl je nog wel alle noodzakelijke verkeersgeluiden kan blijven horen. Vraag me nu niet wat ze gekost hebben, want ik weet het echt niet meer. Gebruikte ze ook voor in de tuin het gras af te maaien. Ik heb door mijn werk heel onregelmatige uren, soms heel laat, soms super vroeg. Waarbij ik voor een hele late dienst in de dag soms nog wat bijslaap. Een hele tijd langs waren de buren verbouwingen aan het doen en toen heb ik ze in de dag ook gebruikt om te kunnen rusten. Dus zijn geld dubbel en dik waard.
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door bmwalter »

Op de laatste motorbeurs blauwe Alpine aan laten meten. Bevallen goed, navigatie, gesprekken, verkeer allemaal nog hoorbaar genoeg. Heb eerder harde maatdoppen gehad maar daar kreeg ik na een uurtje last van. De zachte Alpine's geven na uren nog geen last. Hoewel het uitdoen ook steeds weer voelt als waking up.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Andrew »

Ik gebruik de harde otoplastieken van Earmo.
Ben wel tevreden over de bescherming van het lawaai maar vind het comfort niet geweldig -naughty-
Achteraf denk ik dat de zachte uitvoering misschien wel beter zou zijn geweest.
Sinds vorig jaar rij ik met een Vstream scherm en dat scheelt veel lawaai.
Op korte rustige ritten doe ik de otoplastieken dan niet in (al weet ik dat het beter is om ze wel te gebruiken).
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

No noise sinds een maand of 4 en die werken goed. Maar ik moet zeggen dat het erop lijkt dat mijn eerste gehoorbeschadiging nu niet door de motor kwam maar door een recente middenoorontsteking :(
Gebruikersavatar
Guusvb
Berichten: 101
Lid geworden op: 10 apr 2014, 20:50
Type: R1200RT/LC
Bijz: type 2014
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Venray

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Guusvb »

Ik heb sinds 2011 de harde otoplastieken van earmo omdat die niet zouden slijten.
Ze passen geweldig en ik gebruik ze ook met klussen.
Origineel met witte filters (voor motorrijders) maar na enkele ritten overgestapt op gele filters.
De witte dempten onvoldoende.
Nadeel: als ik bij een terrasje stop en iemand wil mij vertellen hoe mooi hij mijn motor vindt :D , moet ik ze snel uitdoen en me verontschuldigen dat ik hem niet kon verstaan.... _004
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Lemoi »

eerst standaard alpine en ook op de motorbeurs 2 jaar geleden alpine op maat. Draag ze bijna altijd, Behalve met korte ritten als ik niet op wegen kom waar je harder als 80 km mag rijden (bijv mijn dochter naar school brengen of afhalen). En ze bevallen heel goed
Gebruikersavatar
Snellecees
Berichten: 300
Lid geworden op: 20 nov 2011, 21:36
Type: R1200RT
Bijz: en een 33 jaar oude BMW R100rt
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Snellecees »

Ik gebruik de harde doppen van Earmo. Ik heb ze 2013 op de motorbeurs gekocht en qua demping ben ik tevreden maar zoals hier al eerder geschreven ben niet helemaal tevreden met het draagcomfort. Bij het gebruik met mijn oude helm was het comfort beter dan nu met mijn nieuwe helm. De nieuwe helm drukt meer tegen mijn oren en dat voel ik op de doppen. Na een uur rijden merk ik wat irritatie aan vooral mijn linker oor. Ik ga proberen of ik het draagcomfort kan verbeteren door ze iets anders in het oor te plaatsen en als dat niet lukt kan Earmo misschien nog een kleine aanpassing doen.


Groet
Cees
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Harde doppen van Earmo.

Ik lees dat veel motorrijders gewone standaard pluggen gebruiken.
Deze zijn echter alleen maar geschikt voor het reduceren van tijdelijk lawaai van bijvoorbeeld machines, maaiers etc.
Echter NIET geschikt voor motorrijden aangezien ze de gehoorgang vaak volledig afsluiten en daardoor zorgen ze voor een ongewenste druk op het trommelvlies. Dit kan weer lijden tot evenwichtsstoornissen en dat op een voertuig waar het juist belangrijk is om je evenwicht te bewaren!!
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Jeroen1969
Berichten: 267
Lid geworden op: 09 sep 2012, 14:37
Type: R1250RT
Bijz: Spezial Option 719 Blue Planet
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Lage Vuursche

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Jeroen1969 »

Ik heb pluggen van Pinlock, €25,- met van die rode filters. Bevalt uitstekend, zitten comfortabel en kunnen heel lang mee. Opbergdoorje ging vandaag stuk. Volgende keer bij Kenny zo'n dingetje voor aan de sleutelhanger mee nemen.
Voorheen: 1981 Yamaha Maxim 550, 2001 R1150RS, 2010 R1200RT, 2015 R1200RS, 2017 R1200RS. Spätzi = 2019 R1250RT, ja ze heeft een naam, nee ik schaam me nix.
PaulSolleveld
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 jan 2015, 22:17
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door PaulSolleveld »

Voor mijn werk draag ik op maat gemaakte gehoorbescherming.
En deze bescherming draag ik ook onder mijn helm, gaat perfect.

Tip 1: Maak ze na gebruik schoon, er zijn bruistabletten in de handel

Tip2: Maak de gehoorbescherming eerst even nat, ze passen dan beter.
En zo voorkom je irritatie.
Erteetje

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Erteetje »

Ik draag de NoNoise oordoppen. Deze zijn door de ANWB getest en bleken hun werk goed te doen.
Gebruikersavatar
tmolsth
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 mar 2015, 19:00
Type: R1100RT
Bijz: 1997
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heemstede
Locatie: Heemstede

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door tmolsth »

Harde plastieken van Earmo. Zitten goed, maar irriteren ook na een tijdje: jeuk in linkeroor en steeds het gevoel of je oorsmeer naar binnen drukt en altijd gevoel oren te willen uitspuiten achteraf. Dempen goed, maar zou wel meer demping willen. Mijn eerste helm was oorverdovend, mijn tweede Schuberth C3 is beter, maar vind ik nog steeds luid, boven de 80. Ondanks dat ik pas twee jaar geleden heropstartte en eigenlijk altijd de oordoppen gebruik toch een hoge fluittoon in mijn oren gekregen (titinis) die er soms dagen niet meer uit gaat, en bijvoorbeeld ook spontaan na inspanning opduikt en dan blijft. Verder hoor ik alles goed, maar denk toch dat die fluit van het motorrijden komt, eerder nooit gehad.

Een goede aanvullende vraag op het forum zou dan ook kunnen zijn, wie heeft oorrensuizen en denkt (gemotiveerd) dat dit met motorrijden te maken heeft, en vervolgens wat voor gehoorbescherming daarbij gebruikt is.

Theo Olsthoorn, Heemstede
moh_fan
Berichten: 678
Lid geworden op: 04 mar 2009, 22:00
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: N-Br

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door moh_fan »

Ben al jaren een zeer tevreden gebruiker van de harde otoplastieken van Earmo.
Zitten als gegoten zorgen met een iets zwaardere demping voor acceptabel lawaai.
Dat ze van alle markten thuis zijn bewijzen ze op de schietbaan en in de operatiekamer!
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1150RT - R1200RT '07 / '08 / '11 / '15
--- Lid BMW MC Vlaanderen ---
Gebruikersavatar
Martin7007
Berichten: 103
Lid geworden op: 01 dec 2013, 17:24
Type: R1200RT
Bijz: F.O. + intercom + grijs Nedplex flip up + zumo 590
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Doetinchem
Locatie: Doetinchem

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Martin7007 »

Maakt gebruik van zacht otoplastieken. Standaard oordopjes gaan te diep in mijn blijkbaar grote gehoorgangen waardoor ik ze er bijna niet meer uit krijg.
Maakt ook gebruik van een Nedplex ruit, hierdoor zit ik minder in de rijping,Mbit levert nog het grootse voordeel op.
Er zoals hierboven al aangegeven, wanneer je merkt dat je gehoor achteruit gaat is het te laat. Dus tijdig mee beginnen voordat er schade optreed.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door WernerB »

Na alle adviezen en reacties te hebben gelezen, heb ik vorige maand bij Earmo zachte otoplastieken laten aanmeten. Schrok wel van de levertijd: 4 - 5 weken! Met een beetje mazzel heb ik ze dus volgende week binnen. Kan dan eerst met het rode filter gaan stoeien en, mocht dat niet bevallen, een andere (witte?) uitproberen. Na 3 maanden moet ik het dan wel weten.
Prima service en geduldige uitleg door audicien in Bosschenhoofd (Onder de rook van Breda en slechts 20 minuten rijden vanuit Tholen). Bleek naast verwoed motorrijder te zijn geweest, nu verwoed old-timer rijder! En altijd pluggen in de oren!
Ben dan ook erg nieuwsgierig wat ik, na mijn jaarlijkse wissel van Alpine-plugjes, ervan ga merken.....
Ik houd jullie op de hoogte! _004
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door WernerB »

En na vier dagen en 500 km gereden te hebben met de Earmo zachte otoplastieken, kan ik niet anders zeggen: Dit had ik jaren geleden moeten doen! Zitten heerlijk en met de rode filters ben ik de koning te rijk!
Ik kan ze iedereen van harte aanbevelen!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Menno_Motor

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

Jups, ik heb de softe versie van de EARmo's... lichtste filter, helemaal top!
Menno_Motor

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Menno_Motor »

HansD schreef:Otoplastieken van Alpine op maat en met filter naar keuze. Voor ca. euro 100 op de motorbeurs 2 jaar geleden.
Ondanks dat het achter het grote Rt scherm stil is , en ik ook een stille helm heb, gebruik ik toch gehoorbescherming. Eerst alleen voor langere snelwegritten, maar nu eigenlijk altijd.
Wel een beetje jammer als je een Akrapovich uitlaat op je Rt hebt, maar safety first.
Het geweldige geluid van die Akra en jouw boxer valt toch achter je neer.... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ben1200RT
2024
2024
Berichten: 226
Lid geworden op: 09 nov 2010, 15:40
Type: R1200RT/LC
Bijz: Divers
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Salland

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Ben1200RT »

Ik gebruik al enige jaren de oordoppen van NoNoise. Ik vervang ze minimaal elk jaar daar ik vrijwel dagelijks op de motor zit. Mijn vriendin heeft ook de NoNoise echter deze hebben we iets ingekort omdat zij ze niet fijn vond zitten. Nu voldoen ze naar volle tevredenheid

Groeten Ben1100RT
Wie op tijd vertrekt ................ hoeft zich niet te haasten.
Gebruikersavatar
Funbiker
Berichten: 28
Lid geworden op: 19 dec 2009, 13:01
Type: R1200RT
Bijz: Zumo660, Autocom SPA, Hoge ruit, oliekoelerrooster
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Leusden
Locatie: Leusden

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Funbiker »

Ik heb al jaren op maat gemaakte oordoppen van Alpine.
Heb op de beurs nieuwe laten maken omdat de oude wat los zaten en dus niet meer optimaal dempte.
Helaas door de hectiek bij het aanmeten zaten de nieuwe doppen niet lekker.
Er werden zonder probleem nieuwe aan gemeten
Zo wat zitten die weer lekker en stil _004
kan weer een aantal jaar ongehoord .... ehe... ongestoord motorrijden
Vakantie motto: Alles wat je thuis laat is meegenomen.
Gebruikersavatar
anjoeco
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mar 2011, 17:07
Type: R1200RT
Bijz: alles (nog) origineel BMW
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Aalten

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door anjoeco »

Sinds een jaar of 12 bij een audicien otoplastieken laten aanmeten. Van Comfoor. Werken goed, slijten nauwelijks. Eén keer een scheurtje in het materiaal: perfect gratis een nieuwe set, en nu sinds 8 jaar de huidige.
Inbrenggemak optimaal (even over je natte tong, of die van je vriendin, halen),
schoonmaken eenvoudig, maar wel regelmatig doen,
draagplezier niet altijd ( na een paar uur rijden) even prettig want irritatie en dat kan ook door de helm komen(Schubert C1, the best there is),
kwaliteit: moet nodig laten checken, want ze zijn al ouder. En ik ook (spiegelbeeld), dus vervorm ik zelf ook een beetje.
Draag ze in NL vrijwel altijd. In Frankrijk (min. 3 x per jaar een weekje) vrijwel nooit (snelheden gemiddeld <60km/u, Garmin snelwegen vermijden)
Vind het rustgevend, en ik voel me alerter met die dingen in.
PS. Op anwbmotor.nl staan 11 vragen en antwoorden over gehoorbescherming. Aanrader die eens door te lezen. Hier komen vrijwel alle aspecten naar voren.
Still Healthy, Still Happy, Still Horny
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Harro »

Inspector Gadget schreef: Hoewel ik met mijn ene helm geen gehoorbescherming draag zo enorm stil die is,
Dat maakt me erg nieuwsgierig. Het liefst zou ik een erg stille helm dragen. Volgens een duitse test moest ik dan een HJC RPHA ST hebben, maar dat is een regelrechte miskoop. De test laat deze helm op alle punten het best scoren, maar lijkt me dat die testuitslag gekocht is want er klopt weinig van.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
Wimis
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 sep 2015, 20:39
Type: Overig R-serie
Bijz: R1200GS
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Houten
Locatie: Houten

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Wimis »

Ik heb gestemd: Ik gebruik geen.

Zal dat even toelichten omdat dit geen eigenwijzigheid is van mij.
Ik heb gehoorapparaten in beide oren, ene helft is mijn gehoor 50% minder en de andere 60% minder.
Door de gehoorapparaten kan ik het gesprek goed volgen tenzij het te druk word.

Door de apparaten op de RT uit te zetten heb ik genoeg demping van de rijwind en motorgeluiden.
Zo ook hoor ik de rammeltjes niet waar mijn vrouw mij wel eens op wijs :D
R1200GS
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door RToon »

Gestemd
Ik gebruik geen oorbeschermers
Ik zil volledig achter het scherm
Rij tot op heden met open helm
Hij sluit perfect af rond mijn oren er komt geen ruis langs
Op mijn vorige de Suzuki Burgman 400
Was het scherm lager daar floot het wel rond mijn oren ook met deze helm
Daar toen een klein extra scherm opgezet
En was het al veel minder
Op de Bemdobbeljou :D geen extra schermverhoging nodig
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Inspector Gadget

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Harro schreef:
Inspector Gadget schreef: Hoewel ik met mijn ene helm geen gehoorbescherming draag zo enorm stil die is,
Dat maakt me erg nieuwsgierig. Het liefst zou ik een erg stille helm dragen. Volgens een duitse test moest ik dan een HJC RPHA ST hebben, maar dat is een regelrechte miskoop. De test laat deze helm op alle punten het best scoren, maar lijkt me dat die testuitslag gekocht is want er klopt weinig van.
Testen gebruik ik indicatief want er zijn diverse factoren die een "uitslag" bepalen;
Naast emotie van de tester(s) (soms ook voorkeur genaamd), sponsoring (komt helaas inderdaad vaker voor), is de vorm van je eigen hoofd nogal een bepalende factor.
Geen mensch is wat dat betreft hetzelfde en heel erg uniek, ook de vorm van je hoofd.

Maar ook ik heb ooit eens een miskoop gedaan, in mijn geval Nolan. Dat is, echt gemeend, in mijn optiek een slechte helm in velerlei opzichten, anders dan behalve de communicatie-middellen mogelijkheden. :(
Dat is degene waar ik absoluut gehoorbescherming moet dragen anders heb ik na 5 minuten bij 80km/u (e.v) daar direct last van en dat houdt de rest van de dag & nacht aan.
Maar nu heb ik eenmaal hele gevoelige oren.

Goede ervaringen heb ik met Schuberth C3, in mijn geval absoluut stil & heerlijk. Mijn volgende helm wordt absoluut zeker weten wederom een Schuberth. En dan de C3 Pro.
Maar dat is mijn voorkeur. ;) :lol:
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 19 sep 2016, 23:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door Harro »

Inspector Gadget schreef:
Goede ervaringen heb ik met Schuberth C3, in mijn geval absoluut stil & heerlijk.
Dank, goed om te weten, als ik mijn HJC RPHA ST zat ben, zal ik eens kijken of die mij goed past.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
SLSLNL
Berichten: 107
Lid geworden op: 14 jan 2016, 18:08
Type: R1100RT
Bijz: In de RS kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Alblasserwaard
Contacteer:

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door SLSLNL »

Hoi Hoi,

Op de GW droeg ik nooit dopjes, want ik zat altijd uit de wind. Op de brommer ook niet, want, ook liep die 70/75 had ik weinig last van herrie.
Nu, op de beemer, draag ik ze wel. Ik droeg in het begin mijn outoplastieken, maar die zijn niet goed voor op de motor. Ofwel ik ben erg veranderd, of mijn gehoorbescherming, maar hoe dan ook, lekker is het niet. Ze worden uit mijn oren gedrukt.
NU heb ik voor 19 euro bescherming gekocht met een rood filter. Ik hoor voldoende, maar de hinderlijke druk/herrie is weg. Volgens de verkoper speciaal voor motorrijders.
Hoe dan ook , voorlopig even dragen, want het scheelt wel.
BMW R1100RT (96)
BMW R1100RT-p (00)
Goldwing 1500
Goldwing 1200
Goldwing 1100
Goldwing 1000
CharlieRossi

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door CharlieRossi »

Toen ik een vrij eenvoudige HJS integraalhelm had, gebruikte ik vaak gewone schuimrubber oordoppen van de HEMA. Voor een paar euro heb je een stuk of 5 setjes, waar je een week tot een maand mee doet. Na 5 jaar de HJC vervangen voor een Shoei Neotec, de stilste in zijn soort was een van de aanprijzingen (maar heeft dat zooooooo NIET waargemaakt!). Meteen een standaard dop gekocht van een onbekend merk. Kostte me € 22, werkt 6-12 maanden als een speer. Na een jaar een standaard alpine gekocht: Slappe hap voor mijn oren. Na een maand of twee toch maar die Variphone,nl siliconen laten aanmeten. Dat werkt behoorlijk.

Toch ben ik bang te kritisch te zijn. Ik rijd graag met het scherm in de laagste stand. Dan geeft die Neotec toch een behoorlijke bak herrie. Of is dat normaal?

Carel
Gebruikersavatar
hugo75
Berichten: 54
Lid geworden op: 17 nov 2020, 20:49
Type: R1200RT
Bijz: Gruwelijk mooi voor zijn leeftijd!
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Brabant

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door hugo75 »

vandaag ff een stukje gereden met mijn kersverse op maat gemaakte orthoplastieken.....

In 1 woord............... geweldig! Ondanks dat mijn helm, (ik schat dat ie een jaar of 7 oud is)niet meer de jongste is. De pasvorm is nog altijd prima. In combinatie met mijn nieuwe oordoppen van Pluggerz is dit een ware verademing. Draagcomfort is fantastisch, ik heb voor de soft versie gekozen en dit werkt voor mij het beste. Ik heb ook ooit een setje harde varianten gehad maar die vind ik niet prettig zitten. Al met al een tevreden gebruiker! _004
Motorrijder sinds 2002

Kawasaki ZZR 1100
Bmw R1100s
Aprilia Tuono
Suzuki Gsxr 750
Suzuki TL1000r
Suzuki Gsx 600 srad
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Welke gehoorbescherming gebruik jij?

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Na de oordoppen is het dan nu tijd voor een nieuwe helm.
Gemiddeld gaat een helm maar een jaar of 5 mee.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Plaats reactie

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”