Zonnevizier C3 afgebroken

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Pieter1211
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 nov 2010, 10:38
Type: R1200RT
Bijz: polar metalic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Zonnevizier C3 afgebroken

Ongelezen bericht door Pieter1211 »

Dag allemaal.


Een paar weken geleden heb ik een ,oranje, C3 besteld. Omdat ik er al een grijze heb was ik er redelijk zeker dat ie goed zou passen. En dat is ook zo, heerlijk.

Afgelopen zondag scheen de zon en wilde ik mijn zonnevizier gebruiken. Bij het naar beneden klappen bleek dat het linker-bevestigingspunt afgebroken was. Toen ik langs de kant stond en even keek wat er aan de hand was, brak de andere kan ook af.

Heeft iemand hier een zelfde ervaring met de C3 of ander model van Schuberth ?

De leverancier wil dat ik hem terugstuur, maar dan ben ik hem voorlopig wel eventjes kwijt. Wellicht is het minder moeite om een nieuw vizier te kopen. Nu heb ik die van m'n oude helm erin geklikt.

Wat mij opvalt is dat je bij het neerklappen van het vizier er bij de nieuwe helm een weerstand moet overbruggen. Dit is waarschijnlijk om ongewenst neerklappen in ruige omstandigheden te voorkomen. Die functie zat niet op m'n oude helm.

Mijn tweede vraag is of andere nieuwe C3's die weerstand ook hebben.


Ik hoor graag van jullie.
Groeten,
Pieter.
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Zonnevizier C3 afgebroken

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Ik heb momenteel een soortgelijk probleem met mijn BMW helm. Onder het schuim (tegen de schaal aan) lopen twee kleine staaldraadjes door een plastic omhulsel die het vizier naar beneden/omhoog doen gaan als je de schuif bedient. Een van die kabeltjes heeft de geest gegeven. Ik rijd nu dan ook maar met zonnebril als dat nodig is.

Maar goed, daar gaat het nu niet om. Al eerder had ik diverse malen problemen met een lekkend vizier op mijn nieuwe helm. De helm werd telkens zonder probleem door de dealer omgeruild voor een nieuwe. Tot 3 maal toe zelfs. Prima service. De dealer stuurt de defecte helm gewoon terug naar de fabriek/leverancier. Jouw helm komt uit dezelfde fabriek als die van mij. Kan jouw dealer jouw helm niet gewoon omruilen voor een nieuwe?

Mijn helm komt trouwens bij van Harten vandaan.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Zonnevizier C3 afgebroken

Ongelezen bericht door HansD »

Volgens mij kon dat wel eens een zwak punt van de C3 zijn. Ik heb al een paar jaar een C3 en bij die van mij schoot de linkerkant van het zonnevizier telkens uit de bevestiging.
Mijn BMW dealer waar ik de helm gekocht had zei dat ik dat maar zelf met een soldeerbout wat moest bijbuigen!!
Ik denk niet dat ik daar nog een helm koop...
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Zonnevizier C3 afgebroken

Ongelezen bericht door EileRT »

HansD schreef:Volgens mij kon dat wel eens een zwak punt van de C3 zijn. Ik heb al een paar jaar een C3 en bij die van mij schoot de linkerkant van het zonnevizier telkens uit de bevestiging.
Mijn BMW dealer waar ik de helm gekocht had zei dat ik dat maar zelf met een soldeerbout wat moest bijbuigen!!
Ik denk niet dat ik daar nog een helm koop...
't Ja Hans, waar is de service gebleven _002 !

Groet, Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Pieter1211
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 nov 2010, 10:38
Type: R1200RT
Bijz: polar metalic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Zonnevizier C3 afgebroken

Ongelezen bericht door Pieter1211 »

Robin0341 schreef:De dealer stuurt de defecte helm gewoon terug naar de fabriek/leverancier. Jouw helm komt uit dezelfde fabriek als die van mij. Kan jouw dealer jouw helm niet gewoon omruilen voor een nieuwe?
Ik had m'n nieuwe helm graag in een winkel willen kopen, maar deze fluor oranje was alleen via internet te koop. Snel inruilen is dus geen optie, helaas. Het mechanisme is nog intact. Beide kanten van het zonnevizier gaan tegelijk omhoog en naar beneden.
Ik ben erg benieuwd of er RT-ers zijn waarbij het vizier van hun C3 ook is gesneuveld en of dat slotje in de hoogste positie op de laatste series van de C3 zit.
Beamietoo

Re: Zonnevizier C3 afgebroken

Ongelezen bericht door Beamietoo »

De NL leverancier verleend 2 jaar garantie op de C3. Buiten garantie periode worden reparatiekosten in rekening gebracht. Als de helm nog nieuwer is dan 4 jaar denk ik dat het mee valt. Anders is het toch tijd voor een nieuwe.
Erikh

Re: Zonnevizier C3 afgebroken

Ongelezen bericht door Erikh »

Ik heb al jaren de C3 (sinds hij op de markt kwam eigenlijk) en ik heb geen enkel probleem met de helm. Zonnevizier functioneert nog prima, gaat soepel. Kortom, ik ben een tevreden gebruiker. :D
Gebruikersavatar
wil51
Berichten: 941
Lid geworden op: 23 apr 2011, 14:34
Type: R850RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Heemstede

Re: Zonnevizier C3 afgebroken

Ongelezen bericht door wil51 »

Ik heb ook nog nooit wat gehad met de C3. Maar mij lijkt dit toch gewoon garantie. Moet de verkoper oplossen.
Gebruikersavatar
Pieter1211
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 nov 2010, 10:38
Type: R1200RT
Bijz: polar metalic
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: Zonnevizier C3 afgebroken

Ongelezen bericht door Pieter1211 »

Dank allemaal voor jullie reactie.

Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ín de oude- en nieuwe C3 gekeken wat er voor verschil zit bij bij de zonnevizier-schuifjes.
Eerst voorzichtig twee schroeven losgedraaid, zodat ik beter in de gleufjes kon kijken. :O Bij de nieuwe zit op de plastic geleider waar het schuifje over glijdt in het begin een bultje. Deze zorgt er voor dat het vizier niet zo makkelijk zakt. Op m'n oude C3 zit dat bultje er niet.
Voorzichtig heb ik dat verhoginkje iets kleiner geveild. Hierdoor is bij het zakken van het vizier de weerstand minder geworden en maakt het vizier niet zo'n grote klap. Daar lag volgens mij namelijk de reden van het afbreken van het vizier.
De schroefjes er weer ingedraaid en rijden maar weer. :-)
Al met al is het wel een risico, maar ik hoef ik de helm niet terug te sturen en lang te wachten.

Groeten,
Pieter.
Gebruikersavatar
trebor
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 feb 2010, 20:20
Type: R1200RT/LC
Bijz: White
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: roermond

Re: Zonnevizier C3 afgebroken

Ongelezen bericht door trebor »

Ook bij mij bekend. Opsturen was de enige optie (3 weken onderweg) en uiteindelijk wel netjes opgelost. Vroeger werden de dealers geinstrueerd hoe ze dat soort zaken zelf konden oplossen werd me verteld, maar tegenwoordig is het dus opsturen.

De tweede keer bleek 1 van de twee staaldraden die het vizier bedienen verbogen, geen zonnevizier dus.
De helm was meer dan 2 jaar oud, geen garantie dus. Ik was zo eerlijk om te zeggen dat ik er al 60.000 km. mee gereden had, waarna de verkoper me vertelde dat Schuberth uitgaat van gemiddeld 5000 km. per jaar. Dat betekent dus dat de helm dan 10 jaar mee zal gaan. Doordat ik 60.000 km. had gereden was de helm dus na dik 2 jaar aan het einde van zijn latijn, wat mij betreft te zot voor woorden, maar ik moest het er maar mee doen.
Uitkomst was dat ik een nieuwe gekocht heb en de "oude" (zonder werkend zonnevizier) achter de hand houdt gaat voor het geval ik stukken krijg.

Op zich bevalt de C3 me prima, maar voor een merk met die allures (en prijsstelling) een schandalige afhandeling.
Maarten1985

Re: Zonnevizier C3 afgebroken

Ongelezen bericht door Maarten1985 »

Bij mij is ook één van de houders van mijn zonnevizier deels afgebroken. Het vizier wordt, net zoals bij andere merken wellicht, vast gehouden door 2 buitenplaatsjes en één binnen in het midden. Bij mij is éé van de twee buitenste afgebroken. Gelukkig kan ik hem nog vastklikken, maar niet veel is nodig om die er weer uit te klikken.

Wat ik vernomen heb is dat deze houders te herstellen zijn, maar dan moet je de helm wel gekocht hebben bij een officiële Schuberth verdeler. De lijst van dealers kan je vinden op de Schuberth website. Heb je nog garantie op je helm maar echter een niet-Schuberth intercom systeem ingebouwd, dan is je garantie helaas vervallen.

Wat ik ook van een officiële Schuberth dealer begrepen heb is dat als je helm - binnen garantie - beschadigt is, dat je deze kan 'omruilen' en een nieuwe kan kopen tegen 1/3 van de nieuwprijs. Details moet ik nog opnieuw nalezen op de Schuberth website of kan je eventueel navragen bij een erkende dealer.
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”