Gele of oranje helm

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Baetske
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 nov 2012, 14:49
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Borsbeek

Gele of oranje helm

Ongelezen bericht door Baetske »

Hallo,

Stilaan kijk ik uit naar een nieuwe helm. De huidige gaat ondertussen al 5 à 6 jaar mee (zeker niet dagelijks), en ondanks het feit dat nog de helm nog ikzelf ooit gevallen zijn, is het misschien toch niet zo'n slecht idee om te wisselen (rekening houdende dat de materialen door weersomstandigheden toch ook hun eigenschappen verliezen, althans zo is het toch met brandweerhelmen deze hebben een maximale gebruiksduur van 5 jaar onder normale omstandigheden).

Ik zou dan ineens overschakelen op een fluo helm.
Enige vraag is neem je een gele of oranje fluohelm.

Welke valt het hardst op bij verschillende weersomstandigheden?

_oo_ -1150-
Gebruikersavatar
mhovens
Berichten: 294
Lid geworden op: 20 nov 2009, 10:40
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere
Contacteer:

Re: Gele of oranje helm

Ongelezen bericht door mhovens »

Dat maakt niet uit lijkt me. Ik heb zelf een gele, en ook een jas met gele accenten. Mijn motormaten dragen dezelfde gele helm en ook kleding met gele accenten, en wij vallen wel op. Van ons volg team krijgen we meermaals de opmerking dat ze niet naar ons hoeven te zoeken.
Gebruikersavatar
Baetske
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 nov 2012, 14:49
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Borsbeek

Re: Gele of oranje helm

Ongelezen bericht door Baetske »

Voor mij maakt het niet uit, maar ik hoor soms zeggen dat bij mist e.d. een gele helm harder opvalt dan een oranje.
Vandaar de vraag, in elk geval bedankt voor je antwoord.
Het feit dat men jullie niet moet zoeken betekent dat ze inderdaad goed opvallen.
Inspector Gadget

Re: Gele of oranje helm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Geel en blauw zijn twee kleuren waar een gemiddeld menselijk oog bij minder lichtsterkte het toch nog goed waarneemt.
En vooral geel met name, onder wisselende omstandigheden.

Vandaar dat de hulpdiensten in Nederland (en de UK, etc) veel gele kleuraccenten gebruiken.
En de politie in België weer oranje helmen en blauwe jassen.

Allemaal ook nog vaak met retro-reflecterende elementen want die helpen ook voor het zichtbaar zijn, ook overdag.
Sander M

Re: Gele of oranje helm

Ongelezen bericht door Sander M »

Bij helder weer valt donker beter op, schijnt 't.

http://www.verkeersnet.nl/6848/lichte-k ... otorfiets/

Gr Sander
Inspector Gadget

Re: Gele of oranje helm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is waar als je contrasteert met de omgeving, dus lichte kleding bij donkerder weer, donkerder kleding bij lichter weer (met name bij felle zonlicht in tegenlicht situatie, kans op verblinding door zon in de rug, laaghangende zon e.d.). En het voeren van dimlicht, etc, etc.

Maar pas op, deze specifieke bevindingen zijn gebaseerd op buitenlandse onderzoeken (met name de US), en daar zijn de weerssituatie toch vaak heel anders.
We hebben 1 zon, maar ons zeeklimaat geeft niet zo vaak een heldere, brandende/verschroeiende zoals in de US, weet ik uit eigen ervaring.
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”