oorpijn

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
PieteRT

oorpijn

Ongelezen bericht door PieteRT »

Geachte forumleden
Mijn zoon heeft sinds kort (1 jaar) zijn motorrijbewijs en heeft zich vol enthousiasme een V-Strom gekocht.Echter bij het afrijden kreeg hij al een stekende pijn in zijn linkeroor, en dit is sindsdien nog niet weer over gegaan. _003 Hij is al bij de KNO arts geweest (niets gevonden), oordopjes aangeschaft, andere helm gekocht en is al met het ruitje van de motor aan het schuiven geweest.Echter zonder resultaat: Die $#&%$@ oorpijn blijft.Nu had hij zich een niet al te dure helm aangeschaft (Held ) en toen ik hem zelf van de week opzette en op de schaal tikte, was het net af mijn hoofd in een trommel zat. (veel resonantie wat tijdens het rijden door de wind natuurlijk versterkt wordt). Hij is er al zover mee heen, dat hij zijn motor op Marktplaats wil zetten omdat het plezier aan het motorrijden natuurlijk ver te zoeken is.Is er misschien iemand met een vergelijkbaar probleem en heeft deze persoon misschien een oplossing? Een dure BMW-, of Shubert - helm is voor zo'n jonge vent natuurlijk een grote uitgave, en wat moet dat moet, maar misschien zijn er nog andere opties? Hoop dat ik een paar bruikbare tips van jullie mag ontvangen.

Gr. PieteRT Een bezorgde -1200- rijder
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik heb zelf Vstrom gereden en hier nooit last van gehad.
Had een Givi ruit erop en zelfs met open helm 180 km/h gereden zonder oordoppen en nergens last van ook niet van turbulentie.
Heeft hij met dezelfde helm op de BMW ook dit probleem?
Heeft hij met een andere helm op ook dit probleem?
Het klinkt niet normaal in iedergeval.
Met de BMW had ik ook nooit last en met mijn Honda ook niet.
Heb met de Honda wel last als ik mijn HJC-isMax helm op heb dat trilt het ruitje van de helm erg veel. Dit heb ik niet als ik mijn BMW system 6 op heb.
Dat is dus iets wat aan de helm ligt.

Richard
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door HansD »

Vervelend! Heeft de KNO arts geen adviezen gegeven?
Anders maar eens een second opinion halen bij een andere KNO arts.
PieteRT

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door PieteRT »

Je gaat natuurlijk wel denken, waarom alleen het linkeroor? Hij heeft gisteren nog een stukje gereden op een Triumph Daytona van een vriend, en daar had hij dus geen last. Misschien is het de turbulentie achter het ruitje, en is hoger misschien niet altijd beter. Vanavond maar even op de V-Strom rijden zonder ruitje. Achter op de BMW had hij ook al last, maar een passagier vangt natuurlijk iets meer wind dan de bestuurder.

Gr. -1200- rijder
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

PieteRt, nog een paar vragen:
gaat de oorpijn weg als hij langer tijd niet rijdt?
had hij die oorpijn nog niet tijdens het lessen?
en idd vreemd dat het alleen het linkeroor betreft.
Is het niet mogelijk om bij een motorzaak voor een tijdje een (dure) helm uit te proberen? Gewoon een hele dag, of een paar dagen. Eventueel huren, ik weet dat er motorzaken zijn waar je ook wel een helm kunt huren. Maar dan moet je wel net één hebben die goed past, anders heb je er natuurlijk nog niets aan.
Vervelend man! Je gunt iedereen toch een fijne motortijd, en geen ellende

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
Baird
2023
2023
Berichten: 4304
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door Baird »

Ik lees een heleboel parameters die invloed hebben op het al dan niet hebben van de steek in het oor: helm, andere motor, ruit hoog/laag, achterop of zelf sturen.
Je zult moeten beginnen met uitsluiten van invloeden die eigenlijk geen invloed hebben en alleen 'tussen de oren' zitten. Voor op zitten of achterop moet makkelijk zijn, wel of geen ruit moet duidelijk zijn: naked bike of achter de ruit van de RT. Met goede oordoppen maakt het bijna niet uit hoe lawaaiig de helm is: dus gebruikt goede aangemeten otoplasten en geen eenmalig wegwerpdoppen; daarnaast is het goed plaatsen van oordoppen ook een kunst. En als het echt aan de helm ligt en de jongen kan het niet betalen en wil daardoor zijn motor verkopen dan kreeg hij van mij als vader de helm die hij nodig heeft!
Met vriendelijke motorgroet
BeRT



R1200GS LC
R25 (1951)
GPSMAP 276Cx
Volkswagen Eos

ooit:
Jawa CZ 150, Yamaha XS750, R80ST, R1100RT, R1150RT (2x) 450k+ km
HansH

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door HansH »

PieteRT schreef:Je gaat natuurlijk wel denken, waarom alleen het linkeroor? Hij heeft gisteren nog een stukje gereden op een Triumph Daytona van een vriend, en daar had hij dus geen last. Misschien is het de turbulentie achter het ruitje, en is hoger misschien niet altijd beter. Vanavond maar even op de V-Strom rijden zonder ruitje. Achter op de BMW had hij ook al last, maar een passagier vangt natuurlijk iets meer wind dan de bestuurder.

Gr. -1200- rijder
Dit kan allerlei oorzaken hebben, lijkt wel iets te maken te hebben met de stand van het hoofd. Je nek is natuurlijk een schacht waar bijna alles doorheen gaat. Moeilijk probleem lijkt mij.
Makkelijke oplossing is natuurlijk een Daytona aanschaffen :-)

Gr, Hans
Bimmert

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door Bimmert »

Ik heb zelf ook zeer gevoelige oren. De minste druk op de verkeerde plek en heb er dagen last van. Met heel veel helmen heb ik direct problemen. Met sommige na lang dragen. Na veel experimenteren werkt de bmw helm goed voor mij, maar het is heel persoonlijk: hoe zit je hoofd in de helm wordt het oor niet net ergens onder druk gezet waar het onplezierig is, etc. Ik zou aanbevelen proef te gaan rijden met verschillende helmen. Ik krijg overigens ook zere oren van airco's en wind: ook even checken of dat het niet is (oplossing is achter ruit en/of sneller de klep dicht).
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik was ook niet echt blij met het standard scherm op mijn motor en kreeg allerlei vreemde turbulenties die voor je oren niet prettig voelde. En ging gewoon testen wat de turbulentie deed als je iets omlaag of net onhoog gaat op de motor.
Bij mij was omhoog veel minder turbulentie dus was de oplossing gewoon 4 cm van mijn scherm afzagen met de decoupeerzaag en daarna bijna geen turbulentie meer. En aangezien het nog iets beter mag probeer ik een nog iets lager verstelbaar scherm. Gewoon beetje improviseren kan nooit geen kwaad.
PieteRT

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door PieteRT »

ten eerste bedankt voor jullie reaktie

Tijdens de eerste rijlessen had hij nog geen last, tot hij na het afrijden, van het CBR naar huis reed.Het waaide nogal en op een gegeven moment kreeg hij steken in zijn oor.Dit werd in de loop van de dag erger _002 , en hebben we hem naar de huisarts gestuurd.De eigen huisarts had al weekend en dus maar naar de dokterspost in de buurt.De dienstdoende arts kon niets vinden en zei dat het waarschijnlijk iets tijdelijks was en misschien wel te wijten was aan hooikoorts. De dagen daarna werd het alleen maar erger dus hij naar een zaak waar ze gehoorapparaten verkopen(het was weekend dus geen arts te bereiken) om hun er eens naar te laten kijken. Deze constateerde dat hij een scheur in zijn trommelvlies had en beter maar even s'maandags naar de eigen huisarts kon gaan. Die zag er weer niets bijzonders aan en gaf hem een verwijsbrief voor de KNO. Hier kwam ook niets uit en zo werden wij naar huis gestuurd met het advies om flink neusdruppels te gebruiken en te stomen omdat de buis van eustatius _001 waarschijnlijk dicht zat.al met al geen steek verder.Hij gebruikt Alpine oordoppen en daarover een helmmuts en dan de helm dus bescherming genoeg zou je zo zeggen.We hebben het ruitje van zn motor al in alle uiterste standen gezet zonder beoogd resultaat. En natuurlijk Baird, als hij een duurder type helm moet nemen om weer plezier in het motrrijden te krijgen, dan krijgt hij die van mij. En anders voor mijn part een Triumph Daytona, want het is best wel gezellig samen, een stukje touren.En een stukje binnendoor wil best wel alleen bij hogere snelheden treed dit probleem op.Pff... dit was wel een heftig stukje typen na een middagdienst gereedschap maken, en met twee vingers.(dat typen bedoel ik, heb ze alle tien gelukkig nog wel :lol: )
[groet] PieteRT
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door Dennisky »

Een heel vervelend iets lijkt me. Ik hoop dat er duidelijkheid in komt wat er nu daadwerkelijk is en hoe dit te voorkomen of op te lossen. Heel veel sterkte daarmee.

Ik las deze zin; "Met goede oordoppen maakt het bijna niet uit hoe lawaaiig de helm is: dus gebruikt goede aangemeten otoplasten en geen eenmalig wegwerpdoppen".
Ik vraag me af waarop deze mening gebaseerd is. (zonder dit topic te willen kapen...pb mag ook)

vr gr Dennis
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Gebruikersavatar
JDoubleOP
Berichten: 1119
Lid geworden op: 05 jul 2012, 13:11
Type: R1100RT
Bijz: Koffers in kleur/V-Stream/BMW Navi III/SENA SMH10
Land: Duitsland
Woonplaats of omgeving: Emlichheim
Locatie: Emlichheim (D)

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door JDoubleOP »

Erg vervelend, maar je kunt zoiets toch ook zo krijgen :idea: ...... Wie zegt met 100% zekerheid dat het van motorrijden komt? _001

t.i.gr.
Joop
Snipes

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door Snipes »

PieteRT,

Ik ben ook de eigenaar geweest van een V-strom waar ik helaas ook heel veel last heb gehad van turbulentie rond de helm. Vanalles geprobeerd maar niet op kunnen lossen en dus uiteindelijk een 1200RT gekocht. Ik heb ook diverse ruitjes geprobeerd (bijna elk ruitje op de markt) en ik rij met een Schubert C3 helm met Alpine otoplastieken, dus daar kon het niet aan liggen. Ik weet dat lengte op een V-strom erg veel doet. Ik ben zelf ongeveer 1.93 meter lang.

Het is erg vervelend voor je zoon en ik hoop dat het tot een oplossing komt. Ik kon hem ondanks verschillende ruiten en een dure helm maar één conclusie trekken en dat was een andere motor kopen...... Hoop dat het voor je zoon op een andere manier opgelost kan worden !
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door HansD »

PieteRT schreef:
Deze constateerde dat hij een scheur in zijn trommelvlies had en beter maar even s'maandags naar de eigen huisarts kon gaan.
Weet je nu zeker dat het trommelvlies niet gescheurd is?
PieteRT

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door PieteRT »

De V-Strom is zo'n leuke motor voor de beginnende bestuurder, hoge zit, breed stuur en voldoende vermogen. Zou jammer zijn als hij weg zou moeten, ook al omdat mijn zoon twee tussenwervelschijven versleten heeft wat te wijten is aan een infectie tijdens z'n geboorte , zodat een meer sportieve motor ook niet voor hem weggelegd is.
Wat het trommelvlies aangaat kon de KNO geen scheurtje ontdekken maar misschien wordt het eens tijd voor een second opinion.

gr pieter
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door japachap »

Wel bekend dat de V-strom een lawaaierig kuip heeft. Ex-colleague van mij had er een en had wel een goede helm uitgezocht plus een hogere ruit...

Held... niet topkwaliteit binnen zijn prijsklasse...

De basis Shoei of een goede passende HJC zal misschien wat stiller zijn- maar met oordopjes zie ik geen grote verbetering...

Op medisch wijse-
Zeker geen oor ontsteking?
Heeft hij ooit last had van verstandkies? Als het helm of de oordopjes drukken hard op zijn wang kan dit misschien tot irritatie van de tand zenuwen lijden.
Of een abcess onder een tand op zijn linkerkant dat doorgebarst was aan zijn oor door druk van zijn helm. Ik zei dit omdat ik had problemen met mijn verstandkiezen een paar jaar geleden- met een abcess achter de bovenste- en dat doet flink pijn tijdens en na de operatie.
Misschien een rontgen foto laten maken bij de tandarts?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
PieteRT

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door PieteRT »

Hij heeft gisteren even een stuk zonder ruitje gereden, maar dit was na een poosje ook niet meer te doen. _002 Binnenkort moet hij de -1200- maar even proberen met het scherm helemaal omhoog. Maar ik denk dat we er dan een ander probleem voor in de plaats krijgen nl. Een grotere schuur voor twee -1200- .
We zullen het beleven. [groet] PieteRT
HansH

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door HansH »

Misschien kun je je zoon vragen om eens een half uur of langer, kunnen jullie zelf het beste bepalen, met helm en oordoppen op z'n motor te gaan zitten. Het kan zomaar zijn dat de oordoppen het probleem zijn. Op de veluwe liggen een stel siliconen doppen van mij die ik niet meer kon verdragen.
Ik rij altijd met zachte oorproppen en die bevallen mij prima. Ook deze ervaring is voor iedereen weer anders.

Gr, Hans
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: oorpijn

Ongelezen bericht door japachap »

HansH schreef:Misschien kun je je zoon vragen om eens een half uur of langer, kunnen jullie zelf het beste bepalen, met helm en oordoppen op z'n motor te gaan zitten. Het kan zomaar zijn dat de oordoppen het probleem zijn. Op de veluwe liggen een stel siliconen doppen van mij die ik niet meer kon verdragen.
Ik rij altijd met zachte oorproppen en die bevallen mij prima. Ook deze ervaring is voor iedereen weer anders.

Gr, Hans
+1
Te harde, of zeker TE LANG (te ver ingestoken) oordoppen kunnen oorpijn veroorzakken...

Geen andere medisch oorzakken dan?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”