Rijden met open systeemhelm

Welke helm past bij jou en je RT

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Sander M

Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Sander M »

De meeste motorrijders zijn zich bewust van hun kwetsbaarheid, en doen er alles aan om gezien te worden in het drukke verkeer. Niets wordt aan het toeval over gelaten. Felle kleuren op kleding en helm, juiste verlichting, extra verlichting, reflecterende strepen op koffers etc.
En voor áls het dan toch het mis mocht lopen, hebben we beschermende kleding met knie-, elleboog- en heupstukken, laarzen om de voeten en enkels te beschermen, handschoenen voor je meest geavanceerde ledematen. En dat mag ook nog 's wat kosten allemaal.

En toch lees ik hier op forum, en zie ik onderweg, dat mensen met een geopende systeemhelm op rijden???

De verkoper van, en de handleiding bij mijn helm zijn daar zeer duidelijk over: een systeemhelm biedt alleen de bescherming waar die op ontworpen, getest en gekeurd is in gesloten toestand.

Kan iemand mij dat uitleggen? Ik snap dat namelijk niet _001

Sander
Gebruikersavatar
JoJothefirst
2024
2024
Berichten: 465
Lid geworden op: 17 jun 2010, 18:15
Type: R1200RT
Bijz: zumo XT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Groningen

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door JoJothefirst »

Tja, ik geloof meteen dat een geopende systeemhelm minder bescherming biedt dan een gesloten. Vraag ik mij alleen wel af waarom hij dan toch zo ontworpen is. Zodat je de helm niet af hoeft te doen als je bij een benzinepomp moet betalen? _001
Ikzelf rijd in de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom tot iets van 80 km/u met het systeem open. De autoweg of snelweg op, dan gaat de klep naar beneden. Toen het zo koud was had ik de klep ook wel naar beneden, lekker warm en zo...
Een collega van mij kocht een jaar geleden een systeemhelm (ik ben helaas het merk vergeten) waarbij het systeemgedeelte strak naar achteren gaat zodat de helm eigenlijk gewoon een jet-helm lijkt. Bij motoport werd toen tegen hem gezegd dat dat de enige systeemhelm is waarbij je legaal met de klep open mag rijden :!: Dat hoorde ik voor het eerst, en ik betwijfelde dat bericht meteen omdat de politie toch ook regelmatig met geopend systeem rijdt.... maar goed, dat zegt ook niet altijd alles ;)

[groet]

JoJo
Have some courtesy, have some sympathy, have some taste. (Mick Jagger)
Gebruikersavatar
Lemoi
Berichten: 687
Lid geworden op: 12 feb 2012, 21:08
Type: R1200RT/LC
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: 's-Hertogenbosch

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Lemoi »

ik rij altijd met gesloten hem, het hele jaar door. Geen idee waarom je het niet zou doen. Met hitte maakt het dan ook niet zoveel uit of je met open visier rijd of met open system helm
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Net als JoJo rijd ik alleen op de snelwegen met gesloten kindeel. Vind het heerlijk om 'geopend' lekker rond te tuffen met een gangetje van zo'n 50 a 60 Kmh 8)_
Gevaarlijk? Tja....met een gesloten kindeel rijden is uiteraard een stuk veiliger, maar als ik alleen op safe wilden spelen dan reed ik niet eens motor, dan pakte ik enkel mijn auto met zijn veiligheidsgordels, kreukelzones, 8 airbags, etc... :D
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Ik las ergens dat de kans op nekletsel bij ongeval met een geopende systeemhelm groter zou kunnen zijn, maar ik ben het helemaal met Berrybeer eens.
Zelf zou ik voor de warme dagen nog wel eens zo'n jethelm met nek-kinbeugel willen hebben. Maar ja..... tot die tijd rijd ik ook wel vaker met geopende systeemhelm.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Bert M »

Bij de VRO waren ze er zeer helder over: geen opengeklapte systeemhelm tijdens de rijproeven! Het lijkt mij overigens ook geen pretje om met je kin over het asfalt te schrapen. Ooit eens een fotootje gezien van iemand die dat geprobeerd had. Brrrrr _001

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
beamer1200rt
Berichten: 241
Lid geworden op: 10 okt 2009, 18:52
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GS 2004
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door beamer1200rt »

Bert M schreef:Bij de VRO waren ze er zeer helder over: geen opengeklapte systeemhelm tijdens de rijproeven! Het lijkt mij overigens ook geen pretje om met je kin over het asfalt te schrapen. Ooit eens een fotootje gezien van iemand die dat geprobeerd had. Brrrrr _001

[groet]

Bert M
En wat zeggen ze over een jethelm?
Motorverleden: 2009 R12000RT, 2005 R1200RT, 2003 R1150RT, 2001 R1150RT, 2000 R1150GS, 1997 R1100RT, 1997 K1100LT, 1996 K75
Gebruikersavatar
Baetske
Berichten: 38
Lid geworden op: 25 nov 2012, 14:49
Type: R1150RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Borsbeek

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Baetske »

Verschillende merken helmen (o.a. Nolan en Lazer ) hebben systeemhelmen die zowel gekeurd zijn voor gesloten als open gebruik.
Het hangt dus ook een beetje af van het merk en type helm.

Ikzelf rijd t steeds met gesloten kinstuk, maar het kan dus wel in orde zijn.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het lijkt me vrij logisch dat het rijden met ee open geklapte systeemhelm gevaarlijker is zelfs dan het rijden met een jethelm. Geef maar eens een tik tegen het open geklapte gedeelte. Dat werkt als een hefboom en klapt je hoofd dan nog sneller om. Ik rijd dus nooit met mijn systeem helm open. Maar ieder voor zich natuurlijk.
Motorrijden is gevaarlijker dan autorijden maar je hoeft het zelf niet erger te maken toch _001

Ton _004
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door HenkvanR »

volgns mij is een systeem helm alleen maar om hem makkelijker op en af te kunnen zetten, althans daar heb ik er een voor gekocht want met mijn grote kop
Big RT Smile
en bril vond ik het maar lastig en dat gaat met een systeem helm makkelijker.
Ik heb hem bijna altijd gesloten ook omdat het geluid dan meer gedempt is en hij beter rond mijn hoofd sluit.
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
Marianne
Berichten: 467
Lid geworden op: 05 mar 2009, 18:40
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Scherpenzeel (Gld)
Locatie: Scherpenzeel

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Marianne »

HenkvanR schreef:volgns mij is een systeem helm alleen maar om hem makkelijker op en af te kunnen zetten, althans daar heb ik er een voor gekocht want met mijn grote kop
Big RT Smile
en bril vond ik het maar lastig en dat gaat met een systeem helm makkelijker.
Ik heb hem bijna altijd gesloten ook omdat het geluid dan meer gedempt is en hij beter rond mijn hoofd sluit.
Henk, je bent mij net voor. Ik ben ook van mening dat dit soort helmen zijn ontworpen voor het prettiger op- en afzetten. Ik rij ook altijd met gesloten kingedeelte. Sterker, ik vind het niet eens prettig om met open kingedeelte te rijden. Ik heb dan constant het gevoel dat de (rij)wind er aan trekt en ik mijn nekspieren extra aan het belasten ben. En dat vind ik een onprettig gevoel.
Groeten Marianne

Ik geniet van het leven en ik geniet van motorrijden
BMW F800GT(2018), maart 2018 - ???, met BMW Navigator VI
Voorheen: BMW R1200RT(2010) 2014 - 2018, BMW R1200RT(2007) 2010 - 2014, BMW R1150RT, 2006 - 2010, BMW K75RT, 2004 - 2005
Inspector Gadget

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Jullie zijn mij voor! :lol:

Ik rij ook vrijwel altijd met mijn systeemhelm dicht. Heb je op de snelweg wel eens 120 ~ 130 km/uur gereden en je hand eens ver naar buiten gestoken?
Dan voel je hoeveel kracht rijwind geeft. Met een open geklapte systeemhelm lijkt mij dat je nek dan behoorlijke krachten te verduren krijgt bij veel rijwind.
Maar ook ik klap de helm soms wel eens open bij (veel) lagere snelheden, of bij een stoplicht, zeer warme dag e.d.

Desalniettemin me dunkt dat een gesloten systeemhelm een veel betere bescherming geeft, niet alleen voor je bakkes (w.o. kin) maar ook omdat dan min-of-meer 1 geheel vormt in een ronde vorm zodat krachten bij een val (veel? _001) beter weggeleid worden van je hoofd.

Het enige waar ik persoonlijk wel altijd mee worstel, is het gesloten houden van het vizier. Ik krijg daar een claustrofobisch gevoel van. :$
Maar ik rij altijd met een bril op, de ogen zijn dus wel beschermd tot een zekere hoogte.

En vandaar ook de systeemhelm, gemakkelijk voor de bril en voor de communicatie.
Gebruikersavatar
Andrew
Berichten: 133
Lid geworden op: 29 mei 2011, 20:04
Type: R1200RT
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Zuid-Oost Friesland

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Andrew »

Ik heb de Shark evoline systeemhelm
Dit is een helm waarbij het kinstuk helemaal achterover geklapt kan worden.
Bij een "normale" systeem helm doe je het kinstuk omhoog en blijft hij omhoog staan.
Zoals gezegd klapt mijn kinstuk helemaal naar achteren en ligt dan achter op de helm.
Je kunt dan dus rijden alsof je met een jethelm rijdt.
Volgens mij is dit de enige helm die ontworpen is om hel op die manier te kunnen gebruiken.
Het is zelfs nog mogelijk om met het vizier dicht te rijden terwijl het kinstuk achterovergeklapt is.
Persoonlijk vindt ik dit systeem perfect _004
Het nadeel van deze helm is dat hij redelijk veel geluid maakt als je met de helm dicht rijdt.
Dus altijd de otoplastieken in :D
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door HansD »

Ik zie het grote verschil tussen een geopende systeemhelm en een jethelm niet. Natuurlijk begrijp ik dat een gesloten helm veiliger is, maar de bescherming van mijn hoofd lijkt me belangrijker dan die van mijn kin. En bij heet weer is het heerlijk om bij lage snelheden met open helm te rijden. Waarom is dat moeilijk te begrijpen?
Sander M

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Sander M »

Bedankt voor de reacties. _004
Ik begrijp dat het als aanvaardbaar risico wordt beschouwd, en dat mag natuurlijk iedereen zelf bepalen. Voor optimale veiligheid kun je inderdaad beter thuis op de bank blijven en hopen dat het plafond niet naar beneden komt. Na alles wat er gezegd is, hou ik voorlopig m'n klep dicht ;)

Sander
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Nico4sen »

Ton1959 schreef:Het lijkt me vrij logisch dat het rijden met ee open geklapte systeemhelm gevaarlijker is zelfs dan het rijden met een jethelm. Geef maar eens een tik tegen het open geklapte gedeelte. Dat werkt als een hefboom en klapt je hoofd dan nog sneller om. Ik rijd dus nooit met mijn systeem helm open. Maar ieder voor zich natuurlijk.
Motorrijden is gevaarlijker dan autorijden maar je hoeft het zelf niet erger te maken toch _001

Ton _004
Dit is wat ook mij rijinstructeur er in 2011 over zei toen ik een keer met het kinstuk open wegreed. Voor mij reden om altijd met gesloten kinstuk te rijden.
Gebruikersavatar
it's Micky
Berichten: 72
Lid geworden op: 29 mar 2009, 13:27
Type: R1200RT/LC
Bijz: brand new 2015
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Diemen

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door it's Micky »

Het ene merk is het andere niet dus test jouw helm.
Zet de helm op je hoofd, bevestig de kinband stevig en beweeg je hoofd met een korte beweging naar voren " alsof je iets te hard over een drempel rijd" . Wat zie je nu? Mocht het kinsteun blijven staan aan de bovenzijde dan heb jij misschien wel een "goedgekeurde" die in deze stand op slot kan. Zie je echter niets behalve je kinstuk.........., lekker zelf dichtdoen.
Safety first, have fun

Bovenstaand geeft geen garantie om met open geklapt kinstuk te rijden......
Only the strongest wil stay!



Honda Shadow, Honda Pacific Coast, Honda Pan European ST 1100, Suzuki Dl 650, Suzuki Burgman AN400, Vespa LXV 50, BMW R1100RT(Biarritz blau), R1150RT(2003, Titan silber), R1200RT(2010, Thunder grey) R1200RT(2013, Light grey)(2015,R1200RT LC Calistograu}
Gebruikersavatar
japachap
Berichten: 771
Lid geworden op: 11 jan 2011, 19:46
Type: R1150RT
Bijz: LEDs en reflectors, Fans en Farkles
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Enschede

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door japachap »

Ik rij met een open klep als het-
-Zeer warm weer is + stilstaande/laangzaam rijdende stadts verkeer + ik heb beknouwd
-of het gewoon lekker zomers weer is en ik ben in een 50kph (of minder) stadts zone.

Niemand klaagt over jet/open helmen... dus waarom druk maken over een open systeemhelm in de juist omgeving...?
(excuuses als mijn taalgebruik niet altijd goed is- Nederlands is mijn tweede taal, maar ik verbeter het snel!)

Voorheen- Yamaha RXS100, Honda CB450DX-K, Yamaha XJ900F-4BB2
Nu- BMW R1150RT Twinspark 2003
Jempy

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Jempy »

Altijd gemakkellijk als je dat ding kan open zetten. (Veilig is wat anders)
Vooral als je een niesbui hebt. ;)
Onno

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Onno »

Ik heb de Shark Evoline II, deze heeft ook goedkeuring voor zowel jet als integraal.

Maar weet iemand hoe het in dit geval met de verzekering zit?
Inspector Gadget

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik vindt het wel een legitieme vraag als je weet dat de verzekeringsmaatschappij "strafkorting" (lees: mindering op eventuele vergoedingen, kosten e.d.) doorvoert bij het niet nakomen van de gordelplicht of constatering van alcoholgebruik tijdens een ongeval.

Het leek mij ook niet ondenkbaar dat je verzekeringsmaatschappij strafkorting geeft als je ten tijde van een ongeval de veiligheidsmiddel niet juist gebruikt.
Zoals een gesloten systeemhelm. _001

En eerlijk gezegd, ik kan mij daar ook iets bij voorstellen, als je de lijn van "strafkorting" doortrekt van eerder genoemde gordelplicht, alcoholgebruik e.d.
Toch maar ff zoeken in de kleine lettertjes van mijn verzekering. ;)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik las ergens anders wat het probleem zou kunnen zijn met het rijden met open systeemhelm.
Dit was het antwoord op de vraag of het mocht?






"een helm is een helm en als deze is goedgekeurd is er niets aan de hand. Je mag dan gewoon open rijden. De meeste fabrikanten zetten echter in de gebruiksaanwijzing dat het verboden is om met de helm open te rijden. Dat heeft met de productaansprakelijkheid te maken. Stel jij rijdt met je helm open, krijgt een ongeval en je gezicht raakt beschadigd dan kan je in zulke gevallen niet naar de helmfabrikant toestappen voor een schadevergoeding. Jouw verzekering heeft mede vanwege dat feit een eventuele reden om niet alle schade aan je gezicht te vergoeden. Alles zal in het ziekenhuis worden hersteld maar bijvoorbeeld plastische chirurgie zou dan een probleem kunnen zijn vwb de kosten. Men kan jou nl een bepaalde mate van onvoorzichtigheid verwijten".


Maar ja ik weet persoonlijk niet hoe verzekeringen hier allemaal tegen aan kijken. Als ik kijk hoe een groot aantal chopper rijders rond rijd dan verwacht ik dat die echt een probleem zullen hebben als het werkelijk fout gaat.Ik maak me niet zo zeer druk over hoe de verzekering erover denkt maar ik houd mijn helm dicht net zoals ik ook kies voor het rijden met handschoenen en beschermende kleding.

Ton _004
Onno

Re: Rijden met open systeemhelm

Ongelezen bericht door Onno »

dutchmidiman schreef:Ik vindt het wel een legitieme vraag als je weet dat de verzekeringsmaatschappij "strafkorting" (lees: mindering op eventuele vergoedingen, kosten e.d.) doorvoert bij het niet nakomen van de gordelplicht of constatering van alcoholgebruik tijdens een ongeval.

Het leek mij ook niet ondenkbaar dat je verzekeringsmaatschappij strafkorting geeft als je ten tijde van een ongeval de veiligheidsmiddel niet juist gebruikt.
Zoals een gesloten systeemhelm. _001

En eerlijk gezegd, ik kan mij daar ook iets bij voorstellen, als je de lijn van "strafkorting" doortrekt van eerder genoemde gordelplicht, alcoholgebruik e.d.
Toch maar ff zoeken in de kleine lettertjes van mijn verzekering. ;)

Dat was inderdaad ook mijn gedachte in relatie tot wel of niet dubbele goedkeuring.
Temeer door de polisvoorwaarden van mijn verzekering (deel hiervan hieronder weergegeven), zie 2.2.4.



Deel van de polisvoorwaarden:

2.2 Uitsluitingen
Naast de algemene uitsluitingen vermeld in de Algemene Verzekeringsvoorwaarden
geeft deze verzekering geen dekking voor:
2.2.1
ongevallen en/of verkeersongevallen ontstaan bij het door verzekerde plegen van
of deelnemen aan een misdrijf of poging daartoe dan wel bij het deelnemen door
verzekerde aan vechtpartijen anders dan bij rechtmatige zelfverdediging en aan
onlusten (waaronder begrepen relletjes), sabotage – of terreurdaden;
2.2.2
ongevallen en/of verkeersongevallen ontstaan door het onder invloed zijn van verzekerde
van alcoholhoudende drank. Van het onder invloed zijn van alcoholhoudende
drank is, in de zin van deze rubriek, in ieder geval sprake indien het bloedalcoholgehalte
ten tijde van het ongeval 0,5 ‰ of hoger was dan wel indien het
ademalcoholgehalte 220 microgram of hoger was;
2.2.3
ongevallen en/of verkeersongevallen waarvan het ontstaan op enigerlei wijze in
relatie staat tot het gebruik door verzekerde van of de verslaving van verzekerde
aan bedwelmende, verdovende, opwekkende of soortgelijke middelen, tenzij het
gebruik overeenkomstig het voorschrift van een arts geschiedt en verzekerde zich
aan de gebruiksaanwijzing heeft gehouden;
2.2.4
opzittenden die niet de voorgeschreven helm dragen tenzij wordt aangetoond dat
het niet dragen van de helm geen invloed heeft gehad op de omvang van de schade;
Gesloten

Terug naar “Over: (Systeem)helmen”