Wie rijdt er in de winter door?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Rijd jij deze winter door?

Peiling eindigde op 02 jan 2009, 13:31

Ja, altijd (alleen ijzel kan mij stoppen)
25
69%
Ja, maar alleen bij goed weer.
8
22%
Nee, ik rijd niet in de winter.
1
3%
Nee, ik rijd maar af en toe
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

PaPinkelman schreef:Iedereen moet natuurlijk zelf weten wat hij of zij doet met winters weer! Als Jeroen de keuze maakt om te gaan rijden is dat niets meer of minder dan zijn keuze. Wil wel een opmerking maken over "voetjes aan de grond". Als het echt glad is, is dat natuurlijk alleen maar schijnveiligheid. Als het zaakje gaat glijden, zal een voet op de (gladde!) weg dit echt niet tegenhouden....
Overigens is vers gevallen sneeuw relatief stroef en dus veel minder 'gevaarlijk' dan ijzel of vastgereden en opgevroren sneeuw. Dat het laatste stukje prima ging, kan ik me dus heel goed voorstellen.
Je hebt zeker niet vaak in de sneeuw gereden? Het voetje aan de grond is niet om het schuiven te verhinderen maar werkt als de zijwieltjes en voorkomt het omvallen. Maar het zal iets minder goed werken bij een zwaardere motor. Mij lukte het goed om mijn Honda CBX 550 recht te houden met voeten zo dicht bij de grond dat je op tijd je voeten op de grond had indien nodig.
Iedereen kan inderdaad de kiezen om wel of niet te rijden of niet maar dat maakt het wel rijden nog geen slimme keuze.
Gebruikersavatar
Dingeman
Berichten: 599
Lid geworden op: 20 nov 2011, 11:31
Type: R1200RT
Bijz: Heb veel RT's t/m R1200RT (DOHC) gehad en gereden.
Land: NL
Woonplaats of omgeving: West Brabant

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Dingeman »

Ton1959 schreef:,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Het voetje aan de grond is niet om het schuiven te verhinderen maar werkt als de zijwieltjes en voorkomt het omvallen. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ben niet erg technisch aangelegd, maar deze stelling (voetjes aan de grond werken als zijwieltjes) kan natuurlijk niet juist zijn.

Een goede degelijke constructie van goed gemonteerde zijwielen zorgt voor een zekere VASTE stabiliteit van het voertuig t.o.v. de weg.

Met alleen je zitvlak als "contactpunt" met het voertuig en dan op een GLAD wegdek je benen strekken met je voeten aan de grond, zorgt niet voor stabiliteit en voorkomt het omvallen of wegglijden niet.
Om kilometers te rijden, moet je eerst meters maken.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dingeman schreef:
Ton1959 schreef:,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, Het voetje aan de grond is niet om het schuiven te verhinderen maar werkt als de zijwieltjes en voorkomt het omvallen. ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, knip,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
Ben niet erg technisch aangelegd, maar deze stelling (voetjes aan de grond werken als zijwieltjes) kan natuurlijk niet juist zijn.

Een goede degelijke constructie van goed gemonteerde zijwielen zorgt voor een zekere VASTE stabiliteit van het voertuig t.o.v. de weg.

Met alleen je zitvlak als "contactpunt" met het voertuig en dan op een GLAD wegdek je benen strekken met je voeten aan de grond, zorgt niet voor stabiliteit en voorkomt het omvallen of wegglijden niet.
Dit gaat ook alleen maar op bij zeer langzaam rijden bij iets harder rijden is mijn gewicht niet voldoende dat besef ik zelf ook. Maar ik kan het desnoods wel laten zien dan mag jij er naast rijden met je voeten op de voetsteunen. Ik ging regelmatig met een motor zonder ABS systeem naar het werk en met de voeten op de voetsteunen was het tot stilstand komen zeer link. Stapvoets rijden lukt maar met de voeten vlak boven het wegdek zodat de voeten meteen aanwezig zijn als de motor dreigt om te gaan. Het werkt dus wel maar het gewicht van de motor en bestuurder en de snelheid speelt hierin wel een grote rol. En schijnbaar ben ik niet de enige http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... eid-4.html

Nog een voorbeeld. Doe dit maar eens zonder voetjes aan de grond https://www.google.nl/search?q=met+de+m ... 9vZ4DWM%3A
Inspector Gadget

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Toen ik in de US woonde, had ik geen andere keuzes dan motor te rijden. Ook in de sneeuw, op mijn H0nda XL250.
Inderdaad gingen soms de voetjes ff aan de grond, en afkloppende op blank hout, nooit mis gegaan in de sneeuw. (en trommelremmen :shock: )
Ok, slechts 140kg gewicht en nobbie banden. (Of ik een 1100RT of 1200RT met voeten aan de grond zou kunnen opvangen, ik twijfel daar ernstig aan)
Maar zodra ik een verwarmde omgeving binnenging, dat was als "..de dood door duizend naalden.." voor de handen, vingers en andere uit stekende delen. Bijzonder onprettig. :$
Want we praten over de jaren 1980's en toen was er nog geen Goretex, dus als de kleding, schoeisel, handschoenen e.d eenmaal nat waren, sloeg de koude door.
(De thermische onderkleding van die tijd heb ik nog steeds, onverwoestbaar)

Ook al had ik geen keuzes, ik woonde ver van het werk en de universiteit vandaan, ik moest wel.
Maar desondanks onverstandig en eigenlijk heel erg dom, maar als een 17-jarige had ik schijnbaar grotere b.llen dan verstand, toentertijd.
Ikzelf zag en zie het niet als stoer, het was een jammerlijke noodzaak.
Heb er zeker wel van genoten, de wereld & natuur is heel erg stil als er een dikke pak sneeuw ligt.
De mogelijke gevaarzetting kwam niet echt bij mij op, wist ik veel, ik zag het als een veredelde brommeRT toentertijd.
Gewoon gaan. Wel voorzichtig, altijd.

Vandaag (of beter: gisteren) zag ik ook een 3-tal motorrijders file-rijden nabij (A28) Utrecht in de avondspits. Het leek wel of het overige verkeer ze wat meer ruimte gaven dan te doen gebruikelijk.
Kortom, er zijn dus wel meer, mogelijk met noodzaak en/of niet anders kunnen, die dan op de motor rijden.
Ik kan er wel een zekere mate van begrip voor hebben, maar echt verstandig of stoer lijkt mij dat ook weer niet.
Maar nogmaals, iedereen maakt daarin zijn eigen keuzes natuurlijk.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

MAAR HET KAN BEST HOOR . . . .
rijden in de sneeuw met m'n zware R1200RT voorzichtig met m'n voetjes aan de grond en met lage snelheid . . . gebeurt echt niets . . . hooguit zo'n € 300,= schade . . . . so what . . .
[youtube]kAaNzHGPfFY[/youtube]
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Harro
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
Type: R1200RT/LC
Bijz: linksrijder
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Lelystad

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Harro »

Mijn keuze zal het niet zijn, rijden bij gladheid. Maar ja, je wordt wel eens verrast zoals wat ik in een ander draadje al beschreef over 2 januari. Eigenlijk was ik blij dat ik mijn voeten op de pedalen heb gehouden. Toen ik op mijn zij lag en koffers en cylinder er voor zorgden dat ik nergens klem zat, vroeg ik me af of dat ook gelukt was als ik mijn voeten op de weg had gehouden.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bij black ice ofwel ijzel helpt niks. Wat je ook doet het zal niet helpen. Ik reed vroeger ook alleen maar door omdat ik geen keus had. Iemand die een auto heeft en nog steeds op de motor stapt die vraagt er eigenlijk om.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Bert M »

Ton1959 schreef:Bij black ice ofwel ijzel helpt niks. Wat je ook doet het zal niet helpen. Ik reed vroeger ook alleen maar door omdat ik geen keus had. Iemand die een auto heeft en nog steeds op de motor stapt die vraagt er eigenlijk om.
Er zijn tegenwoordig zelfs momenten dat ik ook niet meer in de auto stap, als de weersomstandigheden riskant zijn. Ik heb een stevige gebouwde Land Rover met permanente vierwielaandrijving en winter/terreinbanden en daarnaast heb ik een gedegen voortgezette rijopleiding voor dit type auto genoten. Maar ik weet ook dat de meeste van mijn medeweggebruikers dat allemaal niet hebben... en zoals de filosoof/schrijver Sartre dat al haarfijn wist uit te drukken: "l'enfer, c'est l'autre.." (vrij vertaald: het is altijd de ander die er een potje van bakt). Ik ga mezelf niet voor een paar rotcenten op een hoop laten rijden...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:
Ton1959 schreef:Bij black ice ofwel ijzel helpt niks. Wat je ook doet het zal niet helpen. Ik reed vroeger ook alleen maar door omdat ik geen keus had. Iemand die een auto heeft en nog steeds op de motor stapt die vraagt er eigenlijk om.
Er zijn tegenwoordig zelfs momenten dat ik ook niet meer in de auto stap, als de weersomstandigheden riskant zijn. Ik heb een stevige gebouwde Land Rover met permanente vierwielaandrijving en winter/terreinbanden en daarnaast heb ik een gedegen voortgezette rijopleiding voor dit type auto genoten. Maar ik weet ook dat de meeste van mijn medeweggebruikers dat allemaal niet hebben... en zoals de filosoof/schrijver Sartre dat al haarfijn wist uit te drukken: "l'enfer, c'est l'autre.." (vrij vertaald: het is altijd de ander die er een potje van bakt). Ik ga mezelf niet voor een paar rotcenten op een hoop laten rijden...

[groet]

Bert M
Groot gelijk heb je Bert. Veel hangt toch af van degene die achter je zit. En zoals ik pas heb ondervonden is het niet leuk als die met zijn gedachte ergens anders is. En vooral op de Engelse snelwegen wat het toch telkens een beetje omlaag en weer omhoog gaat kan het toch behoorlijk fout gaan. Zeker met vrachtverkeer wat ook behoorlijk doorduwt. Of een andere 4 wheel drive in a hurry. Er rijden steeds meer sukkels op de weg die met hun gedachte bij hun mobieltje zijn. En dat is zou dat in combinatie met gladheid toch echt verkeerd af kunnen lopen. Als ze dan te laat afremmen is het gewoon boem is ho.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Tijdens mijn periode bij de Amsterdamse Motordienst (1982/1990) werd de R80/EML ingevoerd. We kregen er 21.
Reden: deels om weer te kunnen deelnemen aan ME optreden maar ook om tijdens sneeuw en gladheid te kunnen surveilleren.
Het berijden van een combinatie in een pak sneeuw vereiste wel wat bijzondere vaardigheid. Maar leuk was het wel . . . en effectief.
Overigens sta ik niet op deze foto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door HansD »

Prachtig, zeker met dat pak sneeuw erbij en de stoere houding van de agenten.
Die EML zijspannen kwamen uit Varsseveld, in de Achterhoek, waar ook Guus Hiddink vandaan komt, en niet ver van waar ik vandaan kom.
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Bijna goed, Hans. Het was (is nog steeds) Neede.
HansD schreef:Prachtig, zeker met dat pak sneeuw erbij en de stoere houding van de agenten.
Die EML zijspannen kwamen uit Varsseveld, in de Achterhoek, waar ook Guus Hiddink vandaan komt, en niet ver van waar ik vandaan kom.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”