Wie rijdt er in de winter door?

Alles op OFF TOPIC gebied

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Rijd jij deze winter door?

Peiling eindigde op 02 jan 2009, 13:31

Ja, altijd (alleen ijzel kan mij stoppen)
25
69%
Ja, maar alleen bij goed weer.
8
22%
Nee, ik rijd niet in de winter.
1
3%
Nee, ik rijd maar af en toe
2
6%
 
Totaal aantal stemmen: 36

Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door HansD »

Tijd voor een nieuwe poll
Fantom

Ongelezen bericht door Fantom »

Ha, ik zat net met dezelfde poll in gedachten.
Gestemd dus, ik blijf rijden totdat het glad wordt door sneeuw, ijzel, of bevriezing. Dan neem ik toch liever veilig het koekblik.
Gebruikersavatar
PaulRS
Berichten: 477
Lid geworden op: 09 mei 2008, 13:37
Locatie: Hillegom

Ongelezen bericht door PaulRS »

Hoi.

Kan niet stemmen, m'n optie staat er niet bij. :roll:

Rij dus het gehele jaar door, op 2 wielen en als het echt slecht wordt, op 3.

Groeten, Paul.
Geht net, gibbet net.
Gebruikersavatar
RobNIJ
Berichten: 142
Lid geworden op: 10 apr 2008, 22:18
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Nijmegen
Locatie: Nijmegen/NL

Ongelezen bericht door RobNIJ »

Ik rijd ook het hele jaar door, behalve als er voor sneeuw of gladheid gewaarschuwd wordt.
Rob
Houdhetrubberonder
Robbie uit Nijmegen
R1200RT 2006
(R1150RT 2004)
(R1100RT 1998)
(K1100LT 1996)
Dave

Ongelezen bericht door Dave »

Zou graag het hele jaar doorfietsen, maar omdat mijn werkgever zo aardig is geweest mij in een koekblik te stoppen, rijd ik nu al ruim een jaar bijna geen motor meer. De kindjes zorgen ervoor dat ik niet geweldig in staat ben fun kilometers te maken... :?

Alles komt goed, het fietsje staat niet in de weg en is betaald. Dus veel problemen geeft dit niet. En het is fijn om het ding te kunnen pakken wanneer ik het kan.

Overigens: afgelopen week heb ik dan wel weer een oppas geregeld en me ingeschreven voor de Kouwe Poten Tocht van Promotor... :D
Fantom

Ongelezen bericht door Fantom »

Dave schreef:Zou graag het hele jaar doorfietsen, maar omdat mijn werkgever zo aardig is geweest mij in een koekblik te stoppen, rijd ik nu al ruim een jaar bijna geen motor meer. De kindjes zorgen ervoor dat ik niet geweldig in staat ben fun kilometers te maken... :?

Alles komt goed, het fietsje staat niet in de weg en is betaald. Dus veel problemen geeft dit niet. En het is fijn om het ding te kunnen pakken wanneer ik het kan.

Overigens: afgelopen week heb ik dan wel weer een oppas geregeld en me ingeschreven voor de Kouwe Poten Tocht van Promotor... :D
Ik heb met mijn baas geregeld dat ik de tankpas van het leasekoekblik mag gebruiken voor de motor als ik er wwon/werk verkeer mee rijdt.
Het scheelt de baas aanzienlijk in brandstof en parkeerkosten en ik heb het voordeel dat ik tussen de file doorkan waardoor ik minder reistijd heb.
Wellicht kan jij hetzelfde scenario aan je baas voorstellen. Kan je toch je motor km's maken :wink:
Henk

Ongelezen bericht door Henk »

Alleen als het glad is of er gladheid voorspeld wordt rij ik niet. Trouwens als er storm (windkracht 8 en hoger) voorspeld is ga ik ook met het koekblik naar mijn werk.
Voor alle overige weertypes zit ik lekker op de 1100RT.
Tot welke windkracht blijven jullie rijden?

groet, Henk
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

Henk schreef:Alleen als het glad is of er gladheid voorspeld wordt rij ik niet. Trouwens als er storm (windkracht 8 en hoger) voorspeld is ga ik ook met het koekblik naar mijn werk.
Voor alle overige weertypes zit ik lekker op de 1100RT.
Tot welke windkracht blijven jullie rijden?

groet, Henk
Ik heb (nog) geen windmeter op mijn RT :lol: ; maar ik rij door tot zware storm (vorig jaar 1 dag). De zijwindgevoeligheid (2x woordwaarde) van de RT vind ik meevallen....
Hans
Henk

Ongelezen bericht door Henk »


Ik heb (nog) geen windmeter op mijn RT :lol: maar ik rij door tot zware storm (vorig jaar 1 dag). De zijwindgevoeligheid (2x woordwaarde) van de RT vind ik meevallen....
Hans
Ik ben het met je eens dat de zijwindgevoeligheid van de RT reuze meevalt, maar tot windkracht 10, dat is niet mis Hans.

groet, Henk
jojo

Ongelezen bericht door jojo »

Ik denk dat alle die een RT rijden wel (min of meer)de winter doorrijden
Mooiweer rijders kopen andere Motoren of wonen in andere Landen! :lol:
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Geloof me maar Hans, de RT-rijder is een echte DIE HARD.

grtz

Jos
HansD schreef:Tijd voor een nieuwe poll
Laatst gewijzigd door JOS WRSM op 19 nov 2008, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Die Hard Helmond

Ongelezen bericht door Die Hard Helmond »

Het is ook wel wat makkelijk.... op mijn werk zie ik het motorhok steeds leger worden.... maar zonder bescherming voor je (spiegels of kappen en ruit) zal het ook wel niet echt leuk meer zijn...Maar ja, dan moeten ze maar een RT kopen... Ze kijken je ook altijd raar aan als je zegt de handvatverwarming bijna nooit aan te hebben...
Gebruikersavatar
arjl
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 sep 2008, 00:04
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag
Locatie: Den Haag

Ongelezen bericht door arjl »

Nou, ik vind mijzelf wel een bikkel hoor! Maar met een goed beschermend pak kom je heel eind hoor! Heb in de 2500 km die ik heb gereden op mijn fiets al wat wind en liters water per minuut gehad!
Maar nooit de handvatverwarming aan....??? :shock: Dan houd ik toch van luxe, haha! Bij mij brandt ie wel (meer dan) eens hoor :lol:

Groeten,
Arjen
Die Hard Helmond

Ongelezen bericht door Die Hard Helmond »

ben maar niet bang arjan, als het echt koud wordt gaat ie vanzelf aan.... maar goede handschoenen doen ook al wonderen, vooral in de regen. Voor m'n vorige motor had ik echte winterghandschoenen (van het merk BMW...) en daar voel je de handvatverwarming bijna niet doorheen, zo goed isoleren die. Maar goed, heel erg veel woon werk motors die ik dagelijks tegenkom zijn toch weer die duivelse BMW's......
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 aug 2008, 21:40
Type: R1100RT
Locatie: Hoorn

Ongelezen bericht door hans51 »

Noem mij dan maar een mietje, maar ik heb het liever benauwd dan koud.
Dus verwarmde handschoenen aan, maar die had ik eigenlijk al van mijn vorige fiets, daar zat ik vaak met m'n handen op de cilinders om een beetje warm te worden.
Wat dat betreft is de RT een ongekende luxe, je wilt eigenlijk nooit meer in zo'n koekblik zitten. Alleen vorig jaar toch iets te lang doorgereden, wat resulteerde in een schuiver op een spekgladde baan.
Maar hieraan geen schade aan over gehouden, dus we gaan weer vol goede moed het winterseizoen in.
Wivanti (Wilco)

Ongelezen bericht door Wivanti (Wilco) »

Ik rij normal ook de winter door( zal nu misschien niet lukken ( crach )).
verwarmde handjes en een niergordel aan de accu houd de zaak wel tevreden :D. Alleen bij extreem weer ga ik met de 4 wieler richting werk.

Wilco
rodenburg

Ongelezen bericht door rodenburg »

Ik vind het heerlijk om wakker te komen op de motor
Het is maar een 7tal kilometer rijden, dus tijd om echt
af te koelen is er niet (soms wel jammer dat het maar zover is naar het werk). Enkel bij glad weer laat ik m'n moto binnen.
Die Hard Helmond

Ongelezen bericht door Die Hard Helmond »

ik rijd ongeveer 35 km enkele reis, dus das net mooi. Vooral als het 's avonds nog licht is als ik naar huis rijd, want dan wil ik nog wel eens de wat meer bochtige binnendoor weg pakken... net lekker om niet het idee te hebben dat het woon werk is, maar een mini toertocht per dag... haha
REIN

rij altijd als ie niet bij de dealer staat

Ongelezen bericht door REIN »

ook ik rij de winter door mits dat de fiets bij motorcentrum almere staat, ga volgende week donderdag avond 17.00 uur vertreken naar Hildesheim 410 km en in Bad Oenhausen bij tanken en dan nog eens 1 uur rijden dan ben ik om 22.00 uur thuis in der Heimat, behalve als ik in het weerbericht hoor dat snee komt, maar ik was al op zoek naar sneuw ketting voor de motor maar ik denk dat die er niet zijn of wel ? :roll:
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: rij altijd als ie niet bij de dealer staat

Ongelezen bericht door HansD »

REIN schreef:ook ik rij de winter door mits dat de fiets bij motorcentrum almere staat, ga volgende week donderdag avond 17.00 uur vertreken naar Hildesheim 410 km en in Bad Oenhausen bij tanken en dan nog eens 1 uur rijden dan ben ik om 22.00 uur thuis in der Heimat, behalve als ik in het weerbericht hoor dat snee komt, maar ik was al op zoek naar sneuw ketting voor de motor maar ik denk dat die er niet zijn of wel ? :roll:
Tuurlijk wel, kijk maar:
Afbeelding
Hans
REIN

Ongelezen bericht door REIN »

Hi Hans
dit is echt wel humor, is wel goed voor de bergen , in de buurt waar ik in duitsland kom hebben wij de Brokken, en daar hebben wij 2 weken geleden sneeuw gehad, maar ik ben niet van plan om daarheen te rijden,
Ik hoorde vandaag dat mijn fiets bijna klaar is, en ik keek al op de weerkaart en zag dat tot 20.11.08 nog geen ijs te verwachten is, overdag is het 7 graden nachts 3 grade, ik heb geen ervaaring rijden onder 10 graden 4 uur lang, ben benieuwd hoe het voelt
Gr, rein :roll: :roll:
Hangofer

BMW helpt mij de winter door!

Ongelezen bericht door Hangofer »

Ik heb net een R1100RT gekocht om zodoende de hele winter gewoon door te kunnen rijden. IK heb het al eerder gedaan, toen nog met een R1100RS. En toen hadden we nog veel sneeuw en behoorlijk lage temperaturen.

Heb mijn Transalp net ingeruild op een BMW. Met handvatverwarming want mijn ervaring leert dat je niet met bevroren handen op de motor wilt zitten. De rest kun je dik inpakken maar je handen moet je blijven voelen. En natuurlijk heeft zo'n RT een behoorlijk kuip en dus afscherming van de chillfactor.

Gelukkig zorgt de opwarming van de aarde ervoor dat de winters niet meer o koud zijn en dat ze zeker niet meer zo glad zijn. En dus kun je naar mijn mening, met wat voorbereiding, prima doorrijden. En mocht het nog een keer echt gaan sneeuwen dan kan ik altijd nog een dagje de auto of de trein nemen. Meer dan een dag komt volgens mij niet veel meer voor.

Quote: "Kou is een emotie, die kun je dus uitschakelen" Unquote
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Hoi Rein

De Brocken ligt in de Harz. Mijn geliefde omgeving. Het plaatsje Sankt Andreasberg met de steilste dorpsstraat van Duitsland. Nee, die wil je in de winter niet met je RT beklimmen. 18% de hoogte in !!
Je houdt zeker ook van stoomlocs, en de natuur is prachtig en motorrijden kun je er volop. Een aanrader voor wie ook eens wat anders wil zien dan de Eifel.

Grtz Jos

EIGEN FILMPJE UIT DE HARZ . . . .

[GVideo]http://video.google.nl/videoplay?docid= ... 8936&hl=nl[/GVideo]
REIN schreef:Hi Hans
dit is echt wel humor, is wel goed voor de bergen , in de buurt waar ik in duitsland kom hebben wij de Brokken, en daar hebben wij 2 weken geleden sneeuw gehad, maar ik ben niet van plan om daarheen te rijden,
Ik hoorde vandaag dat mijn fiets bijna klaar is, en ik keek al op de weerkaart en zag dat tot 20.11.08 nog geen ijs te verwachten is, overdag is het 7 graden nachts 3 grade, ik heb geen ervaaring rijden onder 10 graden 4 uur lang, ben benieuwd hoe het voelt
Gr, rein :roll: :roll:
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
REIN

Ongelezen bericht door REIN »

Hoi Jos,
prachtige film, ich hatte das gefuehl das ich zu hause bin, sehr schoene aufnahme, maar waar heb je de motor ? ik denk doch dat je met de motor naar de Hartz bent gereden ? zelf moet ik gelukkig tot hohenhammelen vannuit mein wohnkamer kan ik de brocken zien,maar wel met een veerkijker, ik heb vandaag kontakt gehad met marco en mijn fiets is tot de voorkuip naar klaar en dan is het testen of de bak goed werkt en dan is het vertreken naar duitsland. moet nog wel een paar winderhandschoenen koopen want ik denk dat de handverwarming niet voldoende is voor zo een lange afstand, gr, Rein
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Ongelezen bericht door HansD »

REIN schreef:....ik heb geen ervaaring rijden onder 10 graden 4 uur lang, ben benieuwd hoe het voelt
Gr, rein :roll: :roll:
Ik weet niet wat voor tank jij op je motor hebt, maar ik kom nooit boven de 3 uur.
Hans
REIN

Ongelezen bericht door REIN »

Hi Hans
Ik rij van Almere tot Bad Oenhausen ca 320 km en dan ga ik bij tanken bij de Jet Tankstelle en dan moet ik nog 100 km rijden tot mijn bestemmig het liefst rij ik avondsomdat het dan lekker rustig is, maar het is wel opletten omdat juist nachts de meeste mensen niet meer opletten wat omheen gebeurd, maar ondanks kom ik wel lekker snel vorruit, ik ben van plan volgende week donderdag avond om 18.00 uur te vertreken en ik verwacht dan ook dat ik ca. 22.00 uur thuis ben, en dan niet met ijspegels aan mijn neus :lol:
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

K'was met de auto :oops:
REIN schreef:Hoi Jos,
prachtige film, ich hatte das gefuehl das ich zu hause bin, sehr schoene aufnahme, maar waar heb je de motor ? ik denk doch dat je met de motor naar de Hartz bent gereden ? zelf moet ik gelukkig tot hohenhammelen vannuit mein wohnkamer kan ik de brocken zien,maar wel met een veerkijker, ik heb vandaag kontakt gehad met marco en mijn fiets is tot de voorkuip naar klaar en dan is het testen of de bak goed werkt en dan is het vertreken naar duitsland. moet nog wel een paar winderhandschoenen koopen want ik denk dat de handverwarming niet voldoende is voor zo een lange afstand, gr, Rein
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Zo tijd geleden dat ik op de site ben geweest. Weer een hoop foto's bekeken van alle mooie beemers en natuurlijk een hoop interessante info tot mij genomen.

Ook ik rijd (tot nu toe) door. Sinds juni mijn eerste motor in bezit. Natuurlijk ook de 1100rt (foto's staan al op de site). In de afgelopen 9000K nog weinig problemen gehad met de kou. Af en toe een stevige windje meegemaakt, maar dat heeft ook nog niet tot problemen geleidt.
De regen vind ik het ergst. Vooral toen mijn pinlock uit mijn helm viel. Zag niets meer.

Handvat verwarming ook nog niet nodig gehad. Nee tot nu toe gaat het heerlijk.
REIN

Ongelezen bericht door REIN »

Hoi Daan
ook ik vind de regen maar niets, ik heb een nieuwe EVO pak en hoop dat ik de winter doorkom ander moet ik een prjekt starten ( help Rein de winter door ) :P wat voor een pak heb jij om de winter te overleven ?
Gr, Rein
BeeeMWee

Ongelezen bericht door BeeeMWee »

Ook ik rij door in de winter. Dat zal dit jaar voor het eerst met de RT zijn. Daarvoor ruim 4 jaar met een Deauville door de winter geploegd. Dat was echt afzien soms. Ook omdat ik toen nog "jong en onbezonnen" was :lol: en verschillende malen door de sneeuw gereden heb. Zelfs één keer van het westelijk havengebied in Amsterdam naar Almere, waar ik m'n motor letterlijk moest uitgraven omdat er zo'n 20 cm sneeuw lag. Dus echt 2 pootjes aan de grond en stapvoets naar huis. Zo'n 4 uur over gedaan en afgesloten met de gedachte: NOOIT MEER!!! Nu ik "ouder en wijzer" ben (en volgend jaar vader wordt :D ) is het misschien toch wel verstandig de dagelijkse 120 km bij sneeuw maar niet met de 2 wieltjes te doen. Maar van mij mag al die ellende weg blijven zodat we veilig onze hobby uit kunnen blijven oefenen.

@REIN: er zijn inderdaad sneeuwkettingen voor de motor te koop. Ik weet niet meer waar ik ze gezien heb. Ze zijn in ieder geval van MV Motorrad. Het zijn een soort van metalen klauwen die je met een nylon bandje om je velg vastmaakt. Het is niet zoals bij een auto dat je een complete "zak" om je wiel heen trekt, maar echt afzonderlijke klauwen die je bevestigd aan je velg. Kijk voor een voorbeeld op
http://www.motoren-toerisme.be/infoart.asp?artikel=1353

Groet,
Ramon
REIN

Ongelezen bericht door REIN »

Vandaag mijn ertste rit weer gedaan met mijn RT,en hij rijt perfekt, heb even 64 km gereden , alleen in Almere en ben sinterklaas niet eens tegen gekomen :shock: misschien was ik te snel voor hem :lol: heb onder mijn rt een GS bak zitten en men merkt wel dat ie sneller optrekt, en hij is zo rustig en relaxe, zoals de meeste mensen het gelezen hebben , heb ik deze motor bij Wintermantel Motoren in almere gekocht en was goed genait van die Piet, inmiddels is de compette motor gespoten en de kont is weer terug zoals het hoord bij een burgerfiets, het was een feest omnaar 5 weken weer op de fiets te mogen stapen en ik kwam nag twee agenden in almere tegenmoet en opeens meente die een agend dat mijn fiets op een politie fiets lijkt, ik meteen denken :roll: :roll: wat heb i k verkeerd gedaan. maar naar 10 minuten gepraat te hebben zij hij dat de meeste politieagenten een bmw rijden, maar hij zij tot mijn volle tevredenheid dat mijn fiets nieuw lijkt, :lol: dat heeft het gesprek weer op het goed spoor gezet, ik moet nu nig de helle week mee rijden en dan gaan wij de bal olie nog eens vervangen en dan kan ik volgende week naar duitsland rijden , ik heb net nog 50 euro over om een paar winter handschoenen te kopen , heb vandaag de handverwarming getest en deed het gelukig. ga binnen kort eens een fotos serie op het formum zetten hoe ik van een lminder mooie fiets een echte droom fiets gemaakt heb, ik ben er zelf trots en mijn dank gaat naar Marco van Motorcentrum Almere . Ga nu an het bier en geniet mijn avond zonder vrouw en kinds .lekker niks doen en dromen vam sneeuw en ijs en de spanbanden om de vlegen heb ik net gezien , is ook een oplossing maar ik laat mijn fiets liever staan want de fiets is te mooi om zulke stunts uit te haalen.
Groet Rein
Gebruikersavatar
dhr
Berichten: 450
Lid geworden op: 20 jun 2008, 13:05
Type: R1200RT/LC
Bijz: Alpine Weiss
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn NH
Contacteer:

Ongelezen bericht door dhr »

:D Vooral doorgaan ook in de winter. Dit jaar voor t eerst de motor als dagelijks vervoer (Hoorn - Hilversum). De kou moet nog komen maar ik rijd nog zonder wintervoering :lol:
En wat de wind betreft, de RT is koersvast en ik ga ook met storm lekker door. En in Noordholland kan het lekker blazen.
De afgelopen 12.000 km lachend naar en van mijn werk gereden. 10 uur winst per week. Allen voor echt glad laat ik em staan, maar hoevaak is dat?

09-12-08: update
nu toch de wintervoering maar gemonteerd, werd 's ochtends toch wel koud....
Laatst gewijzigd door dhr op 09 dec 2008, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
REIN

Ongelezen bericht door REIN »

ik heb net gelezen dat in duitsland sneeuw in aantocht is, heb net mijn Auto afgetankt, want ik heb wel gezien dat er sneeuw ketting er zijn , maar op korte termijn lukt het mij niet om die te kopen, en mijn fiets is net complet gespoten, wil niet op mijn neus vallen :shock: maar ik rij bijna wekelijks naar duitsland en hetik krijg de kans nog om met sneuw ketting te rijden
Gr, Rein
Daan

Ongelezen bericht door Daan »

Ik heb 2 pakken. Mijn Evo pak is eigenlijk iets te groot voor in de zomer. Dan moet de winter voering eruit en dat zit niet.

Daarom een pak van Hein Gericke gekocht. Gore Tex. Top spul vergelijken met die Evo.

Die ademt voor geen meter. Dus met al mijn voeringen kan ik die het beste in de winter dragen en die H.G. voor in de zomer.

Tot nu toe rij ik alleen met die H.G. Heb geen zin om die voering in de Evo te stoppen (soms liever lui dan moe).


Trouwens ik vond het afgelopen weekend ook niet alles hoor vanaf Hoek van Holland naar Schoonhoven, in t donker, met veel hagel en zonder Xenon.

Veiligheidsvestje helpt wel. Ik val wel iets meer op.

Nu nog van die 3M stickers. Helaas zijn die alleen in t zwart en mijn koffers zijn mee gespoten. Dus nog even kijken welke stickers ik ga nemen.
Frans

Ongelezen bericht door Frans »

kou geen probleem, pekel wel.

Als er gestrooid is, ga ik zeker niet rijden.
capobert

Ongelezen bericht door capobert »

Ook ik rij het hele jaar door, 2 tot 2,5 duizend km per maand...Heerlijk met deze fiets, had hiervoor een FJR ook een geweldige bak maar na mijn laatste ongeluk toch maar wat meer rust onder mijn kont. Zeker in de winter lekker dat het niet gelijk zo van kiet wil...
Mijn kleding is gewoon goedkoop met daaroverheen in het hele winterse weer, een fel gele doorwerkjas met veel reflectie, helemaal geweldig warm en goed zichtbaar wat wil je nog meer..
Alleen gladheid weerhoud me van rijden, hoewel afgelopen week waren er wel wat twijfelmomenten zo uit de bossen weg te rijden...maar met wat rust in de rechterhand kom je door het ganse land!
Ronaldus

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Ronaldus »

Nu t weer aardig herfstig begint te lijken dit topic maar eens nieuw leven in blazen..

Afgelopen winter, alle dagen door gereden op m'n RT, behalve de dagen dat t echt glad was...
Dan mag moeder met de bus en ik met de Clio...hoewel dat niet altijd te verwezenlijken bleek..
Af en toe toch maar de weg op met de RT-fiets dus..
Nu ben ik al geen held bij nat wegdek en enge bochtjes...Laat staan die rare rotondes die overal opduiken.
Maar gladheid..
Ondanks dat er ogenschijnlijk goed gestrooid wordt kom ik toch regelmatig plekken tegen waar de locale strooiploeg denkt dat de ochtendspits pas na halfacht op gang komt..Afgelopen winter dus een glijpartij gehad met den RT op een plek waar je het echt niet zou verwachten. (Binnen de bebouwde kom.) Weinig schade, geen pijn, maar wel een deuk in mijn zelfvertrouwen.
Heb me dan ook voorgenomen komende winter de fiets in de garage te laten overwinteren.
Reeds op tijd een goeikoop viervoetertje aangeschaft voor weinig, waar Ronaldus de winterse wegen mee gaat trotseren op weg naar t wark.

Hoe komen jullie de winter door?
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Garfield »

Normaliter rijd ik ook de winter door, tenzij sneeuw en ijzel worden verwacht. Regen vind ik niet erg, harde wind wel. Met een goed pak heb je geen last van de kou. En met een RT ben je aardig gewapend tegen de elementen. ;)
Maar mocht het toch te gek worden heb ik altijd nog een vierwieler. En als daarmee aanschuift in de file komen er steevast een paar echte doorrijders langs, en raad eens welk merk het meest voorkomt? Altijd weer die BMW/Honda's. Op dat moment word ik een beetje sjagrijnig op mezelf :oops: Zo van zie je wel, het kan best

Afgelopen winter was het niet zozeer extreem koud, maar meer een kwakkelwinter, dan weer boven en dan weer onder nul graden, al dan niet met neerslag. Dan blijf je zout strooien, en dat vind je motor weer niet leuk dus nog een argument om dan maar met de auto te gaan. Het is ook altijd wat.

Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Hans1959

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Hans1959 »

Rij gewoon door maar als er gestrooid wordt dan blijft hij binnen..
-1150-
Gebruikersavatar
PaPinkelman
Berichten: 1013
Lid geworden op: 15 mar 2009, 23:44
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: BMW F800GT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Helmond
Locatie: Stiphout

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door PaPinkelman »

Ik heb de RT (of een ander gemotoriseerd voertuig) niet nodig om dagelijks op mijn werkplek te verschijnen, dus na de komende herfstvakantie gaat de -1100- in de winterslaap. Misschien nog een toertochtje tussendoor als het zo mooi weer is als vandaag. Zonnetje en vrieskou is geen straf (goed pak en HVV natuurlijk), ijzel, nattigheid e.d. vermijd ik dan liever ;)
Ik moet wel regelmatig voor de baas wat verder op pad, maar dan zorgt het bedrijf voor een warme vierwieler... _004
Groeten,
Frank

BMW F800GT / Sena 20s / Zumo 590 / GPSmap 62s
Paul

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Paul »

Ik heb de motor echt als vervoersmiddel.
Dus ik rij altijd. Sneeuw, ijzel, storm of -20. Leuk is het niet _003 maar rijden moet ik. _002
Gebruikersavatar
pvhal
Berichten: 30
Lid geworden op: 27 aug 2008, 21:44
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: goirle
Locatie: goirle

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door pvhal »

ja rijd het hele jaar door behalve ijzel / dikke sneeuw.
enige alternatief is dan de trein / bus en gezien het grote aantal plaatsen dat dan beschikbaar is stel ik dat moment altijd zolang mogelijk uit. risico neem ik echter niet, bij twijfel blijft ie staan
paul :-)
Sinds februari 2008 in het bezit van mijn eerste BMW R1100RT. Fantastische motorfiets voor het dagelijkse woon werkverkeer en het toeren!
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Nope...mijn rt zal echt geen sneeuw, ijzel ed te zien krijgen _003 . Ik heb 'm puur voor de fun en tot nu toe heb ik volgens mij nog nooit meer dan zo'n 1500 km per jaar op een motor gereden. En dan te bedenken dat ie pas zo'n 4000 km heeft gelopen......blijft ie hééél lang nieuw. :D
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door peijsj »

Heb hem ook voor de lol maar dat gaat het hele jaar door. Zo'n 2 keer in de maand ga ik met enkele gelijk gestemden een stukkie rijden. Doorgaans zo'n 200 tot 250 kilometer. Als er sneeuw ligt of anderszins kans op gladheid blijven we binnen.Koude tot pakweg -5 C. De ervaring leert dat nog heel wat zondagen prima motorweer is.
Blackhawk

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Blackhawk »

ik twijfel nog. Hoe houd ik die prachtige rt in een goede conditie. Wat doet de pekel met. Tot nu toe heb ik alleen op een oude kawa kz550 in de winter doorgereden en die werd daar niet beter van. dus ik weet het nog niet
Gebruikersavatar
peijsj
Berichten: 359
Lid geworden op: 20 jan 2009, 12:20
Type: R1100RT
Locatie: Asten Heusden

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door peijsj »

Hoi BlackJack,

Volgens mij kan onze BMW redelijk goed tegen pekel. Beter dan Japanse motoren. Blijft over dat onderhoud belangrijk is, zeker in de winter. Ik heb niet vaak gereden in pekel maar als dit is voorgekomen spuit ik hem zsm af. Op mijn motor zijn geen pekelsporen zichtbaar. Mijn belangrijkste opmerking, en die heb ik op het forum vaker bevestigd gezien is dat het in de winter nog talloze dagen prima motorweer is.
Groet
Jan
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door HansD »

Ik hoorde bij Motor Houtrust het verhaal dat er sinds vorige jaar andere pekel gestrooid wordt, zogenaamde 2-componenten pekel die veel beter hecht aan de weg , maar dus ook aan je motor _002
Heeft iemand hier iets over gehoord?
Hans
Gebruikersavatar
hans51
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 aug 2008, 21:40
Type: R1100RT
Locatie: Hoorn

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door hans51 »

Wat er gestrooid wordt, weet ik niet.
Wat ik wel weet, is dat vooral de electrische componenten er onder lijden.
Probleempjes bij mijn RT: ruitverstelling hapert, 12V pluggen werken niet meer, koppelingschakelaar kaduuk, jiffy schakelaar dito, klokje wat ermee stopt als het contact uitgezet wordt.
Het zal ook wel ouderdom zijn, maar ik denk toch ook wel in combinatie met het overvloedige zout.
Maar hij rijdt nog als een zonnetje!

Hans.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door Garfield »

HansD schreef:Ik hoorde bij Motor Houtrust het verhaal dat er sinds vorige jaar andere pekel gestrooid wordt, zogenaamde 2-componenten pekel die veel beter hecht aan de weg , maar dus ook aan je motor _002
Heeft iemand hier iets over gehoord?
Hans
Als wegbeheerder weet ik er wel iets van af. Er zijn verschillende middelen die gebruikt kunnen worden om de gladheid te bestrijden, zoals zand, split vacuumzout, steenzout etc. Vacuumzout is fijner van korrel dan steenzout. Iedere wegbedekking zoals ZOAB, DAB, klinkers enz en ook nog de max toegestande snelheid kent z´n eigen specifieke kenmerken en dus ook een eigen voorkeur voor gladheidbestrijding. Die zouten kunnen dan weer droog of nat worden gestrooid. Als je droog strooit moet de strooier met aangepaste snelheid rijden, anders waait het weer van de weg af. En da's niet de bedoeling. Met nat strooien voeg je een natcomponent toe, water (!) met natriumchloride (=pekelwater)of calsiumchloride (als het heel erg koud is). Het voordeel van natstrooien is dat je met veel minder zout op de weg toe kunt omdat het blijft plakken en de wind er minder vat op heeft. En dat je strooier wat sneller kan rijden en je het verkeer minder ophoud. En je ziet mensen die een strooiauto met alle geweld voorbij willen :O

Hier in Utrecht strooien we voor zowel de rijks alsmede de provinciale wegen met nat steenzout. En we zijn er redelijk tevrden over. Als remedie tegen de gladheid dan he, niet om je mooi alu delen te vernagelen. Ik ga er vanuit dat jullie allemaal weten dat, als je over een gestrooide weg rijdt, je de motor naderhand moet afspoelen met koud water. :?:
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
**AC**

Re: Wie rijdt er in de winter door?

Ongelezen bericht door **AC** »

Een nadeel vind ik altijd dan weer met dat afspoelen met koud water naderhand, dat mijn achtertuintje veranderd in een schaatsbaan :$
Plaats reactie

Terug naar “RT Café”