Rit naar Kroatië

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
boxeur
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2013, 17:00
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Rit naar Kroatië

Ongelezen bericht door boxeur »

Dag jongens en meisjes,

ik plan deze zomer een trip naar Kroatië. Het grootste deel ervan is dus door Duitsland. Ik dacht dat er in Duitsland bepaalde regels gelden voor motorrijders. Vooral wat kledij betreft. Kan er iemand mij daarover inlichten?
Gebruikersavatar
Franky
Berichten: 985
Lid geworden op: 15 mei 2013, 21:36
Type: R1150RT
Bijz: onze eerste BMW - witte richtingaanwijzers
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tilburg

Re: Rit naar Kroatië

Ongelezen bericht door Franky »

Grts Franky
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 504
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Rit naar Kroatië

Ongelezen bericht door aantzeetje »

pas in Kroatië op als het regent. Wegen liggen er dan erg glibberig bij. Niet schrikken in de bochten in het heuvelachtig gedeelte want er zijn dwarsliggende groeven in het asfalt getrokken.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Rit naar Kroatië

Ongelezen bericht door Bert M »

Nog een paar tips: zorg dat je direct bij de grens tussen Oostenrijk en Slovenië je tolvignet voor de motor koopt én opplakt. De Sloveense hermandad controleert grondig en het is uiterst kostbaar om het niet voor elkaar te hebben! Houd je in Slovenië sowieso aan de regels. Zij vinden het heel erg vervelend dat hun land alleen maar als doorgangsroute naar buurland Kroatië gebruikt wordt. Dat zie je terug in handhaving én in wachttijden aan de grens tussen beide landen. De doorgaande snelwegen in Slovenië en Kroatië zijn perfect; de binnenwegen zijn, zoals hierboven reeds genoemd, slecht en soms ook bij droge omstandigheden glad!

Wel een prachtige bestemming!

[groet]
Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 504
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Rit naar Kroatië

Ongelezen bericht door aantzeetje »

oh ja, en vermijd de grensovergang in het WE. Zeker tijdens de vakantieperiode kunnen er grote files aan de grensovergangen Oostenrijk - Slovenië - Kroatië staan. Pas op je snelheid in Slovenië want de politie staat zeker ergens te controleren. Ook de kustweg (D8) vanaf Reijka naar het zuiden is een crime tijdens het WE (moeilijk oversteken en vol NL met hun sleurhut lol die tegen een traag tempo rijden om van het uitzicht te genieten)
De bewuste tolvignetten kan je ook bij de ANWB kopen denk ik.
beckysmile

Re: Rit naar Kroatië

Ongelezen bericht door beckysmile »

vermijd de grensovergang in het WE
Ik ben niet zo bekend in die omgeving, dus de vraag: wat is WE?

Groet, Aad
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: Rit naar Kroatië

Ongelezen bericht door AGVerheij »

ik vermoed dat hiermee het WeekEinde wordt bedoeld.......
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Rit naar Kroatië

Ongelezen bericht door HansD »

De grensovergang Oostenrijk/Slovenie is me laatste keer erg meegevallen - prachtige Karawankentunnel van meer dan 7 km! Maar de grensovergang Slovenie/Kroatie is echt lachuh :D :
Vanaf Oostenrijk loopt er een prachtige snelweg door Slovenie naar Kroatie, todat je bijna bij de grens bent in het plaatsje Koper. Dan kun je kiezen uit een smal kustweggetje, of een nog smaller bergweggetje om naar de grens te rijden via een industrieterrein. Je denkt in beide gevallen dat je verkeerd rijdt!
Het mooie en komische is dat ongeveer 300m na de grens in Kroatie er weer een prachtige nieuwe snelweg ligt. _001 :D Volgens mij hebben die 2 landen mot!
Gebruikersavatar
marcel72
Berichten: 248
Lid geworden op: 04 okt 2011, 21:21
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerlen

Re: Rit naar Kroatië

Ongelezen bericht door marcel72 »

aantzeetje schreef:oh ja, en vermijd de grensovergang in het WE. Zeker tijdens de vakantieperiode kunnen er grote files aan de grensovergangen Oostenrijk - Slovenië - Kroatië staan. Pas op je snelheid in Slovenië want de politie staat zeker ergens te controleren. Ook de kustweg (D8) vanaf Reijka naar het zuiden is een crime tijdens het WE (moeilijk oversteken en vol NL met hun sleurhut lol die tegen een traag tempo rijden om van het uitzicht te genieten)
De bewuste tolvignetten kan je ook bij de ANWB kopen denk ik.
Tja, en ik ben dan een van die Nederlanders die met hun sleurhut rijden ;) (niet met een traag tempo, dat dan weer niet) -naughty- ....

Het vignet voor Slovenie is overigens niet hier te krijgen, maar moet je ter plekke aanschaffen. Dacht iets van € 30 voor een maand.
Al naar gelang waar je zijn moet in Kroatië, is het ook nog een optie om via Maribor te rijden. Hebben dat 2 jaar geleden gedaan. Je rijdt dan via een snelweg door een natuurreservaat. Goede snelweg, mooie omgeving. Kunt nog stoppen bij de Plitvice-meren (wellicht bekend van Karl May).

De wegen binnendoor kunnen bij regen inderdaad glad zijn en vol met water staan!

In ieder geval een mooie omgeving!

Veel plezier

gr.
Marcel
Eerst: Yamaha FJ1200, toen: BMW K1100LTSE en R1200RT. Nu K1600GT
ContourGPS, Zumo 660, Autocom pro-M1, Starcom LP-4502
Gebruikersavatar
boxeur
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2013, 17:00
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Rit naar Kroatië

Ongelezen bericht door boxeur »

Dank aan allen voor de reacties. Het zal zeker een mooie reis worden. Ik ben in alle geval niet van plan om alles via snelweg te doen. Als ik het goed heb, is het vignet in Slovenië trouwens enkel nodig op de snelwegen...
Gebruikersavatar
boxeur
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 feb 2013, 17:00
Type: R1200RT
Land: België
Woonplaats of omgeving: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Rit naar Kroatië

Ongelezen bericht door boxeur »

Bedankt trouwens Franky voor de interessante link!!!
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”