2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Voorbereiding

Op 3 juli zijn we vertrokken naar het Gardameer (Torbole). Wij zijn; vrouwlief en ik, auto en motor (BMW R1200 RT-LC) en een trailer. Ik weet dat een aantal rijders dit bijna als verraad beschouwen. Maar ons kamperen groot&gracieus
Afbeelding
en ons stond ca 2.500 km te wachten in Italië. Het is tenslotte leuker om daar te rijden dan benzine te verdampen en rubber te verslijten op de rechts of links Rheinische autobahn.
Zoals gezegd reden we zondagmiddag de grens over bij Heerlen met 28 graden op het dashboard. En volgens de weerberichten zou het op ons tussenstation nabij ULM 39 graden zijn. We klokte halverwege 40 graden. Sapperdeflap, het moet niet gekker worden.

Daags daarvoor reed ik nog met 31 graden naar Baarn in mijn gewone motorjas. Met de wetenschap dat het in zuid Italië wel eens warmer kon worden, repten we subiet naar de motorwinkel om zo’n kekke doorwaaijas te kopen. De kevlar spijkerbroek was al in ons bezit.

Twee maanden ervoor hebben we met Tyre de route uitgezet. Dit is leuk en draagt bij aan onze voorpret. Het idee was om binnen twee dagen naar de Amalfi kust te rijden en vandaar over de rug van de Apennijnen terug te gaan naar het Gardameer. Dus snel heen en langzaam terug. Die zelfde dag nog 7 hotelletjes geboekt en hoppa we waren klaar. Vrouwlief kwam na een paar dagen nog met het idee om als we toch op de heenreis in Oosterrijk overnachten, we nog even de Stelvio konden aandoen. En hoppa , weer kon een vinkje op de bucket list gezet worden.
Laatst gewijzigd door head02 op 14 aug 2015, 09:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Stevio

De Stelvio “vielen we aan” door bij Spondigna rechts af te slaan en via de ss38 de route te vervolgen.
En ik moet zeggen, elk jaar als wij in Oostenrijk overnachten komt het met bakken naar beneden. Deze keer besloten de weergoden anders en was het voortreffelijk weer. We zaten om 9 uur fris en fruitig op de fiets. Het gras was groener dan gras en de lucht was blauwer dan ooit.
We reden over een zwitserse grens alwaar een ambtenaar in zijn tolpoortje zich stierlijk zat te vervelen. Ondanks dat een groot bord ons toeschreeuwde “Zoll”, knikte hij sjaggerijnig dat wij gratis en voor niks mochten doorrijden. Het zwitserleven gevoel groeide met de kilometer.

Bij het plaatsje Gomagoi gingen we links af en vandaar omhoog opweg naar de beroemde Stelvio pas. Op voorhand hadden we zoiets van ; dit zal qua rijden zowel letterlijk als letterlijk een hoogte puntje worden. later bleek dat de Stelvio niet meer een oefening was voorwat ons nog te wachten stond.

De haarspeltbochten begonnen al vrij direct aan het begin van de stelvio pas. Ik had de weg eigenlijk wat breder verwacht. Maar het weer was fraai, de weg was rustig en dus gaan met die banaan. Mijn RTje was net nieuw. De teller gaf nog een bijna maagdelijke 1.700 km aan en het blok snorde alsof het een krolse kat was. This is fun! Vrouwlief kraaide ook van plezier en met een handycam in haar handen werd alles ook nog een op het digitale doek vastgelegd.
Na de eerste haarspeltbochten genomen te hebben, reden we als snel boven de boomgrens. Rechts en links wat koeien passerend, schoten we door naar de volgende set haarspelbochten. In totaal zijn het er 48. We waren nog steeds de enige. Geen fietsers, geen auto’s, geen andere motorcoureurs. We hadden de weg helemaal voor ons zelf.
Boven aangekomen was het gezellig druk. Schijnbaar nemen veel berijders de andere kant van de Stelvio want onderweg heb ik ze niet gezien.
Oke, dit kan van de bucketlist af en de motor kan weer op de trailer.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Afbeelding
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Afbeelding
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Aan het Gardameer aangekomen snel de boel ontmantelen, ons kleine interim tentje opzetten voor de aankomende nacht en de brommeRT klaar maken voor de volgende dag. Die nacht gedroomd van scheurende italianen, maffia, cappuccino en de Amalfi kust.

De Amalfi kust is bij Nederlanders niet zo bekend. Op zich niet vreemd want vanaf Utrecht is het toch snel zo’n 2.000 kilometer. Maar het schijnt er bloedmooi te zijn. Velen zeggen dat het de mooiste kuststrook is van Italië. Het staat niet voor niets op de lijst van het wereld erfgoed. En ik geloofde het ook.
Volgende dag tentje afbouwen, ontbijten en op de brommeRT. S ’morgens reden we weg om 09.00 uur en allemachtig de temperatuurmeter gaf al 28 graden aan. Dat belooft wat voor die dag.
Bij Nago Torbole reden we omhoog. Achterom kijkend zagen we Gardameer langzaam verdwijnen. Echter dit uitzicht verveelt nooit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Ik kom er al 9 jaar en elke keer als we hier naar beneden rijden wachten we vol spanning af wanneer we het Gardameer vanaf deze hoogte weer zouden zien, alsof het uitzicht elk jaar anders zou zijn. Maar goed, we reden nu de andere kant op. Het tussentijdse doel was Orvieto. Dit zouden we via de E22 naar Modena, de E45 naar Bologna en Firenze en de A1 naar Rome bereiken. De totale afstand voor deze dag was een slordige 450 kilometer. Bij Verona wees de boardcomputer al 32 graden aan. Nondedju. Gelukkig had ik een camelback op mijn rug. Die zou ik gedurende de reis hard nodig hebben. Van Verona naar Modena en Bologna is de snelweg behoorlijk saai. Voordeel is, het schiet wel lekker op. Aangezien het allemaal lekker ‘recht toe recht aan’ is heb ik tijd om de mede weggebruikers eens te bestuderen.

Veel Italianen bellen als ze rijden. Dit gaat dan gepaard met wilde gebaren waarbij in de ene hand de telefoon vast gehouden wordt en de ander hand de vier vingers naar de duim gebracht worden. Deze laatste hand beweegt men dan naar voren richting de vooruit en beweegt dan woedend heen en weer. Later blijkt dat ze dit niet alleen op rechte wegen doen. En het stuur gebruiken ze dan alleen als het echt maar dan ook echt nodig. Italianen rijden namelijk erg opportunistisch.
De snelweg van Bologna naar Firenze wordt interessanter. We komen Toscane binnen. En nu snap ik waarom veel goede motorcoureurs Italianen zijn. De snelweg hier lijkt wel op een race circuit. Om de 500 meter wordt gewaarschuwd voor een scherpe bocht waarbij de Tarzan bocht in Zandvoort verbleekt (oke, oke, oke , maar toch). De snelweg kronkelt als een Filistijnse Cobra en dat over een afstand van zeker 50 tot 75 kilometer. Tjemig dat stuurt lekker. Da’s wel even wat anders dan de A1 richting Amersfoort.
En ook de temperatuur werkt mee. Deze daalt naar een vriendelijke 23 graden en zowaar worden we besproeid door een heuse regenbui. Lekker fris. Om ons kekke spijkerbroek en kekke doorwaai jas een beetje droog te houden, stoppen we toch even bij een stazione di servizio, ofwel een tankstation.
Even tanken en even een cappuccino. In Duitsland is langs de autobahn de cappuccino niet te zuipen, in Nederland vaak ook niet. Maar hier langs de A1 staat een hippe barista uitgerust met een driegroeps halfautomaat en een flinke Mazzer molen voor 1 euro een waanzinnige cappuccino te maken. La vita e bella!.
De regen is veranderd in een lekker drup. Ons stappen weer op. Na Firenze wordt de weg wat minder bochtig, het is droog, de lucht is blauw en langzaam maar gestaag stijgt de temperatuur naar de 36 graden. Het is inmiddels 11 uur. Overigens schommelt de temperatuur. De ene keer is het 34 graden, dan weer 35, s6 of 37 graden. En het grappige is dat je elke graad meer of minder ook daadwerkelijk voelt. ik heb vaak op mijn boardcomputer de reikwijdte van mijn tank vermeld staan en dus niet de temperatuur. Maar je voelt het verschil echt.
Laatst gewijzigd door head02 op 14 aug 2015, 09:18, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Na 2 uur rijden is het tijd om de billen en benen te strekken en om de gevoelstemperatuur weer even op een aangename 25 graden te laten komen. De brommeRT mag dan bij een cruise snelheid van 130 km/u snorren als een krolse kater, het zadel is Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Na 2 uur is het echt einde oefening. Dan merk je dat zo’n zadel een sluitpost is op de begroting. Na de vakantie maar eens op zoek gaan naar een echt zadel.

We slaan af bij een stazione di servizio en parkeren in de schaduw onder een groot zonnepaneel dat dienst doet als een parasol. Kijk, dat doen ze handig in Italie. Het mes snijdt hier spreekwoordelijk aan twee kanten. Nagenoeg alle parkeerplaatsen hebben zo’n ‘afdak’. Ut zal niet goedkoop zijn maar je krijgt er wel wat voor terug.
Afbeelding
Binnen is het een aangename 23 graden. De motorjack hangen we over de airco die op 1 meter hoogte via spleten in het meubilair koude lucht uitbraakt. Voor de rest staan we met armen en benen wijd even uit te dampen. 36 graden op de motor is geen kattenpis (of is het toch kattepis).
Binnen een half uur twee cola naar binnen geklokt, getoiletteerd en hup weer naar buiten via dezelfde weg. Dat denken we tenminste. In Italië is het gebruikelijk om logischerwijs via de voordeur naar binnen te gaan maar om dan via de achterdeur te vertrekken. Daar werden we even fijntjes in het Italiaans (no ho capito!!) op geattendeerd . Om de achterdeur te bereiken moet je eerst de gehele winkel door, daarna langs de speelgoed afdeling, vervolgens via de lokale lekkernijen en de lokalen wijnen en dan pas bereik je de achterdeur. Rare jongens die Romeinen.
Nog 1,5 rijden voordat we bij Orvieto de snelweg afslaan. Het hotelletje was geboekt via booking.com. Op internet zag het er erg fraai uit. In het echt is het een beetje vergane glorie. Vroeguh zal het mooi en modern zijn geweest. Nu niet meer. Maar goed; de afmetingen van de kamer zijn niet verkeerd, de douche is zeer verfrissend en de airco doet zijn werk. Beetje lawaaierig, maar toch. Tijd om Orvieto in te gaan.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Orvieto is een kleine plaats gebouwd op een rots. Klinkt als Orvieto on the Rocks
Afbeelding
We rijden de oprijlaan van het hotel af, één keer links, twee keer rechts en via een rechte weg rijden we naar “the Rock”. Na 4 kilometer moeten we rechts schuin omhoog, en ik bedoel echt schuin. Na 150 meter sta ik (nog steeds schuin) te wachten op een T-kruising om naar rechts te gaan. En in eens realiseer ik me ; ik heb Hill-Start control! Lijkt een beetje op een handrem maar dan anders. Even in de neutraal, handrem even hard inknijpen en los laten. Verrek het werkt! Zonder mijn remmen aan te raken blijft de fiets stil staan. Nu even in zijn 1 zetten en rijden maar. Tenminste, als je het goed doet. Twee keer slaat de fiets af. In een fractie van een aarde omwenteling is mijn Imago in Italië down the drain. Sta ik daar met 30 jaar motor ervaring, hippe outfit, kevlar spijkerbroek, kekke alpine star motorgympen te klootviolen als een beginneling. Schaamrood op mijn kaken. Gelukkig heb ik een helm op.
We rijden naar een parkeergarage alwaar een halflange slagboom de ingang verspert. Verrek, als die slagboom bij de uitgang ook halflang is kan ik zonder te betalen parkeren. We blijven hollanders, toch.
De parkeergarage is behoorlijk verlaten, we stallen de brommeRT en zoeken waar we eruit kunnen. En dan zien we iets wat we vaker hebben meegemaakt. Orvieto ligt dus op een rots. De parkeergarage ligt aan de voet van de rots. Hoe kom je dan omhoog de stad in, juist ja, middels een roltrap. En niet zo eentje van de V&D. Nee, minstens 2 keer zo lang en dan 5 stuks achter elkaar. Ons gaan dus in stijl omhoog zonder 1 druppeltje zweet en dat bij 37 graden boven nul. Slimme jongens, die Romeinen.
Laatst gewijzigd door head02 op 14 aug 2015, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Via nauwe maar zeer sfeervolle straatjes
Afbeelding
bereiken we de hoofdstraat die ons leidt naar Palazzo dell’Opera dell Duomo. In gewoon Nederlands “het kerkplein”. De hoofdstraat Via Del Duomo is een gezellige authentieke winkelstraat maar dan zonder schreeuwende uithangborden van toeristenwinkels, Mac& burger kings en alles wat je toch niet nodig hebt. En Starsucks kennen ze daar ook niet. Maar wel met fantastische gelato shops waar ze ijs verkopen met smaken en kleuren waarvan je niet eens vermoedde dat ze bestonden, leuke restaurantjes en (belangrijk voor mijn vrouw) lederen tassen winkels.
Del Duomo is wel een dingetje.
Afbeelding
Orvieto is niet al te groot maar van de kerk kan dit niet gezegd worden. Het is dezelfde architect als van de beroemde Duomo in Florence en Duomo in Sienna. Maar om deze kerk te betreden moet je dokken. Ik ben heel vaak vóór en na het zingen de kerk uitgegaan maar ik heb er nog nooit voor betaald. Noem het principieel weigeren. Niet horizontaal en zeker niet verticaal. We slaan het bezoek dus maar over.
We kiezen een restaurantje uit op basis van ligging en sfeer en we schieten midden in de roos. Ik moet toegeven, ik houd van lekker eten. Daarnaast meet ik mezelf het niveau aan van een redelijke amateur kok. Ik kan uren praten over eten. Ik volsta nu maar met de mededeling dat ik nog nooit zo’n lekkere toast, zoete donkerrode tomaat, buffalo mozarella, basilicum crème en 25 jaar oude balsamico azijn (die zoete!) heb gegeten.
Na alles weggespoeld te hebben met plat water, we moeten immers terug op de motor, rijden we onbetaald de parkeergarage uit richting het hotel. Het wordt al donker. De baliemedewerker maant me nog even om de motor achter het hotel uit het zicht te zetten. Attente kerel. Er stopt voor het hotel een touring car volgeladen met Chinezen. Die gasten zie je tegenwoordig ook overal. Wij sluiten onze ogen en dromen van wat er nog komen gaat.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Het is tijd voor ontbijt. Ontbijt is in Italië wel wat anders dan in NL. Het ontbijt bestaat uit cake, jam, chocolade croissant, een puddinkje en natuurlijk espresso. In Italië drinkt een echte kerel voor 9 uur s ’morgens espresso. Cappuccino is vóór 9 uur alleen voor…………Nu was mijn imago toch al naar de klote dus bestel ik maar een cappuccino. Espresso verdraag ik niet.
Het ontbijt is klaar. Ik breng de motor al vast naar de hoofdingang. Hoeven we immers niet zo ver te sjouwen met onze koffers. Na te hebben uitgecheckt ziet mijn vrouw de Chinezen van de vorige avond rondom mijn motor staan. Even handvat aanraken , doen alsof je op de motor stapt met het rechterbeen half omhoog en foto’s maken. Veel foto’s maken. Mijn vrouw stond al gelijk wild te zwaaien en te brullen :”blijf met je poten van die fiets af”. Maar ik weerhield haar daarvan want het zag er onschuldig uit. En Nederlands verstaan ze toch niet.
Ik stap naar buiten, fully dressed en wat blijkt; een halve bus met chinezen staat zich te vergapen aan de brommeRT. Met de helm op zie ik er niet onaardig uit en de Chinezen stoten elkaar aan en knikken : kijk, daar komt ie”. Ik voel me net een rock star. Ik maak mezelf wat breder, trek mijn buik in en als een heuse sjors kloenie stap ik op de menigte af en geef iedereen een hand. Waarom ik dat deed, geen flauw idee. Het leek me het meest passend om te doen. En die Chinezen vinden het prachtig, Het ene na het ander “ni hao” wordt me toe bedeeld. De handen worden gevouwen en lichte buiginkjes worden gemaakt. Het moet niet gekker worden.
Diverse dames willen natuurlijk met mij op de foto.
Afbeelding
Een goed begin van de dag zal ik maar zeggen.
We rijden weg , worden door half China uitgezwaaid en we maken ons op voor weer een warme dag op de snelweg
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Volgende stop Amalfi kust.
We rijden naar de autostrada de A1 richting Rome. Bij een tariffa chilometrica trekken we een kaartje uit de automaat, slagboom gaat omhoog en met een oerkreet wat lijkt op ‘Forza Italia’ trek ik het gas open naar een comfortabele 130 km/u. De vorige dag waren we, voor een slordiger 450 km, zo’n 26 euro aan pedaggio kwijt. Voor het gedeelte Orvieto-Napels zal dat ietsjes minder zijn.
De Apennijnen zien we aan onze linkerhand langzamerhand lager worden. Rechts zien we Rome aan ons voorbij gaan. 3 maanden geleden landde we hier nog met het vliegtuig om de stad in 4 dagen onveilig te maken. Vak S van Feijenoord had een paar weken eerder hiervoor de basis al gelegd. Na inspectie te hebben uitgevoerd van de Fontana della Barcaccia (die van de spaanse trappen) bleek de schade wel heel erruggg mee te vallen. Overigens betekent het letterlijk Fontein van de lekkende boot. Kweet niet of de Rotterdammers dat wisten. Maar dat ie lek moest dat was zeker.
Afbeelding
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Links en rechts zien we langs de autostrada van die stofkolommetjes omhoog trekken. Zo van die tornado’s maar dan wat kleiner en zeker onschuldiger. Het is droog, gort droog.

We rijden gestaag door richting Napels en opeens klinkt er in de intercom een variant van het overbekende “land in zicht”, in dit geval zee in zicht. En warempel na bijna 1000 km te hebben gestuurd zie ik in mijn rechter ooghoek de middellandse zee opdoemen. Ik ben als een kind zo blij. Wij wonen thuis vlakbij de zee en hebben iets met de zee. Wij gaan alleen naar strand als de rest van Nederland weer vertrokken is.
De autostrada gaat dwars door de achterwijk van Napels, tenminste daar lijkt het ernstig op. Rechts zien we in de verte de haven. Maar het aanzicht vanaf de snelweg bemoedigd niet om Napels diepgaander te verkennen. Napels en ik worden geen vrienden. We vervolgen onze weg naar het zuiden.
Al vanaf de verte zien we links de Vesuvius verschijnen. Het grappige is dat het lijkt alsof het twee bergen zijn.
Afbeelding
Maar la gente (de mensen) van Pompeji hebben in de zomer van 62 zo hard gefeest dat letterlijk het dak er af vloog. En wel 32 kilometer de atmosphere in (w’re gonna rock that house!).
Kortom, de twee bergen waren er vroeger 1.
We laten de Vesuvius voor wat het is en ter hoogte van Pompeji verlaten we de autostrada A3. Vanaf nu wordt alles anders. Geen autostrada’s meer, vanaf nu alleen nog maar strada statales (SS).
Via de ss 145 stuiven we af op de Monte Faito. De berg die het schiereiland scheidt van het vaste land, zal ik maar zeggen. Bij Castellamare die Stabia (klinkt als de rondborstige opera zangers uit kuifje, de scepter van ottokar) rijden we ss366 op.
De TomTom geeft nog 60 kilometer. Mooi we zijn er bijna. Ons doel is Furore. We hebben daar een kamer geboekt in een Agriturismo. Zoiets als kamperen bij de boer maar dan zonder tent.
In mijn intercom klinkt een krakend geluid; “nog 3 uur” , hoor ik. “Wat nou 3 uur”, reageer ik ietwat geïrriteerd. “Ja” hoor ik in de intercom, “dat geeft de Tomtom aan”. Wel duizend bommen en granaten!! Mijn tomtom heeft een zonnesteek opgelopen en nu net op dit cruciale moment. Ik stop langs de kant, reset de tomtom en plan weer de zelfde route. En weer geeft ie 3 uur aan. En dan dringt het langzaam tot me door. Die weg is waarschijnlijk zo smal en kronkelig opdat de gemiddelde snelheid zo’n 20 kilometer per uur zal bedragen. Ik neem nog een extra slok uit mijn camel back, doe mijn geïntegreerd policarbonate zonnevizier van mijn Schubert C3 weer naar beneden en grimmig vervolg ik onze route. Het is inmiddels 37 graden.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

De SS366
Afbeelding
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Het eerste stuk van de ss366 is goed te doen. Het is half twaalf en als je vanaf 8 uur s’morgens op de brommeRT zit, is het tijd voor lunch. We stoppen bij een supermarket waarvan de parkeerplaats zo schuin is dat ik mijn motor niet in een vak kan zetten. Dat ding dondert subiet om. Iedereen die met een winkelwagentje naar buiten komt moet onder begeleiding van een hulpje want als je het wagentje loslaat wordt het ding gelanceerd als een ongeleid projectiel met alle gevolgen van dien. Dan maar haaks parkeren op een vak.
Afbeelding
We slaan de vruchtenyoghurt en bananen snel achterover en schieten weer de weg op.
Na Gragnano begint de weg meer symptomen van de stelvio pas te vertonen. Het grote verschil is wel de drukte en Italiaanse chaos. Er staan overal wagens geparkeerd, zenuwachtige Italiaanse vespa’s scheuren je links en rechts voorbij en jachtige alfa romeo rijders kleven aan je achterwiel. Of je niet even opzij kan. Vlak voor een haakse bocht moet ik vol in de ankers. Om de hoek komt een Italiaanse variant van de Arriva bus. De chauffeur heeft de hele weg nodig en kijkt mij verwijtend aan. Alsof ik er wat aan kan doen. Ik moet echt de kant in anders kan de beste man er niet langs. Auto’s achter me moeten in de achteruit. Later blijkt dat dit voor de aankomende dagen ‘een defacto standaard’ zal worden.
Laatst gewijzigd door head02 op 14 aug 2015, 09:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Maar oh wat is het mooi hier. We rijden bij Ressico de pas over en zetten de afdaling in a 20 km/u. ik hoor weer in de intercom ; “zee in zicht” en de kuststrook ontvouwt zich met een verbazingwekkende schoonheid voor ons open. Nondedju wat is dit mooiiiii.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
JOS WRSM
Forumoprichter en -beheerder
Forumoprichter en -beheerder
Berichten: 4366
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:08
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: momenteel motorloos
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Contacteer:

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door JOS WRSM »

Top story, ga het lekker lezen . . . _004
Met vriendelijke motorgroet
Jos WRSM

Afbeelding
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Maar wat zijn de wegen hier smal zeg. Volgens mij zijn ze ontworpen op de maatvoering van een Piaggio Ape en een fiat Tsjinke nog wat. En dan naast elkaar.
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Dit zijn de wegen als je vanaf de bergpas naar de amalfi kust rijdt. Onze Stelvio "beklimming" bleek niet meer dan een speelse oefening te zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door EileRT »

Wat een machtig mooi beschreven en gedocumenteerd reisverslag; het leest als een boek, een pageturner . . . jij bent "de Paul van Hooff" door Italië, niet op een Guz, maar op een RT! ;) La vita e bella! :D
Laatst gewijzigd door EileRT op 13 aug 2015, 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Peter_V
Berichten: 49
Lid geworden op: 30 apr 2012, 17:06
Type: R1100RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door Peter_V »

pff ben net terug van vakantie maar zou zo weer gaan! Leuk geschreven _004
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Leuk verslag, geeft ideeën voor mijn volgende reis.


Hartelijk groeten van iPad aan alle forumleden
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door blackers »

Leuk om te lezen en te herlezen.

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door HansD »

Mooi en stimulerend verslag en prachtige foto's .
Inspector Gadget

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Nice! _005
Dat was genieten met hoofdletters, waarvoor dank! _004
Gebruikersavatar
Nokie64
Berichten: 30
Lid geworden op: 01 nov 2010, 11:12
Type: R1200RT
Bijz: Dark grey
Land: nl
Woonplaats of omgeving: Hoogerheide
Locatie: Hoogerheide

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door Nokie64 »

Leuk verhaal, vanuit ons hotel in Laives zou het te doen zijn. Jammer dat je zoveel over de autostrada bent gereden, over de ss wegen zie je namelijk zoveel meer en je schiet net zo snel op.
Maar inderdaad een droom reisje.

Gr.Nico _004
Gebruikersavatar
sacuL
Berichten: 159
Lid geworden op: 10 nov 2013, 21:27
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door sacuL »

_004 Dit verslag van jou Head02,

Ik heb het met veel genoegen gelezen en bekeken.
Deze kust is echt geweldig mooi weet ik uit ervaring
Ik denk er over om eens terug vliegen en aldaar een Beemer te huren.
zo vermijd je de lange aanrijroute en kan je langer dit prachtige gebied verkennen.
Ik ga eens zoeken naar een BMW- motor dealer.

-1200- sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Mooi verhaal head02 en mooie foto's.
Waar gaat je volgende motorvakantie heen? Big RT Smile
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

EileRT schreef:Wat een machtig mooi beschreven en gedocumenteerd reisverslag; het leest als een boek, een pageturner . . . jij bent "de Paul van Hooff" door Italië, niet op een Guz, maar op een RT! ;) La vita e bella! :D
Tja.. ook hier valt de appel niet ver van de (stam) boom, ik ben namelijk zijn (oudere) broer. maar iets in mij vermoed dat je dit al wist Big RT Smile
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Nokie64 schreef:Leuk verhaal, vanuit ons hotel in Laives zou het te doen zijn. Jammer dat je zoveel over de autostrada bent gereden, over de ss wegen zie je namelijk zoveel meer en je schiet net zo snel op.
Maar inderdaad een droom reisje.

Gr.Nico _004
Nico, Het grappige is dat de reis eigenlijk hier begon (bij Amalfi). Vanaf hier zijn we via de kleine weggetjes weer naar Riva Del Garda gegaan. en dat over de rug van de appenijnen.
Er is dus nog veel te schrijven en veel foto's toe te voegen. Kweet alleen niet of "men" daarop zit te wachten :$
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

WaltzingMatilda schreef:Mooi verhaal head02 en mooie foto's.
Waar gaat je volgende motorvakantie heen? Big RT Smile
Goeie vraag. Ons zijn dol op Italie. we vinden de mensen leuk, het land mooi en het eten lekker. Dus... gaan we (misschien) met de motor naar genua. vandaar met de boot naar Palermo en vandaar via de kust weer om hoog naar Riva Del garda.
Laatst gewijzigd door head02 op 14 aug 2015, 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

sacuL schreef:_004 Dit verslag van jou Head02,

Ik heb het met veel genoegen gelezen en bekeken.
Deze kust is echt geweldig mooi weet ik uit ervaring
Ik denk er over om eens terug vliegen en aldaar een Beemer te huren.
zo vermijd je de lange aanrijroute en kan je langer dit prachtige gebied verkennen.
Ik ga eens zoeken naar een BMW- motor dealer.

-1200- sacuL.

Beemer huren kan, zal alleen niet goedkoop zijn. een Vespa motor is natuurlijk ook een goed alternatief en mogelijk zelfs beter. De wegen zijn daar zo smal en toch ook wel druk dat een (motor)scooter vanwege een grotere wendbaarheid, lichter etc.. prettig rijdt.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Jos WRSM schreef:Top story, ga het lekker lezen . . . _004
Beste Jos,

zoals ik al eerder schreef was dit slechts onze "start-up". Dus waar ik tekstueel ben geindigd begon pas onze reis :lol:
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

head02 schreef:
Jos WRSM schreef:Top story, ga het lekker lezen . . . _004
Beste Jos,

zoals ik al eerder schreef was dit slechts onze "start-up". Dus waar ik tekstueel ben geindigd begon pas onze reis :lol:

Laat de rest dan ook maar komen..........dus.... Big RT Smile
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door EileRT »

Nee dat wist ik echt niet . . . wat een toeval! Ik heb het boek van je broer in een adem uitgelezen. Zijn manier van schrijven deed mij direct aan de jouwe denken. Ach, toeval bestaat niet! ;) :D

head02 schreef:
EileRT schreef:Wat een machtig mooi beschreven en gedocumenteerd reisverslag; het leest als een boek, een pageturner . . . jij bent "de Paul van Hooff" door Italië, niet op een Guz, maar op een RT! ;) La vita e bella! :D
Tja.. ook hier valt de appel niet ver van de (stam) boom, ik ben namelijk zijn (oudere) broer. maar iets in mij vermoed dat je dit al wist Big RT Smile
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

Zo rond 13.00 uur rijden we richting ons nieuwe verblijf voor de aankomende twee dagen. Serafina heet het. Op booking.com zag het er fraai uit. Ik schrijf bewust “richting ons nieuwe verblijf” want het ding is nergens te vinden. Halverwege zien we zowaar een miniscul bordje met “Serafina” erop geprint maar na drie kilometer geef ik het op.

We hebben in de Italiaanse hectiek iets gemist, een afslag of zo iets.
Ik ga draaien. Maar met deze zwaar bepakte tourbuffel is dit geen sinecure. En deze beweging moet ook nog eens avanti avanti uitgevoerd worden want de weg is smal en bochtig en achter elke bocht kan zo’n verhitte spaghetti vreter aan komen sjezen in zijn alfa romeo spider of fiat tsjinke nog wat . Ik zie het doemscenario al voor me.

Mijn vrouw, kordaat als ze is, stapt af, houdt het verkeer tegen en vraagt ondertussen ook nog eens aan een benzine tankhouder waar ons verblijf is. Multi tasking noemen ze dat. Ik hoor alleen maar “tutti tutti tutti, destra e sinistra uhh.. capito”. Vertwijfeld zegt mijn vrouw “capitooooo ? .
We rijden door en opeens zien we wederom een klein bordje “Serafina” , met een pijl naar links. We slaan af, gaan een nog kleiner weggetje in en rijden door. Na een kilometer slaan de twijfels toe.
Hier kan het toch niet zijn, vraag ik me af . Ik hoor in de intercom “tutti, tutti, tutti” en zie mijn vrouw rechtdoor gebaren. We rijden door. Dan opeens stopt de weg. Een groot bord geeft “Serafina” aan maar dat verrekte huis is nergens in beeld. Het is inmiddels 37 graden.

Op het eind van de weg is er een verbreding gemaakt alsof het een klein parkeerplaatsje betreft. Ik parkeer mijn brommeRT , we stappen bezweet af en vrouwlief en ondergetekende gaan de omgeving verkennen. Serafina staat groot aangegeven, het kan immers niet ver zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door head02 »

We moeten een trap naar beneden en staan na twintig treden voor een oude houten deur. Mij vrouw kijkt vertwijfeld naar mij : “uhh dit was toch jouw keuze”.
We geven een duw tegen de deur en moeten weer een trap naar beneden. Onder aan de trap staat Rosa. Rosa is een mager scharminkel van ca 20 jaar oud. Type “niet lullen maar poetsen”.

“Uhhh we have made a reservation ????? vraagt mijn vrouw vertwijfeld. Op het gezicht van Rosa verschijnt een grote glimlach en met veel verbaal vertoon worden we onthaald. Rosa leidt ons rond op deze, tegen een berg helling gebouwde, boerderij en wij….wij vallen van de ene verbazing in de andere. Op deze berghelling verbouwt de familie groentes, druiven, fruit, aardappels, noem het maar op. Ze zijn in het bezit van een heuse pony, 7 berggeiten, een of twee varkens, kippen. Teveel om op te noemen. Daarnaast maken ze alles zelf. van worst tot kaas en van limonade tot limoncello. Het verblijf is wonderschoon. Het huisvest 7 gastenkamers, een ontbijt ruimte en fraai overdekt terrastuin met uitzicht op de middelandse zee.
Hier verblijven wij twee dagen. Heeerlijk!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Inspector Gadget

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Vakantie én avontuur. ;)
Onbetaalbaar!
Gebruikersavatar
sacuL
Berichten: 159
Lid geworden op: 10 nov 2013, 21:27
Type: R1150RT
Bijz: een mooie zwarte met LED daglicht verlichting.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Utrecht

Re: 2500 km door Italie van Garda naar Amalfi and back

Ongelezen bericht door sacuL »

Heerlijk om te lezen head02,
Je omschrijft ook pressies de sfeer die hier bijhoort -top-
Wordt vervolgd he _005
En jou antwoord op mijn opmerking is een goede.
Een lichtere motorscooter zou een optie kunnen zijn.

[groet] sacuL.
"LEKKER DUURT ALTIJD TE KORT"
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”