Zonder brandstof

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Zonder brandstof

Ongelezen bericht door mikanos »

Vandaag op weg naar huis toe.
Als ik bijna thuis ben gaat het lampje tanken branden. Hij geeft aan nog 75km. Dus ik denk die 3km moet nog wel lukken. De vorige keer viel die bij 50 uit. Je raad het al... 1km voor de afslag begint ie te stotteren en valt hij uit.
Gelukkig is de familie wat brandstof komen brengen. Wist dat de meters onbetrouwbaar waren maar zo'n grote afwijking had ik niet verwacht.
Ik heb precies 450km gereden op 1 tank. Afbeelding

Hartelijke groeten van GT-I9505 aan alle forumleden
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door white »

Bij mijn K is de meter simpel te calibreren.
Je kunt dan zelfs beslissen bij hoeveel liter de reserve gaat branden in het dashboard.
Zal hier ook vast kunnen, waarschjnlijk heeft iemand de procedure voor jouw machine wel liggen.

Ik heb heel lang op de dagteller gereden, dan weet je zeker dat je goed zit!
Inspector Gadget

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het lange antwoord:
De brandstofmeter op basis van meetstrip (alle 1200RT's van vóór oktober 2010) is inderdaad nogal onbetrouwbaar.
Niveau-meting wordt gedaan op basis van verhitting :shock: van de strip die *in* de brandstof hangt en daarvan dan de weerstand te meten. (lees: spanningsval).
Nadeel is dat elke strip "uniek" is en de meting dus gekalibreerd moet worden op een lege tank/kurkdroge strip.
En die weerstandswaarde nogal kan variëren omdat de meetstrip "vrolijk" meebeweegt met het klotsen van de brandstof.

Hierdoor ontstaan micro-breukjes en ultimo zal je strip helemaal geen meting meer doorgeven.
Waarbij je dan een permanente tank-leeg of tank-vol indicatie krijgt, met alle problemen van dien.
De oplossing van een defecte meetstrip is hier al eens ter sprake geweest, compleet met foto's en instructies.
Maar dat is bij jou nog niet het geval en laat ik nu even buiten beschouwing.

In jou geval kán het zijn dat de meetwaardes niet helemaal meer juist zijn (door die micro-fracturen) en je BMW dealeRT (of een ieder met een GS911 Diagnose-apparaat) kan dat oplossen voor je, door opnieuw jou meetstrip "in te leren" (wanneer de stript kurk- kurkdroog is).

En dan het korte antwoord:
Inderdaad, je kunt het beste op de dagteller rijden, werkt veel beter.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door HansD »

doov650

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door doov650 »

HansD schreef:En natuurlijk volgende keer:

http://www.ebay.nl/itm/FUELFRIEND-PLUS- ... xycmBSwWYu

Die kan dan mooi naast de reserve wc-rol.
Inspector Gadget

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door EileRT »

Een andere optie is om regelmatiger te gaan tanken dit ter voorkoming van het risico om de laatste druppel benzine uit je tank te rijden. Neem het zekere voor het onzekere. Dit geeft mij om de een of andere reden een "relaxter" gevoel. 8)_
Laatst gewijzigd door EileRT op 26 feb 2016, 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Inspector Gadget

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is inderdaad beter het allemaal te voorkomen.

Niet alleen voor jezelf (je zou maar opeens stilvallen terwijl je in een bocht hangt of zo) ter voorkoming van in potentie gevaarlijke situaties of dat je voor het onnodig stilstaan op de snelweg je ook nog eens een fikse boete kunt krijgen. (ja, lege brandstoftank is geen goede reden volgens de wetgever)

Maar het is ook schadelijk voor de motor, heb ik zoal begrepen.

Kortom, voorkomen is inderdaad beter, veel beter zelfs.
Georgio
Berichten: 100
Lid geworden op: 21 nov 2015, 20:14
Type: R1100RT
Bijz: 1999
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Zeist

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door Georgio »

Bij mijn 1100 rt zit aan de linkerkant een behoorlijke hoeveelheid benzine die niet zomaar naar de rechterkant gaat tijdens het rijden. Kan je in zo'n geval niet even de motor een 'beetje' scheefhouden zodat die naar de andere kant gaat stromen?
Gebruikersavatar
bmwalter
Berichten: 387
Lid geworden op: 12 jul 2010, 20:17
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Toch maar overgestapt op een Harley...
Land: nl
Woonplaats of omgeving: nijmegen
Locatie: Nijmegen

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door bmwalter »

Uit schaamtevolle ervaring: ja dat werkt op een -1200- ook. Wel heel schuin houden en het is maar een klein beetje. Maar in zo'n situatie helpen alle beetjes.
Tomos 4L,Zundap KS 50, Matchless 350, Jawa California, R69S, R60-7, Yamaha 920, Yamaha 920 Virago, R100RT, R1100RT, R1150RT, R1200RT, Harley Davidson Road King.
Gebruikersavatar
mikanos
Berichten: 154
Lid geworden op: 03 apr 2014, 09:46
Type: R1200RT
Land: Zuid-Holland
Woonplaats of omgeving: Gorinchem

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door mikanos »

Normaal gesproken kon ik nog 25 km rijden. Na de afrit zit heerlijk een pomp( dus was nog één km) . Gisteren denk ik gewoon badluck gehad

Hartelijke groeten van GT-I9505 aan alle forumleden
2014-Heden BMW R1200 RT, Full options
2009 - 2014 Honda VFR uit 2002
ArnoR
Berichten: 132
Lid geworden op: 21 dec 2014, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: R1200RT LC (na 8jaar DOHC)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Philippine

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door ArnoR »

Ik denk het ook, ik rijdt niet zo heel veel op 1 tank als jij (450?) maar ik heb dat ook op wegen waar ik goed bekend ben, dat ik dan denk, dat haal ik wel :-), gelukkig nooit stil gevallen, maar wat je ook zegt, gewoon bad luck
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door Bert M »

Ik kan er nog steeds niet bij dat mensen het er op aan laten komen. Doe zoiets in Engeland en je bent echt zwaar de pisang: niet alle snelwegen hier hebben namelijk een vluchtstrook. Je valt dan dus midden op de snelweg stil en je kunt echt geen enkele kant op... _001

Naast de acuut onveilige situatie waar je jezelf in brengt, is de boete hiervoor is niet mals, je levert ook direct 3 punten van je rijbewijs in en, als klap op de vuurpijl, verdubbelt je verzekeringspremie als gevolg van het puntenverlies... En waarom?

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Markus
Berichten: 114
Lid geworden op: 22 apr 2015, 17:05
Type: R1200RT
Bijz: comfort zadel, knie pads, smalle deksels
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 020

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door Markus »

Met het oog voor mijn toekomstige machine:
Wat is er na oktober 2010 veranderd?
Kan ik bij aanschaf van de machine vragen of die gecalibreerd kan worden?
En hoeveel km haal je op een tank?

Met mijn huidige 1100rt haal ik de 375, ookal brandt het lampje dan al. Ik reken het ongeveer zo uit, dat als het lampje begint te branden ik dicht bij een tankstation zit.

Edit: in mijn 1100rt maximaal 25,3 liter kunnen tanken, maar toen zat die ook echt goed tot het randje, ook in de vulkoker.
Inspector Gadget

Re: Zonder brandstof

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het is mij ook 1x overkomen moet ik beschamend erkennen, dat was kort na "het zwarte hoofdstuk" en ik was al lang blij dat ik weer ff kon gaan rijden.
Niet realiserende dat mijn meetstrip dus defect was, terwijl een volle tank aangegeven werd.
Gelukkig reed ik op Dorpsche wegen en was er een zeer vriendelijke boerin die mij wel een litertje of wat peut wilde schenken voor de rit naar de pomp (waarnaar ik al onderweg was overigens)
Daarom heb ik (ook) een brandstofvoorraad thuis.
Het zal mij geen 2e keer overkomen.

Ik weet niet hoe anderen het (aan)geleerd hebben maar tijdens mijn rijopleiding reden we altijd op de dagteller en werd er gedurende de training-dag de lokale pomp bezocht om alle (!) tanks af te toppen.

Maar ben het met BertM eens, je moet het er echt niet opaan laten komen, de risico's zijn domweg te groot dat het net op dat moment helemaal verkeerd voor je kan aflopen.

Als ik het zo lees hoe in de UK dit "beloond" wordt, komen we er in NL nog redelijk vanaf.
(onterecht stilstaan op de vluchtstrook € 130,- als ik het wel heb)

Vanaf oktober 2010 is bij de 1200RT de meetstrip vervangen door de ouderwetse (& meer betrouwbare) vlotter-model.
Die kan je niet kalibreren en dat is ook niet (meer) nodig.

Afhankelijk van je rijstijl kan je in mijn optiek op je dagteller het beste 400km aanhouden voor de 1200RT.
Dan heb je nog wat extra marge mocht onverhoopt de brandstof-donatie plek (pomp ;) ) nog niet "om de hoek" zijn.
Of niet vinden. Of net die dag gesloten.
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”