Vakantie in GB - tips en truuks?

Vertel over je motorritten en -vakanties.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Wullum »

Ben al een keer of 6 met de pedaalemmer in GB geweest, maar met de bRommeRT wordt komende vakantie de eerste keer.
Langs de zuidkust is het plan, B&B's en een cottage.
Vriendin gaat op haar Virago ook mee, ook voor haar de eerste keer met de motor in GB.

Heeft er nog iemand tips en truuks inzake het motorrijden in GB, dingen waar je niet zo 1-2-3 aan zou denken?

Ja ze rijden daar links
Ja rotondes rij je met de klok mee
Ja ze hanteren mijlen ipv kiliometers
Ja maximum snelheden liggen anders dan hier

Net zo min als ik dat op de pedaaalemmer deed, zal het afplakken van de koplamp(-en) zin hebben, gezien het seizoen en gezien de gewenste zichtbaarheid. De koplamp van de Virago zal nog wel gaan, die heeft nog een ouderwets koplampglas waarvan je een zone kunt afplakken, maar welk stuk plak je af van een -1150-koplamp zonder maar een beetje in het wilde weg wat te mikken?

Suggesties welkom!
Laatst gewijzigd door Wullum op 18 jun 2016, 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Bert M »

Wullum schreef:
Net zo min als ik dat op de pedaaalemmer deed, zal het afplakken van de koplamp(-en) zin hebben, gezen het seizoen en gezien de gewenste zichtbaarheid. De koplamp van de Virago zal nog wel gaan, die heeft nog een ouderwets koplampglas waarvan je een zone kunt afplakken, maar wel stuk plak je af van een -1150-koplamp zonder maar een beetje in het wilde weg wat te mikken?

Suggesties welkom!
Er wordt niet echt vreselijk op gecontroleerd. Ik heb mijn GS sinds een jaar hier in GB en pas een week of twee geleden een originele RHD-koplamp. Met de 4-wielige helemaal niets gedaan en toch veel probleemloos gereden (ook 's avonds en 's nachts). Natuurlijk kun je in het vakantieseizoen de pech hebben dat de autoriteiten er wel op letten en dan ben je ergens tussen de GBP 30 of GBP 60 lichter.

Het is dus puur een ervaring mijnerzijds en geen advies!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Het is vrij simpel . Zet je motor voor een muur of garagedeur. Zet het dimlicht aan. Je ziet de schuine lijn die naar rechts omhoog gaat. Gebruik je hand of een stukje papier even om die omhoog gaande lijn plat te maken. Ik gebruik soms een meetlat. Dan zie ik waar ik begin en hoever ik moet gaan. Nou plak ik al tape op de rand van dit vlak en als ik op de boot sta maak ik mijn koplamp zuiver en vul het vlak in met tape.
De laatste jaren zet ik bij mijn auto de koplamp in de laagste stand en verblind ik niemand maar dan heb ik nog minder licht. Iedereen komt altijd die dure dingen op de ferry naar Engeland en ze kijken altijd vol verbazing naar mijn isolatiebandrol methode.
Als je het goed gedaan hebt gaart er geen schuine lijn omhoog maar heb je gewoon een vlak beeld. Dus een rechte lijn.
Mijn eerste trip ging ook langs de Zuidkust. Het gaat behoorlijk langzaam . Vergeet niet te stoppen bij het Beaulieu motor museum.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door scan »

Vergeet dan ook niet naar het Goodwood Festival of Speed te gaan.
Is op 25 en 26 juni 2016.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Wullum »

De koplampen afplakken moet ik idd toch ff overwegen. Voor de Virago heb ik een kant-en-klare sticker (al jaaaaren in het dashboardkastje van de pedaalemmer), de tip van Ton1959 is een goeie voor de RT.

Beaulieu zou ik bijna over het hoofd hebben gezien, voor het Goodwood FoS gaan we 2 weken te laat...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Bert M »

Pas in elk geval wel op dat je voor de RT een tape gebruikt die je koplampglas niet aantast! Bij sommige tape soorten kan de lijm door de warmte van de lamp lelijk invreten... Ik stond op het punt om een gebruikt setje Engelse koplampen te kopen voor één van de voertuigen en deze waren erg lelijk aangetast door een reisje naar Europa.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:Pas in elk geval wel op dat je voor de RT een tape gebruikt die je koplampglas niet aantast! Bij sommige tape soorten kan de lijm door de warmte van de lamp lelijk invreten... Ik stond op het punt om een gebruikt setje Engelse koplampen te kopen voor één van de voertuigen en deze waren erg lelijk aangetast door een reisje naar Europa.

[groet]

Bert M
Meestal gebruik ik daar de slechte isolatieband voor. Dan maak ik eerder mee dat \hij net loskomt door de hitte maar dat is ook geen ramp. Maar bij sommige soorten tape kan dit inderdaad wel voorvallen. Dat is ook meestal die tape die echt super goed plakt.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Wullum schreef:De koplampen afplakken moet ik idd toch ff overwegen. Voor de Virago heb ik een kant-en-klare sticker (al jaaaaren in het dashboardkastje van de pedaalemmer), de tip van Ton1959 is een goeie voor de RT.

zou ik bijna over het hoofd hebben gezien, voor het Goodwood FoS gaan we 2 weken te laat...

Moet je echt niet missen. Ik ben ook eens naar Yeoville geweest maar Beaulieu vond ik echt geweldig. Yeoville is veel auto's maar te weinig motoren. Maar ook de moeite waard. Verder Is er behoorlijk veel te zien aan de Zuidkust. Heb je al een lijstje van bezienswaardigheden?
Beamietoo

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Beamietoo »

Hoi Wallum,

Je kunt overdag de koplamp uitzetten en met de mistlampen rijden. Ben je ook voor de tegenliggers goed zichtbaar.

mvg, Kenny
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Wullum »

Ton1959 schreef:Beaulieu vond ik echt geweldig. Yeoville is veel auto's maar te weinig motoren. Maar ook de moeite waard. Verder Is er behoorlijk veel te zien aan de Zuidkust. Heb je al een lijstje van bezienswaardigheden?
Beaulieu staat op de lijst, Tangmere Military Aviation Museum, dagje Wight en verder kijken we wat haalbaar is in 1 week. Vriendin houdt het door artrose in haar duim niet zo lang achter elkaar vol op de motor, ondanks brace en throttlemeister...
Maar alle suggesties zijn welkom!
Beamietoo schreef: Je kunt overdag de koplamp uitzetten en met de mistlampen rijden. Ben je ook voor de tegenliggers goed zichtbaar.
Goed plan Kenny, niet eens aan gedacht...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Vergeet ook niet om op de boot een paar stekkers te kopen of van tevoren bij de ANWB. Wil je de mobieltjes opladen heb je toch stroom nodig en je hebt een verloop nodig van de drie pen naar onze stekker.
Net zoiets als deze.
http://www.allekabels.nl/reis-stekker-a ... eland.html
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Zoals ik lees zit je week zo vol. Ik kwam de eerste dag ergens bij Southampton uit. New Forest .
Er is veel te veel te zien in Zuid Engeland hoor. Devon , Stonehenge, The Jurassic Coast, St Michaels Mount maar dat is misschien al te ver. Torquay is ook de moeite waard. Nou heb ik al bijna spijt dat ik dit jaar naar Italië op vakantie ga.
Gebruikersavatar
RTTwoTone
Berichten: 146
Lid geworden op: 31 mei 2013, 13:08
Type: R1200RT
Bijz: Two-Tone 2011
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Hoorn

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door RTTwoTone »

Hmm, zelf vond ik het jammer dat Engeland zo veel weggetjes heeft waar de berm begroeiing erg hoog is. Je weet dat je in een supermooi gebied rijd, maar je ziet en dan niet veel van. Hopelijk rij je die dan mis [WINKING FACE] Wij zijn toen wel overwegend binnendoor gereden.

Ik zou oppassen met spanbanden vast zetten op de boot. Denk aan zadel- en handvat verwarming. Ook had ik een stukje dubbelzijdig tape mee die je om je remhandel kan doen, soort van handrem.

Verstuurd aan alle forumleden
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door scan »

Een spanriem door het voorwiel en om de bok halen en dan de andere gebruiken om hem zijdelings te stabiliseren.
Dan heb je die andere hulpmiddelen niet meer nodig.
Gebruikersavatar
R1nus
Berichten: 258
Lid geworden op: 05 okt 2014, 00:58
Type: R1200RT
Bijz: Mistachterlicht, stang op stuur voor nav. e.d.
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Amsterdam
Locatie: Amsterdam

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door R1nus »

Ton1959 schreef:Vergeet ook niet om op de boot een paar stekkers te kopen of van tevoren bij de ANWB. Wil je de mobieltjes opladen heb je toch stroom nodig en je hebt een verloop nodig van de drie pen naar onze stekker.
Net zoiets als deze.
http://www.allekabels.nl/reis-stekker-a ... eland.html

Toevallig passen de contactstoppen (in het algemeen stekkers genoemd) die we hier in Nederland hebben ook in de wandcontactdozen (stopcontacten) die je in Engeland ziet.
Echter zijn de contactstoppen en wandcontactdozen in Nederland geschikt voor maximaal 16 Ampère, in de Engelse contactstoppen zit de zekering in het huis verwerkt en kan de wandcontactdoos meer leveren waardoor bij een fout onze contactstoppen kunnen gaan smelten of zelf branden.
Zonder verloop heb je ook geen randaarde meer waardoor je het risico loopt dat metalen delen (die normaal geaard zijn) onder spanning kunnen komen te staan.

Maar je kan dus (in geval van nood) zonder verloop je telefoonlader in een Engelse wandcontactdoos plaatsen en je telefoon opladen.
Maar als je dit weet is het verstandig om een verloop mee te nemen waar ook een zekering in het huis zit.
Een probleem is pas een probleem, als je er geen oplossing voor kunt vinden.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

R1nus schreef:
Ton1959 schreef:Vergeet ook niet om op de boot een paar stekkers te kopen of van tevoren bij de ANWB. Wil je de mobieltjes opladen heb je toch stroom nodig en je hebt een verloop nodig van de drie pen naar onze stekker.
Net zoiets als deze.
http://www.allekabels.nl/reis-stekker-a ... eland.html

Toevallig passen de contactstoppen (in het algemeen stekkers genoemd) die we hier in Nederland hebben ook in de wandcontactdozen (stopcontacten) die je in Engeland ziet.
Echter zijn de contactstoppen en wandcontactdozen in Nederland geschikt voor maximaal 16 Ampère, in de Engelse contactstoppen zit de zekering in het huis verwerkt en kan de wandcontactdoos meer leveren waardoor bij een fout onze contactstoppen kunnen gaan smelten of zelf branden.
Zonder verloop heb je ook geen randaarde meer waardoor je het risico loopt dat metalen delen (die normaal geaard zijn) onder spanning kunnen komen te staan.

Maar je kan dus (in geval van nood) zonder verloop je telefoonlader in een Engelse wandcontactdoos plaatsen en je telefoon opladen.
Maar als je dit weet is het verstandig om een verloop mee te nemen waar ook een zekering in het huis zit.
In Engeland zit de zekering inderdaad in de stekker en je past de zekering aan aan de verbruiker. Op de meeste stopcontacten kan je ook hoge stoomverbruikers zetten omdat ze in Engeland werken met een ringcircuit. Ik gebruik zelf altijd wel een verloop omdat ik voor meerdere elektrische apparaten stroom nodig heb. Maar ik heb ook een zelfgemaakte. Een Engelse stekker met zekering gekoppelt aan een Nederlandse contrastekker. Werkt zeer handig. Onze mobieltjes passen wel in die gaten van de Engelse wandcontactdoos maar of een ronde pen net zo goed contact maakt in een gat dat normaal gebruikt word voor een platte pen ben ik niet zeker van.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Bert M »

R1nus schreef:
Ton1959 schreef:Vergeet ook niet om op de boot een paar stekkers te kopen of van tevoren bij de ANWB. Wil je de mobieltjes opladen heb je toch stroom nodig en je hebt een verloop nodig van de drie pen naar onze stekker.
Net zoiets als deze.
http://www.allekabels.nl/reis-stekker-a ... eland.html

Toevallig passen de contactstoppen (in het algemeen stekkers genoemd) die we hier in Nederland hebben ook in de wandcontactdozen (stopcontacten) die je in Engeland ziet.
Echter zijn de contactstoppen en wandcontactdozen in Nederland geschikt voor maximaal 16 Ampère, in de Engelse contactstoppen zit de zekering in het huis verwerkt en kan de wandcontactdoos meer leveren waardoor bij een fout onze contactstoppen kunnen gaan smelten of zelf branden.
Zonder verloop heb je ook geen randaarde meer waardoor je het risico loopt dat metalen delen (die normaal geaard zijn) onder spanning kunnen komen te staan.

Maar je kan dus (in geval van nood) zonder verloop je telefoonlader in een Engelse wandcontactdoos plaatsen en je telefoon opladen.
Maar als je dit weet is het verstandig om een verloop mee te nemen waar ook een zekering in het huis zit.

Niet doen! Past nauwelijks en je loopt de kans dat er iets stuk gaat. Gewoon een goed verkoopdingetje halen.

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Wullum »

Bert M schreef: Gewoon een goed verkoopdingetje halen.
die heb ik er al een stuk of -tig van mijn vorige reizen naar GB gelukkig.
En zo duur zijn ze nu ook weer niet, bij Action koop je van die el-cheapo setjes waarvan ik dan alleen het GB verloop meeneem.
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Robin0341
Berichten: 354
Lid geworden op: 14 jul 2010, 22:39
Type: R1200RT
Land: NLD
Woonplaats of omgeving: Ermelo

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Robin0341 »

Via New Forest National Park naar Lulworth cove en Durdle door.
Dan via Dartmoor National park naar Cornwall en dan specifiek naar Eden Project nabij Saint Austell en naar The lost gardens of Heligan. Slapen kun je daar heel leuk bij Edens Yard Backpackers in Tregrehan Mills (topsfeer en is op loopafstand van Eden Project).

http://www.edenproject.com en http://heligan.com Big RT Smile
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door EileRT »

Ik geloof dat ik ook maar eens op mijn RT'tje naar Engeland ga . . . Big RT Smile _004

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

EileRT schreef:Ik geloof dat ik ook maar eens op mijn RT'tje naar Engeland ga . . . Big RT Smile _004

[groet] Eilert
Daar krijg je nooit geen spijt van Eilert. Voor mij is het een tweede thuis land. Ik mis dat eiland al als die klep van de Ferry achter me dicht gaat. Als ik dan kijk naar Dover castle . https://c2.staticflickr.com/8/7368/1399 ... ec09_b.jpg
Tja dan is het telkens weer moeilijk maar ik heb daar familie en vrienden dus dat speelt ook een rol.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Bert M »

Wij vinden het ook best wel een heel erg plezierig land... Big RT Smile

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Arjan W
2024
2024
Berichten: 507
Lid geworden op: 22 apr 2013, 20:45
Type: R1150RT
Bijz: De bestuurder
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Arjan W »

Bert M schreef:Wij vinden het ook best wel een heel erg plezierig land... Big RT Smile

[groet]

Bert M
Bert kunnen we geen forum-toer-tochtje bij jou in de buurt doen?
De rit is altijd het mooist, na de warme thuiskomt!Liever tien keer neon-yellow, dan een keer niet gezien.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door WernerB »

Lees het stukje over GB nu pas....Sorry.
las tips m.b.t. stekkerverloop enz.
Mijn tip:
koop bij DHZ-zaak een paar verlengsnoeren waar al een geaard stekkerblok aan vast zit. Knip thuis de stekkers eraf.
Koop in GB (bij Tesco of zo) paar losse Engelse stekkers. Deze zijn geaard en gezekerd. Schroef ze aan de draad.
Je hebt nu voor een prikkie een paar contactdozen die geschikt zijn voor meerdere apparaten en welke je kunt inpluggen in de Britse wandcontactdozen.

Tips als je met de boot vanuit Calais of Duinkerken gaat: Duinkerken is iets dichterbij dan Calais, maar laatste haven is schoner en de weg ernaar toe beter. Naar Duinkerken veel betonplaten met de nodige rillen. Beide ferries zijn goed.

koplampafdekstickers: kun je doen zoals Ton. Op boot echter veel goedkoper ( 6,95 GBP) dan hier in Nederland bij ANWB. (€ 11,95!!)
Weet echter niet of ze op motoren passen. denk van wel. Anders tip van Ton volgen.
Heb zelf ervaren dat politie moeilijk KAN doen bij avond, als je de tegenliggers op een tweebaansweg verblindt.....

Zuid-Engeland is prachtig! Mocht je persoonlijk tips/adviezen willen: we komen er al sinds 1978 en hebben al veel vrienden op sleeptouw genomen....
Stuur maar een PB dan geef ik de tips/beautyspots wel door. Geldt ook voor advies over bepaalde wegen.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Nico4sen
2023
2023
Berichten: 990
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: RE: Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Nico4sen »

WernerB schreef:Lees het stukje over GB nu pas....Sorry.
las tips m.b.t. stekkerverloop enz.
Mijn tip:
koop bij DHZ-zaak een paar verlengsnoeren waar al een geaard stekkerblok aan vast zit. Knip thuis de stekkers eraf.
Koop in GB (bij Tesco of zo) paar losse Engelse stekkers. Deze zijn geaard en gezekerd. Schroef ze aan de draad.
Je hebt nu voor een prikkie een paar contactdozen die geschikt zijn voor meerdere apparaten en welke je kunt inpluggen in de Britse wandcontactdozen.

Tips als je met de boot vanuit Calais of Duinkerken gaat: Duinkerken is iets dichterbij dan Calais, maar laatste haven is schoner en de weg ernaar toe beter. Naar Duinkerken veel betonplaten met de nodige rillen. Beide ferries zijn goed.

koplampafdekstickers: kun je doen zoals Ton. Op boot echter veel goedkoper ( 6,95 GBP) dan hier in Nederland bij ANWB. (€ 11,95!!)
Weet echter niet of ze op motoren passen. denk van wel. Anders tip van Ton volgen.
Heb zelf ervaren dat politie moeilijk KAN doen bij avond, als je de tegenliggers op een tweebaansweg verblindt.....

Zuid-Engeland is prachtig! Mocht je persoonlijk tips/adviezen willen: we komen er al sinds 1978 en hebben al veel vrienden op sleeptouw genomen....
Stuur maar een PB dan geef ik de tips/beautyspots wel door. Geldt ook voor advies over bepaalde wegen.
Ha, die tips wil ik ook wel. Gaan van de zomer die kant ook op. Weliswaar niet op de motor, maar desalniettemin...

Hartelijke groeten van Y300 aan alle forumleden
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door WernerB »

Inmiddels wat tips aan Wullum doorgegeven, maar wellicht is het handiger als ik het gewoon hier neerschrijf.

Ferries: heb ik al wat over gemeld. Mocht je geld wisselen: kan op de ferry. Wij doen het meestal via internetsite van GWK.
Op de ferrie met auto? Laat partner snel uitstappen en plek voorin restaurant/ lounge opzoeken. Je hebt hier heerlijk uitzicht naar voren. Vaak word je even tegengehouden door een steward. Hij zegt dan dat lounge verplicht is om ook te eten. Altijd ja zeggen, ook al neem je slechts koffie. Je ontloopt op deze plek de hordes die vooral de snackbars opzoeken en schreeuwerige studenten. Koffie aan boord is niet meer dan redelijk. Geen tosti bestellen! Smerig. Croissants niks mis mee. Overigens beperkt deze info zich tot de schepen van MyFerrylink en DFDS. Met P&O hebben we laatste jaren geen ervaring.

Wil je het Zuidoost Engeland in? (Kent/Sussex), ga dan even vanaf Dover de A20/M20 op richting Londen. Exit 9 er weer vanaf bij Ashford. Wordt dan A28. Houdt ri. Tenderden aan. Leuk dorp voor eerste koffie/plaspauze. (fantastisch schone openbare toiletten naast playground!)
Vervolg A28 tot High Halden.Neem net voorbij dit dorp de A262 ri Tunbridge Wells. (Let op: thv Biddenden zit er een rare hoek in deze A262!)Je passeert op deze A262: Sissinghurst Castle. Mooie tuinen van Vita Sackville West. Een must! Iets verderop: Goudhurst. Lief en kneuterig dorpje bekend van de Middeleeuwse Eagle Inn (op de hoek, kan niet missen), de eendenvijver, de dure bric-a-brac winkeltjes en...Sargents of Goudhurst! Het wereldvermaarde bedrijf van restaurateurs van Bentley, Rolls enz. De auto's staan buiten vaak geparkeerd. Ga ernaar toe. De chef komt geheid naar buiten en je staat een uur te ouweh....over oude auto's!
Voorbij Goudhurst kun je nu de A21 nemen richting Tunbridge Wells. Een spa-stadje met bronnen bij The Pantiles: een overdekte winkelgalerij uit de Victoriaanse tijd. Parkeer auto of motor op Linden Park. 1 minuut lopen van The Pantiles, 15 minuten naar centrum heuvelop en altijd plaats!! Bezoek prachtig overdekte Victoria Shoppingmall.
Wil je nu zuidwaarts: neem de A267 binnendoor ri Brighton A27. Mooie weg maar let op speedcamera's. Je passeert gehucht Mark Cross met ontzettend leuke Mark Cross Inn. Voor ons vaste stek!!
Onderweg kom je door Lewes. Leuk stadje met te bezoeken bierbrouwerij maar ook veel antiekwinkels.
Brighton is leuk. Duur parkeren in Nortlane. ( 3.50 per uur) Wel overdekt,veilig en middenin centrum. Royal Pavilion is een must-to-visit. Een in Indiase stijl opgebouwd paleis in opdracht van de licht gestoorde koning George IV.
Brighton Pier is een kermis. The Lanes zijn leuk, maar zeer toeristisch en vol juwelierszaakjes met topprijzen.
Beste cappuccino ooit: aan het strand, naast de pier: Club Ohso-Social. Super zitten in prima stoelen, leuke bediening en fantastisch uitzicht. Inmiddels van eigenaar gewisseld, dus weet niet hoe cappuccino nu is.....
Je kunt A27 volgen ri Portsmouth. Passeer Arundel met gigantsche kasteel zeker niet!! Met name de giga bibliotheek in dit kasteel, is zeer de moeite waard.

Geen zin om langs de kust te gaan?
Blijf dan vanaf Tunbridge Wells op de A264 richtin East Grinstead. Je komt door Langton Green. Ook hier weer speedcamera's. Net voorbij Langton Greene: afslag naar Fordcombe. Let op: tweemaal scherp rechts en de weg heeft geen nummer. = Broad Lane. In Fordcome wordt het B2188 als ik het goed heb.....Volg deze B2188 paar mijl omhoog (prachtig slingerend met typisch Engels landschap) en bij SaintsHill scherp links. Na 400 meter aan de rechterzijde, geweldige 14e eeuwse pub, The Spotted Dog! geen gevlekte hond, maar ooit zagen de bewoners van dit gehucht, de luipaard van het rondtrekkend circus aan voor een hond met vlekken.....Lage balkenplafonds en altijd brandende open vuren. Heerlijke lokale bieren en uitstekend eten! De ploughmans lunch is formidabel! Prima plek en voor ons ook vast bezoekadres.
Even terug naar B2188 en houd nu Penshurst aan. Bekend van Penshurst Place. Niet echt de moeite waard. Wel de kerk / begraafplaats met mooie overdekte entree uit 15e eeuw. Op houten balk gegraveerd: My flesh shall also rest in hope.

Tot slot: must see: dorpje Chiddingstone (paar mijl vanaf penshurst) sfeervol! Wordt vaak gebruikt voor film-en tv opnames.
Chartwell bij dorpje Westerham. Ook vlakbij. Huis van Winston Churchill. Prachtig!!! Houd rekening met wachttijd bezoekers; ze laten mondjesmaat bezoekers binnen. Hier loop je de hele middag jezelf te verbazen.
Hever Castle: ook vlakbij: geboortehuis van Anna Boleyn. Plek waar ze Hendrik VIII ontmoette. Na onthoofding van Anna raakte familie Boleyn/Bullen in ongenade en verviel in armoede. Hever Castle werd helemaal weer opgebouwd door William Waldorf Astor na aankoop in 1905. Hij liet ook het aangebouwde Tudor "dorpje "bouwen. Ziet eruit als losstaande huisjes, maar allen zijn met elkaar verbonden.
Tuinen van Hever zijn adembenemend! Geregeld optredens van grootheden, zoals "the late" Pavarotti. Maar ook Elton John! Tuinen vaak decor voor films.
Leeds Castle: majestueus kasteel bij Maidstone. Hendrik VIII. Bezoeken!!! Kijk binnen vooral naar het prachtige schilderij van de familie Bailey, de laatste eigenaars van dit kasteel. De een paar jaar geleden overleden Lady Susan Baily woonde tot haar dood in de Maiden Tower. Dagelijks in haar Mini op weg naar haar werk in Londen en 's avonds terug. Geweldig aardig en charmant mens was het, een eenmaal aan de praat, kwam je er niet vanaf.....
Ezelsbruggetje: kinderen leren de knokkels van hun vingers te gebruiken bij de vrouwen van Hendrik VIII: Catharine van Aragon: divorced, Anna Boleyn: beheaded, Jane Seymour: died, Anna van Kleef: divorced, Catharine Howard: beheaded, Catharine Parr: survived. Laatste vrouw overleefde hem!

Tip: ga de pub in en praat met locals. Ze vinden het fantastisch! Opmerkelijk: veel Engelsen kennen nauwelijks hun "buitengebied". Wij hebben vaak Engelsen moeten vertellen over hun eigen omgeving en stuk geschiedenis.....
Ook: eten kan s'avonds prima in een pub. Ga niet in het restaurantdeel zitten; je krijgt hetzelfde eten als in de pub, maar je betaalt extra voor het zitten aan de gedekte tafel. Echter, soms kun je niet anders en moet je wel in het restaurantdeel gaan zitten, omdat er in de pub geen avondeten wordt geserveerd.
Onze ervaring is dat wijn in supermarkten peperduur is. Maar wijn in restaurants vaak wat plezieriger geprijsd dan bij ons.
( nog niet goedkoop hoor....)
Kijk uit met drinken en rijden: boetes zijn niet mals! Dus: gewoon niet drinken als je moet rijden!

Veel plezier met bezoeken van Zuid-Engeland.
En wil je meer weten over Devon en Cornwall of trekpleisters rond en in Oxford? Roep maar. Ook over het Peak District kunnen we wel wat kwijt, maar daarvoor kun je ook bij BertM terecht...... _004
Laatst gewijzigd door WernerB op 30 jun 2016, 14:32, 4 keer totaal gewijzigd.
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
blackers
Berichten: 735
Lid geworden op: 03 apr 2010, 10:57
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Flevoland

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door blackers »

WernerB schreef:Inmiddels wat tips aan Wullum doorgegeven, maar wellicht is het handiger als ik het gewoon hier neerschrijf.



Veel plezier met bezoeken van Zuid-Engeland.
Dank voor de beschrijving!

[groet]
Kreidler 1972-1974
K100LT 1995-1998
R100RT 2002-2003
R1150RT 2003-2009
R1200RT 2009-2019
motorloos 2019-heden
Why don't we call it a day before we call it a nightmare
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Bert M »

Als ik het verhaal van Werner lees, krijg ik zin om naar Engeland te gaan. Oh wacht ff: ik woon er al... :D

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door WernerB »

Dan zijn jullie de bofkonten, Bert....


Hartelijke groeten van D6603 aan alle forumleden
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door EileRT »

Bedankt Werner, ik ga hier gebruik van maken, als het dit jaar niet is dan toch zeker volgend jaar en over het Peak District klop ik aan bij Bert! _004

[groet] Eilert
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door WernerB »

Perfect! Hebben nog wel wat must-see in Peak District voor je.

Hartelijke groeten van D6603 aan alle forumleden
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Bert M »

EileRT schreef:Bedankt Werner, ik ga hier gebruik van maken, als het dit jaar niet is dan toch zeker volgend jaar en over het Peak District klop ik aan bij Bert! _004

[groet] Eilert
Van harte welkom bij Huize M, Eilert!

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door EileRT »

Big RT Smile _004
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

EileRT schreef:Big RT Smile _004
Is de moeite waard Eilert. Wij zijn volgend jaar daar vlak in de buurt waarschijnlijk. Hele mooie omgeving.
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Wullum »

Hierbij nogmaals dank aan WernerB voor zijn tips, ook al vanwege de bloemrijke manier van noteren :lol:
Ik was al een route in Basecamp aan het bouwen, maar er komen nu nogal wat tussenstops bij 8)_
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door WernerB »

Graag gedaan. Al Was het alleen maar om meer mensen te laten kennismaken met dit prachtige land met haar unieke bevolking.
Het eten Is er reeds lang niet meer sufgekookt. Dankzij de vele kookprogramma's en dito topkoks, wordt er gewoon uitstekend gekookt! En de koffie Is, zeker bij zaken als Costa, van buitengewoon goede kwaliteit. En ben je een thee-gek? Probeer gerust thee zonder wolkbreuk melk; op de een of andere manier Is hun thee minder bitter dan bij ons.
Probeer maar eens de Britse Lady Grey-thee. Niet te vergelijken met de smaak bij ons. Zelfs een koffie-addict als ik, maak je met deze thee blij.

Mochten Devon en Cornwall in de planning zitten: roep maar, want ook hier weten we een paar wonderschone plekken die je versteld zullen doen staan.
The Cotswolds? Roept u maar!
Midsummer Country (Chiltern Hills)? We horen het wel.
Oxford? Mooi man!
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
beckysmile

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door beckysmile »

Volgende RT-treffen in GB?

Groet, Aad
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door WernerB »

Nou Aad, dat zou nog eens origineel zijn.....

Hartelijke groeten van D6603 aan alle forumleden
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Wullum
Berichten: 752
Lid geworden op: 17 okt 2010, 16:54
Type: R1250RT
Bijz: Elegance in Manhattan Grün Metallic
Land: DE
Woonplaats of omgeving: 74251

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Wullum »

Goed idee, Aad! _004
Al vermoed ik dat de opkomst dan toch wat zal tegenvallen...
Vroeger, ooit, 2 Japanners, meh... Later een heel nest BMW's, allemaal met een bijnaam...
Nu: de 6e BMW, die nog geen bijnaam heeft, de 7e BMW rijdt mijn inmiddels ex- op.
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Bert M »

beckysmile schreef:Volgende RT-treffen in GB?

Groet, Aad
Kan er geen bezwaar tegen maken...
Big RT Smile


[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Bert M schreef:
beckysmile schreef:Volgende RT-treffen in GB?

Groet, Aad
Kan er geen bezwaar tegen maken...
Big RT Smile


[groet]

Bert M
Dat klinkt goed. _004
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door WernerB »

Nou alleen nog de opperhoofden warm maken...

Hartelijke groeten van D6603 aan alle forumleden
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 273
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door RToon »

waar je goed op moet letten is als je van een parkeerplaats of uitrit weg rijdt je direct aan de goede kant gaat
daar wordt nog wel eens een fout in gemaakt om vanaf daar op de rechterweg helft weg te rijden
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

De Mat schreef:waar je goed op moet letten is als je van een parkeerplaats of uitrit weg rijdt je direct aan de goede kant gaat
daar wordt nog wel eens een fout in gemaakt om vanaf daar op de rechterweg helft weg te rijden
Klopt was mijn eerste fout ook. Even gestopt bij een mooie oude tinmijn op een bijna verlaten weggetje. En naderhand bijna boem.
Maar even zo gevaarlijk is te voet oversteken in een druk centrum. Toch verkeerd kijken en bijna mijn been voor de dubbeldekker bus gezet. Al doende leer je.
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door WernerB »

Tja, ze rijden daar aan de goede kant van de straat.... Bekeken vanuit de Britten.

Stukje geschiedenis: de reden dat ze links rijden Is logisch. Ooit bestuurden koetsiers de koets met de linkerhand. De rechterhand Was voor de zweep.
Om te voorkomen dat voetgangers geraakt werden door de zweep, besloot de staat dat het rijden aan de rechterzijde verboden was.
Zodoende verhuisden de rechtsrijdende koetsiers naar de linkerkant van de straat.
Waarom dat bij ons nooit tot problemen leidde, is mij niet bekend. Anders had het zomaar gekund dat wij ook links zouden aanhouden.

Overigens twijfel ik zelf aan de correctheid van dit verhaal....

Hartelijke groeten van D6603 aan alle forumleden
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Bert M »

WernerB schreef:Tja, ze rijden daar aan de goede kant van de straat.... Bekeken vanuit de Britten.

Stukje geschiedenis: de reden dat ze links rijden Is logisch. Ooit bestuurden koetsiers de koets met de linkerhand. De rechterhand Was voor de zweep.
Om te voorkomen dat voetgangers geraakt werden door de zweep, besloot de staat dat het rijden aan de rechterzijde verboden was.
Zodoende verhuisden de rechtsrijdende koetsiers naar de linkerkant van de straat.
Waarom dat bij ons nooit tot problemen leidde, is mij niet bekend. Anders had het zomaar gekund dat wij ook links zouden aanhouden.

Overigens twijfel ik zelf aan de correctheid van dit verhaal....

Hartelijke groeten van D6603 aan alle forumleden

Bijna goed Werner. Het had alleen niet met de voetgangers van doen, maar met tegenliggers. Rechts rijdend zouden koetsiers elkaar kunnen raken met de zweep en linksrijdend niet. Saillant detail: Franse treinen rijden overigens nog steeds links, vanuit dat historisch gegeven...

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
WernerB
Berichten: 841
Lid geworden op: 09 okt 2009, 14:50
Type: R1200RT
Bijz: Midland BT next/TomTom 550
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Tholen
Locatie: Tholen

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door WernerB »

Dat was hem, Bert! Ik had jouw versie ooit in een Brits geschiedenisboek gelezen, maar een Antwerpse koetsier vertelde me dat het de chique/adellijke dames op het trottoir betrof. De adel sommeerde de politiek hierop actie te ondernemen. Hun dames mochten immers niet het risico lopen geraakt te worden.
Wellicht dat beide versies correct zijn?

Hartelijke groeten van D6603 aan alle forumleden
Have a nice BMW-day!
WernerB

.....Nil Nobis Absurdum....Dus: Penderyn whisky, mooie sigaren en Italiaanse Amarone-wijn! (Niet noodzakelijkerwijs in die volgorde......)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Vakantie in GB - tips en truuks?

Ongelezen bericht door Ton1959 »

WernerB schreef:Tja, ze rijden daar aan de goede kant van de straat.... Bekeken vanuit de Britten.

Stukje geschiedenis: de reden dat ze links rijden Is logisch. Ooit bestuurden koetsiers de koets met de linkerhand. De rechterhand Was voor de zweep.
Om te voorkomen dat voetgangers geraakt werden door de zweep, besloot de staat dat het rijden aan de rechterzijde verboden was.
Zodoende verhuisden de rechtsrijdende koetsiers naar de linkerkant van de straat.
Waarom dat bij ons nooit tot problemen leidde, is mij niet bekend. Anders had het zomaar gekund dat wij ook links zouden aanhouden.

Overigens twijfel ik zelf aan de correctheid van dit verhaal....

Hartelijke groeten van D6603 aan alle forumleden
Volgens mij gaat het terug tot de riddertijd. Aangezien de meeste rechts waren zat het wapen in de rechterhand. En toen kwam je dus al van links tijdens het gevecht.
Gesloten

Terug naar “Over motorritten en -vakanties”