BMWerkplaats - specialist in BMW Boxermotoren
Boxers en Motoren Service

Ottenhof Motoren Amsterdam

Motor Service Amersfoort
Mordamus - webhosting - emailhosting - domeinnamen
Mordamus Webhosting

Boek uw hotel / B&B / camping het via het forum: Ned - DuiHarz - Eifel - Fra - Oos - Alpen - Tsj - Bel - Lux - Eng - Ier - Pol - Den - Noo - Fin - Ita - Spa - Por - USA - Elders

Licht naar links trekken R1200RT

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: JOS WRSM, Walter, EileRT

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 16 aug 2017, 10:25

Vraagje...mijn -1200- loopt wat naar links als ik mijn handen loslaat, ik kan dit opvangen door wat tegen te gaan hangen, het is dus niet dat ie meteen linksaf slaat.

Heb het e.e.a. over dit fenomeen gelezen bij de R11XX, maar die heb ik dus niet....zelf ben ik er niet mee bekend want kom van een rijdend betonblok af (Pan 1300), het wat beweeglijkere is voor mij dus helemaal nieuw.

Motor is bij mijn weten vrij van schade (ook geen sporen van), nieuwe banden en goed op spanning.

Hoort dit zo?
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
Bert M
Moderator
Moderator
Berichten: 2174
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bert M » 16 aug 2017, 10:58

Een aantal K1600 fietsen schijnt het ook te hebben gehad (zelf overigens nooit iets van gemerkt). Sommigen stelden destijds dat het met de aandrijflijn te maken had en anderen bleken de ervaring met name te hebben na het monteren van niet-gehomologeerde banden. Het is altijd een mysterie gebleven. Ik heb wat oplossingen op het wereldwijde web gezien waarbij er wat vulplaatjes in de voorwielophanging werden geplaatst, maar dat leidde er toe dat bij rechtuit rijden het stuur een graadje of drie verdraaid stond. Lijkt mij een heel slecht plan om daarmee te gaan rijden. Van de R1200RT heb ik er verder nooit iets over gehoord.
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh

Draag je het RT Forum een warm hart toe? Word dan nu Goldmember >>
Afbeelding

Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door RToon » 16 aug 2017, 13:04

je schrijft dat je het met tegenhangen kunt opvangen
heb je wat gewicht in de linker zij koffer zitten ????
zit je wel recht op de motor ???
misschien raar maar zit de brandstof tank vol en heb je er dan ook last van ????
is hij goed gesynchroniseerd misschien trekt de linkerkant wat harder als de rechterkant van de boxer ??
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een

Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 292
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Eric r1200rt » 16 aug 2017, 14:32

Bij mij is de rechter koffer altijd gevuld met kleding en de linker koffer leeg (kan de helm mooi in, of mijn tas), dat geeft al een klein effect naar rechts (maar niet storend). Iets anders zitten vangt dit al op. Ik kan overigens gewoon met losse handen rijden.

Het geeft aan dat het heel gevoelig is.

Eric
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 16 aug 2017, 17:48

Ik weet wel dat het grootste gedeelte van de tank links zit....

Zonder koffers doet ie het ook dus daar ligt het niet aan, het is niet heel veel maar het is er wel.

Synchroniseren heeft volgens mij alleen effect op stationairloop en niet onder last, maar het moet nog gebeuren hoor.
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Baird » 16 aug 2017, 17:56

RToon schreef:
16 aug 2017, 13:04
knip knip
is hij goed gesynchroniseerd misschien trekt de linkerkant wat harder als de rechterkant van de boxer ??
Nou heb ik een hoop onzin in mijn leven gehoord maar deze is fantastisch :lol: :lol: :lol: :lol:
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)1

nu:
R1150RT TS (2003)2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 16 aug 2017, 18:07

Zo wilde ik t niet noemen ;) was goed bedoeld van RToon, maar het komt daar zeer zeker niet door.
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
scan
Berichten: 631
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door scan » 17 aug 2017, 11:19

Baird schreef:
16 aug 2017, 17:56
RToon schreef:
16 aug 2017, 13:04
knip knip
is hij goed gesynchroniseerd misschien trekt de linkerkant wat harder als de rechterkant van de boxer ??
Nou heb ik een hoop onzin in mijn leven gehoord maar deze is fantastisch :lol: :lol: :lol: :lol:
Dat betekent dan ook dat de linkerkant eerder op de plaats van bestemming is... _001

Gebruikersavatar
Rebel
2017
2017
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel » 17 aug 2017, 21:31

Ik heb hetzelfde fenomeen met mijn R1150RT maar wijkt af naar rechts bij mij.
Bij aanschaf had ie het niet maar pas na montage nieuwe banden.
Ook veel gezocht wat dit kon zijn, maar kwam er hierdoor niet uit.

Toen ik een paar weken geleden bij De Knalpot was, eens gevraagd of zij het herkenden.
Antwoord kwam al vrij snel;
"Dan is ie niet op de goede manier gebalanceerd en zit het lood teveel aan een kant en/of teveel naar buiten"

Bij mij zit het lood allemaal aan de linker kant en vrij ver naar buiten.
Ik kan nog niet bevestigen of dit ook waar is want ik heb mijn wielen nog niet opnieuw laten balanceren.
Volgens zeggen is met name het voorwiel erg gevoelig hiervoor.
Vond het wel een plausibel verhaal omdat het bij mij pas begon na nieuwe banden en balanceren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW R 1150 RT (2001) Titan Silber, Bridgestone BT 023
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 18 aug 2017, 08:18

Met de oude banden deed ie het al, nu met de nieuwe nog steeds maar wel minder.

Je verhaal klinkt inderdaad plausibel maar volgens mij geeft een balanceerapparaat aan waar er geplakt moeten worden, links of rechts van de velg.

Als het echt zo is wat je zegt dan vind ik dat BMW wel een ontwerpfoutje gemaakt heeft hoor....maar dat hebben ze met wel meer dingen :mrgreen:
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 19 aug 2017, 13:11

Vandaag eens mijn 'lading' in de rechter koffer gedaan, en verdomd....hij wil weer rechtuit, nog wel met een lichte neiging naar links maar het is al een verbetering!
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
Rebel
2017
2017
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel » 20 aug 2017, 19:11

Heb je een fotootje van je voorwiel met het lood?
Ben benieuwd hoe het bij jou zit


Hartelijk groeten aan iPhone alle forumleden Pro
BMW R 1150 RT (2001) Titan Silber, Bridgestone BT 023
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 20 aug 2017, 19:27

Bij mij zit het aan beide kanten.
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Baird » 20 aug 2017, 22:32

Rebel schreef:
17 aug 2017, 21:31
Ik heb hetzelfde fenomeen met mijn R1150RT maar wijkt af naar rechts bij mij.
Bij aanschaf had ie het niet maar pas na montage nieuwe banden.
Ook veel gezocht wat dit kon zijn, maar kwam er hierdoor niet uit.

Toen ik een paar weken geleden bij De Knalpot was, eens gevraagd of zij het herkenden.
Antwoord kwam al vrij snel;
"Dan is ie niet op de goede manier gebalanceerd en zit het lood teveel aan een kant en/of teveel naar buiten"

Bij mij zit het lood allemaal aan de linker kant en vrij ver naar buiten.
Ik kan nog niet bevestigen of dit ook waar is want ik heb mijn wielen nog niet opnieuw laten balanceren.
Volgens zeggen is met name het voorwiel erg gevoelig hiervoor.
Vond het wel een plausibel verhaal omdat het bij mij pas begon na nieuwe banden en balanceren.
Het lood op je voorwiel zit op de correcte plaats en erg veel lijkt het ook niet, zo'n 25 gram zo te zien. Dit zal bij jou de oorzaak niet zijn.
Nieuwe banden sturen veel lichter dan versleten banden dus zal je het eerder merken.......

Voor de R11X0RT is het een bekend fenomeen: aan de rechterkant zit veel meer benzine door de vorm van de tank, daarom is hij zwaarder aan die kant tot je tank nagenoeg leeg is.
Een ander veel genoemde oorzaak is dat hier in het rechtsrijdende Europa de bolling van de straat ook naar rechts afloopt i.v.m. waterafvoer en de motor liever het heuveltje afrolt dan er tegen op. Bij de R1100RT kon je nog straffeloos de shim tussen het achterwiel en de kardan verwijderen, de remschijf zit op de kardan, bij de R1150RT zit die op het wiel en verplaats je ook de remschijf etc.

Waarom die 1200 dan naar links gaat blijft nog even een raadsel, zou een beetje met gewichten spelen in de koffers
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)1

nu:
R1150RT TS (2003)2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
Rebel
2017
2017
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel » 21 aug 2017, 01:23

Ik heb al veel verschillende motoren gehad en die gingen allemaal netjes rechtuit.
Dit is de eerste motor waarmee ik dit heb.
Blijf het een vreemd verhaal vinden en lijkt mij niet normaal.
En waarom pas na montage van de nieuwe banden?????

Zie ook http://www.vfroc.nl/forumVFR/index.php? ... 392&page=2 waar onderstaande beschreven wordt.
Let vooral op de radiale krachten die invloed uitoefenen op met name het voorwiel in dit verhaal.
Volgens mij zijn dat de krachten waarover we het hier hebben en naar links of naar rechts neigen kan verklaren.
Maar hang me er niet aan op . . . . ik ben ook geen expert _001


Grappig: zoveel mensen, zoveel meningen..... En zet 3 experts bij elkaar, dan krijg je 3 verschillende meningen.....
Ten eerste moeten jullie (alle lezers, niet alleen de experts) begrijpen wat de verschillen zijn tussen wat hier statisch balanceren en dynamisch balanceren genoemd wordt.
Bij statisch balanceren voeg je gewicht op de velg toe (meestal in het midden van de velg) totdat het wiel overal even zwaar is. Er is dus geen punt meer wat op de balanceerbok steeds naar beneden zakt. Statisch balanceren kan je ook op de betere balanceermachines, die rekenen dat dan voor je uit (desgewenst tot op 1 gram nauwkeurig).
Bij dynamisch balanceren op de balanceermachine krijg je zowel de waardes voor statisch als ook voor dynamisch balanceren te zien. Kies je ervoor om dynamisch te balanceren, dan heb je wel meer lood (of zink, of gecoat ijzer) nodig, maar het wiel is dan zowel statisch als dynamisch in balans (al zit er vaak een zeer kleine afrondingsfout van een paar gram in). Dus als je deze theorie begrijpt, dan kan je NOOIT volhouden dat statisch balanceren beter zou zijn, behalve dan dat je minder balanceermateriaal gebruikt.

Ik concludeer uit de praktijk dat JUIST bij het voorwiel dynamisch balanceren extreem belangrijk is. Juist bij het voorwiel geeft een dynamische onbalans (terwijl hij statisch wel in balans is) vaak een slingering in het voorwiel bij 70-80 km/u. Dit komt met name doordat het voorwiel vrij gemakkelijk radiaal kan roteren (doordat het gelagerd is in het balhoofd). Ik heb tientallen voorwielen die op een statische machine gebalanceerd waren dynamisch gebalanceerd, met in vrijwel alle gevallen een zeer goed merkbare verbetering, tot zelfs volledige oplossing van genoemde problemen. Rikus heeft wel in zoverre gelijk dat het effect van een dynamische balancering bij een voorwiel minder is doordat de velg minder breed is (velgbreedte moet je op de machine ook invoeren). Maar de machine geeft dan simpelweg aan dat je meer balanceergewicht moet toevoegen. Bij de meeste achterwielen is het effect van een dynamische onbalans veel minder omdat enerzijds de massatraagheid van de achtervelg + remschijf + kettingwiel + band groter is dan de voorkant, en anderzijds het achterwiel niet of nauwelijks radiaal kan roteren (of de wiellagers en/of achtervorklagers moeten versleten zijn.
Door de grotere massa is de kans op een afwijking in statische en dynamische onbalans ook groter. Je ziet dan ook op de meeste motoren dat er meer balanceergewicht op het achterwiel zit dan op het voorwiel (vooral bij statisch balanceren is het verschil groter).

Dit verklaard ook grotendeels waarom er in de racerij statisch gebalanceerd wordt. Niet alleen zijn daar de velgen, schijven en banden veel nauwkeuriger geproduceerd, maar ze zijn ook fors lichter, waardoor de onbalans ook fors minder zal zijn. Daarnaast zal door een combinatie van slijtage en oppikken van vreemd materiaal (marbles, steentjes etc.) de balans al zeer snel verstoord zijn. Verder rijden de heren coureurs al in het grensgebied van de banden en de motor, waardoor er eigenlijk continue onbalans in de motor zit. Je ziet de motoren dan ook zeer vaak duidelijk slingerend de bocht uitkomen, vandaar ook dat er een stuurdemper op zit. Het beetje dat er door de onbalans in de banden nog bijkomt valt eigenlijk weg tegen de rest.....

Mocht er trouwens behoefte aan zijn, dan kan ik met zowel voor- als achterwielen wel eens demonstreren wat het verschil is. Doe dan eens een sleuteldag, treffen of toerrit bij mij op de locatie, en ik kan m.b.v. proefrijden aantonen dat dynamisch balanceren voor straatgebruik te prefereren is (maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het in alle gevallen noodzakelijk is).
BMW R 1150 RT (2001) Titan Silber, Bridgestone BT 023
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"

Gebruikersavatar
Rebel
2017
2017
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel » 21 aug 2017, 01:53

Bennos schreef:
18 aug 2017, 08:18
Met de oude banden deed ie het al, nu met de nieuwe nog steeds maar wel minder.

Je verhaal klinkt inderdaad plausibel maar volgens mij geeft een balanceerapparaat aan waar er geplakt moeten worden, links of rechts van de velg.

Als het echt zo is wat je zegt dan vind ik dat BMW wel een ontwerpfoutje gemaakt heeft hoor....maar dat hebben ze met wel meer dingen :mrgreen:


Howdy Doody :mrgreen: Volgens mij is dit een goede balanceermethode die heel veel gebruikt wordt voor motorbanden.
BMW R 1150 RT (2001) Titan Silber, Bridgestone BT 023
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 21 aug 2017, 04:11

Baird schreef:
20 aug 2017, 22:32

Voor de R11X0RT is het een bekend fenomeen: aan de rechterkant zit veel meer benzine door de vorm van de tank, daarom is hij zwaarder aan die kant tot je tank nagenoeg leeg is.
Gisteren de kuip eraf gehad, heel goed te zien dat het grootste gedeelde (bijna helemaal) van de tank dus links zit, inclusief de pomp.

Tegenovergestelde van de R11XX serie dus.

Verbazingwekkend hoe makkelijk die kuip te demonteren is trouwens _004
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Baird » 21 aug 2017, 09:24

Rebel schreef:
21 aug 2017, 01:53
Bennos schreef:
18 aug 2017, 08:18
Met de oude banden deed ie het al, nu met de nieuwe nog steeds maar wel minder.

Je verhaal klinkt inderdaad plausibel maar volgens mij geeft een balanceerapparaat aan waar er geplakt moeten worden, links of rechts van de velg.

Als het echt zo is wat je zegt dan vind ik dat BMW wel een ontwerpfoutje gemaakt heeft hoor....maar dat hebben ze met wel meer dingen :mrgreen:


Howdy Doody :mrgreen: Volgens mij is dit een goede balanceermethode die heel veel gebruikt wordt voor motorbanden.
Leuk, maar wel statisch dus. Je eigen verhaal roemt juist het dynamisch balanceren en dat gebeurd hier niet (heb niet het hel filmpje gezien als maar als wtb/vlgb kan ik me wel iets voorstellen hoe het verder gaat :mrgreen: )

Je moet eerst vaststellen OF je een probleem hebt: moet jij constant tegen je linker stuurhelft duwen totdat je er moe van wordt? Nee, moet je maar een klein beetje duwen: dan heb je gewoon een R1150RT met een zware tank rechts en een krukas die in de lengterichting draait ....... :D Kijk eens hoe je banden er uit zien na 10k km, je zult zien dat die assymetrisch gesleten zijn, is normaal voor deze fiets.
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)1

nu:
R1150RT TS (2003)2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 21 aug 2017, 09:33

Maarre, het ging in eerste instantie over het licht naar links trekken van mijn -1200-
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
Rebel
2017
2017
Berichten: 120
Lid geworden op: 12 jun 2017, 13:01
Type: R1150RT
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Rebel » 22 aug 2017, 01:40

Bennos schreef:
21 aug 2017, 09:33
Maarre, het ging in eerste instantie over het licht naar links trekken van mijn -1200-
Sorry Bennos, we moeten wel on topic blijven idd. :oops:
BMW R 1150 RT (2001) Titan Silber, Bridgestone BT 023
"We are rebels for a cause, poets with a dream and we won't let this world die without a fight"
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them"

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 22 aug 2017, 06:15

Geeft niks hoor :mrgreen:
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
Baird
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3233
Lid geworden op: 21 mar 2009, 17:49
Type: R1150RT
Bijz: Koeling, schakelpedaal, rugleuning en Triple-Xenon
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Baronie van Breda

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Baird » 22 aug 2017, 09:16

Bennos schreef:
21 aug 2017, 09:33
Maarre, het ging in eerste instantie over het licht naar links trekken van mijn -1200-
Prima ;) : Rij dan je tanks eens zover mogelijk leeg, dan is er het minste verschil tussen rechts en links: wat doet hij dan?
Groetjes, BeRT

Omdat het leven te kort is om saaie dingen te doen.

ooit:
Jawa CZ 150 (1955), Yamaha XS750 (1977), R80 ST (1984), R1100RT (1995), R1150RT TS (2003)1

nu:
R1150RT TS (2003)2 + Garmin GPSMap276Cx
R25 (1951)

BMW: Berts Motoren Werkplaats

Elektrisch rijden op je eigen zonne-energie, ik regel het voor je: Rijden op de Zon

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 02 sep 2017, 12:05

Lijkt echt door een volle tank te komen, als ie op een kwart staat is het zo goed als weg maar het e.e.a. is ook afhankelijk van de weg.

Met belading in rechter koffer en volle tank loopt ie ook mooi rechtuit.
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3019
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 » 02 sep 2017, 13:54

Je motor heeft geen probleem.

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 02 sep 2017, 14:26

Vertel?

De jouwe doet t ook?
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
RToon
Berichten: 263
Lid geworden op: 07 okt 2015, 19:06
Type: R1100RT
Bijz: Kofferdeksels in kleur gespoten
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Asten
Locatie: Asten

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door RToon » 02 sep 2017, 18:55

die van mij in ieder geval niet
maarja dat is ook een R1100RT :mrgreen: :mrgreen:
een gezond mens heeft duizend wensen
een ziek mens heeft er maar een

Gebruikersavatar
Nico4sen
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 698
Lid geworden op: 03 jul 2011, 12:26
Type: R1200RT
Bijz: Ex-P met mudflap, V-Stream en Grip Puppies
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Hartje Fryslân

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Nico4sen » 02 sep 2017, 19:28

Ton1959 schreef:Je motor heeft geen probleem.
Het kan inderdaad aan een lichamelijke "afwijking" liggen. Ik merk bij mezelf dat ik de neiging heb om niet helemaal recht te zitten, waardoor het lijkt dat de motor naar één kant hangt. Oorzaak is dat mijn knieën niet helemaal gelijk in de kuip vallen. Net alsof m'n ene bovenbeen net iets langer is dan de andere, wat ik verder overigens nooit ergens aan merk. Als ik iets ga verzitten is het gevoelsmatige hangen weer over.

Hartelijke groet,

Nico


Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3019
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 » 02 sep 2017, 19:38

Bennos schreef:
02 sep 2017, 12:05
Lijkt echt door een volle tank te komen, als ie op een kwart staat is het zo goed als weg maar het e.e.a. is ook afhankelijk van de weg.

Met belading in rechter koffer en volle tank loopt ie ook mooi rechtuit.
Eigenlijk geef je zelf het antwoord al. Er is geen probleem omdat je motor maar een klein beetje naar links trekt en dit afhankelijk is van onder andere de weg de hoeveel brandstof en de inhoud van de koffers. Als je het stuur vasthoud balanceer je niet alleen met je lichaam maar ook met je stuur. Als je het loslaat wat op zich al niet echt een goed idee is dan balanceer je de motor vooral met je bovenlichaam. En dat is net weer even anders. Als de bandenslijtage vrij normaal is zou ik me geen zorgen maken. Bij elke motor voelt dat in balans houden weer net iets anders. Sommige motoren willen niks liever dan een rechte lijn volgen en andere zijn vrij losjes in het stuur en gevoelig voor de belading van de motor.

Groet Ton

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 02 sep 2017, 19:59

Mijn vorige, een ST1300, liep altijd als op rails bij handjes los.

Of ik nou alles in de rechter of de linker koffer propte, maakte niets uit.

Tank zit ook exact in het midden en bestaat uit 2 delen, grootste hoeveelheid brandstof bevindt zich extreem laag in het frame en de rest in de zichtbare tank.

Hij had ook een erg laag zwaartepunt.

Mijn rug heeft een hele lichte afwijking (scoliose), misschien komt het daar wel door :mrgreen:
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Gebruikersavatar
Ton1959
CliniClowns actie 2017
CliniClowns actie 2017
Berichten: 3019
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Ton1959 » 02 sep 2017, 21:13

Bennos schreef:
02 sep 2017, 19:59
Mijn vorige, een ST1300, liep altijd als op rails bij handjes los.

Of ik nou alles in de rechter of de linker koffer propte, maakte niets uit.

Tank zit ook exact in het midden en bestaat uit 2 delen, grootste hoeveelheid brandstof bevindt zich extreem laag in het frame en de rest in de zichtbare tank.

Hij had ook een erg laag zwaartepunt.

Mijn rug heeft een hele lichte afwijking (scoliose), misschien komt het daar wel door :mrgreen:
Voor mij hebben de rug afwijkingen net zoals scoliose wel effect tijdens het motorrijden daar kan ik over meepraten. Daarom ga ik liever door rechter bochten dan werkt de rug niet tegen. Na lange ritten over minder goede wegen zit ik dan ook echt niet recht op de motor. Maar ja dat is maar één van mijn rug probleempjes. Gewoon rijden en niet teveel over nadenken.

Gebruikersavatar
Bennos
Berichten: 65
Lid geworden op: 07 mar 2016, 20:31
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Licht naar links trekken R1200RT

Ongelezen bericht door Bennos » 03 sep 2017, 08:11

Bij mij ook, maar niet in het bochtengedrag, heeft wel invloed op hoelang ik het uithoudt, soms 1,5 uur achter elkaar en soms moet ik na een uur al even stoppen.
BMW R1200RT '05 Granitgrau Metallic|Tempomat|Helibars Tour Performance|BMW Alarm|BMW Topkoffer|BMW Cilinder- en Kofferberscherming|XT-009 Tracker

Kymco DownTown 350i (E4) ABS 9.1 '17

Plaats reactie

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten