Verlagen r1200p

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Thieske88

Verlagen r1200p

Ongelezen bericht door Thieske88 »

Hey medeforummers,

Is er iemand die ervaring heeft met het verlagen van een r1200rt (2007-2008) zonder esa? In mijn geval betreft het een P.
Kan dit met de originele veren/dempers? Het hoeft maar een klein stukje, ivm een verlaagd zadel kan ik dan goed bij de grond. Echter ik wil liever niet alles vervangen.
BMWnozem

Re: Verlagen r1200p

Ongelezen bericht door BMWnozem »

Heb onlangs mijn R1200rt laten verlagen. Ben 1.69 meter lang en mijn beenlengte is 70 cm. Voorzag mijn motor van een verlaagd BMW zadel waarbij de zithoogte in de laagste stand 78 cm is (fabrieksopgave). Rijden is geen probleem, maar voeten aan de grond wel. Met een voet aan de grond leunde de motor tegen de binnenkant van mijn dijbeen. Je zult maar te kort komen onder je voeten en een motor van 245 kilo wordt onhandelbaar. BMW levert/leverde, bij bestelling af fabriek, motoren met verlaagd zadel, korte veren incl dempers, korte zijstandaard en middenbok. Een lage buddyseat is gewoon verkrijgbaar maar of de andere onderdelen dat zijn weet ik niet. Je betaalt wel de BMW prijs. De hieronder beschreven mogelijkheid is mijn inziens voordeliger. Hyperpro levert een verlagingsset, dit scheelt 3 cm. Alleen de veren worden vervangen. Wel of niet de middenbok en zijstandaard aanpassen ?. De meningen hierover zijn verdeeld, zowel bij diverse bedrijven (MSA, JJ Suspension, Hyperpro Alphen a/d Rijn) die aan ombouw doen als op het forum. Mijn eigen ervaring is dat ik, na verwisselen van de veren, grote moeite had om de motor op de middenbok te zetten. Geparkeerd op de zijstandaard hoefde ik maar licht tegen de motor te duwen en deze bewoog naar voren en dreigde te vallen. Uiteindelijk zijn zijstandaard 1 cm en middenbok 2 cm ingekort. Dankzij Jensen Motorrijwielen in Nijmegen ben ik zeer tevreden met het verkregen resultaat.
Laatst gewijzigd door BMWnozem op 25 mei 2015, 15:45, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Verlagen r1200p

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Een ander idee is om ipv de motor te verlagen motorlaarzen te kopen van het merk Daytona. Type M Star GTX.
Deze hebben een verhoogde zool waar je aan de buitenkant niets van ziet maar het scheelt wel aan iedere kant 2,5 cm.
Laarzen zijn wel duur (rond de €350,-) maar zoals alle laarzen van dit merk van topkwaliteit en absoluut 100% waterdicht.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gebruikersavatar
Cobaard
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 jul 2013, 07:37
Type: R1200RT
Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drunen

Re: Verlagen r1200p

Ongelezen bericht door Cobaard »

Ook ik heb ruim 1 jaar geleden mijn 1200RT (bij Hyperpro in Werkendam) laten verlagen. Hierbij zijn de veren vervangen, waardoor de motor iets meer dan 3 cm is verlaagd. Prima oplossing, waarbij ik niet de indruk heb dat dit ten koste van het comfort is gegaan en het de wegligging/rijkwaliteit zeker ten goede is gekomen. Overigens is hierover elders op dit forum al het nodige over geschreven (zie oa www.bmwrtforum.nl/forum/viewtopic.php?f=53&t=7824 ). Ik heb wel de middenbok en de jiffy laten inkorten omdat ook ik het opbokken te zwaar vond gaan en de motor "te recht" op de jiffy stond. Ook ik heb Daytona M star GTX laarzen, met enig googlen kom je op een prijs van rond de 300 euro, inderdaad een prima laars met een goede pasvorm en na 4 jaar gebruik nog steeds waterdicht. [groet]
BOXERBOY

Re: Verlagen r1200p

Ongelezen bericht door BOXERBOY »

WaltzingMatilda schreef:Een ander idee is om ipv de motor te verlagen motorlaarzen te kopen van het merk Daytona. Type M Star GTX.
Deze hebben een verhoogde zool waar je aan de buitenkant niets van ziet maar het scheelt wel aan iedere kant 2,5 cm.
Laarzen zijn wel duur (rond de €350,-) maar zoals alle laarzen van dit merk van topkwaliteit en absoluut 100% waterdicht.
Is dat wel zo....? En over welke zool heb je het? Buitenzool of binnenzool?
Volgens mij is de buitenzool niet verhoogd met 2,5 cm maar kun je een verhoogde BINNENZOOL plaatsen die aan de hak zijde 2,5 cm en aan de voorzijde 0,8 cm is. Hierdoor komt je voet meer voorover en hoger IN de laarste staan.
De laars ZELF komt daar dus helemaal niet omhoog.......

In de omschrijving van de laars staat vermeld dat de hiel (ik denk gewoon het hak gedeelte) wel verhoogd is en dat je hak/hiel hierdoor 6 cm boven het wegdek komt te staan. Mogelijk dat WaltzingMatilda dit bedoelt? Dit ZOU een oplossing kunnen zijn maar nogmaals: het betreft dus alleen de achterkant van de laars en betreft dus NIET een verhoging over de gehele lengte van de zool.
[youtube]ZfcpE8CFNg0[/youtube]

http://webshop.hansvanwijk.nl/laars-day ... 83628.html
Gebruikersavatar
Cobaard
Berichten: 92
Lid geworden op: 14 jul 2013, 07:37
Type: R1200RT
Bijz: Verlaagd HyperPro, BMW Comfortzadel, VStreamscherm
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Drunen

Re: Verlagen r1200p

Ongelezen bericht door Cobaard »

Goede morgen Boxerboy, zien en voelen is geloven. Ook in Friesland zijn er voldoende motorzaken met Daytona motorlaarzen. Wat let je om ze te gaan passen, als je bereid bent het bedrag ervoor uit te geven en je past ze dan ben je "verkocht" Big RT Smile
Gebruikersavatar
EileRT
Forumbeheerder
Forumbeheerder
Berichten: 4479
Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
Type: R1100RT
Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Drachten

Re: Verlagen r1200p

Ongelezen bericht door EileRT »

Cobaard schreef:Goede morgen Boxerboy, zien en voelen is geloven. Ook in Friesland zijn er voldoende motorzaken met Daytona motorlaarzen. Wat let je om ze te gaan passen, als je bereid bent het bedrag ervoor uit te geven en je past ze dan ben je "verkocht" Big RT Smile
En zo is 't . . . ik heb mijn Daytona Road Star GTX gekocht bij Motorplaza in Heerenveen . . . ze zitten perfect, zijn waterdicht (Gore-Tex) en je kunt er een marathon op lopen . . . alhoewel, motorrijden heeft mijn voorkeur! ;)

On topic: hoop wel dat Thieske88, de starter van dit draadje, er ook iets aan heeft . . . _001
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert

Afbeelding
Thieske88

Re: Verlagen r1200p

Ongelezen bericht door Thieske88 »

Voor mij bleek na de ombouw van mijn motor een verlaagd zadel op de laagste stand in combinatie met divi laarzen (exacte type weet ik zo niet) afdoende te zijn op deze manier kan ik bij de grond en denk ik mijn valbeugelset niet nodig te hebben Big RT Smile
Gebruikersavatar
WaltzingMatilda
Berichten: 880
Lid geworden op: 14 sep 2014, 08:37
Type: R1250RT
Bijz: Triumph 900 GT PRO en een Moto Guzzi V85 TT
Land: LUXEMBOURG
Woonplaats of omgeving: Kautenbach

Re: Verlagen r1200p

Ongelezen bericht door WaltzingMatilda »

Mijn motor was ook verlaagd, niet aan de voorzijde maar alleen aan de achterzijde dmv een kortere reactiestang.
Deze heb is zsm laten vervangen door een originele stang want de motor werd er heel erg stoterig en springerig van.
Voor reageerde hij als een normale motor maar achter niet. Inveren tot daar aan toe maar bij het uitveren leek hij telkens een sprongetje te maken. Bij een wat sportievere rijstijl in combinatie met een wat mindere weg gaf mij dat een onprettig gevoel.
Bovendien reed ik voor mijn gevoel met een "scheve" motor. (voor een normale hoogte en achter 3 cm lager.
Just like surfing the web has nothing to do with the ocean, you will never feel the thrill of twisting the throttle from behind a desk..
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”