ESA werkt niet (meer)

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Smurf
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2014, 13:54
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schijndel

ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door Smurf »

mijn vorig jaar aangekochte Rt1200 is uitgerust met het ESA systeem. Na een aantal ritten ben ik tot de conclusie gekomen dat het ESA niet werkt. Er is geen mogelijkheid om te switchen tussen de diverse instellingen.
Terug naar de leverancier en deze geeft aan het probleem ( onder de garantie ) te gaan verhelpen.
Nu na een aantal weken heeft hij mij door gegeven dat e.e.a helaas niet is te repareren. Oorzaak het systeem blijkt na aflevering door de oude eigenaar te zijn gemonteerd. Volgens opgave van de leverancier heeft hij contact gehad met een BMW dealer en ook deze zou hebben doorgegeven dat het systeem niet is te maken.
Wil ik de instelling wijzigen van de vering zal dit voortaan handmatig moeten gebeuren !!!
Aangezien ik een complete leek ben op dit gebied vraag ik via dit forum de mening van medeforum leden.
Komt dit verhaal vaker voor ? Is de instelling van de vering aan te passen met de hand ?
Wat is wijsheid ?
Gebruikersavatar
Berrybeer
2023
2023
Berichten: 1414
Lid geworden op: 05 okt 2009, 14:40
Type: R1150RT
Bijz: met alles d'rop & d'ran..
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Uden
Locatie: Uden

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door Berrybeer »

Maak eens een afspraak bij JJ Suspension in Mill. Die weten bijna alles over ESA, zitten lekker bij je in de buurt en we hebben er als forum al een keer een voorlichtingsdag gehad (even de zoekfunktie gebruiken) ;)
Bostich10

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door Bostich10 »

Ik had in eerste instantie had ik last van een lekkende voordemper en heb van Kenny de tip gekregen om eens contact op te nemen met JJ suspension in Mill.
Daar constateerden ze inderdaad niet alleen een lekkende voordemper maar ook een ESA wat niet helemaal prettig meer werkte.
Wel kon er gewisseld worden binnen solo stand van normaal naar comfort en sportief maar niet meer naar een andere stand tw met koffers en duo. (dus ook niet de drie standen daarbinnen)
Dat laatste was mij niet echt opgevallen omdat ik nagenoeg altijd alleen op de motor zit en bijstellen middels dat ESA niet zo heel vaak deed en het al weer een hele tijd geleden was dat ik dat gebruikt had.

Verder onderzoek leerde dat er in het achtergedeelte de stappen motor van ESA het niet meer deed en de stappenmotor van het voorgedeelte ook een heel end gecorodeerd was.

Kortom, voor en achterdemper gereviseerd nieuwe stappenmotoren gemonteerd en mijn ESA werkt zoals het moet werken. (kost wel wat maar altijd nog minder als vernieuwen bij de dealer). Verder nemen ze alle tijd voor je en leggen je het hele probleem uit aan de hand van een opengewerkt systeem.

Neem eens contact op met JJ suspension in Mill die hebben mij ook uitstekend geholpen. (http://jjsuspension.nl/


Groet,
B10
doov650

Re: ESA werkt niet (meer)k

Ongelezen bericht door doov650 »

Je koopt een motor met ESA. En nu blijkt dat er geen ESA op zit.
De verkoper heeft dus niet geleverd hetgaan afgesproken is.
Je hebt recht om de koopovereenkomst te ontbinden.
Ik zou dit serieus overwegen. ESA is een hele fijne optie !
Inspector Gadget

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Apart verhaal!

Dus formeel zou er geen ESA opzitten?

Je kunt dit heel eenvoudig zelf online controleren via je VIN-nummer (ook wel chassisnummer genoemd);
http://www.bmwarchiv.de/vin/bmw-vin-decoder.html

Je krijgt dan de volledige lijst wat er af-fabriek op gemonteerd zat, toentertijd.

Als op dat overzicht op basis van jou VIN-nummer er daadwerkelijk (ook) ESA op staat (X416A - ESA Fahrwerk) dan heeft het van origine opgezeten.
Maar schijnbaar heeft dan iemand "lopen rommelen" _001

Als er op dat overzicht geen ESA staat maar de verkoper heeft het wel als zodanig aan jou verkocht, zou ik inderdaad zelf ook overwegen de koopovereenkomst te ontbinden.
Als er op dat overzicht wel ESA staat, zou ik een afspraak maken met JJ Suspension, die hebben de expertise.
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door wobbert »

Smurf schreef: ......
Nu na een aantal weken heeft hij mij door gegeven dat e.e.a helaas niet is te repareren. Oorzaak het systeem blijkt na aflevering door de oude eigenaar te zijn gemonteerd. Volgens opgave van de leverancier heeft hij contact gehad met een BMW dealer en ook deze zou hebben doorgegeven dat het systeem niet is te maken.
Wil ik de instelling wijzigen van de vering zal dit voortaan handmatig moeten gebeuren !!!
Aangezien ik een complete leek ben op dit gebied vraag ik via dit forum de mening van medeforum leden.
Komt dit verhaal vaker voor ? Is de instelling van de vering aan te passen met de hand ?
Wat is wijsheid ?
Dus er wordt beweerd dat ESA achteraf is gemonteerd? Dat kost een hoop centen, als het al mogelijk is..... Hier geloof ik dus niks van.
En van een ESA systeem kan je niks handmatig instellen dus jouw verhaal roept alleen maar vragen op.
Meer duidelijkheid is zeker gewenst voor jou en ontbinden lijkt mij anders ook een goede optie.
Reparatie aan een ESA systeem is niet goedkoop.......
Gebruikersavatar
wil_kok
Berichten: 93
Lid geworden op: 16 jul 2009, 08:50
Type: R1250RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Amersfoort
Locatie: Amersfoort

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door wil_kok »

Hallo,

Had afgelopen maand hetzelfde probleem, dat ESA niet meer reageerde.
De winter met niemand achterop gereden en toen mijn vrouw weer mee ging kon ik via ESA de vering niet meer op 2 helmen krijgen.
Hij ging dus ook niet meer aan de achterzijde omhoog.
Eerst mijn dealer er naar laten kijken, die kreeg wel de computer aan de praat, maar de vering kwam niet meer omhoog.

Kreeg van hen ook het adres van JJ Suspention op, dus daarmee contact opgenomen en een afspraak gemaakt.
Toen ik daar was werd er even getest.
Motor starten, aan de handvaten een paar keer in de vering drukken. Volgende stand (comfort, normaal, sport) selecteren, weer in de vering drukken.
Conclusie, niet alleen achter was defect ook de voorzijde.
Het gekke is dat achter die 3 standen achter nog wel werkte.
Alleen het omhoog komen werkte niet.

Gelijk de motor daar achter gelaten. Goede service ik werd door hen van Mill naar Cuijk gebracht waar ik met OV naar huis kon.
Wel in mijn motorbroek, dus dat was wat minder. :(

Heb wel direct van de gelegenheid gebruik gemaakt om de standaard veren te laten vervangen door Hyperpro veren.

Afgelopen donderdag de motor opgehaald. Helaas werkt de computer van de ESA toch niet meer, maar daar kan JJ Suspention niets aan veranderen, dat moet bij een BVMW dealer gebeuren. Dus de 3 standen, comfort, normaal en sport werken nu voor en achter, maar het aanpassen aan bagage helaas nog niet.
Ik heb de onderdelen gezien die zijn gereviseerd en dat zag er niet al te best uit.
De stappenmotor van mijn voorvering was volkomen verrot, ook de bedrading naar de stappenmotoren waren erg slecht.
Van de achterveren hebben ze ook de plunjer en het schroefdraad deel vervangen.
Ik zeg wel schroefdraad, maar op de bout zat nog wel wat, maar in het huis was niets meer te vinden.
Wel kreeg ik de tip om de ESA niet te verstellen als je op de motor zit, dus starten, ernaast gaan staan en dan verstellen.


Ik moet zeggen, komt natuurlijk ook de de Hyperpro veren, de motor stuurt nu erg strak.
Heb helaas nog niet veel kunnen rijden, want op weg van Mill naar huis ging mijn aansturing van de benzine pomp kapot. :x
Ja, zo val je van het één in het ander.
3 uur langs de A12 gestaan, met op een gegeven moment een auto van Rijkswaterstaat en 2 auto's van de ANWB.
Moest toch worden afgevoerd. Gelukkig kon de Van Harten in Amersfoort dit snel repareren en vrijdag's kon ik hem weer ophalen.

Heb reeds een afspraak voor het nakijken/vervangen van de computer, volgens mij heet dat ZTE of iets dergelijks.
Is deze niet te resetten, moet er een nieuwe in.

De moraal van dit verhaal:
Krijg je problemen met je ESA en je wilt het weer werkend hebben, reken op veel kosten.
Afhankelijk wat er kapot is kan de revisie oplopen tot ca. € 1500,00, ik had het geluk dat er een stappenmotor nog goed was, dus was minder kwijt.
Doordat de ESA vast zat geeft de computer dus ook problemen en dat kan weer zoals gezegd oplopen tot € 600,00.
Om alles weer in orde te krijgen ben je dus zo maar € 2000,00 verder als alles gereviseerd moet worden.
Kijk dus, zeker als je 2e hands een motor met ESA koopt goed of alles nog goed functioneert.

Ik hoop dat jullie wat hebben aan dit verhaal.

Met vriendelijke groet,

Wil
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door HansD »

wil_kok schreef: Heb reeds een afspraak voor het nakijken/vervangen van de computer, volgens mij heet dat ZTE of iets dergelijks.
Bedankt voor je verhaal Wil. De mechanische kant van ESA was me wel bekend, en hebben we uitgebreid onder onze neus gewreven gekregen bij J&J tijdens het RT forum bezoek. Eigenlijk moet je de vering/demping incl. ESA ook elke 50.000 km een grote beurt (laten) geven en indien nodig laten reviseren. Dat scheelt mogelijk op de lange duur wat geld en ellende.

Een ZFE = Zentrale Fahrzueg Elektronik, en is een electronische zekeringenkast. Die kan ook stuk, maar dat hoor je niet vaak.
Hopenlijk is een reset voldoende.
Inspector Gadget

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, inderdaad ook de ZFE kan defect of "crashen". (door bijvoorbeeld een software-update die niet goed uitgevoerd is)
De meest bekende defect is de aanstuur-IC (elektronische zekering) van de accessoires-stekker, daar staat teen-en-tander over op (o.a) het GS forum.
Wellicht dat bij een "defecte" ZFE een BMW dealeRT het onder coulance vervangt? _001

De ZFE zal de aansturing naar de stappenmotors van de ESA "permanent" uitschakelen (het is een directe aansturing) als er te vaak/langdurig te veel stroom opgenomen wordt.
Vaak omdat inderdaad die stappenmotors vast gerot zijn of aangetast door roest/vuil.
BMW dealeRTs kunnen dan een aangepaste software-versie laden die iets meer stroom toelaat naar die stappenmotors, maar dat kan niet tot in het oneindige.

Jammer is wel dat de auteur van dit draadje nooit meer een reactie terug gegeven heeft. -naughty- :(
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 01 mei 2015, 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.
theridingman

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door theridingman »

Inspector Gadget schreef:
Jammer is wel dat de auteur van dit draadje nooit meer een reactie terug gegeven heeft. -naughty- :(
Een fenomeen dat vaak voorkomt als nieuwe leden zich enkel aanmelden om een probleem te bespreken jammer genoeg.
Inspector Gadget

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, helaas bemerk ik dat ook, erg jammer!
Smurf
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2014, 13:54
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schijndel

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door Smurf »

Beste medeforumleden

Allereerst mijn oprechte excuses voor mijn (te) late reactie. Door een plotseling opkomend ongemak ben ik helaas een hele poos niet in de gelegenheid geweest om te reageren.
En eerlijk is eerlijk de laatste tijd ben ik het ook echt vergeten omdat ik toch ook andere zaken aan mijn hoofd had.

Maar nu mijn vervolg op de ESA kwestie.
Zoals eerder aangegeven blijkt dat het ESA systeem later is aangebracht. Als ik nl. aan de hand van het chassisnummer de gegevens bij BMW opvraag blijkt dat de RT, af fabriek, is afgeleverd zonder ESA.
Na goed onderling overleg heeft de leverancier ( die het oprecht ook allemaal heel vervelend vond ) het hele ESA gebeuren verwijdert en is er geheel kostenloos een nieuw handmatig verstelbaar Hyperpro veersysteem geplaatst met een hydraulische preload verstelling.
Daarnaast heeft hij de servicebeurt en de nieuwe achterband die is gemonteerd ook voor zijn rekening genomen. Dit alles en het feit dat mijn motor keurig thuis is opgehaald
en weer teruggebracht ( totaal toch zo'n 650 km alles bij elkaar ) ben ik van mening dat dit bedrijf best een warme douche heeft verdiend.
Wim ter Braake motoren uit Nijeveen : bij deze nogmaals bedankt voor de geweldige service en het meedenken om tot een passende oplossing te komen.

Hoe mijn RT nu op de weg ligt weet ik helaas nog niet aangezien ik zoals al aangegeven de laatste tijd andere prioriteiten heb gekend. De bedoeling is om met hemelvaart weer eens op te stappen dus ik ben benieuwd.

Heb ik eigenlijk nog 1 ( domme ) vraag: als je de handmatige vering gaat instellen gaat dit met een draaiknop die onder het zadel is geplaatst. Hierop staat HIGHER en LOWER
echter wanneer moet ie op higher en wanneer op lower als je met duo passagier op stap gaat ?

Grt
Bert
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door HansD »

Bert, hetvolgende hebben we destijds bij j&j suspension geleerd: (kijken of ik het nog weet)
Om te beginnen, higher is de veervoorspanning hoger en dus ook de motor hoger.
Begin met achter de motor te gaan staan en duw hem eens flink in de veren. (Gaat het beste met zijn tweeen, maar nog niet op de motor gaan zitten. ). Dan zie je hoe hoog en hoe laag de motor kan veren, met andere woorden hoeveel veerweg je hebt. Je kunt dit evt. Ook meten met een meetlat door een vast punt achterop de motor te kiezen en af te lezen hoe hoog en hoe laag de motor komt bij flink in en uitveren.
Ga nu op de motor zitten en kijk of meet hoe ver de motor inveert. Het is de bedoeling dat de motor met passagier(s) zowel nog veerweg naar beneden heeft, als naar boven. Als je de motor te laag hebt staan, zal de motor bij inveren op zijn aanslag terecht kunnen komen (bonk!). Als de motor te hoog staat is er te weinig ruimte om uit te veren, bijvoorbeeld na een hobbel of gat, en dat rijdt ook niet lekker.
Met 2 personen zal de motor dieper in de veren zakken, en moet je dus de veervoorspanning hoger zetten, zodat je ook dan naar boven en naar beneden veerweg over hebt.
Daarnaast is het nog zo dat als je de motor achter hoger zet, de motor iets meer op zijn neus komt te staan, en daardoor iets makkelijk/beter stuurt. Succes!

Hoe was het trouwens afgelopen met de ZFE? Reset of vervangen?
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door wobbert »

Dat is een nette service, of eigenlijk gezegd een ZEER nette service!!
Maar toch nog wel een vraag: is de knoppenwinkel ook aangepast of heb je nu een dummy ESA knop? En het canbussysteem weet ook dat er geen ESA meer op zit?
Ik blijf het een raar verhaal vinden, maar goed.
Je zal een basisstand moeten betalen voor 1 pers, 2 pers en/of bagage. Lower ( met de klok mee als het goed is) gaat tie dus met meer gewicht op de motor.
Wat handig is: knop helemaal uitdraaien en dan aan de bovenkant een markering maken. Je kan dan makkelijk bepalen wanneer je 1 rondje met de knop hebt gemaakt. Wat de verschillende standen moeten zijn voor de verschillende mogelijkheden moet je uitvinden. Ik heb Wilbers veren die ook handmatig versteld moeten worden en voor de verschillende mogelijkheden heb ik een spiekbriefje onder mijn zadel gemaakt (naast preload heb ik ook nog high- en lowspeed afstelling).
Smurf
Berichten: 17
Lid geworden op: 23 feb 2014, 13:54
Type: R1200RT
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Schijndel

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door Smurf »

Ik zal het eens gaan uitproberen m.b.t. de instelling van de vering, hoewel ik werkelijk 2 linkse handen heb moet dit toch nog wel lukken.

De knoppen m.b.t. het ESA gebeuren zijn nog gewoon aanwezig maar dienen dus geen enkel nut meer.

Grt
Bert
Gebruikersavatar
wobbert
Berichten: 223
Lid geworden op: 30 dec 2009, 13:11
Type: R1200RT
Bijz: Van Harten special
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Almere

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door wobbert »

Hier nog wat leesvoer...misschien helpt het....

http://www.rotechsupport.nl/index.html en dan onder kopje techniek.
Inspector Gadget

Re: ESA werkt niet (meer)

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Al met al een hele vervelende situatie voor jou, op meerdere vlakken.
Maar als zo vaak, het probleem is niet belangrijk, de oplossing wel.

In ieder geval netjes voor jou opgelost en dat is het belangrijkste.

Ik gok dat de ZFE geen foutmeldingen over ESA zal registreren omdat formeel de ZFE ook niet de "licentie" (= codes) voor ESA heeft.
En dus ook niet "weet" dat er ESA "aanwezig" (lees: aangesloten) was, en nu niet meer is.
Achteraf ESA monteren is volgens mijn informatie formeel niet mogelijk.
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”