Kapotte ESA voorveer of niet

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
Toni
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:15
Type: R1200RT
Bijz: Osta Grau, 2011, Zumo 660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard

Kapotte ESA voorveer of niet

Ongelezen bericht door Toni »

Ha forumleden,

Onlangs mijn motor voor een jaarlijkse beurt gebracht naar de vakman (voormalig BMW dealer in de buurt) en kreeg bij het ophalen te horen dat hun computer aangaf dat de ESA voorvering defect was _001 . Goede nieuws was dat de vering het nog wel deed maar niet meer elektronisch verstelde. Daar werd ik niet vrolijk van, motor is van 2011 en zit net 15d KM op. De Motoport dealer in de buurt gaf aan dat een nieuwe voorveer €1000,- moest kosten, excl inbouwen... Hier op het RT-forum de nodige info verzameld en in contact gekomen met JJSuspension in Mill. Aan de hand van het WPH en wat tips van JJ het plan opgevat om de veer zelf te verwijderen en op te sturen naar Mill, mogelijk dat het motortje defect zou zijn :cry: Gisteren alle kappen eraf gehaald en wat schetste mijn verbazing, het stekkertje bij het balhoofd zat gewoon compleet los :roll: Deze met wat moeite weer vastgezet, terug naar de vakman voor een reset/check van de elektronica en alles werkt weer... Moraal van dit verhaal, soms valt het allemaal toch weer mee met de BMW... Dus op naar buiten en toeren maar weer Big RT Smile
Gebruikersavatar
Bert M
Erelid
Erelid
Berichten: 2313
Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: F650GS
Land: Verenigd Koninkrijk
Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire

Re: Kapotte ESA voorveer of niet

Ongelezen bericht door Bert M »

Jij moet een geweldig feestelijk gevoel gehad hebben na die ontdekking! Super _004

[groet]

Bert M
Met vriendelijke motorgroet
Bert M

Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3297
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Kapotte ESA voorveer of niet

Ongelezen bericht door HansD »

Gelukkig! Geweldige dealer, zeg!
Inspector Gadget

Re: Kapotte ESA voorveer of niet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Gelukkig!

Wel apart dat ze dit niet ff voor jou gecontroleerd hadden nadat ze die storingsmelding constateerden.
Die stekker komt niet ff zo gemakkelijk los dus mogelijk vergeten ooit goed/juist (weer) te monteren? _001
Beetje slordig van de monteur, altijd verder kijken bij een storing dan je esa-neus lang is.
Anders was het gemakkelijk "verdienen" zo voor hen. -naughty-
Gebruikersavatar
Toni
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:15
Type: R1200RT
Bijz: Osta Grau, 2011, Zumo 660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard

Re: Kapotte ESA voorveer of niet

Ongelezen bericht door Toni »

Ja, eens dat die monteur iets verder had kunnen kijken... (Hij had zeker weinig zin om het nodige plastic te demonteren) Dan was mij een vervelend gevoel bespaard gebleven... Maar met deze uitkomst was het goede gevoel weer snel terug en dat blijft gelukkig langer hangen :lol:
Inspector Gadget

Re: Kapotte ESA voorveer of niet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het blijft mensenwerk, hoe slordig ook.

Top dat jij wel die moeite genomen hebt, en ben echt heel blij voor je! _004

Ik weet wat het betekend als de ESA daadwerkelijk defect is, zoals in mijn geval.
Zeker en vast, de servo aan de voorzijde is vastgerot. :(
Gebruikersavatar
Toni
Berichten: 53
Lid geworden op: 20 jan 2011, 23:15
Type: R1200RT
Bijz: Osta Grau, 2011, Zumo 660
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Heerhugowaard

Re: Kapotte ESA voorveer of niet

Ongelezen bericht door Toni »

Da's balen voor jou zeg maar ik hoef jou volgens mij niet te wijzen op de "verenboer" in Mill? Misschien valt het dan nog een beetje mee qua kosten, zeker als je hem zelf (de)monteert.
Inspector Gadget

Re: Kapotte ESA voorveer of niet

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Inderdaad, dat herstel-punt is mij zeker bekend.
Zelf demonteren is er helaas niet meer bij, daarin moet ik berusten.

Maar ik zal waarschijnlijk wel iets kunnen afspreken als er onderhoud aan mijn motor gedaan gaat worden, de veerpoten gedemonteerd kunnen worden en dan bekeken wordt wat er hersteld kan worden. Want de HyperPro veren moeten ook nog altijd gemonteerd gaan worden.
Maar gezondheid (en financiën) eerst.

In ieder geval bedankt voor het meedenken & de tip! _004
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”