100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Vorige week naar MSA voor een 100 duizend beurt. Zat al langer te denken om hyperpro te laten monteren en nu maar eens gedaan. Tjonge wat een verschil. Was toch eigenlijk slappe hap geworden en rijdt nu ongelooflijk strak. Achteraf denk je vooral "dat had ik eerder moeten doen".
Overigens ook weer complimenten aan MSA, op verschillende punten werkt het weer allemaal een stukje fijner. -top-
Overigens ook weer complimenten aan MSA, op verschillende punten werkt het weer allemaal een stukje fijner. -top-
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Ik heb bij mijn 2005 RT drie jaar geleden door Hyperpro ook nieuwe Hyperpro schokdempers en veren laten monteren. De Rt had toen 110.000km gereden........wauw, wat een verschil.
Veel plezier met je nieuwe motor :)
Veel plezier met je nieuwe motor :)
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Dank, zo voelt het inderdaad!Wolfs RT schreef:Ik heb bij mijn 2005 RT drie jaar geleden door Hyperpro ook nieuwe Hyperpro schokdempers en veren laten monteren. De Rt had toen 110.000km gereden........wauw, wat een verschil.
Veel plezier met je nieuwe motor :)
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Zijn hyperpro veren erg hard afgeveegd?
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
CCvW schreef:Zijn hyperpro veren erg hard afgeveegd?
- Bert M
- Erelid
- Berichten: 2313
- Lid geworden op: 26 dec 2011, 16:45
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: F650GS
- Land: Verenigd Koninkrijk
- Woonplaats of omgeving: Nottinghamshire
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Voor het zachtere afvegen, adviseren we Page... :lol:CCvW schreef:Zijn hyperpro veren erg hard afgeveegd?
Met vriendelijke motorgroet
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
Bert M
Le Làmh Làidir Bratach Bhan Chlann Aoidh
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Sorry, autocorrect. Ik heb dit wel vaker. Ik wilde vragen of de motorfiets na het installeren van HyperPro veren, erg oncomfortabel word. (afgeveerd in plaats van afgeveegd)
Wel een leuke reactie Bert!
Wel een leuke reactie Bert!
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
-
- Berichten: 128
- Lid geworden op: 11 sep 2014, 18:14
- Type: R1200RT/LC
- Bijz: linksrijder
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Amersfoort
- Locatie: Lelystad
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Voelt wel iets harder, maar niet oncomfortabel. Een drempel bijvoorbeeld kreeg je een klap met de oude veren en wordt het nu netjes opgevangen, dus is juist comfortabeler.
R 75/5 (1973) - R75/6 (1976 met kuip)- K75RT (1992) -R1100RT (1997) -R1200RT (2006) - R1200RT lc (2014)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
Mazda 323 (1977)- Lada 1200S (1981) - Saab 900 (1979) - Saab 900GL (1982) - Fiat Croma (1992) - Saab 9000 (1990) - Saab 900 2.3i (1994) -Saab 900 Turbo (1987) - Lancia Thema (1988) - Citroën XM V6 (1992) - Saab 9-3 HPTurbo (1998) - Porsche 911/964 (1992) - Porsche 911/993 (1995) - Porsche Boxter S (2001) - Volvo 850 Estate T5 (1994) - BMW 530D Touring (2001) - Peugeot 407SW (2007)
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Waarom zouden Hyperpro veren zoals jij vraagt erg oncomfortabel zijn? Meestal vervang je schokdempers om comfort terug te krijgen....tenzij je een racemonster hebt natuurlijk :mrgreen:
De nieuwe schokdempers vangen het geheel beter op maar vooral ook vwb het na ijlen van drempels en dergelijke. Of je nu zeer korte oneffenheden in het wegdek hebt of dat je op hogere snelheden over de autobahn raast, het gevoel motor vs wegdek is een stuk beter. Het voelt allemaal wat directer en daardoor comfortabeler omdat je beter voelt wat er gebeurt.
OF de Hyperpro beter zijn dan de standaard dempers af-fabriek.....dat kan ik je niet vertellen omdat ik die vergelijking niet kan maken. Mijn schokdempers hadden er al meer dan een ton op zitten toen ik de motor kocht......
De nieuwe schokdempers vangen het geheel beter op maar vooral ook vwb het na ijlen van drempels en dergelijke. Of je nu zeer korte oneffenheden in het wegdek hebt of dat je op hogere snelheden over de autobahn raast, het gevoel motor vs wegdek is een stuk beter. Het voelt allemaal wat directer en daardoor comfortabeler omdat je beter voelt wat er gebeurt.
OF de Hyperpro beter zijn dan de standaard dempers af-fabriek.....dat kan ik je niet vertellen omdat ik die vergelijking niet kan maken. Mijn schokdempers hadden er al meer dan een ton op zitten toen ik de motor kocht......
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
De hyperpro veren ervaar ik net als de schokdempers als een gigantische verbetering. Meer comfort betere wegligging. Met de standaard vering bij mijn R1100R was niet in staat om een weg met kinderkopjes te rijden. Dan stuiterde de wielen over de weg. Alleen de veren was al een gigantisch verschil.
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Ik vroeg dat omdat hyperpro veren meestal als zijnde progressief, dus hard worden verkocht.
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Ligt aan de motor;CCvW schreef:Ik vroeg dat omdat hyperpro veren meestal als zijnde progressief, dus hard worden verkocht.
De BMW's zijn relatief zware motors qua gewicht, dan heb m.i. je echt genot van progressieve veren.
En de veren van de BMW''s zijn (te) vaak van matige kwaliteit, soms zelf vroegtijdig versleten.
Daarom merk je vaak echt een groot verschil en flinke verbetering.
Ik moet de 1e reactie nog vinden van iemand die niet tevreden was met zijn HyperPro's.
- CCvW
- Berichten: 135
- Lid geworden op: 04 jan 2015, 19:38
- Type: Overig R-serie
- Bijz: BMW R850R
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Delft
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Klinkt goed! Lijkt mij een leuke volgende upgrade voor mijn 850R. Na de Tills injectors en de Gemi chip, wil ik graag het rijgedrag aanpakken. Ze zitten er al 170.000 zonder verwisselen onder.
Wat zou een set hyperpro's kosten?
Wat zou een set hyperpro's kosten?
Leef met vlag en wimpel, maar houd het simpel!
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Ik vond & vind het zelf een hoofd- en noodzakelijk veiligheidsupgrade;
Bij sommige BMW motor-series heeft Herrn BMW zeer ongelukkige keuzes gemaakt, gedreven om de productie-kosten zo laag mogelijk te houden.
En een ieder die ff wat dieper nadenkt over ready-to-build processen e.d (het systeem wat BMW hanteert: ze bouwen jou motor zodra je de bestelling plaatst), zal kunnen begrijpen dat dit soms ernstige consequenties kan hebben voor materiaal-keuzes (met name de kwaliteit).
En de veren zijn een gekende kwaliteit-issue bij sommige modellen BMW's.
Ik merkte dat direct bij toentertijd mijn 1100RT, die veren waren echt versleten (tellerstand nog geen 30.000 km).
Kortom, ik wil zeker niet impliceren dat bij jou 850R (ook) de veren versleten zijn, maar met een dergelijke hoge km-stand zou het mij echt niet verbazen als ook jij een groot verschil gaat bemerken.
Maar gaat anders eens vrijblijvend langs bij HyperPro, zij kunnen jou veren inspecteren en het beste advies geven. En wat de mogelijkheden voor jou gaan zijn, bijvoorbeeld verlagen of verhogen. Progressief of toch nog (ook) lineair.
Kunnen ze je ook exact vertellen wat het gaat kosten.
Toentertijd was ik, inclusief montage e.d iets boven de 300 euro kwijt als ik het mij goed herinneren.
De beste euro's die ik ooit geïnvesteerd heb, wat mij betreft.
Bij sommige BMW motor-series heeft Herrn BMW zeer ongelukkige keuzes gemaakt, gedreven om de productie-kosten zo laag mogelijk te houden.
En een ieder die ff wat dieper nadenkt over ready-to-build processen e.d (het systeem wat BMW hanteert: ze bouwen jou motor zodra je de bestelling plaatst), zal kunnen begrijpen dat dit soms ernstige consequenties kan hebben voor materiaal-keuzes (met name de kwaliteit).
En de veren zijn een gekende kwaliteit-issue bij sommige modellen BMW's.
Ik merkte dat direct bij toentertijd mijn 1100RT, die veren waren echt versleten (tellerstand nog geen 30.000 km).
Kortom, ik wil zeker niet impliceren dat bij jou 850R (ook) de veren versleten zijn, maar met een dergelijke hoge km-stand zou het mij echt niet verbazen als ook jij een groot verschil gaat bemerken.
Maar gaat anders eens vrijblijvend langs bij HyperPro, zij kunnen jou veren inspecteren en het beste advies geven. En wat de mogelijkheden voor jou gaan zijn, bijvoorbeeld verlagen of verhogen. Progressief of toch nog (ook) lineair.
Kunnen ze je ook exact vertellen wat het gaat kosten.
Toentertijd was ik, inclusief montage e.d iets boven de 300 euro kwijt als ik het mij goed herinneren.
De beste euro's die ik ooit geïnvesteerd heb, wat mij betreft.
- EileRT
- Forumbeheerder
- Berichten: 4484
- Lid geworden op: 11 feb 2012, 12:06
- Type: R1100RT
- Bijz: Bj. 2000 + ZTechnikVStream-HyperPro-StebelNautilus
- Land: Nederland
- Woonplaats of omgeving: Drachten
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Klopt Inspector . . . ze zijn bij mij nog steeds elke euro waard. -top-
Eilert
Eilert
Inspector Gadget schreef:Toentertijd was ik, inclusief montage e.d iets boven de 300 euro kwijt als ik het mij goed herinneren. De beste euro's die ik ooit geïnvesteerd heb, wat mij betreft.
Met vriendelijke motorgroet,
Eilert
Eilert
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
BMW koos voor lineaire vering en alhoewel dat op een mooi vrij glad circuit wel goed werkt is het geen succes op onze wegen die alles behalve glad zijn. De progressieve veren zijn dus al beter vanaf de eerste dag dat je de motor koopt. De standaard veren zijn dus niet eens versleten maar gewoon verkeerd gekozen. De dempers zijn tussen 50000 km en 60000km al wel aan onderhoud toe . Ik vroeg bij JJ susspension wat een nieuwe veer en revisie zou kosten bij mijn achter schokbreker maar dan blijf ik nog steeds met een simpele schokbreker zitten . Dus ik koos voor een nieuwe . Gelukkig hoef ik voor alleen maar te kiezen voor een andere olie en veren.
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Bij mijn 1100RT waren de veren weldegelijk versleten, 2 onafhankelijk experts bevestigde dat, naast dat ik dat zelf ook bemerkte.Ton1959 schreef:... De standaard veren zijn dus niet eens versleten maar gewoon verkeerd gekozen...
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Versleten veren is iets wat je ziet bijvoorbeeld bij auto's die 200.000km gereden hebben. Wat je dan ziet is een auto die achter een cm of vijf te laag hangt. We zagen het vroeger soms bij mensen die veel reden met een zware belading dan waren de veren uiteindelijk uitgeput.Inspector Gadget schreef:Bij mijn 1100RT waren de veren weldegelijk versleten, 2 onafhankelijk experts bevestigde dat, naast dat ik dat zelf ook bemerkte.Ton1959 schreef:... De standaard veren zijn dus niet eens versleten maar gewoon verkeerd gekozen...
Wat ik zag bij mijn veren was dat het wiel gewoon over de slechte wegen stuiterde maar ook gewoon doorslaan. Dit is iets wat bij onze progressieve veren niet gauw voorkomt omdat de weerstand hoger word hoe verder je de veer indrukt.
Bij al mijn nieuwe motoren verving ik de schokbrekers meteen door Koni omdat er in ieder geval al wat meer demping inzat maar de grootste verbetering zat echt in het progressieve van de veer bij de schokbrekers van nu.
Hing jou motor achter zonder bestuurder erop dan al een stuk lager ook Rob? Dat doorzakken komt normaal alleen voor als er heel vaak met bijvoorbeeld twee personen plus veel bagage gereden word.
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Mijn motor hing zo laag dat ik dacht dat het een verlaagde versie was. Serieus.
Met gebogen benen had ik beide voeten volledig plat op de grond met nog ruime marges over.
Daarnaast sloeg het stuur soms bijna uit mijn handen bij een relatief kleine oneffenheid, de schokbrekers sloegen wat erg vaak door.
Bij de bekende "bult" op de A12 begon de motor soms bijna ongecontroleerd te dansen, alsof je op een kermisattractie zat.
De lak van de veren was flink aangetast en roestvorming was zichtbaar, mogelijk dat dit ook de integriteit van de veren ondertussen had aangetast.
Wie weet of dit de veren waren die bij deze motor fabriek-af erop zaten of dat een sjacheraar "creatief" bezig geweest was.
Na de montage van de nieuwe HyperPro was het opstappen al gelijk iets moeilijker, de motor stond iets hoger "op de poten".
En ik moest iets meer moeite doen om beide voeten aan de grond te krijgen maar dat ging desondanks volledig veilig.
Een motor waar ik beide voeten niet aan de grond kan krijgen, ga ik niet mee rijden.
Met gebogen benen had ik beide voeten volledig plat op de grond met nog ruime marges over.
Daarnaast sloeg het stuur soms bijna uit mijn handen bij een relatief kleine oneffenheid, de schokbrekers sloegen wat erg vaak door.
Bij de bekende "bult" op de A12 begon de motor soms bijna ongecontroleerd te dansen, alsof je op een kermisattractie zat.
De lak van de veren was flink aangetast en roestvorming was zichtbaar, mogelijk dat dit ook de integriteit van de veren ondertussen had aangetast.
Wie weet of dit de veren waren die bij deze motor fabriek-af erop zaten of dat een sjacheraar "creatief" bezig geweest was.
Na de montage van de nieuwe HyperPro was het opstappen al gelijk iets moeilijker, de motor stond iets hoger "op de poten".
En ik moest iets meer moeite doen om beide voeten aan de grond te krijgen maar dat ging desondanks volledig veilig.
Een motor waar ik beide voeten niet aan de grond kan krijgen, ga ik niet mee rijden.
- HansD
- Berichten: 3299
- Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
- Type: R1200RT/LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Rotterdam
- Locatie: Bergschenhoek
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Progressieve veren zijn niet harder maar eerder zachter, en worden harder bij inveren , vandaar progressief.
Ik heb Bij j&j suspension geleerd dat ze samen met nieuwe betere dempers altijd zachtere veren monteren, ook als voor lineaire veren gekozen wordt.
Ik heb Bij j&j suspension geleerd dat ze samen met nieuwe betere dempers altijd zachtere veren monteren, ook als voor lineaire veren gekozen wordt.
- Wolfs RT
- Berichten: 706
- Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R1200GSA-LC
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: 't Gooi
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Let wel, ik heb het net als de TS over nieuwe schokdempers met veren....en dus niet alleen de veren vervangen waarover het nu lijkt te gaan. Dit is een wezenlijk verschil. Als je alleen de veren vervangt dan zul je al een groot verschil merken....dus als je ook de schokdemper laat vervangen tja.....dat lijkt me niet moeilijk om voor te stellen :) En al helemaal niet als jouw motor, CCvw, al 170.000km gereden heeft.
Bind me er niet aan vast maar zoals eerder aangegeven, alleen de veer laten vervangen kost rond de €300, schokdemper (compleet (dus incl veer:) ) zal rod de €500 zijn.
Toen ik bij Hyperpro Alphen vertrok nadat alleen de achterste schokdemper was vervangen was ik zo onder de indruk van de verbeterde wegligging dat ik halverwege de rit naar huis Bas heb gebeld om zo een zelfde schokdemper voor de voorzijde te bestellen.
Bind me er niet aan vast maar zoals eerder aangegeven, alleen de veer laten vervangen kost rond de €300, schokdemper (compleet (dus incl veer:) ) zal rod de €500 zijn.
Toen ik bij Hyperpro Alphen vertrok nadat alleen de achterste schokdemper was vervangen was ik zo onder de indruk van de verbeterde wegligging dat ik halverwege de rit naar huis Bas heb gebeld om zo een zelfde schokdemper voor de voorzijde te bestellen.
Now:
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
BMW R1200GSA-LC '15
Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
- Ton1959
- Berichten: 3174
- Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
- Type: Ik heb een ander type BMW
- Bijz: R80
- Land: NL
- Woonplaats of omgeving: Tilburg
- Locatie: Tilburg
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Jij propt ook teveel in die topkoffer hé :lol: . Stond de veervoorspanning ook al op maximaal dan? Als de motor echt al laag hangt is er inderdaad iets serieus fout met de vering.Inspector Gadget schreef:Mijn motor hing zo laag dat ik dacht dat het een verlaagde versie was. Serieus.
Met gebogen benen had ik beide voeten volledig plat op de grond met nog ruime marges over.
Daarnaast sloeg het stuur soms bijna uit mijn handen bij een relatief kleine oneffenheid, de schokbrekers sloegen wat erg vaak door.
Bij de bekende "bult" op de A12 begon de motor soms bijna ongecontroleerd te dansen, alsof je op een kermisattractie zat.
De lak van de veren was flink aangetast en roestvorming was zichtbaar, mogelijk dat dit ook de integriteit van de veren ondertussen had aangetast.
Wie weet of dit de veren waren die bij deze motor fabriek-af erop zaten of dat een sjacheraar "creatief" bezig geweest was.
Na de montage van de nieuwe HyperPro was het opstappen al gelijk iets moeilijker, de motor stond iets hoger "op de poten".
En ik moest iets meer moeite doen om beide voeten aan de grond te krijgen maar dat ging desondanks volledig veilig.
Een motor waar ik beide voeten niet aan de grond kan krijgen, ga ik niet mee rijden.
Re: 100 duizend tijd voor nieuwe veren/dempers
Ik had toen nog geen topkoffer, en ik reed ook nog zonder zijkoffers want die waren mij echt veel te breed (poortdeur).
Dat was de reden dat ik toentertijd bij de blog terecht kwam, ik kreeg het idee dat de veervoorspanning helemaal niet leek te werken.
En al doende leert men, de rest is historie.
Dat was de reden dat ik toentertijd bij de blog terecht kwam, ik kreeg het idee dat de veervoorspanning helemaal niet leek te werken.
En al doende leert men, de rest is historie.