ESA testje gevraagd cq. verzoek

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Inspector Gadget

ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Zoals in een ander draadje aangegeven heeft de nieuwe (bèta) software voor de GS-911 nu ook een ESA kalibratie-test.

Voordat ik conclusies trek, heb ik een verzoek aan de meelezers;

Het verzoek is aan bezitters met een R1200RT voorzien van ESA en van een bouwjaar van vóór 2010.

Terwijl je motor op de middenbok staat, motor uit, contact aan, en je druk op de ESA knop en verandert de stand van sport naar normaal of comfort.
Kan je dan heel goed luisteren of je de servomotor aan de voorzijde hoort veranderen?
Je moet daar soms half met je hoofd onder de voorzijde kruipen en dus wellicht dat je iemand anders dan even op die ESA-knop moet laten drukken, want het gebeurt vrij snel. ;)

Bij voorbaat dank voor de reacties!
Gebruikersavatar
AGVerheij
Berichten: 852
Lid geworden op: 14 jun 2010, 11:01
Type: R1200RT
Bijz: RT-P uit 2015 in prachtig mat-blauw
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Utrecht
Locatie: Utrecht

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door AGVerheij »

Als ik je zo hoor gaat dit niet lukken op een winderige parkeerplaats naast een bouwkeet.
Maar als ik ergens beschut sta wil ik het zeker wel proberen, ik kom er nog op terug !

En wat houdt de ESA-kalibratie in ? Veranderen van de instellingen ??
Zo ja, dan wil ik graag mijn veervoorspanning hoger zetten _005
Groets, GerbeRT

Dictionary:
"MOTORCYCLIST" noun, singular [moh-ter-sahy-klist] A person willing to take a container of combustable liquid, mount it on top of a hot, moving engine and then place the whole contraption between their legs.
Gebruikersavatar
Wildripper
Berichten: 487
Lid geworden op: 15 dec 2008, 14:36
Type: R1200RT
Land: Tsss echt niet
Woonplaats of omgeving: Westfriesland
Locatie: Hoorn

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Wildripper »

Maar wat is nu dan je verzoek Rob.

Is mij niet helemaal duidelijk.
Zümo XT
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Garfield »

Ik heb een Rt dat in jouw doelgroep past. ;) En ik heb het even voor je getest.
De verstelling van de servomotoren hoor je best goed, het trrrrrrt na het contact aanzetten van de achterdemper hoor je duidelijk. Als je namelijk het contact aanzet, gaat de verstelling even helemaal van min naar max en dan op de ingestelde stand (comfort, normaal of sport).

Dat heeft John van JJ-Suspension mij destijds uitgelegd toen ik daar was om mijn ESA systeem te servicen. Niet voor zijn tijd overigens, beide servomotoren zaten vastgeroest en de olie mocht allang geen olie meer heten. De motoren werden door John weer gangbaar gemaakt, scheelt heel veel eurootjes, de achterste doet het nog steeds, de voorste zal toch eerdaags vervangen moeten worden. :$
Als je iets aan je (ESA) veersysteem hebt, JJ-Suspension is wat mij betreft een aanrader. En niet zo kostbaar als de dealer, die mogen alleen vervangen :shock: . Of doorverwijzen, wat sommigen dan ook doen.

En weer terug naar de servomotoren, beide motoren zijn gelijk, qua opbouw. Dus ook de voorste zal je net zo duidelijk moeten horen als de achterste. Of voelen bij dat gedeelte waar de kabel naar binnen gaat, de veerpoot trilt licht bij het verstellen. Als je de stand veranderd, hoor/voel je 1 a 2 seconden nadat de nieuwe stand in je display staat, kort het trrt van de verstelling. (duidelijk korter dan bij het aanzetten van het contact.
Hoewel de motoren gelijk zijn, bestaat de kans dat de waarden dat de gs-911 laat zien voor voor en achter, verschillend zijn. Er staat mij bij dat hierover iets geschreven staat door de maker op zijn forum _001

Heb je daar wat aan?
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Bij mijn 2006 RT hoor en voel ik helemaal niets als ik met contact aan (motor uit) de ESA schakelaar bedien, ook niets bij het op contact zetten. Betekent dat dat mijn ESA defect is (ik heb nog garantie)?

Aanvulling: bij op contact zetten een heel zacht tikkend geluid en een trilling in de kabel, zowel voor als achter. Bij schakelaar bedienen alleen voor een paar trillingen en tikjes, achter helemaal niets.

Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Ik had een 1200RT van 2007 met ESA.
Als ik stilstond en de motor liep en dan van de laagste naar de hoogste stand ging met ESA dan voelde ik de motor omhoog gaan.
Moet je wel stilstaan natuurlijk.
Probeer even alle standen want je moet duidelijk verschil voelen anders is er iets niet goed.
Desnoods vraag je een mede 1200RT rijder uit de buurt om anders even te kijken.
Als je nog garantie hebt kan je daarna naar je dealer.
Maar zou wel even een second opinion van een beemerrijder vragen.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Hoi richard,

Dank voor je reaktie. Dat is een prima idee, dan heb ik een referentie, blijft zo moeilijk in te schatten. Is er iemand in de buurt (omgeving Limburg) die me wil helpen om een praktisch vergelijk te maken?

Groet
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Garfield »

@ Beemerrichard, waar jij op doelt is de pre-loadversteller, de veervoorspanning. Die kun je alleen stilstaand en een in werking zijnde motor, verstellen op solo (1 helmpje) met bagage (helmpje en koffer en met duo (2 helmpjes). Daarmee kun je de achterveer tot 1 cm opspannen, en met de overbrenging van 1-3 komt de achterkant tot 3cm omhoog. Daarnaast kun je in iedere van die drie standen ook nog eens (ook tijdens rijden, juist zelfs, daar is het voor) de demperverstelling instellen op comfort, normaal en sport. En dat allemaal met dezelfde knop. _004

@Eric, als je nog garantie hebt zou ik zeer zeker even actie ondernemen. Het ESA is een mooi, maar als het defect is ook een kostbaar systeem. Je kunt het gemakkelijk controleren aan de achterzijde, topkoffer er even af, zet het in comfort, druk de achterzijde een paar keer in en onthoud hoe het uitveert, dan in de sportstand en nog maar eens, je moet echt duidelijk verschil met uitveren bemerken. En aan de voorkant idem dito. De dealer kan het ook voor je uitlezen en zonodig opnieuw instellen/kalibreren. De tip van Beemerrichard over het verstellen van de pre-load neem je dan gelijk mee. Mocht dit alles niet (meer) werken heb je een financieel probleem _002
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

@ Garfield, yep je hebt gelijk. Dat is de preload.

Ik weet dat er bedrijfjes vandaag de dag zijn die de electronica van ESA kunnen vervangen.
Dan hoef je niet aan een hele nieuwe Schokker.
Meestal is de boosdoener vocht in de electronica zodat de hele boel vastroest en het niet meer doet.
Maar ik zou eerst testen en vergelijken met iemand bij jou uit de buurt.
Dan weet je precies wat je probleem is of niet.
En daarna naar de dealer voor garantie, dan heb je zelf ook een goed idee van wat ie wel doet en niet en kan je dit duidelijk maken bij de dealer.
Maakt het voor beide makkelijker om te weten wat er precies loos is.

Ik hoop dat je snel een goed werkende ESA hebt.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Garfield »

:D Dat heb ik ook, althans bijna.

Het was DMM die dit draadje startte. Eric stelde een aanvullende vraag en wij reageerden. We zijn een keer als RT Forum ter leeringhe ende vermaeck bij JJ-Suspension geweest en ik kan nu uit eigen ervaring melden dat ze je goed adviseren en degelijk werk leveren, en nee, heb geen aandelen bij hun.
Een dealer mag alleen complete units vervangen omdat het ogenschijnlijk niet gereviseerd kan worden, kennelijk kan dat wel, als je maar weet bij wie en hoe.
En schokdempers in het algemeen en het ESA-systeem in het bijzonder hebben echt onderhoud nodig. Het waarom heb ik al eens aangegeven. Ik heb toen gelijk de lineaire veren laten vervangen door progressieve, en met de geservicede dempers ken je je RT niet meer terug _004
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

De reden van mijn verzoek is dat ik bij mijn motor wel de servo achter kan horen bedient te worden maar aan de voorzijde hoor ik vooralsnog niets.
Wel bemerk ik dat de motor aan de achterzijde inderdaad beweegt met de verstelling van de ESA.
De achterzijde werkt dus, in mijn optiek en beleving.

Maar ik twijfel of degene aan de voorzijde überhaupt past werkt bij een lopende motor.
En dan is het moeilijk horen met de boxer zo dicht in de buurt. ;)

Daarnaast kan ik alleen de ESA aan de achterzijde kalibreren, de voorkant geeft waardes 0 en 0, en als ik daar de kalibratie van uitvoer, geeft de (bèta) GS911 software ook een foutmelding.

Ik zal het nogmaals eens proberen maar dan met een draaiende motor, misschien dat het verschil maakt.

Maar aangezien ik maar 1 1200RT heb, kan ik verder niets vergelijken, vandaar dit draadje.
En Kenny heeft ziin 1200RT ook niet meer, anders kon ik daar eventueel nog ff gaan luisteren.

Wat betreft het kalibreren;
Het motortje voor de ESA heeft een (hal)sensor op het asje zitten. Daarmee worden de uiterste standen (nulpunt en maximale stand) bepaalt.
Als je dan een ESA instelling doet, weet de ZFE hoeveel omwentelingen (pulsen van de halsensor) deze moet ontvangen voor de verschillende standen van het ESA systeem. En dat kan je dus nu kalibreren middels de GS911 software, zodat je zeker weet dat de instellingen (lees: omwentelingen van het motortje) gedaan worden zoals Herrn BMW dat ooit bedoelt heeft. Want, net als de brandstofmeetstrip, of elk andere sensor, na verloop van tijd ontstaat een meetonnauwkeurigheid.

Wat betreft het zelf kunnen bepalen van die vooringestelde waardes door Herrn BMW;
Die kunnen niet verandert worden, die zijn fabrieksaf vaste waardes.
Wel kon je met de ESA Controler van HyoerPro zelf die waardes wel beïnvloeden, maar naar verluid wordt dat product niet langer meer verkocht.
Je vindt er in ieder geval niets meer over terug op HyperPro's website.
Van diverse BMW dealers vernam ik dat die ESA Controler nogal eens storingen veroorzaakte. _001
Een andere mogelijkheid is te kiezen voor het WESA systeem van Wilbers, maar dat lijkt mij niet goedkoop.

Ik ga eerst maar eens HyperPro veren laten monteren en wellicht een bezoekje overwegen bij die J&J. Ooit.
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Garfield »

Rob, ik heb zojuist bij mijn RT ook met een technische stethoscoop geluisterd, de achterste hoor je heel duidelijk, de voorste niet. Dus of het is bij de mijne toch defect, of het wordt niet aangestuurd. Moet er toch maar eens mee terug. Wel apart dat jij exact hetzelfde hebt.
Dat voelen valt overigens best tegen, ik voel het nauwelijks, maar hoor het wel :$ Achter dan.

Ben ook eens bij Van H te A geweest om het te laten uitlezen, toen vertelde de monteur (niet Roel) mij dat alleen de achterste demper gekalibreerd kan worden _001 (dat lijkt mij sterk want waarom de achterste wel en de voorste niet? Of hij bedoelde de pre-loadverstelling). Toen had ik mij er nog niet zo in verdiept.
Ik heb hier wat te lezen gevonden: http://forum.hexcode.co.za/forum/index. ... ,71.0.html Wellicht zelf ook al gevonden?

Ben wel benieuwd naar wat jij allemaal hierover uitvogelt

Het wordt bij mij zeker vervolgt Big RT Smile
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
RT1
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door RT1 »

Ben zojuist even aan het meten gegaan:
R1200 RT. 2009 , 21000 km
Bij het verstellen van de veervoorspanning zit er tussen de stand: 1 helm en 2 helmen een hoogte verschil van ruim 1 cm.
@ Garfield : Ik kom dus zeker niet aan de 3 cm die jij noemt ??
Hoor daarbij verder geen geluid van verstelling of iets dergelijks.

Bij het verstellen van de stand normaal/sport/comfort is ook geen geluid waarneembaar. Wel voel je een verschil van inveren bij de verschillende standen.

Zo te zien werkt het dus wel alleen weet je zo dus nog steeds niet of dit voldoende is. _001
Is er iemand met een werkplaatshandboek waarin eventuele te meten waarden instaan???

[groet]
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Garfield »

@Rob, het klopt dat je maar 1cm meet, dat is de maximale afstand, gemeten aan de veer. Maar omdat het bevestigingspunt van de achterveer zich tussen het draaipunt van de achterbrug en de wielas, creeer je een hefboom. Die ene cm veerverstelling brengt een max uitslag gemeten ter hoogte van de wielas van 3 cm teweeg. Dus de achterzijde van de motor kan 3cm varieren.

Het kan zijn dat je de demperverstelling niet hoort, het is een heel zacht trrrrrt kort nadat de gewijzigde modus in je display staat. Maar als je wel verschil merkt met uitveren in de verschillende modi, dan mag je aannemen dat het werkt. Bij mij hoor ik het, en merk verschil met uitveren, aan de achterzijde. Aan de voorzijde merk ik geen verschil, en hoor ik niets. Overigens, bij het verstellen van de demper hoeft de motor niet te draaien, dat is alleen nodig bij het verstellen van de veervoorspanning, de pre-load.

in het werkplaatsboek staan geen waarden vermeld, dat gaat uit dat het wordt getest een de bmw-diagnose computer van de dealer, en als het niet klopt moet de boel vervangen worden. Een kostbare aangelegenheid.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Gebruikersavatar
RT1
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door RT1 »

@ Garfield
Ik heb het hoogteverschil gemeten van de grond tot aan de topkofferdrager, daar meet ik de + 1 cm verschil , dit terwijl de motor met beide wielen op de grond staat
Gr.
Rob

Edit:
Zojuist nog een leuk website gevonden over esa. : http://www.mts1200.info/bmw_r1200gs/suspension/esa.htm
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Interessante website!
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Garfield »

@Rob, gemeten van solo tot en met de twee helmpjes? En dan maar 1cm bij het kofferrek? Volgens mij is dat te weinig. De totale uitslag gemeten aan de veer moet meer dan 9mm (=10mm, zie de foto op de door jou meegestuurde site, de pre-load adjustment max 10mm ESA) bedragen, zoniet afkeur en compleet vervangen, zegt BMW :shock: Maar daar is dus niet iedereen het mee eens ;)

En door dat hefboomeffect van de achterbrug wordt die ene cm dus ongeveer 3cm..

Merk overigens wel op dat de ESA zoals in jouw link niet de ESA achterdemper is die wij hebben. Tenminste, ik niet. Mijn ESA heeft achter alleen de pre-load en de rebound verstelling. De compressie (ingaand) ontbreekt.
Die uit de link is misschien ESA II? _001

DMM heeft wel wat losgemaakt met zijn draadje :D maar wordt zeker vervolgt.

Groeten,
Frans
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, ik weet de onderwerpen wel te vinden, wat dat betreft. :$

PS: Het is soms handiger om iemand's forumnaam te gebruiken in plaats van Rob, want zo heten er meer. ;)

Ik heb in ieder geval een officiële support-ticket bij Hexcode neergelegd om te achterhalen hoe dat precies nu zit met de GS-911 en de ESA kalibratie van de voor-vering.

Ik begin in ieder geval een vermoeden te krijgen dat de voorvering alleen met draaiende motor in werking treed en alleen pre-load heeft, maar dat zal ik nog gaan uittesten.
Ook ik heb een stethoscoop tot mij beschikking, kan ik die eindelijk weer eens gebruiken. :$

En dan nog ff een publiekelijk Sorry! aan degene die mij een email voor de 19e gestuurd had, die email is per ongeluk verloren gegaan voordat ik je kon antwoorden. _002
Gebruikersavatar
RT1
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door RT1 »

@DMM :
Zie onderstaande text uit de website welke ik opgaf. Hier staat vermeld dat ESA en . ESA 2 geen preload verstelling hebben op de voorvering.

Groet
Rob (RT1)


ESA: originally launched for model year 2004 on the K 1200 series. It has:
9 possible choices
front adjustment: only rebound
rear adjustments: preload, rebound and compression
a maximum range of preload adjustment of 10mm.

ESA II: launched for model year 2008 on the K 1300 series and features the same 9 choices as ESA. The differences are:
both extremes of damping (Sport and Comfort) have been extended to offer a wider range of settings compared with ESA
a new preload adjustment mechanism also affects rear spring rate for the first time.

Enduro ESA: launched at same time as ESA II on the 2008 model year R1200GS, it has the same 9 road settings. The difference is that Enduro ESA offers an additional 6 choices specifically for off-road.
The suspension changes required for off-road riding are extreme compared to anything on-road. Even the difference between suspension set up for touring and a track day is not so wide. Riding a bike off-road with suspension set up for the road is challenging, everything is too soft and handling is imprecise. Similarly, riding a bike on the road with suspension properly set up for off-road has major disadvantages such as very hard suspension and higher seat height.

So, Enduro ESA has a wider range of suspension adjustments than ESA to deal with both on-road as well as off-road.

The range of all Enduro ESA adjustments are extended further at one extreme - "hard".
In addition, the maximum range of preload adjustment is doubled compared to ESA from 10 to 20mm.
The adjustments also include preload/spring rate on the front for the first time (but only for off-road choices).
The Enduro ESA adjustments are:

front:
on-road: only rebound
off-road: preload/spring rate and rebound
rear: preload/spring rate, rebound and compression.
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@RT1; Thanks!

Je hebt gelijk, ook als je kijkt naar de volgende YT-film.

Als ik kijk naar mijn vering aan de voorzijde, heeft deze inderdaad alleen de rebound-motor;

Kortom, de voorvering zal alleen verstellen bij helm/2-helm/met-of-zonder bagage.
(en dus alleen met draaiende motor)

Kalibratie kan dus inderdaad dan ook niet gedaan worden met de GS-911 op de voorvering.

[youtube]bf7MIVPfic4#at=11[/youtube]
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Dennisky »

Dus als ik het goed begrijp verandert er voor niets als ik switch tussen comfort, normal en sport?
In m'n beleving is dat toch heel anders hier op het dorp. Als ik met sport door het dorp klapper en
switch naar comfort voelt het juist voor (in de stuurhelften) een stuk rustiger. _001

Big RT Smile
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Dat zou ik niet willen beweren, inderdaad.

Bij de instelling van comfort, sport, normal wordt dus de preload (van de achtervering) aangepast.
Preload zijnde de veer-voorspanning, is de hoeveelheid van het doorbuigen (SAG) van de veren.
Een te weinig preload veroorzaakt bij een kleine oneffenheid gelijk een behoorlijke veerweg waardoor meer demping nodig is.
Te veel preload veroorzaakt schokken en stuiter effecten over hobbels en vermindert het werkgebied van de vering.
Het achterwiel kan dan zelfs het contact met de weg verliezen in het ongunstige geval.

Rebound (zijnde uitgaande demping/uitslag) controleert/regelt de snelheid waarmee de vering terug komt in zijn volledig lengte na inveren/compressie.
Zonder goede rebound krijg je inderdaad een stuitereffect van de demping.
Teveel rebound demping vertraagt de veer-voorbelasting en veroorzaakt een neerwaartse beweging van de voorkant van de motor wanneer je over hobbels rijdt.
Dit komt omdat de vering dan niet snel genoeg kan reageren om weer in oorspronkelijke stand te komen.
Te weinig rebound veroorzaakt dat de voorkant te snel terug gaat in de oorspronkelijke stand van de vering (stuiter effect) waardoor je de controle over de motor kan verliezen.

Dat is wat ik er zoal over gelezen heb. ;)

Goed, dan weer terug naar de ESA-perikel;
Als je goed kijkt naar de vering aan de voorzijde bij de 1200RT, zie je de aansluiting van de kleine motor onderop *in* de veerpoot zitten, dat is dus rebound.
De "klassieke" bonk met grotere motor die op de achtervering zit, zijnde de preload, zit er bij de voorvering op de 1200RT dus niet op.

Ergo, de "comfort/sport/normal" instelling heeft dan in mijn optiek inderdaad geen invloed (lees: instellingen-wijziging door servomotortje) op de voorvering.
Alleen de "met-of-zonder-passagier" & "met-of-zonder-bagage" beïnvloeden de stand(en) van het servomotortje in de voorvering.

E.e.a. zal iets anders zijn bij de 1200RT van modeljaar 2010.
En is ook anders bij de 1200GS en 1200GS Adventure, mits voorzien van ESA etc.

PS: In de 2010 gebruikershandleiding staat het m.i. ook redelijk duidelijk;
Afhankelijk van de dan gekozen rijmodus worden aan beide veerelementen de dempingen en aan het achterste veerelement de veerbasis en de veerstijfheid ingesteld
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Garfield »

Tja, dat zie ik toch anders. Mijn dempers zijn uit elkaar geweest en toen kon ik mooi bekijken hoe dat nu werkt, en de nodige uitleg erbij, dat dan weer wel.
Beide dempers, (specifieker het rebound gedeelte) zowel voor als achter zijn in principe gelijk qua werking. De stelmotor bedient een stift waarmee een boring groter of kleiner wordt gemaakt. Daarmee beinvloed je de doorstroming van de demperolie. Als de boring klein is, heb je een moeizame doorgang en dus een stugge slag. Dus in mijn optiek is de comfort-normaal-sportstand werkend voor beide dempers tegelijkertijd.
Daarnaast is de achterdemper ook voorzien van een veerverstelling, de pre-load. Daarmee pas je de motor aan op het gewicht van de bestuurder plus bijrijder/bagage, het helmpjes verhaal. Deze twee systemen zijn gecombineerd in het ESA.

Zo lees ik het ook in de 2010 gebruikershandleiding. Voor mijn gevoel is dat ook logisch, de demperverstelling pas je aan aan de wegcondities voor zowel de voor en achtervering tegelijkertijd, en de veervoorspanning aan de belasting. Als de voorste zich aanpast aan de pre-load aan de achterkant, kan de situatie ontstaan dan je met twee verschillende demperinstellingen rijdt, volgens mij kan dan niet de bedoeling zijn. (Overigens, zo rijd ik nu ook want voor werkt niet, volgens mij :roll: )
Nu heb ik een ESA1 systeem, geen idee of dat nu fundamenteel anders werkt in vergelijk met ESA2 _001
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Er zit inderdaad een wezenlijk verschil tussen ESA en ESA II.
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1
that let him adjust not only the rebound damping on the front and rear struts and rear wheel spring rest (“spring preload”),
Ik heb het preload/rebound precies verkeerd omgeschreven!
De voorzijde heeft dus (alleen) rebound, en de achterzijde rebound + preload. _001
Gebruikersavatar
Dennisky
Berichten: 79
Lid geworden op: 06 jan 2013, 15:34
Type: R1100RT
Bijz: Hij is van mij ;-)
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: West-friesland
Locatie: Middlewood, West Friesland

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Dennisky »

Dan klopt mijn plaatje en gevoel ook weer.... _004
Dus ook voor verschil bij de standen sport, normal, comfort. ;)

En nu lekker rijden.... eeeh, eerst slapen, dan lekker rijden... en ESA gebruiken :-)

Big RT Smile
Je eigen weg vind je niet in een routeplanner.....
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Het verschil van de standen sport/normal/comfort ben ik nog niet helemaal uit, als ik ff zo eerlijk mag zijn.
Wat ik dus bedoel is dat die standen alleen de achtervering (dus preload) beïnvloed, volgens mij.
En vandaar het ook klopt dat:
a) de GS-911 alleen de kalibratie kan doen van de achtervering
en
b) dat je niets hoort als je sport/normal/comfort (dus niet met draaiende motor) waarschijnlijk.

Maar de stethoscoop ligt al klaar.

Al met al weer een leerzaam draadje.

Met dank voor alle reactie, natuurlijk! _004
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Garfield »

Leuk is dat, zo hardop denken/schrijven. Meerderen weten meer dan één. _004

Ik zit in deze denkwijze: wij beschikken over ESA, het Electronic Suspension Adjustment. Haal daar de E vanaf en je houdt SA over, dat is wat de R11--RT heeft. Een schroefje dat de uitgaande slag regelt, en een draaiknop dat de veervoorspanning regelt. Voor valt er niets te regelen, want daar zit geen schroefje. tenzij je een R11--RS (GS?) hebt die heeft dat wel. De demperschroef kun je van L naar H instellen, al naar gelang je wens. En met de draaiknop stel je de motor af op de gewichtsbelasting.
Beiden handmatig en onafhankelijk van elkaar. Vervang dat handmatig door een electronisch geregelde stappenmotor en je hebt weer ESA. Waarbij je in beide systemen drie door BWM gedefineerde posities kunt nemen.

Nu kan ik mij voorstellen dat bij de achterdemper per pre-load stand er een iets andere rebound hoort. Een comfortstand solo zal iets anders zijn dan comfort duo met bagage. Dat zou dan de kalibratie kunnen zijn.
Maar aan de voorkant moet je het ook kunnen instellen, dat moet mee instellen met de achterkant, misschien in wat andere posities dan achter maar dat is electronisch best te regelen. Dus als je met niet-draaiende motor de achterkant kunt wijzigen, moet voor ook meebewegen. En dus te horen zijn. Wat bij mij niet het geval is en dus denk ik dat de voorste stappenmotor niet werkt :x

Ergens hoop ik dat ik het mis heb, want als de stappenmotor voor vevangen moet worden ben je zo een fiks aantal eurootjes lichter. :neutral:
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Absoluut, samen zijn we slim! _004

Ik ga heel ver mee met je uitleg. Uiteraard.

Ondertussen met mijn stethoscoop geluisterd, hoewel dat natuurlijk géén garantie is;

Bij de verandering comfort/sport/normal (dus alleen motor op contact), hoor ik door mijn stethoscoop heel kort het servomotortje in de voorvering draaien.
In de ene stand iets langer dan de andere stand. Het gaat waarschijnlijk om minieme verstellingen voor de eerder genoemde stift in die boring.
En vandaar dat je het daarom van buitenaf niet hoort bij de voorvering. (Smilies zijn op: KweeNie)
(of wellicht wel als je er bijna met je oor erop zit maar dat is een beetje lastig in het vooronder bij de 1200RT. (Smilies zijn op: knipoog)
Qua geluid & tijdsduur klinkt deze instellingsverandering (comfort/sport/normal) krek hetzelfde als ik bij de achtervering hoor zonder de stethoscoop.

Kortom: Ik zou dan nu concluderen dat de comfort/sport/normal standen inderdaad de demping (rebound) van beide veren, dus voor én achter aanpast.
Alleen is de aanpassing van de demping aan de voorkant heel moeilijk te horen versus de achterkant, daar heb je een hulpmiddel bij nodig zoals een stethoscoop of lange schroevendraaier.

En de stand "bestuurder/met passagier/met bagage" past de veervoorspanning (preload) van (alleen) de achtervering aan, en ook alleen met draaiende motor en bij 0 km/uur.
Alleen dat is moeilijk(er) te horen met een draaiende motor, maar merk je wel als je op de motor zit, de hoogte van de motor verandert.

Bij ESA II (o.a. op 2010 modeljaar van de 1200RT) wordt bij de achterste vering naast de veerstijfheid ook de veerbasis aangepast.

Wat mij betreft is het "mysterie" opgelost, ik had het hier voor precies verkeerd om. _002 :O :(
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Precies, zo had ik het ook begrepen mbt ESA. Blijft natuurlijk de vraag in hoeverre er daadwerkelijk een verstelling optreedt? Ik heb voor vrijdag een afspraak bij de dealer gemaakt om e.e.a. Te controleren.

Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
RT1
Berichten: 128
Lid geworden op: 11 okt 2012, 20:53
Type: Ik heb een andere motor
Bijz: Honda GOLDWING 1800A
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Deurne

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door RT1 »

Ben gisteren al bij een dealer geweest en bij een bmw specialist , maar geen van de 2 wist exact wat het hoogte verschil zou kunnen of moeten zijn bij het verstellen van de veervoorspanning. _001
Bij mijzelf gemeten zit er 1,5 cm verschil in de stand 1 helm en 2 helmen, gemeten aan de achterzijde bagagerek.
Ik merk ook een duidelijk verschil in de uitvering bij het verstellen van de standen normaal, comfort en sport.
Ik ga er maar vanuit dat alles werkt zoals het zou moeten _004

[groet]
Rob
[b]Honda: Gold Wing 1800 - Honda Deauville 650 - BMW R75/6[/b]: vroeger: R1200RT, PE 1100
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Garfield »

@DMM, zo te horen werkt het bij jou zoals het zou moeten, rest alleen nog de vraag waarom de GS-911 anders aangeeft. Wellicht dat het verlossende antwoord nog komt. De kracht van het forum is in ieder geval weer aangetoond,
@RT1, ben nu niet thuis, anders had ik het voor je opgemeten, dan had je een referentie gehad,
@Ericr1220rt, hopelijk valt het mee.

Tis wel leuk al die gadgets op je motor, maar oh-wee als je er iets aan krijgt.

Ik hoor met mijn stethoscoop geen verstelling als in de standen wijzig, dus met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid is mijn voorste stappenmotor ' out of order' en ben ik alsnog aan de beurt.
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik heb op diverse fora geen officiële hoogtemetingen gelezen maar het is inderdaad enkele-centimeters werk, miniem verschil dus.

Wat ik wel ondertussen ook begrepen heb, is dat de ZFE bij te hoge stroom van die servomotortjes de aansturing staakt.
En de servomotortje te veel stroom trekt....bij roest... _002

Voor de volledigheid, de stethoscoop die ik gebruik;
154006.jpg
Maar een lange schroevendraaier tegen het oor zou ook kunnen werken.


Ik heb een formele supportcase bij HexCode neergelegd, zodra ik daar nadere informatie over heb, zal ik dit draadje updaten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

http://www.mts1200.info/bmw_r1200gs/suspension/esa.htm

Misschien staat hier nog nuttige info bij
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

@BeemerRichard;

Link is op pagina 1 ook al aangehaald. ;)

En er zit inderdaad ook verschil in de ESA's voor de 1200GS en 1200RT's.
En binnen de 1200RT's weer vanaf 2010 (of beter: eind 2009) weer een ander systeem met iets meer mogelijkheden.

Maar zeker bedankt voor het meedenken! _004
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Sorry, gemist.
Heb wel in een boekje gevonden dat iemand ze repareerd.
Is dat al bekend?
Heb alleen het boekje thuis liggen en zit nu op vakantie te genieten van 28 graden.
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Maak niet uit, ga lekker genieten van je vakantie! _005

Naar verluid lepaleert J&J Suspension ook ESA, compleet met revisie etc etc.
http://www.jjsuspension.nl/motorvering/?c=bmw
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Morgen ff een rustdag en wat boodschappen doen.
Heb wel gezien hoe een verrotte ESA eruit zag.
Gewoon roest en vuil, geen gezicht.
Denk ook dat voor sommige dingen op je fiets een betere bescherming had mogen zijn.
Vanaf fabriek dan.
Je betaald genoeg voor je beemer.
Die van mij krijgt ook nog wat aanpassingen.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Ik ben steeds meer opgelucht dat ik dit systeem niet heb. Gewoon eenvoudig de demping bijstellen als het gewenst is en de vering even bijstellen indien nodig. En eigenlijk dus bijna nooit nodig.
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Valt wel mee, het is in mijn optiek meer een kwestie van goed in de gaten houden dat de afdichtrubbers in orden zijn, dat voorkomt erger.
En helaas heb ik al gezien dat bij mij ook e.e.a. al is ingescheurd. :$
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ondertussen een update gehad van de GS-911 Helpdesk;

De 1200RT heeft (inderdaad) geen preload instelmogelijkheden op de voorvering (dat is dus het grote, externe gedeelte met motor en gearings e.d.) en dus ook geen hal-sensor aan de voorkant.
En vandaar dat de GS-911 software dus (correct, maar wellicht wat verwarrend) de waardes "0" aangeeft voor de vering aan de voorkant.

Ergo Conclusio:
De GS-911 kan de preload van ESA opnieuw kalibreren, waarbij de servomotor naar de uiterste standen gaat en de halsensor uitgelezen & gekalibreerd kan worden.
De rebound heeft (vooralsnog) geen sensor en kan daarom ook niet gekalibreerd worden.

Let op: Ik praat hier over de 1200RT die ik zelf zie, bezit en kan testen.
Het ESA-gebeuren op de modeljaar 2010 1200RT en, inmiddels redelijk populair op dit forum wordende GS(A) :lol: hebben andere soorten ESA-configuraties. ;)
Gebruikersavatar
Garfield
Berichten: 265
Lid geworden op: 29 apr 2009, 22:21
Type: R1150RT
Bijz: Zilver, HVV, alarm, topkoffer
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: leusden
Locatie: Leusden

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Garfield »

Oke, dat is dan duidelijk, de rebound motor wordt gekalibreerd/aangepast aan de instelling van de pre-load. Daar is iets voor te zeggen. Maar zou de gs-911 aangeven of er een stappenmotor defect is?

Of zie je dat aan het aaantal clicks dat wordt weergegeven _001

Hoe dan ook, een snelle respons vanuit Zuid-Africa _004
Groeten, Frans
Als je het weet, is het niet moeilijk.
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Garfield schreef:Oke, dat is dan duidelijk, de rebound motor wordt gekalibreerd/aangepast aan de instelling van de pre-load.
Nee, volgens mij zijn het 2 onafhankelijke motortjes en kan alleen de pre-load gekalibreerd worden omdat deze een sensor heeft.

De rebound heeft geen sensor blijkt. En kan daarom ook niet gekalibreerd worden.
En je zou kunnen redeneren dat het kalibreren van de rebound ook niet nodig is, normaal gesproken.
Als er geen sensor op zit, kan het ook geen meetfout geven.
Garfield schreef:Maar zou de gs-911 aangeven of er een stappenmotor defect is?
Of zie je dat aan het aaantal clicks dat wordt weergegeven _001
De ZFE schakelt inderdaad bij een te grote stroomopname de aansturing van de motor uit. Bijvoorbeeld omdat deze vastgeroest zit.
Dat zou je in de diagnose terug zien, me dunkt.
En dus inderdaad in de GS-911.
Maar dat is pas met zekerheid te zeggen als dergelijke situatie meegemaakt wordt, denk ik zo. _001

Zo zijn er, zo heb ik gelezen op andere fora, ook software-"updates" die de stroom naar de ESA motortje(s) verhoogt als klanten er last van hebben dat de ZFE vroegtijdig de aansturing naar de ESA motortjes vroegtijdig staakt.
Maar dat wordt vaak gezien als symptoom bestrijding en geen langdurige oplossing.
Garfield schreef:Hoe dan ook, een snelle respons vanuit Zuid-Africa _004
Nja, er gingen wel wat dagen overheen, maar dat is tegenwoordig inderdaad een snelle response. :$
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ondertussen al wat andere ervaringen geschreven in een ander draadje;
viewtopic.php?f=53&t=7560&p=80281&hilit=esa#p80281

Hier het vervolg; ;)

Ondertussen ook bij HyperPro Werkendam op bezoek geweest.
Ondanks dat ze formeel gesloten waren, werd ik uitgebreid te woord gestaan. _004

In het verleden heeft HyperPro ook ESA systemen gereviseerd.
Waarbij problemen met het motortje voor de instelling van de demping (degene die het interne naaldje heen-en-weer positioneert de meest voorkomende klacht was).
Het verhaal dat een demper beter vervangen kan worden in plaats van alleen een (progressieve) veer te plaatsen, is van belang zodra het veerelement echt versleten is, en met amper 30.000 km op de teller is dat bij mijn motor niet het geval.

De veer van WP wordt niet op lengte gesneden maar geknipt, en door de lage kostprijs die BMW vereist, wordt er ook (te) weinig aandacht aan het "settelen" van de veer besteed, waardoor de lengte van de veer nogal uiteen kan lopen.
Mijn simplistische uitleg: pak een aantal dropveters, trek deze flink uit elkaar met een ongeveer even grote kracht, en desondanks krijg je verschillende lengtes. Als je ze dan afknipt op gelijke lengte kort daarna, zal je toch zien dat de dropveters nog "doorwerken" en nochtans de lengte na verloop van tijd weer niet klopt.
Vandaar dat bij een vervanging van de veer door een HyperPro de motor vaak weer op de originele (goede) hoogte terecht komt qua zit.
Nu weet ik niet exact hoe de veren van WP gefabriceerd worden (koud of warm rollen, bijvoorbeeld) maar aan het einde van dit bericht een voorbeeld wat ik gevonden heb op YT.

Ondertussen werd mijn motorvering met een kennersblik ingeduwd en getrokken.
Al snel was de conclusie dat de demping aan de voorzijde zeer waarschijnlijk vast staat (lees: motortje probleem) in de zware stand, geen verschil merkbaar in de verschillende ESA-modi. :shock: :(
Dat wordt dus een revisie door JJ Suspension.
De achterzijde leek wel op orden te zijn.

Daarna gesproken over de HyperPro ESA controler;
Simpel gesteld deze wordt geschikt gemaakt (via programmering) voor een bepaald model motor (GS, GSA, RT etc) waarna je deze kunt gebruiken om traploos (!) voor de drie verschillende modi zelf kunt instelling, in plaats van de door BMW gekozen standen.
Op zich heel mooi, als de verschillende standen je vooralsnog niet kunnen bekoren.
En eerlijk gezegd, de stand "normal" met bestuurder+koffer bevalt mij goed. _001
De HyperPro ESA controler werd in den beginne veel verkocht.
Het is vooralsnog niet bekend of deze nochtans beschikbaar is, dat wordt nog uitgezocht.

Kortom, volgende afspraak wordt dus met JJ Suspension voor (waarschijnlijke) revisie van de voorzijde en dan gelijk ook de montage van de HyperPro vering.

[youtube]Ix4-UUelDc4[/youtube]
Gebruikersavatar
EL SCORPIO
Berichten: 1672
Lid geworden op: 26 sep 2010, 16:50
Type: Ik heb geen motor (meer)
Bijz: BMW R1200R helaas verkocht
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Haarlem

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door EL SCORPIO »

Zo Rob,

Jij kan dus je beurs trekken.
Mooi verjaardagscadeau zullen we maar zeggen.

Ben wel blij dat mijn GSA alleen schokkers heeft en geen ESA.
Meestal wordt een GSA zwaarder belast (door modder, zand e.d. door ff van de weg af) dan een RT.
Plus het feit dat de vuilbescherming van een achterwiel bijna nul komma nul is.
Reed vorige week na de regenbui van het werk naar huis (18 km) en de motor zag er niet uit.
Het achterwiel gooit zoveel rotzooi op door het grovere profiel en dat precies tegen de achterschokker aan.
Nu zit daar wel een kap voor maar dat houdt echt niet alles tegen.
Heb nu ook een Mudguard aangeschaft die veel meer vuil en water tegenhoud.
Weet niet meer hoe dat bij de RT's zat.
Gooien die ook zoveel rotzooi op de schokker?
Inspector Gadget

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ja, dat gaf HyperPro ook nog aan;
Naar verluid hebben GS(A) met ESA vaak wat snel(ler) last van problemen door vuil/roest op het motortje, o.a. door het gebruik offroad.
De afscherming van het ESA gedeelte is minimaal en eigenlijk ruim onvoldoende (mijn woorden).

Zo zie ik op mijn WP achter-veer heel veel kleine roestpuntjes zitten, rondom.
Dat is een kwaliteitsprobleem in mijn optiek, de lak is te dun aangebracht.

WP kan ook goede vering maken, maar door BMW's strategie de (bouw)kostprijs van de motor te drukken, worden er bochten afgesneden (soms letterlijk) ten koste van de kwaliteit. Een heel jammerlijke keuze, want kwaliteit geeft ook veiligheid en comfort, vindt ik zelf.

Ook op de 1200RT wordt het straatvuil vrijelijk rondgeslingerd.
Het is niet voor niets dat Wunderlich (en anderen) zijpanelen maakt om het fameuze gat nabij de passagiersvoetsteunen op te vullen.
Daar komt echt (ook) heel veel vuil doorheen heb ik gezien en bemerkt bij een 1200RT die dagelijks door weer en wind gebruikt werd.
Zelfs voor de K1600 bestaan er dergelijke extra zijpanelen, naar verluid hebben die krek hetzelfde probleem! :shock:

Kijkende naar de 1200RT en de afscherming van de schokdemper is deze volgens mij wel redelijk afgeschermd tegen het straatvuil, zo te zien.
Desondanks heb ik ook een rear hugger/mug guard gemonteerd, maar dat was meer voor mijn Carbon fetisj. :lol:

Bij de 1200RT zal het meer regen/vocht zijn die bij de schokdempers kan komen. Denk ik. Als ik het vuil zo bekijk in die regio. _001

Goed, ik kan waarschijnlijk dus een groot gedeelte van mijn verjaardagsgeld gaan schenken aan JJ Suspension. :(
Wie weet hoe lang het dempermotortje al vast zit, een gemiddelde gebruiker zal dat niet 1-2-3 bemerken, HyperPro heeft het een paar keer gecontroleerd voordat hij daar melding van maakte.

En klopt het weer waarom ik zo weinig merkte van de verstelling normal, sport & comfort aan de voorzijde, én mijn eerdere stelling dat die standen niets zouden doen met de voorzijde, het blijkt "gewoon" een defect op mijn schokdemper aan de voorzijde te zijn!
Laatst gewijzigd door Inspector Gadget op 31 aug 2013, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Mijn ESA achter element gaat komende week door de dealer onder garantie vervangen worden, ben benieuwd naar het verschil in wegligging.

Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Hallo allemaal,

Net terug van de dealer, beide ESA veerelementen onder garantie vervangen voor nieuwe, wat een verschil _004

Hulde voor KERAM, garantie op papier is hier ook garantie in de praktijk.

Overigens, dankzij de ESA voorlichtingsdag bij J&J kwam ik erachter dat mijn ESA niet goed functioneerde. Blij dat ik geweest ben :-)

Groet,
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: ESA testje gevraagd cq. verzoek

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

Dat is een pluim waard voor Keram.

Mooi ritje richting het midden van het land dit weekend? ;)
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”