RT verlagen met Hyperpro veren

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
PeterNierop

RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door PeterNierop »

Mijn 1200RT heb ik ongeveer een jaar geleden laten verlagen d.m.v. andere veren van Hyperpro. Voor mij was het een beetje een gok, want op het internet kon ik verder niets vinden over ervaringen van andere RT-rijders hiermee. Ik heb nu een vraag gekregen via het forum over mijn ervaringen. Ik heb daarop inmiddels gereageerd, maar het lijkt me een goed idee om een nieuw item hierover op het forum te starten. Andere rijders kunnen dan hun ervaringen eraan toevoegen als ze ook ervoor kiezen hun RT te laten verlagen.

Ik ben erg tevreden over de verlaging. Het veercomfort solo is uitstekend. De wegligging van de motor lijkt me nog verder verbeterd. Ik rijd zelf niet met een duo. Ik heb wel de waarschuwing gekregen dat ik vering en demping nu echt moet aanpassen naar duo-gebruik als er een duopassagier meerijdt. Ik denk dat het dan verder geen probleem is.

Zijstandaard en middenbok hoeven verder niet aangepast te worden. Door de progressieve wikkeling van de veren staat de motor onbeladen ongeveer even hoog als standaard. Pas als je gaat zitten, veert de buddy dieper in. Ik had zelf mijn twijfel of dat wel zou kloppen, maar ik heb geen enkel probleem de motor op de middenbok te zetten.

De buddy komt ongeveer 3 cm lager. Met mijn lengte van 1.74 kan ik met de standaard-buddy nu met beide voeten goed aan de grond. Ik heb via via een comfort buddy kunnen aanschaffen. Die is niet hoger, maar wel aan de achterkant een stuk breder dan de standaard buddy. Als ik op de buddy naar voren schuif als ik ga stoppen, dan kan ik nog steeds prima met mijn voeten bij de grond.

Al met al ben ik erg tevreden over een deze aanpassing. Het is uitgevoerd bij Hyperpro in Alphen. Kosten incl. montage 400 euro. Mijn RT heeft ESA, dat is verder geen enkel probleem. Bij Hyperpro Alphen zijn ze alleen niet zo weg van ESA dat ze tamelijk gevoelig vinden voor lekkage.
Gebruikersavatar
Ton1959
Berichten: 3174
Lid geworden op: 14 feb 2013, 20:47
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R80
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Tilburg
Locatie: Tilburg

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door Ton1959 »

Dus zit er eigenlijk een veer op met minder voorspanning. De hoogte van de motor zal dan niet anders zijn omdat de schokbrekerlengte niet is aangepast. En het progessieve voorkomt dat de veer dan sneller doorslaat. En dan zakt hij wat lager als je erop gaat zitten.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Werkt dit hetzelfde bij een 1200 zonder ESA?

Verstuurd van mijn V370 aan alle forumleden
[groet]
HenkvanR -1200-
PeterNierop

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door PeterNierop »

Volgens mij maakt dat niet uit. Het demper element aan de binnenkant blijft ongewijzigd, dus al dan niet met ESA. De veer aan de buitenkant wordt vervangen door een progressief gewikkeld exemplaar. Die in het begin dus wat gemakkelijker in veert en naarmate die verder wordt ingedrukt steeds stugger wordt. Als ik me goed herinner waren de originele veren van BMW wit van kleur; die van Hyperpro zijn zwart.
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door HenkvanR »

PeterNierop schreef: die van Hyperpro zijn zwart.
Of paars natuurlijk.
De mijne heeft al hyperpro, paarse dus, zaten er al onder toen ik de motor kocht, maar ik wil misschien toch de lagere versie eronder. _001
Op de 1100 die ik had maakte het wel verschil met op de bok zetten, dit ging "behoorlijk" wat zwaarder.
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
peterBig
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 sep 2009, 22:33
Type: R1200RT

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door peterBig »

Hoi,

ik heb ze ook al gekocht en ze liggen bij Kenny. dit weekend mijn motor opgehaald.

is het echt 3 cm dat we naar beneden gaan?

hoe "groot" zijn jullie eigenlijk? ik ben maar 1,71 mtr.....
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door scan »

Sommigen halen ook een paar centimeter van de middenbok en zij-standaard af en dan gaat het opbokken wel weer een stuk makkelijker.
Af fabriek zit er ook een verkorte versie onder.
J vd B te V

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door J vd B te V »

Ik heb mijn 1150 juist weer hoger laten zetten omdat de jiffy en de middenbok niet waren aangepast.
Kan hem nu weer normaal opbokken _004
Ik ben 177 cm.
Inspector Gadget

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Ik ben door mijn "aandoening" ook een flink stuk korter geworden (nu 1m72), en zie in de optielijst dat de 1e eigenaar een verlaagd zadel had besteld af-fabriek.
Ik kan zo 1-2-3 niet even de 2007 prijslijst vinden maar in de 2008 lijst staat alleen "lage buddyseat, optie", ik zie vooralsnog geen optie voor (ook nog) verkorte middenbok en/of zijstandaard. _001

Ik heb ook nog steeds de (witte) standaard veren op mijn 1200RT maar de (paarse) HyperPro (niet-verlaagde) veren liggen al klaar om vervangen te worden door JJ Suspension. _005 _004
Naast een revisie van mijn ESA. :$

Ik denk dat HyperPro Alphen bedoelt dat de water- & vuilafscherming van het ESA systeem vaak onvoldoende blijkt, wat ook klopt. En daar komen inderdaad de meeste storingen van, waterinslag wat roesten van de stelmotortje tot gevolg heeft.

Ook ik heb de standaard BMW Comfort zadel en kan prima met beide voeten plat op de grond komen, wat ik zelf errug belangrijk ervaar.

Naar wat ik begrepen heb, zullen de Hyperpro veren iets minder inveren als je op de motor zit, e.e.a. die "versus de WP veren" wel afhankelijk in hoeverre de WP veren versleten zijn.

Op de 1100RT met HyperPro veren was het opbokken inderdaad iets moeilijker geworden (in mijn ervaring, althans) maar daar speelt m.i. ook het flink groter gewicht van de 1100RT ook mee.

Ik zal sowieso mijn ervaring delen zodra de HyperPro veren gemonteerd zijn, voor wat betreft zithoogte & opbokken.
Uiteraard. ;)
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door scan »

Om te voorkomen dat er water doorsijpelt naar de stelmotor van de veerpoot kun je de tule waardoor de bedrading loopt met iets silconenkit afkitten. Voorkomt een boel ellende.
Inmiddels hebben ze bij GS die tule vervangen door een vaste aansluiting waarbij het connectorblok vanaf de stelmotor al is afgeschermd van de boze buitenwereld.
Inspector Gadget

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

Goede tip! _004

Ikzelf zal eens kijken in hoeverre de tule bij mijn 1200RT ingescheurd is en eventueel te repareren is met Rescue™ Tape.
Gebruikersavatar
scan
Berichten: 753
Lid geworden op: 14 jul 2011, 17:39
Type: R1200RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Everywhere

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door scan »

Vaak trek je hem los als je de motor bijvoorbeeld aan het wassen bent geweest.
Je ziet het op het eerste gezicht niet maar het hoeft maar iets los te komen en de ellende is daar na een tijdje.
Inspector Gadget

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door Inspector Gadget »

:oops: Wassen? _001 :lol:
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door HenkvanR »

peterBig schreef:Hoi,

ik heb ze ook al gekocht en ze liggen bij Kenny. dit weekend mijn motor opgehaald.

is het echt 3 cm dat we naar beneden gaan?

hoe "groot" zijn jullie eigenlijk? ik ben maar 1,71 mtr.....
Om hier nog even op verder te gaan,
heb het standaard BMW comfortzadel
Hyperpro veren (denk de standaard, zaten er al onder toen ik de motor kocht)
ik ben 1,80 mtr en kom niet met beide benen aan de grond, dus het ligt niet alleen aan de lengte van de persoon.
Mijn benen zijn korter dan de gemiddelde persoon van 1,80 mtr en ik denk er dus over om de verlaagde hyprpro's te laten monteren.
Misschien heeft iemand interesse in mijn Hyperpro's?
Het zadel verder verlagen is geen optie want dan word de kromming van mijn benen nog erger.
[groet]
HenkvanR -1200-
Gebruikersavatar
Wolfs RT
Berichten: 706
Lid geworden op: 12 sep 2009, 11:49
Type: Ik heb een ander type BMW
Bijz: R1200GSA-LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: 't Gooi

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door Wolfs RT »

HenkvanR schreef:
Het zadel verder verlagen is geen optie want dan word de kromming van mijn benen nog erger.
Dit kan je opvangen door voetsteunverlagers. Dan het standaard zadel laten verlagen en je comfort zadel aan mij verkopen Big RT Smile
Now:
BMW R1200GSA-LC '15

Before:
BMW R1200RT '10 (DOHC)
BMW R1200RT '05
Honda XL1000V (Varadero) '99
Honda VT700 (Shadow) '86
Gebruikersavatar
HenkvanR
Berichten: 389
Lid geworden op: 15 jun 2009, 09:53
Type: Ik heb geen motor (meer)
Land: Nederland
Woonplaats of omgeving: Apeldoorn
Locatie: Apeldoorn

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door HenkvanR »

Wolfs RT schreef:
HenkvanR schreef:
Het zadel verder verlagen is geen optie want dan word de kromming van mijn benen nog erger.
Dit kan je opvangen door voetsteunverlagers. Dan het standaard zadel laten verlagen en je comfort zadel aan mij verkopen Big RT Smile
Ik heb al voetsteunverlagers en een standaardzadel zit vast niet zo lekker.

Hartelijke groeten van V370 aan alle forumleden
[groet]
HenkvanR -1200-
PeterNierop

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door PeterNierop »

Ik ben 1.74 lang en ik kan met de verlaagde veren van hyperpro duidelijk beter met mijn voeten bij de grond dan eerst. Omdat het bmw comfortzadel wat breder is dan het originele zadel, maar ook minder hoog, kan ik niet goed aangeven of het bij het originele zadel net zoveel verschil maakt. Maar het zadel zit met de hyperpro veren duidelijk lager dan eerst. Om beide voeten plat op de grond te kunnen zetten, schuif ik op het comfortzadel wel iets naar voren als ik stop, omdat het zadel daar net wat smaller is. Met de originele veren van BMW kwamen mijn voeten niet plat op de grond, was het meer tenenwerk.
Bij Hyperpro in Alphen kreeg ik het advies middenbok en zijstandaard standaard te laten, want ik was eerst van plan ze te laten aanpassen. Mij is het allemaal reuze meegevallen. Ik merk geen verschil bij het opbokken van de RT voor en na het verlagen d.m.v. Hyperpro veren.

Ik ben niet heel technisch, maar ik zou wel graag het ESA op de juiste plek met kit o.i.d. beter afsluiten om problemen te voorkomen. Kan iemand aangeven hoe dat precies aan te pakken, eventueel met wat foto's ter verduidelijking?
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door white »

Wij hebben ook inmiddels een afspraak staan bij Hyperpro voor het verlagen van de R1100RT van vrouwlief. Ze is zelf 1.70 mtr, en kan dus net niet met de voeten plat op de grond. Gezien de commentaren hier verwacht ik daar goede resultaten.
Gebruikersavatar
white
Berichten: 267
Lid geworden op: 03 jun 2012, 21:08
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Landgraaf

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door white »

En inmiddels zitten ze eronder.

Vriendelijke gasten daar bij Hyperpro.
Goede uitleg, goede koffie, en veel gezellige aanloop.
Zeer nette en opgeruimde werkplaats.

Vrouwlief is er enorm blij mee, stoppen, manoeuvreren, wegligging, alles is behoorlijk verbeterd voor haar.
De investering is goed besteed volgens mij Big RT Smile
Gebruikersavatar
peterBig
Berichten: 53
Lid geworden op: 17 sep 2009, 22:33
Type: R1200RT

Re: RT verlagen met Hyperpro veren

Ongelezen bericht door peterBig »

Hoi,

De verlagingsset zit erop! Super!! wegligging was goed, maar is nu beter....

Of komt dat door de vermindering van het gewicht (ja, ja, mijn geldbuidel is wel wat lichter)

Kom nu veel beter met de voetjes aan de grond! Maar duidelijk lijkt de wegligging ook stabiler. Verkeersdrempels kan ik makkelijker met een wat hogere snelheid nemen. Alleen nog niet kunnen testen met mijn duo(zoon).

Ik ben heel erg positief! Een absolute aanrader! En Kenny ook Big RT Smile

nu maar eens gaan toeren!

gr,

Peter
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”