Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Alles over vering, dempers, wegligging enz.

Moderators: EileRT, JOS WRSM

Gesloten
Gebruikersavatar
arjl
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 sep 2008, 00:04
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag
Locatie: Den Haag

Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Ongelezen bericht door arjl »

Heren,

Ik heb even door het forum heen gelezen, maar ik krijg het niet echt duidelijk voor mijzelf.
Ik heb een R1200RT uit 2009 en het ESA systeem is nieuw voor mij. Ik rijd veel snelweg op en neer en heb de verschillende modi (sport, normaal, comfort) van het ESA getest (bij 1 persoon zonder bagage) en ik merk tijdens het rijden niet bijster veel verschil. Kan iemand mij vertellen, rekening houdend met de snelweg, wat ik zou moeten merken? Ik probeer een beetje gevoel te krijgen bij het systeem.

Gr,
Arjen
R1100RT (2000), Neon Blauw, Interphone F4, Garmin Zümo 550
Gebruikersavatar
aantzeetje
Berichten: 504
Lid geworden op: 09 jul 2010, 14:56
Type: R1200RT
Land: B
Woonplaats of omgeving: Oostduinkerke

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Ongelezen bericht door aantzeetje »

Ik merk toch een groot verschil. Als hij op sport staat gaat hij hoger staan tijdens het rijden (2 voeten op de grond bij vertrek en enkel nog de tippen na een aantal km) en slijt men voorband sneller dan ik normaal gewend ben. Hij komt dus hoger te staan waardoor je wel makkelijker instuurt met dan wel met als nadeel dat je voorband sneller slijt doordat de gewichtsverdeling verandert.
Op comfort krijg ik in snel wisselende bochten een zwabberig gevoel. Net of hij trager reageert.

Op de snelweg ga je tijdens het rijden niets merken, enkel wat harder.
Gebruikersavatar
head02
Berichten: 137
Lid geworden op: 17 dec 2010, 11:27
Type: R1200RT/LC
Land: nederland
Woonplaats of omgeving: Lisse

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Ongelezen bericht door head02 »

rijdt maar eens met zijn tweeen en ga dan eens op een beetje hobbelige weg spelen met het ESA systeem. dan merk je wel degelijk verschil. Ook die van mij komt uit 2009
Gebruikersavatar
Eric r1200rt
Berichten: 320
Lid geworden op: 02 dec 2012, 08:08
Type: R1200RT
Bijz: Esa, c.c., zadelverw., Senna SMH5, zumo 660
Land: Nl
Woonplaats of omgeving: Limburg

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Ongelezen bericht door Eric r1200rt »

Ik merk het het duidelijkst in de woonwijk met veel verkeersdrempels, veel comfortabeler in de comfort stand (what's in a name)
Eric.
4 wheels move the body, 2 wheels move the soul
Tuinbank

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Ongelezen bericht door Tuinbank »

De verschillende standen zijn op de snelweg bijna niet te merken, hij veert wat harder of iets zachter. Maar in de stad of op buitenwegen met veel bochten en wat snelheid er op merk je wel degelijk het verschil in stijfheid van het geheel. in de bochten merk je echt of hij meer of minder zacht geveerd is. Rij je een beetje sportief en staat hij op comfort dan voel je de motor duidelijk wat zachter veren met als resultaat minder weg gevoel. Staat hij op sportief dan is geheel stijver en geeft dit een heel strak gevoel in de bochten.
Gebruikersavatar
HansD
Berichten: 3299
Lid geworden op: 10 sep 2008, 13:30
Type: R1200RT/LC
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Rotterdam
Locatie: Bergschenhoek

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Ongelezen bericht door HansD »

Tuinbank schreef:De verschillende standen zijn op de snelweg bijna niet te merken, hij veert wat harder of iets zachter. Maar in de stad of op buitenwegen met veel bochten en wat snelheid er op merk je wel degelijk het verschil in stijfheid van het geheel. in de bochten merk je echt of hij meer of minder zacht geveerd is. Rij je een beetje sportief en staat hij op comfort dan voel je de motor duidelijk wat zachter veren met als resultaat minder weg gevoel. Staat hij op sportief dan is geheel stijver en geeft dit een heel strak gevoel in de bochten.
+1, helemaal goed, dit is wat ik ook merk.
By the way: met hoger lager heeft de stand comfort, normal, sport niets te maken. Dit is de instelling van de demper en niet de veervoorspanning (helmpje, helmpje met koffertje, en twee helmpjes). Die kun je apart verstellen, maar alleen als je stil staat. (even afstappen om het verstelmotortje te ontzien)
Gebruikersavatar
arjl
Berichten: 99
Lid geworden op: 26 sep 2008, 00:04
Type: R1100RT
Land: NL
Woonplaats of omgeving: Den Haag
Locatie: Den Haag

Re: Wat moet ik merken van de verschillende ESA modi?

Ongelezen bericht door arjl »

Dank jullie wel heren.
Ik zal het eens in de gaten gaan houden.

Fijne dag!

Gr,
Arjen
R1100RT (2000), Neon Blauw, Interphone F4, Garmin Zümo 550
Gesloten

Terug naar “Over: Vering en dempers / ESA”